Terug
Gepubliceerd op 16/11/2023

2023_GR_00149 - Rapportering wijzigingen arbeidsreglement gemeentepersoneel 2022-2023 - Kennisneming

Gemeenteraad
di 07/11/2023 - 20:00 Raadzaal
Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig

Ferdi Heylen, voorzitter; Paul Verbeeck, burgemeester; Victor De Groof, schepen; Griet Van Olmen, schepen; Luc Luyten, schepen; Paul Laurijssen, schepen; Tom Covens, schepen; Lien Du Four, schepen; Leo Verelst, raadslid; Ingrid Van Wunsel, raadslid; Bert Celis, raadslid; Johan Van Dessel, raadslid; Andre Marien, raadslid; Inge Schoovaerts, raadslid; Dorien Van Assche, raadslid; Jan Verbraecken, raadslid; Jonas Verwimp, raadslid; Charlotte Op de Beeck, raadslid; Jef De bruyn, raadslid; Stijn Lemmens, raadslid; Simon Kenens, raadslid; Annelies Van Looy, raadslid; Peter De Lens, raadslid; Charlotte Bats, raadslid; Els Herremans, raadslid; Danny Kerkhofs, raadslid; Veerle Poelmans, algemeen directeur

Verontschuldigd

Ymke Govaerts, raadslid

Secretaris

Veerle Poelmans, algemeen directeur

Voorzitter

Ferdi Heylen, voorzitter
2023_GR_00149 - Rapportering wijzigingen arbeidsreglement gemeentepersoneel 2022-2023 - Kennisneming 2023_GR_00149 - Rapportering wijzigingen arbeidsreglement gemeentepersoneel 2022-2023 - Kennisneming

Motivering

Aanleiding en context

Het gemeenteraadsbesluit van 11 juni 2019 waarin de bevoegdheid voor het arbeidsreglement voor het gemeentepersoneel gedelegeerd werd aan het college van burgemeester en schepenen met onmiddellijke ingang.

Het college van burgemeester en schepenen rapporteert hierover jaarlijks aan de gemeenteraad en kan deze bevoegdheid niet verder delegeren.

Het collegebesluit van 19 december 2022 waarin het college van burgemeester en schepenen akkoord gaat met volgende aanpassingen aan het arbeidsreglement:

- De assistenten poets facility en onderwijs en de verzorgenden krijgen de mogelijkheid om zich thuis om te kleden. Ook de assistenten kerkhof, de assistenten buschauffeur, de technicus onderwijs en de zaalwachters hebben werkkledij en krijgen de mogelijkheid om zich thuis om te kleden. De werkkledij mag niet worden gedragen in de privétijd, enkel tijdens de werktijd, tijdens het woon- werkverkeer en bij dienstverplaatsingen.

- De afspraken rond hybride werken worden opgenomen in het arbeidsreglement. De bijlage 'Thuiswerk' wordt vervangen door de bijlage 'Hybride werken'. De afspraken die gemaakt worden wat betreft de gsm-vergoeding en het gsm-abonnement worden toegevoegd in een aparte bijlage 'GSM-policy'.

- De nieuwe regeling rond de arbeidstijd voor personeelsleden met een glijdend uurrooster, die voortvloeit uit het hybride werken, wordt opgenomen in het arbeidsreglement. 

- De onthaalmedewerkers zwembad zijn opgenomen in de groep van de onthaalmedewerkers en werken niet meer volgens een exploitatierooster. De regeling betreffende de exploitatieroosters voor de onthaalmedewerkers zwembad wordt geschrapt.

- De assistenten poets zwembad en de redders werken volgens een exploitatierooster. Voor de goede werking van het zwembad en voor een zo optimaal mogelijke inzet van het personeel in het zwembad worden de mogelijke exploitatieroosters aangepast.

- Voor de goede werking van de betreffende teams wordt voor de buitenschoolse kinderopvang en de verzorgenden een extra uurrooster toegevoegd.

- De uitgedoofde uurroosters assistenten poets onderwijs en een uitgedoofd uurrooster voor de verzorgenden worden geschrapt.

- De gewijzigde re-integratieprocedure na ziekte wordt opgenomen in het arbeidsreglement.

Deze wijzigingen gaan in op 1 januari 2023. 

Het collegebesluit van 30 mei 2023 waarin het college van burgemeester en schepenen akkoord gaat met volgende aanpassingen aan het arbeidsreglement:

- De personeelsleden van de sport- en gemeenschapscentra (redders, assistenten poets en assistenten zaalwacht) en de personeelsleden van de buitenschoolse kinderopvang hebben variabele uurroosters. De bekendmakingstermijn van de uurroosters wordt opgetrokken van 5 naar 7 werkdagen. (een werkdag = alle dagen behalve zon- en feestdagen)

- De Wet van 30 oktober 2022 past de arbeidsovereenkomstenwet aan en voorziet in een vrijstelling om een geneeskundig getuigschrift voor te leggen voor de eerste dag van arbeidsongeschiktheid en dit drie maal per kalenderjaar. Het betreft een wijziging van de arbeidsovereenkomstenwet. Deze regeling heeft dus enkel betrekking op contractuele personeelsleden. Het is  echter aangewezen hetzelfde beleid te volgen voor alle personeelsleden en dezelfde regels toe te passen ten aanzien van de statutaire personeelsleden. Door aanpassing in het arbeidsreglement geldt dit ook voor de statutaire personeelsleden.

In ons arbeidsreglement staat ook het volgende: Het personeelslid moet de werkgever geen geneeskundig getuigschrift bezorgen voor een afwezigheid van slechts 1 werkdag. Het personeelslid kan evenwel slechts twee maal per kalenderjaar van deze mogelijkheid gebruik maken. Deze afspraken in verband met eendagsziekte worden geschrapt.

- De procedure rond moederschapsbescherming wordt toegevoegd aan het arbeidsreglement.

- De fietspolicy wordt toegevoegd aan het arbeidsreglement.

- In de bijlage Hybride werken wordt toegevoegd hoe het thuiswerken kan worden opgeschort of stopgezet.

- De assistenten poets zwembad en de redders werken volgens een exploitatierooster. Voor de goede werking van het zwembad en voor een zo optimaal mogelijke inzet van het personeel in het zwembad worden enkele uurroosters toegevoegd en niet gebruikte uurroosters geschrapt.

- De gegevens van de nieuwe vertrouwenspersonen worden toegevoegd in het arbeidsreglement.

- De contactpersonen en contactgegevens van de vakbondsorganisaties worden aangepast.

- Er worden nog enkele kleine aanpassingen gedaan aan de re-integratieprocedure zodat deze helemaal in overeenstemming is met de nieuwe regeling.

- Voor personeelsleden die voor professionele doeleinden gebruik maken van een eigen smartphone  waarvan de aankoop geheel of gedeeltelijk werd terugbetaald (= BYOD) wordt het volgende toegevoegd: De installatie en het gebruik van de app TikTok is niet toegestaan op een eigen smartphone die gebruikt wordt voor professionele doeleinden.

Aan iedere medewerker die een eigen toestel gebruikt voor professionele doeleinden (gebruik werk e-mail of een andere toepassing die data van medewerkers en/of klanten bevatten), wordt aanbevolen om TikTok niet te installeren of te gebruiken op dit toestel.

Deze wijzigingen aan het arbeidsreglement gaan in op 1 juni 2023.

Juridische grond

Het arbeidsreglement voor het gemeentepersoneel, goedgekeurd door de gemeenteraad op 22 mei 2018, zoals laatst gewijzigd in zitting van het college van burgemeester en schepenen van 30 mei 2023.

Argumentatie

De verschillende wijzigingen aan het arbeidsreglement voor het gemeentepersoneel in de periode van 1 januari 2022 tot en met 31 oktober 2023 worden gerapporteerd aan de raad.

Omwille van de delegatie aan het college van burgemeester en schepenen wordt er in rapportering aan de raad voorzien zodat raadsleden hun controlerecht kunnen uitoefenen.

Volgende wijzigingen werden goedgekeurd:

- De assistenten poets facility en onderwijs en de verzorgenden krijgen de mogelijkheid om zich thuis om te kleden. Ook de assistenten kerkhof, de assistenten buschauffeur, de technicus onderwijs en de zaalwachters hebben werkkledij en krijgen de mogelijkheid om zich thuis om te kleden. De werkkledij mag niet worden gedragen in de privétijd, enkel tijdens de werktijd, tijdens het woon- werkverkeer en bij dienstverplaatsingen.

- De afspraken rond hybride werken worden opgenomen in het arbeidsreglement. De bijlage 'Thuiswerk' wordt vervangen door de bijlage 'Hybride werken'. De afspraken die gemaakt worden wat betreft de gsm-vergoeding en het gsm-abonnement worden toegevoegd in een aparte bijlage 'GSM-policy'.

- In de bijlage Hybride werken wordt ook toegevoegd hoe het thuiswerken kan worden opgeschort of stopgezet.

- De nieuwe regeling rond de arbeidstijd voor personeelsleden met een glijdend uurrooster, die voortvloeit uit het hybride werken, wordt opgenomen in het arbeidsreglement. 

- De onthaalmedewerkers zwembad zijn opgenomen in de groep van de onthaalmedewerkers en werken niet meer volgens een exploitatierooster. De regeling betreffende de exploitatieroosters voor de onthaalmedewerkers zwembad wordt geschrapt.

- Voor de goede werking van de betreffende teams wordt voor de buitenschoolse kinderopvang en de verzorgenden een extra uurrooster toegevoegd.

- De uitgedoofde uurroosters assistenten poets onderwijs en een uitgedoofd uurrooster voor de verzorgenden worden geschrapt.

- De gewijzigde re-integratieprocedure na ziekte wordt opgenomen in het arbeidsreglement.

- De personeelsleden van de sport- en gemeenschapscentra (redders, assistenten poets en assistenten zaalwacht) en de personeelsleden van de buitenschoolse kinderopvang hebben variabele uurroosters. De bekendmakingstermijn van de uurroosters wordt opgetrokken van 5 naar 7 werkdagen. (een werkdag = alle dagen behalve zon- en feestdagen)

- De Wet van 30 oktober 2022 past de arbeidsovereenkomstenwet aan en voorziet in een vrijstelling om een geneeskundig getuigschrift voor te leggen voor de eerste dag van arbeidsongeschiktheid en dit drie maal per kalenderjaar. Het betreft een wijziging van de arbeidsovereenkomstenwet. Deze regeling heeft dus enkel betrekking op contractuele personeelsleden. Het is  echter aangewezen hetzelfde beleid te volgen voor alle personeelsleden en dezelfde regels toe te passen ten aanzien van de statutaire personeelsleden. Door aanpassing in het arbeidsreglement geldt dit ook voor de statutaire personeelsleden.

In ons arbeidsreglement staat ook het volgende: Het personeelslid moet de werkgever geen geneeskundig getuigschrift bezorgen voor een afwezigheid van slechts 1 werkdag. Het personeelslid kan evenwel slechts twee maal per kalenderjaar van deze mogelijkheid gebruik maken. Deze afspraken in verband met eendagsziekte worden geschrapt.

- De procedure rond moederschapsbescherming wordt toegevoegd aan het arbeidsreglement. Dit is een verplichting vanuit de codex welzijn op het werk. Zwangere werknemers behoren tot de groep van kwetsbare werknemers waarvoor mogelijks extra maatregelen moeten worden getroffen ter bescherming van de werknemer en het ongeboren of zogende kind.

- De fietspolicy wordt toegevoegd aan het arbeidsreglement.

- De assistenten poets zwembad en de redders werken volgens een exploitatierooster. Voor de goede werking van het zwembad en voor een zo optimaal mogelijke inzet van het personeel in het zwembad worden enkele uurroosters toegevoegd en niet gebruikte uurroosters geschrapt.

- De gegevens van de nieuwe vertrouwenspersonen worden toegevoegd in het arbeidsreglement.

- De contactpersonen en contactgegevens van de vakbondsorganisaties worden aangepast.

- Lokaal bestuur Nijlen volgt het advies van de DPO:

Voor personeelsleden die voor professionele doeleinden gebruik maken van een eigen smartphone  waarvan de aankoop geheel of gedeeltelijk werd terugbetaald (= BYOD) wordt het volgende toegevoegd: De installatie en het gebruik van de app TikTok is niet toegestaan op een eigen smartphone die gebruikt wordt voor professionele doeleinden.

Aan iedere medewerker die een eigen toestel gebruikt voor professionele doeleinden (gebruik werk e-mail of een andere toepassing die data van medewerkers en/of klanten bevatten), wordt aanbevolen om TikTok niet te installeren of te gebruiken op dit toestel.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van de verschillende wijzigingen aan het arbeidsreglement voor het gemeentepersoneel in de periode van 1 januari 2022 tot en met 31 oktober 2023.