De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn die waren gepland op dinsdag 5 september 2023 worden verplaatst naar dinsdag 12 september 2023.
Op 4 juli 2023 wordt er mogelijks een extra gemeenteraad gehouden.
De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 28 maart 2023 dienen ter goedkeuring voorgelegd te worden aan de volgende raadszitting.
Artikel 32 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikel 26 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, zoals vastgesteld in de gemeenteraad van 21 juni 2022.
De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 28 maart 2023 zijn opgemaakt.
De notulen en het zittingsverslag kunnen worden goedgekeurd.
De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 28 maart 2023 worden goedgekeurd.
Het ontslag van Geert Versweyveld, CD&V fractie, als lid van het beheerscomité bibliotheek.
Peter Luyten wordt door de CD&V fractie voorgedragen om in de opvolging van Geert Versweyveld te voorzien.
Het besluit van de gemeenteraad van 11 juni 2019 waarin het beheerscomité bibliotheek werd samengesteld en erkend.
Het decreet lokaal bestuur, meer bepaald HOOFDSTUK 2. Inspraak, voorstellen van burgers en verzoekschriften aan de organen van het lokaal bestuur, artikel 304:
§ 3. Onder voorbehoud van de wettelijke en decretale bepalingen die op dit gebied gelden, kan alleen de gemeenteraad overgaan tot de organisatie van raden en overlegstructuren die als opdracht hebben op regelmatige en systematische wijze het gemeentebestuur te adviseren.
- Ten hoogste twee derde van de leden van de raden en de overlegstructuren, vermeld in het eerste lid, is van hetzelfde geslacht. Als dat niet het geval is, kan niet op rechtsgeldige wijze advies worden uitgebracht.
- Gemeenteraadsleden en leden van het college van burgemeester en schepenen kunnen geen stemgerechtigd lid zijn van de raden en de overlegstructuren, vermeld in het eerste lid.
Het Cultuurpact.
Het huishoudelijk reglement van de beheerscomités, zoals goedgekeurd in de gemeenteraad van 6 januari 2015.
De statuten van het beheerscomité bibliotheek, zoals goedgekeurd in de gemeenteraad van 6 januari 2015.
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, zoals goedgekeurd in de gemeenteraad van 21 juni 2021.
De vervanging van een vertegenwoordiger van een politieke fractie gebeurt door middel van een voordrachtsakte, ten minste ondertekend door een meerderheid van de leden van de fractie waarvan de kandidaat deel uitmaakt. Indien de fractie van het kandidaat-commissielid slechts uit twee verkozenen bestaat, volstaat de handtekening van één van hen.
De voorzitter van de gemeenteraad ontving tijdig de gezamenlijke akte van voordracht en de CD&V fractie draagt Peter Luyten voor ter vervanging van Geert Versweyveld in het beheerscomité bibliotheek.
De gemeenteraad neemt akte van de aanstelling van Peter Luyten voor de CD&V fractie als lid van het beheerscomité bibliotheek in vervanging van Geert Versweyveld en dit met ingang van heden tot en met 31 december 2024.
De heer Geert Versweyveld, stemgerechtigd lid, heeft ontslag genomen.
De voordrachtsakte van de CD&V fractie waarin Anne Mie De Winter, wordt voorgedragen in de bestuurscommissie academie ter vervanging van Geert Versweyveld.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikels 40 en 41, met betrekking tot de bevoegdheden van de gemeenteraad, waarin o.m. is bepaald dat het inrichten van adviesraden en overlegstructuren tot de uitdrukkelijke bevoegdheid van de gemeenteraad behoort.
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, zoals vastgesteld door de gemeenteraad, in zitting van 21 juni 2021, en waarin hoofdstuk 10 handelt over de bestuurscommissies.
De aanstelling van de leden van de bestuurscommissies gebeurt via een gezamenlijke akte van voordracht per fractie, dewelke 8 dagen vóór de raad waarop de commissieleden worden aangeduid aan de voorzitter dient te worden overhandigd.
De akte van voordracht van de kandidaat-commissieleden van een fractie, dient ten minste ondertekend te zijn door een meerderheid van de leden van die fractie waarvan de kandidaat-commissieleden deel uitmaken. Niemand kan meer dan één akte ondertekenen per beschikbaar mandaat voor de fractie.
De voorzitter ontving voor de bestuurscommissie academie, tijdig een akte van voordracht voorzien van de nodige handtekeningen en bevestigt de ontvankelijkheid van deze akte van voordracht, waarbij voor de CD&V fractie Anne Mie De Winter wordt voorgedragen ter vervanging van Geert Versweyveld.
Akte te nemen dat met ingang van heden tot en met 31 december 2024 voor de CD&V fractie in de bestuurscommissie academie Anne Mie De Winter wordt aangeduid als stemgerechtigd lid ter vervanging van Geert Versweyveld.
De gemeente is lid van de Intergemeentelijke Aankoopdienst (IAD) van IOK.
IOK heeft een groepsaankoop aangaande 'Geadresseerde postbedeling' gevoerd. Deze opdracht heeft als voorwerp het aanbieden van diensten aangaande postbedeling, voor een periode van 4 jaar.
De startdatum is 1 november 2022.
De dienstverlenende vereniging IOK treedt voor de leden van IAD op als aankoopcentrale in de zin van artikel 2, 6°a) en 7°b) van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten. Een aanbestedende overheid die een beroep doet op een aankoopcentrale is vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren, conform artikel 47 § 2 van bovenvermelde wet.
Decreet Lokaal Bestuur.
De wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten.
Op 16 september 2022 heeft de raad van bestuur van IOK de opdracht met betrekking tot de groepsaankoop 'Geadresseerde postbedeling' gegund aan en bij mededeling van 7 oktober 2022 gesloten met: Postalia Belgium, Dreve Gustave Fache 1 te 7700 Moeskroen.
De gemeente begroot het bedrag voor de afname op basis van de raamovereenkomst op € 213 060,24 inclusief btw. De kosten voor postbedeling vanuit het OCMW worden gedragen op het budget van de gemeente.
De huidige overeenkomst tussen lokaal bestuur Nijlen en B-post kan op elk moment opgezegd worden mits inachtneming van een opzegperiode van 1 maand.
De gemeente wenst toe te treden tot de gegunde en gesloten groepsaankoop van aankoopcentrale IOK voor de percelen 1 en 3.
Perceel 1 betreft geadresseerde postbedeling, perceel 3 gaat over geadresseerde publicatieverzending.
Hiermee kiest de gemeente ervoor om haar post niet meer zelf te frankeren en deze behandeling bij de leverancier te leggen.
Op basis van artikel 41, 10° van het Decreet Lokaal Bestuur is de gemeenteraad bevoegd voor deze toetreding.
De gemeente treedt toe tot de aankoopcentrale van IOK aangaande de groepsaankoop 'Geadresseerde postbedeling' voor de percelen 1 en 3 voor een bedrag van € 213 060,24 inclusief btw.
De gemeente Nijlen is lid van de dienstverlenende vereniging TMVS.
In hun aangetekend schrijven van 6 april 2023 nodigt de TMVS dv gemeentebestuur Nijlen uit op de algemene vergadering die zal plaatsvinden op dinsdag 20 juni 2023 om 17.30 uur in Flanders EXPO, Maaltekouter 1, 9051 Gent. De vergadering zal fysiek plaatsvinden met digitale inbelmogelijkheid via Zoom. Zij bezorgen hiertoe de agenda en de bijhorende stukken bij de agendapunten.
De agenda van deze buitengewone algemene vergadering is als volgt:
TMVS dv vraagt dat de gemeenteraad zich uitspreekt over de agendapunten en de vertegenwoordiger mandateert om zich namens gemeente Nijlen uit te spreken over de agendapunten in de algemene vergadering.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en in het bijzonder artikel 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en titel 3 inzake de intergemeentelijke samenwerking.
De statuten van de dienstverlenende vereniging TMVS.
Op basis van de bekomen documenten kunnen de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van 20 juni 2023 van de dienstverlenende vereniging TMVS worden goedgekeurd.
Met de beslissing van de gemeenteraad van 18 januari 2022 werd schepen Victor De Groof aangesteld als effectief vertegenwoordiger en raadslid Bert Celis als plaatsvervangend vertegenwoordiger van gemeentebestuur Nijlen op de algemene vergaderingen van TMVS dv en dit voor de ganse legislatuur.
De vertegenwoordiger dient gemandateerd te worden om te stemmen over de agendapunten van de algemene vergadering van TMVS dv, conform de beslissing van de gemeenteraad.
De agendapunten van de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging TMVS dv van 20 juni 2023 worden goedgekeurd.
De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering van TMVS dv vastgesteld op 20 juni 2023, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan de dienstverlenende vereniging TMVS.
De gemeente Nijlen is lid van de dienstverlenende vereniging IKA.
In hun aangetekende brief van 31 maart 2023 nodigt IKA gemeentebestuur Nijlen uit op de algemene vergadering die zal plaatsvinden op donderdag 29 juni 2023 om 19.30 uur in Den Eyck, Houtum 39 in 2460 Kasterlee. Zij bezorgen hiertoe de agenda en de bijhorende stukken bij de agendapunten.
De agenda van deze algemene vergadering is als volgt:
IKA vraagt dat de gemeenteraad zich uitspreekt over de agendapunten en de vertegenwoordiger mandateert om zich namens gemeentebestuur Nijlen uit te spreken over de agendapunten in de algemene vergadering.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid TITEL 3. De intergemeentelijke samenwerking.
De statuten van de dienstverlenende vereniging IKA.
Op basis van de bekomen documenten kunnen de agendapunten van de algemene vergadering van 29 juni 2023 van de dienstverlenende vereniging IKA worden goedgekeurd.
Met de beslissing van de gemeenteraad van 12 maart 2019 werd schepen Luc Luyten aangesteld als effectief vertegenwoordiger en op 4 februari 2020 raadslid Annelies Van Looy als plaatsvervangend vertegenwoordiger van gemeentebestuur Nijlen op de algemene vergaderingen van IKA en dit voor de ganse legislatuur.
De vertegenwoordiger dient gemandateerd te worden om te stemmen over de agendapunten van de algemene vergadering van IKA, conform de beslissing van de gemeenteraad.
De agendapunten van de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging IKA van 29 juni 2023 worden goedgekeurd.
De gemeenteraad draagt de aangeduide vertegenwoordiger/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering van IKA vastgesteld op 29 juni 2023, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan de dienstverlenende vereniging IKA.
De gemeente Nijlen is lid van de dienstverlenende vereniging IOK.
In hun mail van 30 maart 2023 nodigt IOK gemeentebestuur Nijlen uit op de algemene vergadering die zal plaatsvinden op donderdag 25 mei 2023 om 18.00 uur in CC Zwaneberg, Cultuurplein 1 in Heist-op-den-Berg. Zij bezorgen hiertoe de agenda en de bijhorende stukken bij de agendapunten.
De agenda van deze algemene vergadering is als volgt:
IOK vraagt dat de gemeenteraad zich uitspreekt over de agendapunten en de vertegenwoordiger mandateert om zich namens gemeentebestuur Nijlen uit te spreken over de agendapunten in de algemene vergadering.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid TITEL 3. De intergemeentelijke samenwerking.
De statuten van de dienstverlenende vereniging IOK.
Op basis van de bekomen documenten kunnen de agendapunten van de algemene vergadering van 25 mei 2023 van de dienstverlenende vereniging IOK worden goedgekeurd.
Met de beslissing van de gemeenteraad van 12 maart 2019 en 1 oktober 2019 werd raadslid Simon Kenens aangesteld als effectief vertegenwoordiger en schepen Luc Luyten als plaatsvervangend vertegenwoordiger van gemeentebestuur Nijlen op de algemene vergaderingen van IOK en dit voor de ganse legislatuur.
De vertegenwoordiger dient gemandateerd te worden om te stemmen over de agendapunten van de algemene vergadering van IOK, conform de beslissing van de gemeenteraad.
De agendapunten van de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging IOK van 25 mei 2023 worden goedgekeurd.
De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering van IOK vastgesteld op 25 mei 2023, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan de dienstverlenende vereniging IOK.
De gemeente Nijlen is lid van de opdrachthoudende vereniging IOK Afvalbeheer.
In hun mail van 30 maart 2023 nodigt IOK Afvalbeheer gemeentebestuur Nijlen uit op de algemene vergadering die zal plaatsvinden op donderdag 25 mei 2022 om 18.30 uur in CC Zwaneberg, Cultuurplein 1 in Heist-op-den-Berg. Zij bezorgen hiertoe de agenda en de bijhorende stukken bij de agendapunten.
De agenda van deze algemene vergadering is als volgt:
IOK Afvalbeheer vraagt dat de gemeenteraad zich uitspreekt over de agendapunten en de vertegenwoordiger mandateert om zich namens gemeentebestuur Nijlen uit te spreken over de agendapunten in de algemene vergadering.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid TITEL 3. De intergemeentelijke samenwerking.
De statuten van de opdrachthoudende vereniging IOK Afvalbeheer.
Op basis van de bekomen documenten kunnen de agendapunten van de algemene vergadering van 25 mei 2023 van de opdrachthoudende vereniging IOK Afvalbeheer worden goedgekeurd.
Met de beslissing van de gemeenteraad van 12 maart 2019 en van 1 oktober 2019 werd gemeenteraadslid Simon Kenens aangesteld als effectief vertegenwoordiger en schepen Luc Luyten als plaatsvervangend vertegenwoordiger van gemeentebestuur Nijlen op de algemene vergaderingen van IOK Afvalbeheer en dit voor de ganse legislatuur.
De vertegenwoordiger dient gemandateerd te worden om te stemmen over de agendapunten van de algemene vergadering van IOK Afvalbeheer, conform de beslissing van de gemeenteraad.
De agendapunten van de algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging IOK Afvalbeheer van 25 mei 2023 worden goedgekeurd.
De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering van IOK Afvalbeheer vastgesteld op 25 mei 2023, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan de opdrachthoudende vereniging IOK Afvalbeheer.
De gemeente Nijlen is lid van Fluvius Antwerpen.
In hun aangetekende brief van 3 april 2023, roept Fluvius Antwerpen gemeentebestuur Nijlen op om deel te nemen aan de algemene vergadering, die zal plaatsvinden op woensdag 21 juni 2023 om 18.00 uur in het Lindner Hotel, Lange Kievitstraat 125 in 2018 Antwerpen.
Fluvius Antwerpen bezorgt hiervoor de nodige documentatiestukken en de agenda:
Fluvius Antwerpen vraagt dat de gemeenteraad zich uitspreekt over de agendapunten en de vertegenwoordiger mandateert om zich namens gemeentebestuur Nijlen uit te spreken over de agendapunten in de algemene vergadering.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en in het bijzonder artikel 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en DEEL 3, TITEL 3 inzake de intergemeentelijke samenwerking.
De statuten van Fluvius Antwerpen.
Op basis van de bekomen documenten kunnen de agendapunten van de algemene vergadering van 21 juni 2023 van Fluvius Antwerpen worden goedgekeurd.
Met de beslissing van de gemeenteraad van 12 maart 2019 werd schepen Paul Laurijssen aangesteld als effectief vertegenwoordiger van gemeentebestuur Nijlen aangesteld en op de gemeenteraad van 4 februari 2020 werd Annelies Van Looy als plaatsvervangend vertegenwoordiger van gemeentebestuur Nijlen aangesteld op de algemene vergaderingen van Fluvius Antwerpen en dit voor de ganse legislatuur.
De vertegenwoordiger dient gemandateerd te worden om te stemmen over de agendapunten van de algemene vergadering van Fluvius Antwerpen, conform de beslissing van de gemeenteraad.
De agendapunten van de algemene vergadering van Fluvius Antwerpen van 21 juni 2023 worden goedgekeurd, met uitzondering van punt 6 'Aanvaarding intrekking beheersoverdracht Nijlen voor IBA-beheer', dat ingevolge verder overleg tussen Fluvius Antwerpen en gemeente Nijlen wordt verdaagd naar de volgende gemeenteraad.
De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering van Fluvius Antwerpen vastgesteld op 21 juni 2023, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Fluvius Antwerpen.
De gemeente Nijlen is lid van Fluvius OV.
In hun aangetekend schrijven van 11 april 2023 roept Fluvius OV gemeentebestuur Nijlen op om deel te nemen aan de algemene vergadering die zal plaatsvinden op woensdag 7 juni 2023 om 18.30 uur op digitale wijze.
Fluvius OV bezorgt de nodige documentatiestukken en de agenda:
Fluvius OV vraagt dat de gemeenteraad zich uitspreekt over de agendapunten en de vertegenwoordiger mandateert om zich namens gemeentebestuur Nijlen uit te spreken over de agendapunten in de algemene vergadering.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en in het bijzonder artikel 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en DEEL 3, TITEL 3 inzake de intergemeentelijke samenwerking.
De statuten van Fluvius OV.
Op basis van de bekomen documenten kunnen de agendapunten van de algemene vergadering van 7 juni 2023 van Fluvius OV worden goedgekeurd.
Met de beslissing van de gemeenteraad van 12 maart 2019 werd burgemeester Paul Verbeeck aangesteld als effectief vertegenwoordiger en schepen Paul Laurijssen als plaatsvervangend vertegenwoordiger van gemeentebestuur Nijlen op de algemene vergaderingen van Fluvius OV en dit voor de ganse legislatuur.
De vertegenwoordiger dient gemandateerd te worden om te stemmen over de agendapunten van de algemene vergadering van Fluvius OV, conform de beslissing van de gemeenteraad.
De agendapunten van de algemene vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging van 7 juni 2023 worden goedgekeurd.
De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de digitale algemene vergadering van Fluvius OV vastgesteld op 7 juni 2023, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Fluvius OV.
In hun brief van 17 maart 2023 roept Pidpa gemeentebestuur Nijlen op om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering die zal plaatsvinden op vrijdag 16 juni 2023 om 11.30 uur in de kantoren van Pidpa, Desguinlei 246, 2018 Antwerpen.
De gemeente Nijlen is voor de activiteiten watervoorziening en riolering aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Pidpa.
Voorgenomen transactie
De bestuursorganen van Pidpa en water-link hebben te kennen gegeven te willen overgaan tot een herstructureringsoperatie teneinde hun krachten geografisch te bundelen en samen aan integraal waterbeheer te doen. De voorgenomen herstructurering zal leiden tot een schaalvergroting, risicospreiding, de mogelijkheid tot slim investeren en synergievoordelen.
In het kader van deze verregaande samenwerking wordt gekozen voor een opsplitsing tussen water en riolering in twee juridische entiteiten. De achterliggende redenen hiervoor zijn de verschillende achtergronden en historieken van beide bedrijven alsook de verschillende organisatie van de twee hoofdactiviteiten (drinkwater‐ en riolering) waardoor er juridische, financiële en fiscale belemmeringen zouden ontstaan in geval van de keuze voor één entiteit. Daarnaast zullen de entiteiten onderworpen worden aan een verschillend belastingstatuut. De fusie tussen Pidpa en water‐link zal aldus bestaan uit twee fusie‐entiteiten: Water‐Entiteit (het huidige water-link) en Rio‐Entiteit (het huidige Pidpa).
De Water-Entiteit zal alle watervoorzieningsactiviteiten (distributie, productie, transport en industrie) van beide verenigingen combineren. De Rio-Entiteit zal de rioleringsactiviteiten van beide verenigingen samenbrengen, vertrekkende vanuit de huidige rioleringsformules bij Pidpa en water-link. De Water-Entiteit zal alle personeel van de huidige waterbedrijven Pidpa en water-link omvatten en fungeren als werkmaatschappij voor de Rio-Entiteit. Dit laat toe om maximaal de beoogde synergie-effecten te realiseren.
De duurtijden van Pidpa resp. water-link verstrijken in principe eind 2023 resp. eind 2025. Om te vermijden dat op korte termijn na goedkeuring van de transactie door de algemene vergaderingen moet worden besloten tot verlenging, hebben de raden van bestuur van beide verenigingen ervoor gekozen om het verlengingsbesluit samen met de transactie ter goedkeuring voor te leggen aan hun respectievelijke algemene vergaderingen. Tevens zullen de duurtijden van de verenigingen in het kader van de transactie worden gelijkgeschakeld, zodat zij beide een resterende duurtijd van 18 jaar zullen hebben.
De voorgenomen transactie is deels goed te keuren door de algemene vergaderingen van de betrokken verenigingen en deels goed te keuren door hun respectievelijke raden van bestuur. Aan de algemene vergaderingen van de verenigingen die worden gehouden in juni 2023 wordt gevraagd onder meer de aan de transactie verbonden statutenwijzigingen en verlengingsdossiers goed te keuren. De raden van bestuur van de verenigingen zullen worden gemachtigd de inwerkingtreding van de besluiten van de respectievelijke algemene vergaderingen vast te stellen in functie van de goedkeuring van de overige transactiestappen. De raden van bestuur zullen vervolgens in het najaar van 2023 de meer technische aspecten verbonden aan de transactie goedkeuren en de inwerkingtreding vaststellen.
Momenteel is voorzien dat de inwerkingtreding op of omstreeks het jaareinde zal plaatsvinden. De inwerkingtreding van de transactie zal in ieder geval na het behalen van alle goedkeuringen binnen een korte tijdsperiode gefaseerd plaatsvinden. Er wordt echter over gewaakt dat er volledige continuïteit van de dienstverlening is.
Procedurele aspecten
Op hoofdlijnen zal de realisatie van de transactie tot stand komen door (1) het onderbrengen van de bestaande rioleringsactiviteiten van water-link en Pidpa in de bestaande entiteit Pidpa, (2) het onderbrengen van de bestaande watervoorzieningsactiviteiten van water-link en Pidpa in de bestaande entiteit water-link, en (3) het omvormen van de bestaande entiteit Pidpa tot de Rio-Entiteit en de bestaande entiteit water-link in de Water-Entiteit. De deelnemers die op vandaag aangesloten zijn bij de ene vereniging voor de activiteit die wordt ingekanteld in de andere vereniging, zullen in het kader van de transactie deelnemer worden van de andere entiteit.
Concreet zullen daartoe volgende stappen moeten worden doorlopen.
(i) water-link treedt uit Pidpa aan nominale waarde
In het kader van de voorgenomen transactie zal water-link als deelnemer uittreden uit Pidpa aan nominale waarde overeenkomstig hetgeen voorzien in artikel 422, eerste lid van het Decreet Lokaal Bestuur. Ingevolge de uittreding worden 4.550 aandelen Pidpa vernietigd en ontvangt water-link een scheidingsaandeel van 11.375 euro van Pidpa (zijnde 2,50 euro per aandeel). Ten minste drie vierde van het aantal deelnemende gemeenten moet voorafgaand aan de algemene vergadering met deze uittreding instemmen. Bovendien moet deze uittreding worden goedgekeurd door de algemene vergadering van Pidpa.
(ii) Verlenging watervoorzieningsactiviteit water-link
In de marge van de voorgenomen transactie werd overwogen dat de duurtijd van water-link eind 2025 zou verstrijken.
Teneinde te vermijden dat deelnemers van de Water-Entiteit zich na de inwerkingtreding van de transactie op korte termijn opnieuw zouden moeten buigen over de verlenging van de vereniging, is ervoor gekozen om als onderdeel van de transactie de buitengewone algemene vergadering te laten besluiten tot verlenging van de duur voor de activiteit watervoorziening van water-link. Sinds het decreet van 17 februari 2023 tot wijziging van het Decreet Lokaal Bestuur dient dit besluit in bepaalde gevallen niet langer genomen te worden door de laatste algemene vergadering voorafgaand aan het verstrijken van de duurtijd. De transactie bevindt zich in het toepassingsgebied van het nieuwe decreet.
De verlenging van de watervoorzieningsactiviteit tot en met 31 december 2041 zal aan de algemene vergadering worden voorgelegd, zodat deze een resterende duurtijd van 18 jaar heeft.
De algemene vergadering van water-link heeft op 18 december 2013 besloten om de duur van de vereniging te verlengen tot 31 december 2025. Gezien deze verlengingsbeslissing, zal de algemene vergadering van water-link tevens moeten besluiten tot niet-verlenging en vervroegde ontbinding van diens rioleringsactiviteit overeenkomstig artikel 425 van het Decreet Lokaal Bestuur.
(iii) Verlenging rioleringsactiviteit Pidpa
Eind 2023 verstrijkt de duurtijd van Pidpa in ieder geval. In het kader van de voorgenomen transactie zal aan de algemene vergadering van Pidpa de verlenging van de rioleringsactiviteit ter goedkeuring worden voorgelegd.
In navolging van het bovenstaande wordt aan de deelnemers van Pidpa verzocht te besluiten tot verlenging van Pidpa en, in de mate zij op vandaag zij aangesloten bij de rioleringsactiviteit, deel te nemen aan de verlenging. De verlenging van de rioleringsactiviteit zal aan de algemene vergadering van Pidpa worden voorgelegd voor een periode van 18 jaar met ingang van 1 januari 2024 tot en met 31 december 2041.
Pidpa werd ruim 110 jaar geleden opgericht om de provincie Antwerpen te voorzien van een betrouwbare drinkwatervoorziening. Sinds meer dan 15 jaar is Pidpa ook een toonaangevende speler op de rioleringsmarkt. Haar rioleringsoplossingen op maat werden ondertussen in 46 steden en gemeenten geïmplementeerd, zoals ook in onze gemeente. Met het oog op een verhoogde samenwerking tussen verschillende actoren binnen de watersector zal Pidpa samen met water-link ingevolge de transactie een integraal waterbedrijf vormen, bestaande uit twee afzonderlijke entiteiten.
Jaren geleden heeft Pidpa de omslag gemaakt van een traditioneel nutsbedrijf naar een klant- en marktgedreven onderneming. Zij voorziet voor haar klanten, onze burgers en bedrijven, in uitgebreide communicatiemogelijkheden, zoals een gratis klantenservicelijn, de website en sociale media. Op deze manier kunnen klanten snel bij Pidpa terecht met hun vragen.
Bij Pidpa staat ‘duurzaamheid’ in al haar betekenissen centraal in haar werking, waarbij Pidpa in een duurzaam rioleringsbeleid investeert door middel van het voldoen van wettelijke verplichtingen en het ontwikkelen van innovatieve oplossingen. Daardoor is het als bedrijf uitgegroeid tot een belangrijke sociaaleconomische partner, die een toekomstgericht beleid voert op het vlak van milieu, economie en maatschappij. Dit duurzaamheidsbeleid werd doorgetrokken tot in haar werking.
Pidpa blinkt uit in haar activiteiten. De kwaliteit van de door haar geleverde goederen en diensten staan steeds voorop. Pidpa laat hier niets aan het toeval over. Dankzij de verdere professionalisering van het assetmanagement onderhoudt zij als een goed huisvader haar uitgebreide infrastructuur. Daardoor wordt niet alleen het comfort van de gebruikers en de efficiëntie van haar werkzaamheden verhoogd, maar ook aandacht gegeven aan een milieubewust en toekomstgericht resultaat.
Daarnaast is Pidpa een financieel gezond bedrijf dat blijft investeren in het voortdurend optimaliseren van en investeren in haar werking met een nadrukkelijke focus op kostenbesparing en efficiëntieverbetering.
Het voorliggende verlengingsdossier geeft een duidelijk beeld over Pidpa, haar dagelijkse werking en hetgeen zij reeds verwezenlijkt heeft voor de aangesloten steden en gemeenten en hun inwoners en bedrijven.
De bovenstaande principes die Pidpa hanteert in haar bedrijfswerking, vertalen zich voor onze gemeente concreet als volgt:
Rekening houdende met de elementen aangebracht in het bijgevoegde verlengingsdossier en de bovenstaande argumenten, verzoekt onze gemeente om de opdrachthoudende vereniging Pidpa te verlengen voor wat de rioleringsactiviteit betreft, gaat onze gemeente akkoord met een deelname aan de verlenging en bevestigt de bijhorende beheersoverdracht aan Pidpa voor de rioleringsactiviteit.
De duurtijd van de watervoorzieningsactiviteit van Pidpa zal bijgevolg niet worden verlengd. Om aan de raad van bestuur van de Vereniging de nodige flexibiliteit te bieden met betrekking tot de inwerkingtreding van die ontbinding, wordt voorgesteld aan de gemeenten om voor de goede orde en voor zoveel als nodig te verzoeken en te besluiten tot vervroegde ontbinding van de watervoorzieningsactiviteit.
(iv) Omvorming tot Rio- en Water-Entiteit
In het kader van de voorgenomen transactie zal water-link nadien worden omgevormd tot de nieuwe Water-Entiteit, waarin de watervoorzieningsactiviteit van water-link behouden blijft. Tevens zal Pidpa worden omgevormd tot nieuwe Rio-Entiteit, waarin de rioleringsactiviteit van Pidpa behouden blijft.
Naar aanleiding van de omvorming tot de Rio-Entiteit resp. de Water-Entiteit dienen de statuten van Pidpa en water-link gewijzigd te worden teneinde ze in overeenstemming te brengen met de principes die waren overeengekomen tussen de raden van bestuur van de betrokken verenigingen op vlak van compartimentering, bestuur, e.d. De gemeente heeft samen met de oproepingsbrief de ontwerpen van nieuwe statuten en artikelsgewijze commentaren ontvangen.
Als onderdeel van het globaal akkoord met betrekking tot de transactie werd onder meer overeengekomen op welke manier de aandelen in de betrokken verenigingen moeten worden aangehouden na inwerkingtreding van de transactie. De aandelenverdeling binnen de Rio-Entiteit zal volledig worden bepaald op basis van het bevolkingsaantal van de deelnemers per 1 januari 2023. De aandelenverdeling binnen de Water-Entiteit zal worden bepaald op basis van een economische waardering van de watervoorzieningsactiviteit van Pidpa en water-link. Vervolgens zal afhankelijk van de deelactiviteit het aantal aandelen verder worden verdeeld op basis van het bevolkingsaantal van de deelnemers per 1 januari 2023 of worden toegewezen aan een specifieke deelnemer. Dat betekent dat de aandelenverdeling binnen de bestaande verenigingen dient te worden herschikt ingevolge de transactie. Iedere individuele deelnemer heeft in dat verband ook een technische fiche ontvangen waarin zijn huidige en toekomstige situatie wordt beschreven.
(v) Overdracht watervoorzieningsactiviteit Pidpa
Uit het voorgaande blijkt dat enkel de rioleringsactiviteit van Pidpa zal worden verlengd in het kader van de omvorming van de Rio-Entiteit, terwijl diens watervoorzieningsactiviteit niet zal worden verlengd. Bijgevolg dient naar een alternatieve beheersvorm te worden gezocht voor de watervoorzieningsactiviteit van Pidpa. In het kader van de beoogde samenwerking werd geoordeeld dat water-link daarvoor de meest geschikte partner is.
Om die reden zal Pidpa op haar beurt door middel van een koop-verkoop haar watervoorzieningsactiviteit overdragen aan water-link. De koopprijs voor deze koop-verkoop zal blijven uitstaan als een vordering, waarna deze door Pidpa in water-link zal worden ingebracht tegen uitgifte van aandelen door deze laatste. Overeenkomstig artikel 420, tweede lid van het Decreet Lokaal Bestuur dient de toetreding van een opdrachthoudende vereniging tot een andere opdrachthoudende vereniging te worden goedgekeurd door de algemene vergadering van de toetredende opdrachthoudende vereniging. Bijgevolg zal de toetreding door Pidpa ter goedkeuring worden voorgelegd aan de algemene vergadering van Pidpa. Aangezien Pidpa op vandaag nog niet is aangesloten bij water-link/de Water-Entiteit, dient ook de algemene vergadering van water-link haar goedkeuring te verlenen aan deze toetreding.
(vi) Rioleringsgemeenten water-link treden uit water-link en treden toe tot Pidpa
De gemeenten die op vandaag zijn aangesloten bij water-link voor de activiteit riolering, zullen uittreden uit water-link overeenkomstig de procedure gebiedsuitwisseling zoals voorzien in artikel 422, tweede lid van het Decreet Lokaal Bestuur. Deze uittreding behoeft in principe geen voorafgaand besluit van de algemene vergadering.
De gemeenten die op vandaag zijn aangesloten bij water-link voor de activiteit riolering, zullen in het kader van dezelfde procedure kort nadien toetreden tot Pidpa.
De Steden Antwerpen en Mortsel en de gemeenten Edegem en Hove zijn op vandaag nog geen deelnemer van Pidpa. Bijgevolg moet de toetreding van de Steden Antwerpen en Mortsel en de gemeenten Edegem en Hove tot Pidpa worden goedgekeurd door de algemene vergadering van Pidpa.
Bij de inwerkingtreding wordt erover gewaakt dat er volledige continuïteit van dienstverlening is.
(vii) Watergemeenten Pidpa treden toe tot water-link
Pidpa zal deze aandelen in de watervoorzieningsactiviteit water-link slechts voor een zeer beperkte periode aanhouden. Kort na de aandelenuitgifte zal Pidpa de betrokken aandelen overdragen aan haar deelnemers die waren aangesloten bij diens watervoorzieningsactiviteit. Deze uitkering zal gebeuren overeenkomstig hun bevolkingscijfer per 1 januari 2023. Pidpa zal een aandeel in water-link blijven aanhouden in het kader van de dienstverlening door water-link. In het kader van die overdrachten dienen de deelnemers van Pidpa toe te treden tot water-link, welke toetreding overeenkomstig artikel 420, eerste lid van het Decreet Lokaal Bestuur de goedkeuring vereist van de algemene vergadering van water-link.
In navolging van het voorgaande wordt aan de deelnemers van Pidpa voorgelegd om in het kader van de transactie toe te treden tot water-link en om aan deze laatste een beheersoverdracht te doen voor wat de watervoorziening op hun grondgebied betreft. Voor de gemeente Baarle-Hertog zal deze beheersoverdracht beperkt zijn tot het gedeelte van het grondgebied dat niet in de exclave ligt.
Voor deze toetreding en beheersoverdracht verwijst onze gemeente naar de elementen aangehaald in de beschrijvende nota die zij samen met de oproepingsbrief voor de buitengewone algemene vergadering heeft ontvangen. In het bijzonder verwijst zij naar het feit dat de Water-Entiteit als integraal waterbedrijf als gevolg van de voorgenomen fusie tussen Pidpa en water-link een circulair waterbeheer zal aanbieden. Daarmee kan de Water-Entiteit onder meer snel en efficiënt inspelen op de hedendaagse waterproblemen (droogte, overstromingen, ...) en de waterhuishouding van onze gemeente beter afstemmen in het groter geheel waar ook de Rio-Entiteit deel van zal uitmaken.
Rekening houdende met de elementen aangehaald in de begeleidende nota, de unieke samenwerking die wordt beoogd tussen de Rio-Entiteit (het huidige Pidpa) en de Water-Entiteit (het huidige water-link) ingevolge de inwerkingtreding van de transactie en het feit dat water-link/de Water-Entiteit de watervoorzieningsactiviteit van het huidige Pidpa vanuit een continuïteitsgedachte zal verderzetten, besluit onze gemeente:
(viii) Afsluiten concessieovereenkomst met Water-Entiteit
Onze gemeente zal naar aanleiding van de toetreding tot de Water-Entiteit een concessieovereenkomst afsluiten met de Water-Entiteit. Die concessieovereenkomst zal de samenwerking tussen onze gemeente en Water-Entiteit mee vorm geven. Via deze overeenkomst zal onze gemeente immers bepaalde algemene exploitatierechten en concessies op infrastructuur toestaan aan Water-Entiteit teneinde deze laatste toe te laten om haar voorwerp en maatschappelijke doelstelling na te streven. Aldus is het noodzakelijk voor de goede werking van Water-Entiteit en dus de productie, transport en distributie van water om deze concessieovereenkomst af te sluiten. In ruil voor de onder de concessieovereenkomst toegestane rechten kan onze gemeente aanspraak maken op de vergoedingen die in deze overeenkomst zijn voorzien.
Daarnaast regelt de concessieovereenkomst andere rechten en plichten van zowel onze gemeente als de Water-Entiteit. Het afsluiten van deze overeenkomst zal dus eveneens de rechtszekerheid van onze gemeente met betrekking tot de watervoorziening ten goede komen.
(ix) Afsluiten overeenkomst met betrekking tot deelnemerschap Water-Entiteit
In het kader van de transactie wenst de gemeente, samen met de andere deelnemers van de Water-Entiteit die daartoe bereid zijn, een overeenkomst af te sluiten teneinde bepaalde van de rechten en verplichtingen als deelnemers van de Water-Entiteit vast te leggen. In het bijzonder zullen deze afspraken onder meer betrekking hebben op de modaliteiten van mogelijke dividenduitkeringen door de Water-Entiteit aan de gemeentelijke deelnemers. De partijen bij deze overeenkomst zijn mening dat de betrokken afspraken in het belang van de Water-Entiteit zijn.
Artikel 420, eerste lid van het Decreet Lokaal Bestuur stelt dat de toetreding van een gemeente afhankelijk is van een beslissing van de gemeenteraad die daarvoor wordt genomen op basis van een onderzoek.
Artikel 420, eerste lid van het Decreet Lokaal Bestuur voorziet dat toetredingsbeslissing van een opdrachthoudende vereniging wordt genomen door de algemene vergadering.
Artikel 420, eerste lid van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat alle toetredingen worden aanvaard door de algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging.
Artikel 422, eerste lid van het Decreet Lokaal Bestuur stelt dat een beslissing tot uittreding van een deelnemer tijdens de duur die bij de oprichting van een opdrachthoudende vereniging is vastgesteld, alleen mogelijk is als drie vierde van het aantal deelnemende gemeenten vóór de algemene vergadering waarop over de uittreding wordt beslist, daarmee instemt. Voor die beslissing is een drievierdemeerderheid van het aantal stemmen vereist van het geheel van de geldig uitgebrachte stemmen en van de geldig uitgebrachte stemmen van de vertegenwoordigde gemeenten.
Artikel 422, tweede lid van het Decreet Lokaal Bestuur stelt dat uittreding uit een opdrachthoudende vereniging, die een opdracht hebben verkregen die een onderdeel vormt van het beheer van de waterketen ten gevolge van een gebiedsuitwisseling, mogelijk is als de gemeente en de betrokken opdrachthoudende verenigingen daarmee instemmen en afspraken hebben over de modaliteiten voor de uitvoering ervan.
Artikel 423, eerste lid van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat een opdrachthoudende vereniging in geval van enige vorm van herstructurering, zoals bedoeld in boek 12 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen, in een periode van drie jaren voorafgaand aan de statutair bepaalde einddatum tot haar verlenging besluiten.
Artikel 425, eerste lid van het Decreet Lokaal Bestuur stelt dat de verlenging van een opdrachthoudende vereniging een verzoek van de gewone meerderheid van het totale aantal deelnemers vereist dat gedragen wordt door een drievierdemeerderheid van het aantal deelnemende gemeenten. Het besluit tot verlenging dient bovendien te worden goedgekeurd met een drievierdemeerderheid van het aantal stemmen.
Artikel 427 van het Decreet Lokaal Bestuur stelt dat de wijzigingen in de statuten en in de bijlagen artikelsgewijs aangebracht door de algemene vergadering met een drievierdemeerderheid, zowel voor het geheel van de geldig uitgebrachte stemmen, als voor de geldig uitgebrachte stemmen van de vertegenwoordigde gemeenten, en op voorwaarde dat de gewone meerderheid van het aantal deelnemende gemeenten haar instemming betuigt. Uiterlijk negentig dagen voor de algemene vergadering die de statutenwijzigingen moet beoordelen, wordt een door de raad van bestuur opgesteld ontwerp aan alle deelnemers voorgelegd.
Artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur stelt dat de algemene vergadering is samengesteld uit de vertegenwoordigers van de deelnemers. Deze worden voor de gemeenten rechtstreeks aangewezen door de gemeenteraden uit hun leden. De vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger wordt herhaald voor elke algemene vergadering.
Artikel 41, tweede lid, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur stelt dat de gemeenteraad bevoegd is voor de beslissingen tot oprichting van, deelname aan of vertegenwoordiging in instellingen, verenigingen en ondernemingen.
Samen met deze oproepingsbrief voor de buitengewone algemene vergadering, ontving de gemeente eveneens een kopie van een beschrijvende nota, een technische presentatie, een individuele fiche, het verlengingsdossier van Pidpa, de template concessieovereenkomst voor de deelnemers van Pidpa, het ontwerp van overeenkomst met betrekking tot het deelnemerschap van de Water-Entiteit, het ontwerp van uittredingsovereenkomst tussen Pidpa en water-link en de ontwerpstatuten voor zowel Pidpa als water-link na inwerkingtreding van de voorgestelde transactie. Het besluit moet daarom steeds in samenhang met deze documenten gelezen worden. Een kopie van deze documenten wordt bij dit gemeenteraadsbesluit gevoegd.
Op basis van de bekomen documenten kunnen de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van 16 juni 2023 van Pidpa worden goedgekeurd.
Met de beslissing van de gemeenteraad van 4 februari 2020 werd schepen Tom Covens aangesteld als effectief vertegenwoordiger en op 12 maart 2019 raadslid Els Herremans als plaatsvervangend vertegenwoordiger van gemeentebestuur Nijlen op de algemene vergaderingen van Pidpa en dit voor de ganse legislatuur.
De vertegenwoordiger dient gemandateerd te worden om te stemmen over de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Pidpa, conform de beslissing van de gemeenteraad.
De gemeenteraad bevestigt de tijdige ontvangst van de oproeping voor de algemene vergadering in buitengewone zitting van Pidpa op 16 juni 2023 met bijhorende agenda en stukken.
De gemeenteraad neemt kennis van de agendapunten van de algemene vergadering in buitengewone zitting van Pidpa op 16 juni 2023 en de bijhorende stukken. De in deze stukken opgenomen motivering wordt bijgetreden.
De gemeenteraad keurt de deelname aan de transactie bestaande uit:
(hierna de “Transactie”), goed, met dien verstande dat de verschillende deelbesluiten pas uitwerking zullen hebben in de mate de volledige Transactie wordt goedgekeurd.
De gemeenteraad stemt in met de voorgestelde uittreding van water-link uit Pidpa, evenals met het feit dat het scheidingsaandeel van water-link gelijk zal zijn aan de nominale waarde van € 2,50 per aandeel waarop water-link had ingeschreven.
De gemeenteraad keurt de statutenwijziging van Pidpa zoals zij haar werd voorgelegd integraal goed.
De gemeenteraad keurt het voorstel tot toetreding van de Steden Antwerpen en Mortsel en de gemeenten Edegem en Hove tot Pidpa goed.
De gemeenteraad keurt de deelname aan de herschikking van de aandelen uitgegeven door Pidpa conform het criterium voorzien in de voorgestelde statutenwijziging, als gevolg waarvan de aandelen uitgegeven door Pidpa na inwerkingtreding van de Transactie zullen worden aangehouden in functie van het bevolkingsaantal van de gemeenten-deelnemers op 1 januari 2023 cf. de individuele fiche die de gemeente samen met de oproeping voor de buitengewone algemene vergadering ontvangen heeft.
De gemeenteraad verzoekt, overeenkomstig artikel 423, eerste lid van het Decreet Lokaal Bestuur, tot verlenging van de rioleringsactiviteit van Pidpa voor een duur van 18 jaar met ingang van 1 januari 2024 tot en met 31 december 2041, en tot niet-verlenging van de watervoorzieningsactiviteit.
De gemeenteraad besluit, overeenkomstig artikel 423, eerste lid van het Decreet Lokaal Bestuur, tot deelname aan de verlenging van de rioleringsactiviteit van Pidpa voor een duur van 18 jaar met ingang van 1 januari 2024 tot en met 31 december 2041. Zij besluit deelnemer te blijven van Pidpa voor de rioleringsactiviteit en de daarbij horende beheersoverdracht te bevestigen.
De gemeenteraad beslist tot toetreding tot de opdrachthoudende vereniging water-link voor diens activiteit watervoorziening, verzoekt de toetreding van de gemeente tot de opdrachthoudende vereniging door de algemene vergadering te laten aanvaarden en besluit tot beheersoverdracht aan water-link voor wat de watervoorziening betreft.
Tevens keurt de gemeenteraad de concessieovereenkomst met en de overeenkomst betreffende deelnemerschap van de Water-Entiteit goed.
Tevens keurt de gemeenteraad, voor zover dat vereist zou zijn voor een ordelijke inwerkingtreding van de Transactie, de vervroegde ontbinding van de watervoorzieningsactiviteit van Pidpa goed. In ieder geval verzoekt de gemeenteraad akte te nemen van de niet-verlenging van de watervoorzieningsactiviteit en de uittreding van de gemeente uit het betrokken compartiment, daarbij bevestigend dat het scheidingsaandeel van onze gemeente zal worden uitbetaald in aandelen water-link/Water-Entiteit gelet op de opdracht die de gemeente geeft aan water-link/de Water-Entiteit en de manier waarop de Transactie geïmplementeerd wordt.
De gemeenteraad keurt alle overige handelingen en/of transacties nodig of nuttig in het kader van de voorgenomen Transactie goed.
De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering van Pidpa vastgesteld op 16 juni 2023, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Het college wordt gelast met de uitvoering van deze beslissing en brengt deze ter kennis aan Pidpa, Desguinlei 246, 2018 Antwerpen.
In hun brief van 21 april 2023 nodigt Pidpa gemeentebestuur Nijlen uit om deel te nemen aan de algemene vergadering die zal plaatsvinden op vrijdag 16 juni 2023 om 11.00 uur in de kantoren van Pidpa.
Daarnaast zal eveneens die dag om 11.30 uur een buitengewone algemene vergadering plaatsvinden (zie apart agendapunt).
Beide vergaderingen zullen plaatsvinden in de kantoren van Pidpa, gelegen aan de Desguinlei 246, 2018 Antwerpen.
De agenda van deze algemene vergadering is als volgt:
Pidpa vraagt dat de gemeenteraad zich uitspreekt over de agendapunten en de vertegenwoordiger mandateert om zich namens gemeentebestuur Nijlen uit te spreken over de agendapunten in de algemene vergadering.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en in het bijzonder artikel 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en DEEL 3, TITEL 3 inzake de intergemeentelijke samenwerking.
De statuten van Pidpa.
Op basis van de bekomen documenten kunnen de agendapunten van de algemene vergadering van 16 juni 2023 van Pidpa worden goedgekeurd.
Met de beslissing van de gemeenteraad van 4 februari 2020 werd schepen Tom Covens aangesteld als effectief vertegenwoordiger en op 12 maart 2019 raadslid Els Herremans als plaatsvervangend vertegenwoordiger van gemeentebestuur Nijlen op de algemene vergaderingen van Pidpa en dit voor de ganse legislatuur.
De vertegenwoordiger dient gemandateerd te worden om te stemmen over de agendapunten van de algemene vergadering van Pidpa, conform de beslissing van de gemeenteraad.
De agendapunten van de algemene vergadering van Pidpa van 16 juni 2023 worden goedgekeurd.
De gemeenteraad draagt de aangeduide vertegenwoordiger/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering van Pidpa vastgesteld op 16 juni 2023, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Pidpa.
Fiberklaar is gestart met de uitrol van een glasvezelnetwerk in gemeente Nijlen. Dit glasvezelnetwerk is ‘open’ en kan bijgevolg nadien gebruikt worden door de verschillende providers mits het afsluiten van een overeenkomst met Fiberklaar. Fiberklaar treedt hierbij enkel op als netbeheerder.
Het netwerk wordt fysiek opgedeeld in meerdere ‘PoP cabines' (een zogeheten Point of Presence, omvattende een technische ruimte ten behoeve van een glasvezelnetwerk of andere telecommunicatiedoeleinden). Voor het netwerk op grondgebied Nijlen gaat het om 4 PoP locaties waar een cabine dient te worden gebouwd, vergelijkbaar met de gas- en hoogspanningscabines van Fluvius voor hun respectievelijke netwerken. De PoP cabine kan beschouwd worden als een grote ‘serverruimte’ voor het glasvezelnetwerk in functie van het beheer van dit netwerk.
De locaties van deze PoP cabines vallen bij voorkeur binnen het bestaande openbaar domein. Uiteraard wordt er wel een overeenkomst afgesloten tussen Fiberklaar en de gemeente om deze locaties voor een langere periode (minimum 30 jaar) in gebruik te kunnen nemen. Enkel op deze wijze kan de functionaliteit van het netwerk verzekerd worden voor langere periode.
De overeenkomst voor het vestigen van een recht van opstal wordt voorgelegd. De overeenkomst van recht van opstal wordt vastgelegd in een notariële akte. Alle kosten van deze overeenkomst en van de notariële akte (incl. opmetingsplan) zijn ten laste van de begunstigde.
Collegebesluit van 8 augustus 2022 waarin de inplanting van de verdeelstations voor de uitbouw van het glasvezelnetwerk van Fiberklaar werden goedgekeurd:
Art. 3.177. van het NBW Boek 3.
decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, gewijzigd.
decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid art. 41, §1, 11°.
Er wordt voorgesteld om het zakelijk Recht van Opstal te weerhouden om de gronden van de voorgestelde PoP-locaties aan Fiberklaar B.V. ter beschikking te stellen.
De overeenkomst voor het vestigen van een recht van opstal wordt voorgelegd. De overeenkomst van recht van opstal wordt vastgelegd in een notariële akte en wordt aangegaan voor een periode van 30 jaar, zie het ontwerp van opstalrechtovereenkomst in bijlage. Alle kosten van deze overeenkomst en van de notariële akte (incl. opmetingsplan) zijn ten laste van de begunstigde.
De opstalvergoeding voor de 4 locaties is gelijk aan de marktconforme grondwaarde bij een normale verkoop, doch rekening houdende met de duurtijd van het zakelijk recht. De waarde bedraagt minimaal € 200,00 / m². De vergoeding zal éénmalig worden uitgekeerd, dit bij aanvang van de overeenkomst.
In het totaal worden 4 PoP-cabines voorzien. In de opstalrechtovereenkomst worden de in opstal gegeven goederen als volgt omschreven:
De grond waarop de PoP locatie 4 Klokkenlaan komt is geen eigendom van de gemeente maar van de Kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw. Fiberklaar moet de besprekingen voor deze PoP locatie voeren met de Kerkfabriek.
De locatie van PoP 2 is gelegen op gemeentegrond, in de hoek van het recyclagepark beheert door IOK. IOK werd bevraagd en heeft geen bezwaren voor de plaatsing van de PoP cabine op deze locatie.
Fiberklaar betaalt voor deze cabines een eenmalige vergoeding van € 6 000,00, de hoofdpop in de Kerkevelden is iets groter en zodoende wordt hiervoor eenmalig € 7 500,00 betaald. De prijsvorming van de eenmalige vergoedingen is besproken met aanwezigen van het bestuur op een vergadering in augustus 2022.
De opstalrechtovereenkomst voor een periode van 30 jaar ten gunste van Fiberklaar B.V.(opstalhouder), met zetel gevestigd te Raymonde de Larochelaan 13, (9051) te Gent voor de plaatsing van PoP cabines (Point of Presence) wordt goedgekeurd.
De gemeenteraadsvoorzitter en de algemeen directeur worden gelast met de ondertekening van de overeenkomst.
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de verdere samenstelling en uitvoering van het dossier.
Diverse beslissingen genomen door het college en gemeenteraad op basis van de camerawet van 21 maart 2007 en de wet op het politieambt van 5 augustus 1992 met betrekking tot het gebruik van camera’s door de lokale politie Berlaar-Nijlen.
Vandaag gebruikt de politie reeds vaste-, tijdelijk vaste-, mobiele- en intelligente camera’s om het politiewerk te ondersteunen en de haar toegekende middelen efficiënter en gerichter te gebruiken. Camera’s zijn dan ook een onmisbaar middel in het uitvoeren van het veiligheidsbeleid zowel voor opdrachten van gerechtelijke als bestuurlijke politie en/of bij een verhoogd risico op ordeverstoring al of niet bij grote volkstoelopen, bij escalatie van geweld tegen en/of belaging van politieploegen of bij bedreiging van de openbare veiligheid door calamiteiten die dringend aandacht vragen. Camera’s hebben zowel een preventieve, ontradende als opsporingswaarde.
De plaatsing en het gebruik van camera’s door politiediensten wordt niet langer geregeld door de camerawet van 21 maart 2007. De wet op het politieambt (WPA) legt sinds de wijzigingen bij de wet van 21 maart 2018 het kader vast voor de plaatsing en het gebruik van camera’s door de politiediensten ter ondersteuning van hun opdrachten van bestuurlijke en gerechtelijke politie.
Art. 25/1 e.v. WPA bepalen dat een politiedienst in het raam van opdrachten van bestuurlijke en gerechtelijke politie al dan niet intelligente vaste, tijdelijk vaste en mobiele camera’s op zichtbare wijze kan gebruiken op het grondgebied dat onder zijn bevoegdheid valt. Krachtens art. 25/4 WPA moet, wat betreft het zichtbaar cameragebruik in een politiezone, de korpschef van de politiezone hiervoor wel een principiële voorafgaande toestemming vragen aan de gemeenteraad.
Het is in deze context dat de waarnemende korpschef van politiezone Berlaar-Nijlen de gemeenteraad om de principiële toestemming verzoekt voor het zichtbaar gebruik van de in de aanvraag opgesomde, in voorkomend geval intelligente, vaste, tijdelijk vaste en mobiele camera’s (beeldverwerkingssystemen) op het grondgebied van de gemeente Nijlen, dit conform de wettelijke bepalingen, in het bijzonder opgenomen in artikel 25/1 e.v. WPA.
In deze toestemmingsaanvraag wordt het type camera, de doeleinden, de gebruiksmodaliteiten en de plaats beschreven. Bij deze aanvraag wordt rekening gehouden met een impact- en risicoanalyse op het vlak van de bescherming van de persoonlijke levenssfeer en op operationeel niveau, met name wat de categorieën van verwerkte persoonsgegevens betreft, de proportionaliteit van de aangewende middelen, de te bereiken operationele doelstellingen en de bewaartermijn van de gegevens die nodig is om deze doelstellingen te bereiken.
De gemeenteraad neemt kennis van de aanvraag van de waarnemende korpschef van de lokale Politiezone Berlaar-Nijlen voor de principiële toestemming tot het zichtbaar cameragebruik van de mobiele camera’s, door leden van een andere politiezone dan Berlaar-Nijlen dewelke steun leveren aan onze politiezone en/of deelnemen aan gezamenlijke acties, dit conform de overeenkomstige wettelijke bepalingen.
De gemeenteraad verleent de principiële toestemming aan de lokale Politiezone Berlaar-Nijlen om in het kader van haar opdrachten en conform de wettelijke bepalingen ter zake zichtbaar gebruik te maken van mobiele camera’s (beeldverwerkingssystemen) door leden van een andere politiezone, op het grondgebied van de gemeente Nijlen zoals gespecifieerd in de aanvraag van de waarnemende korpschef.
Deze toestemming wordt ter kennis gebracht aan de waarnemende korpschef, die instaat voor het toezicht op het gebruik van de camera’s op zichtbare wijze door de lokale politie Berlaar-Nijlen conform de overeenkomstige wettelijke bepalingen.
De gemeenteraad neemt akte van de opdracht van de burgemeester aan de waarnemende korpschef om deze toestemming ter kennis te brengen van de procureur des Konings.
Deze toestemming wordt openbaar gemaakt voor wat betreft de opdrachten van bestuurlijke politie. Dit besluit wordt bekendgemaakt op de gemeentelijke website.
Eerdere beslissingen genomen door het college en gemeenteraad op basis van de camerawet van 21 maart 2007 en de wet op het politieambt van 5 augustus 1992 met betrekking tot het gebruik van camera’s op het grondgebied van de gemeente Berlaar/Nijlen.
Vandaag gebruikt de politie vaste-, tijdelijk vaste-, mobiele- en intelligente camera’s om het politiewerk te ondersteunen en de haar toegekende middelen efficiënter en gerichter te gebruiken. Camera’s zijn dan ook een onmisbaar middel in het uitvoeren van het veiligheidsbeleid zowel voor opdrachten van gerechtelijke als bestuurlijke politie en/of bij een verhoogd risico op ordeverstoring al of niet bij grote volkstoelopen, bij escalatie van geweld tegen en/of belaging van politieploegen of bij bedreiging van de openbare veiligheid door calamiteiten die dringend aandacht vragen. Camera’s hebben zowel een preventieve, ontradende als opsporingswaarde.
De plaatsing en het gebruik van camera’s door politiediensten wordt niet langer geregeld door de camerawet van 21 maart 2007. De wet op het politieambt (WPA) legt sinds de wijzigingen bij de wet van 21 maart 2018 het kader vast voor de plaatsing en het gebruik van camera’s door de politiediensten ter ondersteuning van hun opdrachten van bestuurlijke en gerechtelijke politie.
Art. 25/1 e.v. WPA bepalen dat een politiedienst in het raam van opdrachten van bestuurlijke en gerechtelijke politie al dan niet intelligente vaste, tijdelijk vaste en mobiele camera’s op zichtbare wijze kan gebruiken op het grondgebied dat onder zijn bevoegdheid valt. Krachtens art. 25/4 WPA moet, wat betreft het zichtbaar cameragebruik in een politiezone, de korpschef van de politiezone hiervoor wel een principiële voorafgaande toestemming vragen aan de gemeenteraad.
Het is in deze context dat de waarnemende korpschef van politiezone Berlaar-Nijlen de gemeenteraad om de principiële toestemming verzoekt voor het zichtbaar gebruik van de in de aanvraag opgesomde, in voorkomend geval intelligente, vaste, tijdelijk vaste en mobiele camera’s (beeldverwerkingssystemen) op het grondgebied van de gemeente Nijlen, dit conform de wettelijke bepalingen, in het bijzonder opgenomen in artikel 25/1 e.v. WPA.
In deze toestemmingsaanvraag wordt het type camera, de doeleinden, de gebruiksmodaliteiten en de plaats beschreven. Bij deze aanvraag wordt rekening gehouden met een impact- en risicoanalyse op het vlak van de bescherming van de persoonlijke levenssfeer en op operationeel niveau, met name wat de categorieën van verwerkte persoonsgegevens betreft, de proportionaliteit van de aangewende middelen, de te bereiken operationele doelstellingen en de bewaartermijn van de gegevens die nodig is om deze doelstellingen te bereiken.
De gemeenteraad neemt kennis van de aanvraag van de waarnemende korpschef van de lokale politiezone Berlaar-Nijlen voor de principiële toestemming tot het zichtbaar cameragebruik van de mobiele camera’s, door leden van de lokale politiezone Berlaar-Nijlen, dit conform de overeenkomstige wettelijke bepalingen.
De gemeenteraad verleent de principiële toestemming aan de lokale politiezone Berlaar-Nijlen om in het kader van haar opdrachten en conform de wettelijke bepalingen ter zake zichtbaar gebruik te maken van mobiele camera’s (beeldverwerkingssystemen) door leden van de lokale politiezone Berlaar-Nijlen, op het grondgebied van de gemeente Nijlen zoals gespecifieerd in de aanvraag van de waarnemende korpschef.
Deze toestemming wordt ter kennis gebracht aan de waarnemende korpschef, die instaat voor het toezicht op het gebruik van de camera’s op zichtbare wijze door de lokale politie Berlaar-Nijlen conform de overeenkomstige wettelijke bepalingen.
De gemeenteraad neemt akte van de opdracht van de burgemeester aan de waarnemende korpschef om deze toestemming ter kennis te brengen van de procureur des Konings.
Deze toestemming wordt openbaar gemaakt voor wat betreft de opdrachten van bestuurlijke politie. Dit besluit wordt bekendgemaakt op de gemeentelijke website.
Naar aanleiding van verschillende meldingen van vrachtwagens die zich vast rijden in de Paddekotseheide en andere straten in de wijk werd beslist om de bestaande tonnagebeperking in de Paddekotseheide uit te breiden naar een zone met tonnagebeperking in de omliggende straten. Daarnaast werd door de administratie ook een lengtebeperking bekeken, maar dit werd niet opportuun geacht.
Om de volgende redenen wordt dit aanvullend reglement opgesteld:
In onderstaande straten op het grondgebied van gemeente Nijlen wordt een permanente zonale tonnagebeperking uitgezonderd plaatselijk verkeer ingericht:
Dit wordt gesignaleerd door:
De aanvullende reglementen tegenstrijdig met deze bepalingen worden opgeheven.
De huidige verordening wordt bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur: Afdeling 2. Bekendmaking en inwerkingtreding: artikel 288.
De kosten verbonden aan het plaatsen en vernieuwen van de verkeerssignalisatie zijn ten laste van het gemeentebestuur.
Dit aanvullend reglement wordt gemeld en gepubliceerd via het digitaal loket van het Agentschap Binnenlands Bestuur.
Een afschrift van dit besluit wordt, ter kennisname overgemaakt door het gemeentebestuur van Nijlen aan:
De gemeenteraad keurt het aanvullend verkeersreglement goed.
Voor de brandweer zal tijdens de periode van de woensdag voor de kermis vanaf 19.00 uur tot de woensdag na de kermis 13.00 uur parkeerplaats vrijgehouden worden aan de loskade aan de inrit van de brandweer Statiestraat door de borden E3 "van woensdag 19.00 uur tot woensdag 13.00 uur uitgezonderd brandweerlieden".
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd op 16 maart 1968.
Het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en latere wijzigingen.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald en latere wijzigingen.
Het ministerieel rondschrijven van 14 november 1977 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van verkeerstekens.
De bepalingen van de Nieuwe Gemeentewet en het decreet lokaal bestuur.
Op het A.Hermansplein zal er op de eerste parkeerzone links komende van de Bevelsesteenweg een fietsenstalling komen. Hier zal een parkeerverbod opgesteld worden met een bord E3: "Verboden te parkeren vanaf woensdag XXX van 19.00 uur tot woensdag XXX om 13.00 uur "uitgezonderd politietoestemming".
Van woensdag XXX om 19.00 uur tot woensdag XXX om 13.00 uur, wordt de tweede parkeerzone op het August Hermansplein ingesteld als blauwe zone met een maximum parkeertijd van twee uur. Het gebruik van de parkeerschijf is voorgeschreven van 9.00 uur tot 18.00 uur, voor een maximumduur van twee uren.
Deze zone zal aangeduid worden met de borden "begin en einde van een zone met beperkte parkeertijd (blauwe zone), en het onderbord maximum 2 uur" .
Deze maatregel zal ter kennis gebracht worden door het plaatsen van de verkeersborden C1 met onderbord M3 aan de zijde van het centrumkruispunt en het verkeersbord F19 met onderbord M5 ter hoogte van het pand Kerkstraat nr. 8 (aan de aansluiting met de toegang naar A. Hermansplein).
De signalisatie van het eenrichtingsverkeer wordt tijdens deze periodes afgedekt.
Volgende omleiding zal ingevoerd worden:
Indien er een vergunning wordt uitgeschreven voor ceremoniewagens om tot aan het gemeentehuis te rijden tijdens de afsluiting van Kerkstraat, zal dit doorgegeven worden aan de politie.
Voor de brandweer zal tijdens de periode van de woensdag voor de kermis vanaf 19.00 uur tot de woensdag na de kermis 13.00 uur parkeerplaats vrijgehouden worden aan de loskade aan de inrit van de brandweer Statiestraat door de borden E3 "van woensdag 19.00 uur tot woensdag 13.00 uur uitgezonderd brandweerlieden".
De nodige signalisatie wordt geplaatst en weggenomen door team facility.
Het gemeenteraadsbesluit van 1 april 2014 wordt met dit reglement opgeheven.
Het pand op de Nonnenstraat (2A) waarbinnen café De Roskam zich bevindt werd in 2022 verkocht aan de ontwikkelaar RETRABOUW.
De ontwikkelaar stelde AP/ART Architecten aan voor het ontwerpen van een nieuw hoekgebouw.
Op 28 november contacteerde de ontwerper het gemeentebestuur met de vraag of een kwaliteitskamer geraadpleegd diende te worden.
Het betreft dan ook een 'bijzonder poortproject' volgens het RUP Kern Nijlen (20 mei 2009). Binnen dit RUP wordt een zekere creatieve vrijheid gelaten voor beeldbepalende projecten, om kwalitatieve kerngebieden te bekomen. Zo werd een uitzonderingsbepaling uitgewerkt binnen de verordenende stedenbouwkundige voorschriften voor 'bijzondere projecten':
Bijzondere projecten zijn bouwinitiatieven op bestaande restpercelen en bestaande bebouwde percelen die omwille van de voorschriften van onderhavig RUP niet ontwikkeld of hervormd kunnen worden maar toch potenties hebben voor een architecturaal creatieve en stedenbouwkundig verantwoorde invulling. De bijzondere projecten hebben geen betrekking op de bestemmingsvoorschriften maar wel op de voorschriften van de “Strook voor hoofdgebouwen” waarbij een uitzondering wordt gemaakt bij:
Binnen de toelichting van de verordenende voorschriften wordt de volgende voorwaarde gesteld;
Om de geslaagdheid van de contextuele inpassing juist te kunnen beoordelen is het wenselijk een onafhankelijke a-politieke welstandcommissie op te richten, bestaande uit deskundigen inzake ruimtelijke ordening, stedenbouw, architectuur en landschapsarchitectuur.
Met andere woorden wordt de assistentie of de beoordeling van een kwaliteitskamer gewenst.
Op 1 december 2022 werd advies gevraagd aan Atelier Ruimte Kempen (ARK); de kwaliteitskamer van IOK. Zij raden een adviestraject zeker aan, gezien de beeldbepalende locatie van het projectgebied binnen de kern van Nijlen.
Aangezien het gemeentebestuur van Nijlen nog niet gewerkt heeft met een kwaliteitskamer, zal het voorliggende project een vorm van een test-case aannemen om waar te nemen of een samenwerking met ARK voor andere beeldbepalende projecten in de toekomst wordt aangeraden.
Op 6 februari 2023 besliste het college van burgemeester en schepenen dat via het adviestraject van de kwaliteitskamer gewerkt mag worden aan de site van 'de Roskam', en dat team Ruimte een samenwerkingsovereenkomst diende op te stellen inzake de financiering van het adviestraject.
Gekozen optie:
Op 24 maart 2023 werd het adviestraject aangevangen.
Omwille van de laattijdige ontvangst van de voorbeelduitwerking van een samenwerkingsovereenkomst van IOK, wordt dit agendapunt en de reeds getekende samenwerkingsovereenkomst geagendeerd na de aanvang van het adviestraject.
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst goed die afgesloten wordt met de ontwikkelaar in functie van de financiering van het adviestraject bij de kwaliteitskamer voor het hoekperceel 'De Roskam' (Nonnenstraat 2A).
Lokaal bestuur Nijlen heeft op 21 december 2022 een aanvraag om omgevingsvergunning ontvangen. Deze aanvraag handelt over het verkavelen van een perceel in 3 loten waarvan 2 bestemd voor open bebouwing en 1 bebouwd perceel dat uit de verkaveling wordt gesloten.
Aanvrager: de heer Wim Peers met als adres Schooldijk 22/B te 2560 Bevel.
Ligging: Laurys Gewatstraat 7, 2560 Nijlen, afdeling 1 sectie B nrs. 244S2, 244A3 en 244F2.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder de artikelen 2 en 40.
Artikel 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning dat bepaalt dat de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen dient te nemen indien de vergunningsaanvraag wegeniswerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft; dat dergelijk besluit over de zaak van de wegen dient te worden genomen alvorens het vergunningverlenende bestuursorgaan een beslissing neemt over de vergunningsaanvraag.
Artikel 47 van het omgevingsvergunningsbesluit dat stelt dat als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat, waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, de gemeenteraad hierover een besluit aanneemt. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek.
De aanvraag dient eerst voorgelegd te worden aan het college, vervolgens aan de gemeenteraad ter goedkeuring van het gewijzigde wegtracé, en wordt dan beslist in het college.
1. Voorwerp van de aanvraag
De voorliggende aanvraag is gelegen langsheen de Hooidonkstraat - Laurys Gewatstraat Deze aanvraag handelt over het verkavelen van een perceel in 3 loten waarvan 2 bestemd voor open bebouwing en 1 bebouwd perceel dat uit de verkaveling wordt gesloten.
2. Zaak van de weg
De aanvraag is gelegen aan een weg waarvoor een aanpassing/verbreding van het bestaande wegtracé langsheen de Hooidonkstraat dient te gebeuren.
Het komt de gemeenteraad toe om een besluit te nemen over de zaak van de wegen; waarbij de gemeenteraad zich dient te beperken tot de aspecten die betrekking hebben op de zaak van de wegen, zonder uitspraak te doen omtrent de bestaanbaarheid van de aanvraag met de stedenbouwkundige beoordelingselementen en de goede ruimtelijke ordening.
De opvatting van de voorgestelde verbreding van de weg, vertrekkende van de voorziene rooilijnbreedte van de Hooidonkstraat is in deze aanvraag een goede oplossing in functie van het gemeentelijk wegennet. De voorgestelde weg voldoet voor het beoogde doel.
3. Openbaar onderzoek
Het dossier werd aan een openbaar onderzoek onderworpen van 27 januari 2023 tot 25 februari 2023. Er werden geen bezwaarschriften ingediend.
De aanpassing/verbreding van het wegtracé van de Hooidonkstraat goed te keuren.
De bedding van het gewijzigde wegtracé dient gratis aan de gemeente te worden afgestaan samen met de uitrusting, welke omvatten:
Aanleiding voor de opstart van het gebiedsprogramma Grote Nete
De provincie Antwerpen nam recent het initiatief om een gebiedsprogramma voor de vallei van de Grote Nete op te starten met focus op een klimaatveilige vallei vol beleving. Het gebiedsprogramma is een actie uit het ambitieus klimaatbeleids- en actieplan: “Plan Vandaag – Voor het veilig klimaat van Morgen”.
De Grote Nete is een prachtige rivier, vol oude kronkelende netemeanders, prachtige kastelen en watermolens als waardevol erfgoed. De vallei van de Grote Nete is van onschatbare waarde omwille van haar grote rijkdom aan natuur en biodiversiteit en haar uitzonderlijk recreatief potentieel.
De Grote Nete werd in de jaren zeventig heringericht met hoge dijken om water zo snel mogelijk af te voeren naar zee. Het gevolg is dat de rivier de vallei draineert in plaats van het water ter plaatse te houden en het in de grond te laten dringen. Vandaag beseffen we dat het anders moet. De grote droogte in de zomer van 2022 toont des te meer aan dat we rivieren weer méér ruimte moeten geven, klaar voor de toekomst.
In de vallei zijn heel wat actoren actief. Zo werken het Agentschap Natuur en Bos en de Vlaamse Waterweg met het Sigmaplan mee aan het herstel van de vallei. De rivier krijgt opnieuw meer overstromingsruimte en zo’n 850 hectare natte natuur langs de rivier wordt hersteld.
Ook verschillende (boven)lokale partners zoals Natuurpunt, de Regionale Landschappen, gemeenten … zijn actief in het gebied.
De provincie Antwerpen stelde een gebiedscoördinator aan en er volgden verkennende gesprekken met lokale besturen en bovenlokale partners. De vallei is in volle verandering. Het momentum om te werken aan meer ruimte voor water, natuur én de mens.
Om de lopende processen af te stemmen op de acties van stakeholders en de ambities van lokale besturen, nam provincie Antwerpen het initiatief om een gebiedsprogramma op te starten. Het biedt een platform om als coalitie samen te werken.
Naast het werken aan een klimaatveilige vallei, zet het gebiedsprogramma ook voluit in op recreatie. Het momentum van de werken in kader van het Sigmaplan willen we grijpen voor ruimte voor de mens om de vallei te beleven. Door de werken zullen er bijvoorbeeld plekken zijn waar men niet meer op de dijk kan wandelen. Uitstippelen van alternatieve paadjes voor wandelaars en fietsers en het bekijken van de mogelijkheden om de Grote Nete beter te ontsluiten door nieuwe onthaalpunten op te richten zijn belangrijk voor een beleefbare vallei. Vanuit de gebiedswerking willen we werken aan een grote valleiroute van bron tot monding. Zo’n route brengt één groot verhaal van de Grote Nete en zet alle erfgoedparels en natuurgebieden mooi in de kijker. Door samen te werken is het potentieel van de vallei nog zoveel groter.
Nu de verkennende gesprekken achter de rug zijn en de eerste concrete projecten zijn opgestart, vraagt de provincie Antwerpen het engagement van de gemeenten en steden in het gebied om toe te treden tot de gebiedscoalitie om samen met lokale en bovenlokale instanties de handen in elkaar te slaan om te werken aan de Grote Nete van de toekomst. Door de ambities op elkaar af te stemmen, kunnen de partners zoveel meer bereiken.
Het programma van het samenwerkingsverband draagt bij tot de realisatie van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen (SDG's) 6, 13, 14, 15 en 17.
Aanleiding voor het indienen van een strategisch project
Ten minste één keer per jaar wordt een oproep gelanceerd die bestemd is voor publieke actoren die een concreet strategisch project realiseren en zo bijdragen aan de ruimtelijke kwaliteit van Vlaanderen. Dat project moet uitvoering geven aan het ruimtelijk beleid op bovenlokaal niveau en de interbestuurlijke samenwerking via gebiedscoalities op het terrein bevorderen.
De projecten zorgen voor de uitvoering van het Vlaamse ruimtelijke beleid. Ze hebben een impact op Vlaams niveau, vertrekken vanuit bestaande ruimtelijke visies en bieden maximaal een antwoord op actuele beleidsdoelstellingen rond bijvoorbeeld ontharding, bebossing, de realisatie van natte natuur, ruimte voor water (Blue Deal), etc. Ze stimuleren de samenwerking van ruimtelijke actoren in een strategisch gebied.
Een commissie beoordeelt per oproep de aanvragen. Geselecteerde strategische projecten krijgen een subsidie voor de loon- en werkingskosten van een professionele projectcoördinatie tot 80% van de gemaakte kosten en tot maximaal 100.000 EUR per jaar, gedurende maximaal drie opeenvolgende jaren.
De veertiende oproep 2022 is gelanceerd. Aanvragen konden digitaal worden ingediend tot en met 31 maart 2023, eventuele aanvullende documenten konden nog tot en met 21 april 2023 worden nagestuurd.
Een strategisch project biedt extra kansen om meer mankracht en middelen naar het gebied te halen zodat er sneller werk gemaakt kan worden van een klimaatveilige vallei vol beleving. Het Strategisch Project van de Grote Nete past binnen de Blue Deal. Met de Blue Deal wil de Vlaamse Regering de droogteproblematiek op een structurele manier aanpakken.
Het Strategisch Project focust op de meer complexe bovenlokale projecten die interbestuurlijke samenwerking met meerdere partners in het gebied vragen. De aanvraag krijgt op die manier vorm.
De aanvraag was tegen eind maart beschikbaar. De managementnota omschrijft wat in het aanvraagformulier van het Strategisch Project komt te staan.
De provincie Antwerpen vraagt aan de gemeente om in stappen als partner in het strategisch project.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Enerzijds vraagt de provincie Antwerpen om in te stappen als partner in de Gebiedscoalitie Grote Nete. Het gebiedsprogramma gaat door, ongeacht de inhoud van de beslissing over het Strategisch Project.
Anderzijds vraagt de provincie Antwerpen om in te stappen als partner in het Strategisch Project. Dit kan doorgaan, mits goedkeuring door Vlaanderen. Hiervoor wordt een financiële bijdrage van de gemeente/stad gevraagd van € 1.692,31 per jaar en dit voor 3 opeenvolgende jaren vanaf 2024. De goedkeuring van een Strategisch Project kan zorgen voor een stroomversnelling door extra handen voor coördinatie en extra financiële steun vanuit de Vlaamse overheid.
Het Strategisch Project zet in op de meer complexe bovenlokale projecten en is eerder limitatief gezien de inhoud is afgelijnd op basis van de criteria van de subsidieoproep.
In het gebiedsprogramma ligt de focus op projecten van gemeenten in de vallei die inzetten op ruimte voor water, natuur én mens en die door samenwerking met partners tot stand kunnen komen. Door samen te werken is het potentieel van de vallei nog zoveel groter. Welke projecten dit zijn kan in de loop der tijd evolueren in overleg met de coalitiepartners.
Managementnota
Voor de inhoudelijke beschrijving van het project werd een managementnota opgemaakt. Jammer genoeg werd deze nota zeer laattijdig bezorgd aan de betrokken gemeente. Bij het doornemen ervan blijkt dat het projectvoorstel op verschillende vlakken nog onvolkomenheden bevat. Zo zijn we als gemeente van oordeel dat er te weinig kans tot inspraak en co-creatie van alle belanghebbende actoren is geweest tot hiertoe (met uitzondering van de voorbereiding van de verschillende hefboomprojecten). Deze actoren moeten echter echt samenwerken rond de toekomst van de vallei van de Grote Nete. Dit komt de gedragenheid en de slaagkansen van het project in de toekomst niet ten goede.
Los van deze opmerkingen lijkt er een voldoende basis in het voorstel waar we mits een aantal inhoudelijke voorwaarden ons graag willen voor engageren.
Omwille van het zeer laattijdig bezorgen van de managementnota en het feit dat dat er geen gemeenteraad in april was gepland, heeft het college van burgemeester en schepenen op 31 maart 2023 de toetreding tot de Gebiedscoalitie Grote Nete en het Strategisch Project Grote voorwaardelijk goedgekeurd en ligt dit besluit nu ter bekrachtiging voor aan de gemeenteraad.
De gemeenteraad bekrachtigt het collegebesluit van 31 maart 2023 houdende het mee instappen van gemeente Nijlen als projectpartner in de gebiedscoalitie Grote Nete en gaat het engagement aan om mee te werken aan het gebiedsprogramma voor een klimaatveilige vallei vol beleving, dit onder de volgende voorwaarden:
1) de ruimtelijke uitdagingen rond droogte, natuur en bebossing geënt worden op het historisch landschap. De identiteit van de verschillende landschappelijke eenheden dient versterkt te worden en mag niet aangetast worden ten gevolge van te behalen 'oppervlakte'doelstellingen.
2) naast ruimte voor natuur, water en beleving, dient ruimte voor voedselvoorziening meegenomen te worden in het project als zijnde van belangrijke waarde in de vallei van de Grote Nete. De vallei van de Grote Nete wordt op ons grondgebied getypeerd door de hoge mate van verwevenheid van de openruimtefuncties landbouw, natuur, bos, water en zachte recreatie. Het is voor ons essentieel land- en tuinbouw , o.a. als belangrijke voedselproducent, mee op te nemen en te erkennen in dit project.
3) ruimte voor duurzame en rendabele landbouw als 4° transversale operationele programma opgenomen wordt.
4) er meer getracht wordt samen te werken, met alle partners actief in het valleigebied. Enkel door samenwerking en met de inzet van alle betrokken actoren, kunnen hoge ambities waargemaakt worden.
De gemeenteraad bekrachtigt het collegebesluit van 31 maart 2023 houdende het mee instappen van gemeente Nijlen, onder de voorwaarden van artikel 1 van dit besluit, als projectpartner in het Strategisch Project Grote Nete en het leveren van een financiële bijdrage van € 1 692,31 per jaar en dit voor 3 opeenvolgende jaren vanaf 2024 en keurt de managementnota Grote Nete goed.
De gemeenteraad bevestigt het engagement van gemeente Nijlen voor de indiening van het aanvraagformulier voor het Strategisch Project Grote Nete.
Collegebesluit van 20 juni 2022 waarin de voorwaarden voor de verkaveling Groeshoeve zn te 2560 Kessel (dossiernummer: 2021/23 - 084/614), aangevraagd door Vercammen bvba en de heer Patrick Segers en zijn echtgenote mevrouw Nancy Vercammen, met betrekking tot de percelen afdeling 3 sectie A nrs. 274 D2 en 274 F2, werden goedgekeurd.
Besluit gemeenteraad van 3 mei 2022 waarin de aanpassing/verbreding van het wegtracé in de Groeshoeve werd goedgekeurd.
Op 3 maart 2023 ontving lokaal bestuur de eigendomstitel, opgemaakt door Kantoor Rechtszekerheid Mechelen, Gaston Crommenlaan 6 bus 427, 9050 Ledeberg, waaruit blijkt dat de heer Patrick Segers en zijn echtgenote mevrouw Nancy Vercammen eigenaars zijn van het perceel afdeling 3 sectie A nr. 274 D2/deel.
Op 8 maart 2023 werd een hypotheekverslag aangevraagd aan het hypotheekkantoor Rechtszekerheid Mechelen, Zwartzustersvest 24 bus 2, 2800 Mechelen.
De belofte van verkoop van grond aan de gemeente Nijlen, ondertekend op 15 maart 2023, van percelen grond gelegen in de Groeshoeve te Kessel, gekadastreerd afdeling 12018 NIJLEN 3 AFD/KESSEL/, sectie A, volgens titel nummer 274 D2/deel en thans gekend met gereserveerde perceelsnummer afdeling 12018 NIJLEN 3 AFD/KESSEL/, A 274 S2 P0000, met een oppervlakte na meting van 46,17 m², inneming Lot 4 op het afbakeningsplan, eigendom van de heer Patrick Segers en zijn echtgenote mevrouw Nancy Vercammen.
Dit eigendom komt voor onder 'Lot 4' op het afbakeningsplan opgemaakt door Bimetec bvba, te Nijlen, op 7 oktober 2022. Dit plan is opgenomen in de databank van de plannen van afbakening van de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie onder refertenummer 12018 - 10327.
De ontwerpakte is opgemaakt.
De grond wordt overgedragen voor openbaar nut, te weten de inlijving in de openbare wegenis.
Er kan akkoord gegaan worden met de voorgestelde grondaankoop.
De aankoop van het onroerend goed, gekadastreerd afdeling 12018 NIJLEN 1 AFD/KESSEL/, A 274 S2 P0000, gelegen in de Groeshoeve te Kessel, oppervlakte: 46,17 m², inneming Lot 4 op het afbakeningsplan, opgenomen in de databank van de plannen van afbakening van de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie onder refertenummer 12018 - 10327, eigendom van de heer Patrick Segers en zijn echtgenote mevrouw Nancy Vercammen, mits de prijs van 1 (één) symbolische euro, wordt goedgekeurd.
Voornoemde grond wordt aangekocht voor openbaar nut, namelijk de inlijving in de openbare wegenis.
De akte zal worden verleden door de heer burgemeester, optredende als instrumenterende ambtenaar.
De gemeenteraadsvoorzitter en de algemeen directeur worden gelast met de ondertekening van de aankoopakte.
Voor de uitvoering van de verkavelingsvergunning 1967/22 - 011/025 is het nodig dat de aanpalende eigenaars een deeltje van hun perceel kosteloos afstaan aan de gemeente voor inname in de openbare wegenis.
De eigendommen komen voor op een grondplan opgemaakt door de bvba Landtec, vertegenwoordigd door de heer Wim Peers, gezworen landmeter te Nijlen, op 20 juni 2022. Dit plan is opgenomen in de databank van de plannen van afbakening van de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie onder refertenummer 12003/10118.
De ontwerpakte van gratis afstand van grond aan de gemeente Nijlen voor openbaar nut, opgesteld door notaris Stéphane D'Hollander, van de percelen afdeling 2, sectie A, deel van nummers 87Z P0000 en 88A P0000, aangeduid als lot 01 met een oppervlakte van 14,25 m², lot 2 met een oppervlakte van 9,50 m² en lot 3 met een oppervlakte van 29 m² op het afbakeningsplan, met respectievelijke perceelsidentificatie: 361E P0000, 361F P0000 en 361G P0000, eigendom van de heer Voet Emiel en zijn echtgenote mevrouw Hens Maria, wordt voorgelegd.
De grond wordt kosteloos overgedragen voor openbaar nut, te weten de inlijving in de openbare wegenis.
Er kan akkoord gegaan worden met de voorgestelde grondafstand.
De gratis grondafstand van het onroerend goed van de percelen gelegen in de Schooldijk te Nijlen (Bevel), afdeling 2, sectie A, deel van nummers 87Z P0000 en 88A P0000, aangeduid als lot 01 met een oppervlakte van 14,25 m², lot 2 met een oppervlakte van 9,50 m² en lot 3 met een oppervlakte van 29 m² op het afbakeningsplan, opgenomen in de databank van de plannen van afbakening van de algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie onder refertenummer 12003/10118, eigendom van de heer Voet Emiel en zijn echtgenote mevrouw Hens Maria, wordt goedgekeurd.
Voornoemde grond wordt overgedragen voor openbaar nut, namelijk de inlijving in de openbare wegenis.
De gemeenteraadsvoorzitter en de algemeen directeur worden gelast met de ondertekening van de akte.
De akte wordt verleden door Meester Stéphane D'Hollander, notaris met standplaats te Herenthout, die zijn ambt uitoefent in de vennootschap 'BV Notaris Stéphane D'Hollander', met zetel te 2270 Herenthout, Bouwelse Steenweg 88 bus 002.
In het kader van de weg- en rioleringswerken in de Dennenlaan/Paddekotseheide/Centraleweg te Nijlen wordt aan de aanpalende eigenaars gevraagd een deel van hun perceel af te staan aan de gemeente.
Op 4 juni 2021 ontvingen wij de eigendomstitel, opgemaakt door Kantoor Rechtszekerheid Mechelen, Gaston Crommenlaan 6 bus 427, 9050 Ledeberg, waaruit blijkt dat de heer Ward De Lens eigenaar is van het perceel afdeling 1 sectie B 362 N.
Op 28 maart 2023 werd een hypotheekverslag aangevraagd aan het hypotheekkantoor Rechtszekerheid Mechelen, Zwartzustersvest 24 bus 2, 2800 Mechelen.
De belofte van verkoop van grond aan de gemeente Nijlen, ondertekend op 5 maart 2023, van een perceel grond gelegen in de Heuvelstraat 14, zijde Centraleweg, te Nijlen, gekadastreerd afdelen 12026 NIJLEN 1 AFD/NIJLEN/, sectie B, volgens titel nummer 362 N/deel en thans gekend met gereserveerde perceelsnummer afdeling 12026 NIJLEN 1 AFD/NIJLEN/, B 483 B P0000, met een oppervlakte na meting van 111 m², eigendom van de heer Ward De Lens, wonend te 2560 Kessel, Berkendal 32, mits de prijs van voor 1 (één) symbolische euro, wordt voorgelegd.
Dit eigendom komt voor onder 'inneming 42' op het grondplan, Deel 2: Paddekotseheide / deel Centrale weg, ervan opgemaakt door Antea Group te 2600 Antwerpen op 15 mei 2020. Dit plan is opgenomen in de databank van de plannen van afbakening van de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie onder referentienummer 12026-10641;
De ontwerpakte is opgemaakt.
De grond wordt overgedragen voor openbaar nut, te weten de inlijving in de openbare wegenis.
Er kan akkoord gegaan worden met de voorgestelde grondaankoop.
De aankoop van het onroerend goed, gekadastreerd afdeling 12026 NIJLEN 1 AFD NIJLEN, B 483 B P0000, gelegen in de Heuvelstraat 14, zijde Centraleweg, te Nijlen, oppervlakte: 111 m², inneming 42 op het grondplan, opgenomen in de databank van de afbakening van de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie onder referentienummer 12026-10641, eigendom van Ward De Lens, wonend te 2560 Kessel, Berkendal 32, mits de prijs van 1 (één) symbolische euro, wordt goedgekeurd.
Voornoemde grond wordt aangekocht voor openbaar nut, namelijk de inlijving in de openbare wegenis.
De akte zal worden verleden door de heer burgemeester, optredende als instrumenterende ambtenaar.
De gemeenteraadsvoorzitter en de algemeen directeur worden gelast met de ondertekening van de aankoopakte.
De Vlaamse Regering besliste dat de erkenning van alle sociale huisvestingsmaatschappijen (SHM) van rechtswege eindigt op 31 december 2022 met de bedoeling om vanaf 1 januari 2023 enkel nog woonmaatschappijen te hebben die de activiteiten van SHM's en sociale verhuurkantoren bundelen. De woonmaatschappij wordt de unieke speler per werkingsgebied dat door de Vlaamse Regering werd afgebakend.
De gemeenteraad besliste op 5 oktober 2021 om aan te sluiten bij een werkingsgebied van de toekomstige woonmaatschappij samen met de gemeenten Berlaar, Nijlen en Putte.
Er werd tevens een overgangsregeling voorzien, waarbij SHM's een tijdelijke verlenging van hun erkenning konden krijgen op voorwaarde dat ze aantoonden dat ze zich uiterlijk op 30 juni 2023 konden omvormen tot woonmaatschappij of tegen die datum via een herstructurering deel zouden uitmaken van een woonmaatschappij.
Op 21 juni 2022 nam de gemeenteraad kennis van de aanvraag tot verlenging van de erkenning van de sociale huisvestingsmaatschappij HKH - CVBA Maatschappij voor de Huisvesting van het Kanton Heist-op-den-Berg tot en met 30 juni 2023.
De gemeenteraad heeft op 28 maart 2023 de voordracht van de kandidaten voor het bestuurdersmandaat in de woonmaatschappij goedgekeurd.
De lokale besturen binnen het werkingsgebied dienen minstens over één aandeel in de nieuwe woonmaatschappij te beschikken.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het decreet van 9 juli 2021 houdende wijzigingen van diverse decreten met betrekking tot wonen, waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 17 december 2021 tot wijziging van verschillende besluiten over wonen.
De Vlaamse Codex Wonen van 2021 (VCW).
Het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 (BVCW).
De e-mail van gemeentebestuur Heist-op-den-Berg van 27 maart 2023 houdende de mededeling dat het schepencollege van Heist-op-den-Berg op 21 maart 2023 besliste om één aandeel van de cvba Maatschappij voor de Huisvesting van het kanton Heist-op-den-Berg voor een bedrag van 1,50 euro te verkopen aan de gemeente Nijlen en de vraag om uiterlijk op 18 april 2023 de ondertekende verkoopovereenkomst te bezorgen te Heist-op-den-Berg.
Het college besliste in zitting van 17 april 2023 om één aandeel te kopen van de gemeente Heist-op-den-Berg van de cvba Maatschappij voor de Huisvesting van het kanton Heist-op-den-Berg voor een bedrag van 1,50 euro. Deze beslissing kan nu bekrachtigd worden door de gemeenteraad.
De buitengewone algemene vergadering van 28 april 2023 van de Maatschappij voor de Huisvesting van het Kanton Heist-op-den-Berg C.V.B.A. heeft de omvorming en naamswijziging tot de woonmaatschappij 'Woonschakel Berg en Nete' tot doel.
De gemeenteraad bekrachtigt het besluit van het college van burgemeester en schepenen houden de aankoop van één aandeel van de gemeente Heist-op-den-Berg van de cvba Maatschappij voor de Huisvesting van het kanton Heist-op-den-Berg voor een bedrag van 1,50.
De gemeente Nijlen stelt de cvba Maatschappij voor de Huisvesting van het kanton Heist-op-den-Berg en gemeentebestuur Heist-op-den-Berg in kennis van bovenstaande beslissing.
Woonpunt Mechelen deelt in de brief, ontvangen op 4 mei 2023, mee dat de jaarlijkse algemene vergadering der aandeelhouders zal plaatsvinden op 16 mei 2023 om 17.00 uur in de kantoren van Woonpunt Mechelen.
De Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Decreet van 9 juli houdende wijziging van diverse decreten met betrekking tot wonen.
Besluit van de Vlaamse Regering van 22 oktober 2010 tot vaststelling van de aanvullende voorwaarden en de procedure voor de erkenning als sociale huisvestingsmaatschappij en tot vaststelling van de procedure voor de beoordeling van de prestaties van sociale huisvestingsmaatschappijen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
De Vlaamse Regering legde op 4 februari 2022 de afbakening van het werkingsgebied Rivierenland-Oost vast, waar de gemeente Nijlen mee werd ingedeeld samen met de gemeenten Berlaar, Heist-op-den-Berg en Putte. Sinds 28 april 2023 spreken we over de nieuwe woonmaatschappij Woonschakel Berg en Nete, die werkzaam zal zijn voor het werkingsgebied Rivierenland-Oost.
Mechelen en Willebroek werden ook samengevoegd tot één werkingsgebied waardoor KLEMO werd opgenomen in de nieuwe woonmaatschappij Woonpunt Mechelen.
Overeenkomstig artikel 209, §2 van het decreet van 9 juli 2021 (houdende wijziging van diverse decreten met betrekking tot wonen) mag een woonmaatschappij vanaf haar erkenning geen nieuwe activiteiten ontwikkelen buiten haar werkingsgebied. Deze verplichting met de nodige overdrachten die daarbij horen, dient gerealiseerd te zijn vanaf 1 januari 2028. Dit biedt de mogelijkheid om in een overgangsfase de reeds opgestarte projecten tegen die datum af te werken.
KLEMO had in de gemeente Nijlen nog 2 lopende projecten die reeds aangemeld waren bij de VMSW, namelijk:
Hierdoor heeft het college op 20 juni 2022 een samenwerkingsprotocol goedgekeurd voor de realisatie van huisvestingsprojecten tussen het gemeentebestuur Nijlen, Kleine Landeigendom Mechelen en Omstreken en Woonpunt Mechelen.
KLEMO is ondertussen formeel gefusioneerd in Woonpunt Mechelen. Aangezien de gemeente Nijlen aandeelhouder was in KLEMO, is de gemeente Nijlen nu ook aandeelhouder in Woonpunt Mechelen.
Op de gemeenteraad van 23 juni 2020 werd Mitch Peeters aangeduid als effectief vertegenwoordiger, en op de gemeenteraad van 12 maart 2019 Lien Du Four als plaatsvervangend vertegenwoordiger op de algemene vergaderingen van sociale huisvestingsmaatschappij KLEMO voor de duur van de legislatuur 2019-2024. Mitch Peeters maakt niet langer deel uit het bestuur in Nijlen waardoor er een nieuwe vertegenwoordiger moet aangeduid worden.
Schepen Paul Laurijssen wordt voorgesteld als effectief vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van Woonpunt Mechelen en schepen Lien Du Four als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de verdere duur van de legislatuur 2019-2024.
Schepen Paul Laurijssen wordt aangesteld als effectief vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van Woonpunt Mechelen en schepen Lien Du Four als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor verdere duur van de legislatuur 2019-2024.
Ter gelegenheid van het project Beekpark Zuid werd verteld dat het Githo zou evolueren naar een campusschool.
Graag vernamen we wat de concrete plannen zijn in dit kader.
Graag vernemen we ook wat de financiële kost of de raming zal zijn voor dit project. Is de meerderheid zinnens om de kost zelf te dragen of bestaat de mogelijkheid om hiervoor subsidies aan te vragen. En in voorkomend geval, is de meerderheid dan ook van plan om te wachten met de uitvoering van dit project tot er subsidies beschikbaar komen ?
Antwoord schepen Griet Van Olmen
In deze opdracht wordt onderzocht hoe er 1 campus kan worden gecreëerd voor githo nijlen en Academie Nijlen. Er wordt verwezen naar de evolutie van githo nijlen naar een campusschool, maar dit dient dus genuanceerd te worden. De intentie is om te evolueren naar Beekpark-Zuid als campussite waar zowel githo nijlen als Academie Nijlen optimaal gebruik van kunnen maken.
Campusschool is bijkomend een stedenbouwkundige term. Hiermee wordt een geheel van afzonderlijke gebouwen, verbonden door groen, bedoeld.
Binnen de opdracht zit voor de locaties van het githo en academie, ruimtelijk verkennend onderzoek hoe de school in de toekomst dient te evolueren. Het campus model wordt hier op toegepast. De bedoeling is om in de toekomst te kijken om zo proactief nieuwbouw/ vervangingsnieuwbouw enz… te kunnen plannen i.k.v. subsidiëring enz… een Agiondossier doorloopt immers makkelijk 10 jaar alvorens subsidies verkregen worden.
Op lange termijn zal de school dus evolueren naar een groene campus en poort van Beekpark-Zuid, afhankelijk van de beschikbare gesubsidieerde middelen.
Er is reeds heel wat werk verricht om de nodige subsidies te verkrijgen. In totaal is er reeds een subsidiebedrag van 1.572.376,25 euro beschikbaar voor de realisatie van het masterplan en flexibel landschap Beekpark-Zuid Nijlen. De gesubsidieerde bedragen kunnen vanaf 2024 aangewend worden.
De raadsleden kunnen mondelinge vragen stellen.
Artikel 4 §4 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, zoals vastgesteld in de gemeenteraad van 21 juni 2022.
Na afhandeling van de agenda van de openbare vergadering kunnen de raadsleden mondelinge vragen stellen over gemeentelijke aangelegenheden, die niet op de agenda van de raad staan. Deze mondelinge vragen worden ten laatste tijdens de volgende zitting beantwoord.
De gemeenteraad stelt vast dat geen mondelinge vragen worden gesteld.