De raadscommissie mobiliteit en verplaatsingsgedrag vindt plaats op dinsdag 28 november 2023 om 20.00 uur in de raadzaal.
De raadscommissie ruimtelijke ontwikkeling gaat door op woensdag 29 november 2023 om 19.30 uur in de raadzaal.
De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 3 oktober 2023 dienen ter goedkeuring voorgelegd te worden aan de volgende raadszitting.
Artikel 32 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikel 26 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, zoals vastgesteld in de gemeenteraad van 21 juni 2022.
De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 3 oktober 2023 zijn opgemaakt.
Het besluit 'Grondaankoop - Overeenkomst van tijdelijke wederzijdse verkoop/aankoopbelofte Tibourstraat' is gewijzigd op vraag van het notariskantoor. De overeenkomst waarvan sprake is het eigenlijke compromis dat moet omgezet worden in een akte te verlijden door de notaris. Het besluit werd daarom aangepast en in de artikels 3 & 4, de beknopte samenvatting en aanleiding & context werd het woord ‘overeenkomst’ vervangen door ‘akte’.
De notulen en het zittingsverslag kunnen worden goedgekeurd.
De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 3 oktober 2023 worden goedgekeurd.
De huidige deontologische code voor mandatarissen werd goedgekeurd in respectievelijk de OCMW raad en de gemeenteraad van 5 oktober 2021.
Recent is artikel 39 van het decreet over het lokaal bestuur aangepast met betrekking tot de oprichting van een deontologische commissie.
Het decreet over het lokaal bestuur, meer bepaald de artikels 39, 55, 74 en 112.
Als bijlage is de huidige deontologische code toegevoegd met de voorgestelde aanpassingen (groene tekst) in functie van de decretale wijziging.
Dit voorstel is achtereenvolgens besproken in het fractieleidersoverleg van 18 april 2023, het schepencollege van 30 mei 2023 en opnieuw het fractieleidersoverleg op 11 oktober 2023.
De gemeenteraad keurt de voorgestelde aanpassingen aan de deontologische code voor lokale mandatarissen en externe vertegenwoordigers goed.
De gemeenteraad heft de deontologische code voor lokale mandatarissen en externe vertegenwoordigers van 5 oktober 2021 op en vervangt deze door de gewijzigde deontologische code voor lokale mandatarissen en externe vertegenwoordigers.
De gemeente Nijlen is lid van Fluvius OV.
In hun aangetekend schrijven van 3 oktober 2023 roept Fluvius OV gemeentebestuur Nijlen op om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering die op digitale wijze zal plaatsvinden op woensdag 6 december 2023.
Fluvius OV bezorgt hiervoor de nodige documentatiestukken en de agenda:
Fluvius OV vraagt dat de gemeenteraad zich uitspreekt over de agendapunten en de vertegenwoordiger mandateert om zich namens gemeentebestuur Nijlen uit te spreken over de agendapunten in de buitengewone algemene vergadering.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en in het bijzonder artikel 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en DEEL 3, TITEL 3 inzake de intergemeentelijke samenwerking.
De statuten van Fluvius OV.
Op basis van de bekomen documenten kunnen de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van 6 december 2023 van Fluvius OV worden goedgekeurd.
Met de beslissing van de gemeenteraad van 12 maart 2019 werd burgemeester Paul Verbeeck aangesteld als effectief vertegenwoordiger en schepen Paul Laurijssen als plaatsvervangend vertegenwoordiger van gemeentebestuur Nijlen op de algemene vergaderingen van Fluvius OV en dit voor de ganse legislatuur.
De vertegenwoordiger dient gemandateerd te worden om te stemmen over de agendapunten van de algemene vergadering van Fluvius OV, conform de beslissing van de gemeenteraad.
De agendapunten van de digitale buitengewone algemene vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging van 6 december 2023 worden goedgekeurd.
De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de digitale buitengewone algemene vergadering van Fluvius OV vastgesteld op 6 december 2023, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Fluvius OV.
De gemeente Nijlen is lid van Fluvius Antwerpen.
In hun brief van 9 oktober 2023 roept Fluvius Antwerpen gemeentebestuur Nijlen op om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering, die zal plaatsvinden op woensdag 13 december 2023 om 18.00 uur in het Lindner Hotel, Lange Kievitstraat 125 in 2018 Antwerpen.
Fluvius Antwerpen bezorgt hiervoor de nodige documentatiestukken en de agenda:
Fluvius Antwerpen vraagt dat de gemeenteraad zich uitspreekt over de agendapunten en de vertegenwoordiger mandateert om zich namens gemeentebestuur Nijlen uit te spreken over de agendapunten in de algemene vergadering.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en in het bijzonder artikel 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en DEEL 3, TITEL 3 inzake de intergemeentelijke samenwerking.
De statuten van Fluvius Antwerpen.
Op basis van de bekomen documenten kunnen de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van 13 december 2023 van Fluvius Antwerpen worden goedgekeurd.
Met de beslissing van de gemeenteraad van 12 maart 2019 werd schepen Paul Laurijssen aangesteld als effectief vertegenwoordiger van gemeentebestuur Nijlen aangesteld en op de gemeenteraad van 4 februari 2020 werd Annelies Van Looy als plaatsvervangend vertegenwoordiger van gemeentebestuur Nijlen aangesteld op de algemene vergaderingen van Fluvius Antwerpen en dit voor de ganse legislatuur.
De vertegenwoordiger dient gemandateerd te worden om te stemmen over de agendapunten van de algemene vergadering van Fluvius Antwerpen, conform de beslissing van de gemeenteraad.
De agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Fluvius Antwerpen van 13 december 2023 worden goedgekeurd.
De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de buitengewone algemene vergadering van Fluvius Antwerpen vastgesteld op 13 december 2023, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Fluvius Antwerpen.
De gemeente Nijlen is lid van de dienstverlenende vereniging TMVS.
De aangetekende brief van 29 augustus 2023 van de dienstverlenende vereniging TMVS waarin zij het gemeentebestuur informeren dat TMVS op de buitengewone algemene vergadering van dinsdag 12 december 2023 een statutenwijziging zal agenderen. Om het gemeentebestuur tijdig te informeren, zoals voorzien in het decreet lokaal bestuur, bezorgen zij het ontwerp van statutenwijziging en een commentaarnota.
In hun aangetekende brief van 3 oktober 2023 nodigt de TMVS dv gemeentebestuur Nijlen uit op de buitengewone algemene vergadering die zal plaatsvinden op dinsdag 12 december 2023 om 14.30 uur in Flanders Expo, Maaltekouter 1, 9051 Gent. Zij bezorgen hiertoe de agenda en de bijhorende stukken bij de agendapunten.
De agenda van deze buitengewone algemene vergadering is als volgt:
TMVS dv vraagt dat de gemeenteraad zich uitspreekt over de agendapunten en de vertegenwoordiger mandateert om zich namens gemeente Nijlen uit te spreken over de agendapunten in de algemene vergadering.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en in het bijzonder artikel 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en titel 3 inzake de intergemeentelijke samenwerking.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en in het bijzonder artikel 427 dat stelt dat uiterlijk 90 kalenderdagen voor de algemene vergadering die de statutenwijzigingen moet beoordelen, het ontwerp van statutenwijziging aan de deelnemers dient bezorgd te worden.
De statuten van de dienstverlenende vereniging TMVS.
De statutenwijziging werd minstens 90 dagen voor deze algemene vergadering voorgelegd aan ons bestuur.
De voorgestelde statutenwijzigingen houden een naamswijziging naar Creat Services in en de verplichte aanpassing aan het nieuwe Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV).
Op basis van de bekomen documenten kunnen de statutenwijziging en de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van 12 december 2023 van de dienstverlenende vereniging TMVS worden goedgekeurd.
Met de beslissing van de gemeenteraad van 18 januari 2022 werd schepen Victor De Groof aangesteld als effectief vertegenwoordiger en raadslid Bert Celis als plaatsvervangend vertegenwoordiger van gemeentebestuur Nijlen op de algemene vergaderingen van TMVS dv en dit voor de ganse legislatuur.
De vertegenwoordiger dient gemandateerd te worden om te stemmen over de agendapunten van de algemene vergadering van TMVS dv, conform de beslissing van de gemeenteraad.
De gemeenteraad keurt de voorgestelde statutenwijziging van de dienstverlenende vereniging TMVS goed.
De agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging TMVS dv van 12 december 2023 worden goedgekeurd.
De gemeenteraad draagt de aangeduide vertegenwoordiger/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens gemeente Nijlen alle akten en bescheiden met betrekking tot de buitengewone algemene vergadering van TMVS dv vastgesteld op 12 december 2023, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan de dienstverlenende vereniging TMVS.
De gemeente Nijlen is lid van de opdrachthoudende vereniging Pidpa.
De aangetekende brief van 14 september 2023 van Pidpa waarin zij het gemeentebestuur informeren dat Pidpa op de buitengewone algemene vergadering van december een statutenwijziging zal agenderen. Om het gemeentebestuur tijdig te informeren, zoals voorzien in het decreet lokaal bestuur, bezorgen zij de nodige toelichting.
In hun brief van 20 oktober 2023 nodigt Pidpa gemeentebestuur Nijlen uit om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering die zal plaatsvinden op vrijdag 15 december 2023 om 11.30 uur in de kantoren van Pidpa, gelegen aan de Desguinlei 246, 2018 Antwerpen.
De agenda van deze algemene vergadering is als volgt:
Pidpa vraagt dat de gemeenteraad zich uitspreekt over de agendapunten en de vertegenwoordiger mandateert om zich namens gemeentebestuur Nijlen uit te spreken over de agendapunten in de algemene vergadering.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en in het bijzonder artikel 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en in het bijzonder artikel 427 dat stelt dat uiterlijk 90 kalenderdagen voor de algemene vergadering die de statutenwijzigingen moet beoordelen, het ontwerp van statutenwijziging aan de deelnemers dient bezorgd te worden.
Artikel 432, eerste lid van het Decreet Lokaal Bestuur stelt dat de algemene vergadering is samengesteld uit de vertegenwoordigers van de deelnemers. Deze worden voor de gemeenten rechtstreeks aangewezen door de gemeenteraden uit hun leden. De vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger wordt herhaald voor elke algemene vergadering.
Artikel 432, laatste lid van het Decreet Lokaal Bestuur stelt dat nog opdrachthoudende verenigingen nog minstens één buitengewone algemene vergadering dienen te beleggen in de loop van het laatste trimester van elk jaar, om de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het volgende boekjaar te bespreken. Een door de raad van bestuur opgestelde begroting staat op de agenda van die vergadering.
De statuten van Pidpa.
Pidpa en water-link zijn opdrachthoudende verenigingen in de zin van het Decreet van 22 december 2017 over het Lokaal Bestuur. Als opdrachthoudende verenigingen hebben zij beide van verschillende gemeenten uit de Provincie Antwerpen (met inbegrip van de gemeente Nijlen opdrachten gekregen inzake watervoorziening en watersanering op het grondgebied van de aangesloten gemeenten en voeren zij meer in het algemeen taken uit die kaderen in het integraal waterbeleid.
Op 16 juni 2023 resp. 5 september 2023 hebben de algemene vergaderingen van Pidpa resp. water-link hun principiële goedkeuring gegeven aan een Transactie bestaande uit de inkanteling van de watervoorzieningsactiviteit van Pidpa in het huidige water-link en de watersaneringsactiviteit van beide entiteiten in het huidige Pidpa. Daarnaast hebben zij de voor de Transactie vereiste besluiten, die behoren tot hun respectievelijke bevoegdheden, goedgekeurd. In het kader daarvan werd ook een nieuwe tekst van de statuten aangenomen.
Met het oog op de deelname aan deze algemene vergaderingen en de Transactie heeft ook de gemeenteraad de principes van de Transactie, met inbegrip van de verschillende afzonderlijke tussenstappen, goedgekeurd.
Naamswijziging
In aanloop naar de definitieve inwerkingtreding van de fusie, stelt de raad van bestuur nog een beperkte wijziging aan de statuten van Pidpa voor.
Het gaat met name om de wijziging van de juridische benaming van “Pidpa” naar “Adelta.Rio”. De raad van bestuur van Pidpa heeft besloten om de juridische benaming meteen mee aan te passen aan de nieuwe commerciële benaming. Op die manier kan de rioleringstak van het nieuwe fusiebedrijf ook echt van start onder haar nieuwe identiteit.
De betrokken wijziging vereist een wijziging van de statuten van de vereniging, aangezien de juridische benaming een decretaal verplichte melding betreft.
Beschikbaar maken van balansposten voor uitkering
Daarnaast wordt voorgesteld aan de algemene vergadering van Pidpa om nog bepaalde balansposten beschikbaar te maken voor uitkering.
In het kader van de voorgenomen transactie zal de inkanteling van de watervoorzieningsactiviteiten van Pidpa in water-link in eerste instantie door Pidpa zelf gebeuren. Pidpa zal aandelen in water-link ontvangen. Vervolgens zal Pidpa deze aandelen in natura uitkeren aan haar deelnemers, zodat zij rechtstreeks participeren in water-link.
De uitkering van deze aandelen veronderstelt dat de onderliggende eigenvermogensposten uitkeerbaar zijn. Bij de voorbereiding van deze transactiestappen werd vastgesteld dat bepaalde van de aan de watervoorzieningsactiviteit gerelateerde eigenvermogensposten op heden ‘onbeschikbaar’ zijn en aldus niet voor uitkering vatbaar zijn. Bijgevolg zullen nog een aantal posten van het eigen vermogen ‘beschikbaar’ moeten gemaakt voor uitkering om de uitkering van de aandelen water-link aan de Pidpa-deelnemers mogelijk te maken.
Meer concreet zullen aan de buitengewone algemene vergadering de volgende overboekingen ter goedkeuring worden voorgelegd:
Elk van deze overboekingen heeft slechts betrekking op de eigenvermogensposten van de watervoorzieningsactiviteit en niet op die van de rioleringsactiviteit.
Ontslag en benoeming van bestuurders
In de huidige vooropgestelde timing zouden de verschillende tussenstappen van de fusie Pidpa – water-link in de loop van 31 december 2023 in werking treden. Dat geldt ook voor de statutenwijzigingen waartoe de algemene vergaderingen van de beide verenigingen eerder hebben besloten, en in het bijzonder de bepalingen die de samenstelling van de raad van bestuur (incl. de bindende voordrachtrechten) regelen.
Als gevolg van de inwerkingtreding van de fusie Pidpa – water-link zullen de raden van bestuur van Pidpa en water-link niet meer zijn samengesteld conform de bepalingen van de nieuw goedgekeurde statuten.
Bijgevolg zal aan de respectievelijke algemene vergaderingen van beide verenigingen (de kennisname van) het ontslag van alle huidige bestuurders van de verenigingen worden voorgelegd. Tevens zullen de buitengewone algemene vergaderingen moeten overgaan tot benoeming van de nieuwe bestuurders conform de voordrachtregelingen voorzien in de op 16 juni 2023 resp. 5 september 2023 goedgekeurde statutenwijzigingen. Deze besluiten dienen in werking te treden onmiddellijk volgend op de inwerkingtreding van de fusie tussen Pidpa en water-link.
Met het oog op de benoeming van de nieuwe bestuurders zullen de gemeentelijke deelnemers die met ingang van de fusie zullen participeren in Pidpa/Adelta.Rio, voorafgaand aan de algemene vergadering de nodige voordrachten moeten doen overeenkomstig hetgeen voorzien in artikel 15 van de statuten van Pidpa/Adelta.Rio.
Ook het bestuursorgaan van water-link/Adelta dient als gevolg van de Transactie opnieuw te worden samengesteld. Daarbij dienen dezelfde principes te worden gehanteerd. Als toekomstig deelnemer van water-link/Adelta, is de gemeente eveneens gerechtigd om een voordracht te doen voor een bestuursmandaat overeenkomstig hetgeen voorzien in de nieuwe statuten zoals goedgekeurd door de algemene vergadering van water-link.
Begroting 2024
Overeenkomstig artikel 432, laatste lid van het Decreet Lokaal Bestuur dienen opdrachthoudende verenigingen ten minste één buitengewone algemene vergadering te beleggen. Een door de raad van bestuur opgestelde begroting staat op de agenda van die vergadering.
Naast de agendapunten die betrekking hebben op de fusie tussen Pidpa en water-link, zal eveneens de begroting voor 2024 van Pidpa worden besproken.
De statutenwijziging werd minstens 90 dagen voor deze algemene vergadering voorgelegd aan ons bestuur.
Op basis van de bekomen documenten kunnen de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van 15 december 2023 van de Pidpa worden goedgekeurd.
Met de beslissing van de gemeenteraad van 4 februari 2020 werd schepen Tom Covens aangesteld als effectief vertegenwoordiger en op 12 maart 2019 raadslid Els Herremans als plaatsvervangend vertegenwoordiger van gemeentebestuur Nijlen op de algemene vergaderingen van Pidpa en dit voor de ganse legislatuur.
De vertegenwoordiger dient gemandateerd te worden om te stemmen over de agendapunten van de algemene vergadering van Pidpa, conform de beslissing van de gemeenteraad.
De gemeenteraad bevestigt de tijdige ontvangst van de oproeping voor de algemene vergadering in buitengewone zitting van Pidpa op 15 december 2023 met bijhorende agenda en stukken.
De gemeenteraad neemt kennis van de agendapunten van de algemene vergadering in buitengewone zitting van Pidpa op 15 december 2023 en de bijhorende stukken. De in deze stukken opgenomen motivering wordt bijgetreden.
De gemeenteraad keurt alle overige handelingen en/of transacties nodig of nuttig in het kader van de voorgenomen Transactie goed.
De gemeenteraad draagt de aangeduide vertegenwoordiger/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering van Pidpa vastgesteld op 15 december 2023, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
De gemeenteraad geeft opdracht aan de afgevaardigde van de gemeente om op de algemene vergadering in buitengewone zitting van Pidpa alle punten van de agenda goed te keuren.
Het college wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Pidpa.
De gemeente Nijlen is lid van de dienstverlenende vereniging IOK.
In hun mail van 23 oktober 2023 nodigt IOK gemeentebestuur Nijlen uit op de buitengewone algemene vergadering die zal plaatsvinden op dinsdag 19 december 2023 om 18.00 uur in hun kantoren, Antwerpseweg 1 in Geel. Zij bezorgen hiertoe de agenda en de bijhorende stukken bij de agendapunten.
De agenda van deze algemene vergadering is als volgt:
IOK vraagt dat de gemeenteraad zich uitspreekt over de agendapunten en de vertegenwoordiger mandateert om zich namens gemeentebestuur Nijlen uit te spreken over de agendapunten in de algemene vergadering.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en in het bijzonder artikel 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en DEEL 3, TITEL 3 inzake de intergemeentelijke samenwerking.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en in het bijzonder artikel 432, alinea 3, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
De statuten van de dienstverlenende vereniging IOK.
Op basis van de bekomen documenten kunnen de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van 19 december 2023 van de dienstverlenende vereniging IOK worden goedgekeurd.
Met de beslissing van de gemeenteraad van 1 oktober 2019 werd raadslid Simon Kenens aangesteld als effectief vertegenwoordiger en op de gemeenteraad van 12 maart 2019 schepen Luc Luyten als plaatsvervangend vertegenwoordiger van gemeentebestuur Nijlen op de algemene vergaderingen van IOK en dit voor de ganse legislatuur.
De vertegenwoordiger dient gemandateerd te worden om te stemmen over de agendapunten van de algemene vergadering van IOK, conform de beslissing van de gemeenteraad.
De agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging IOK van 19 december 2023 worden goedgekeurd.
De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de buitengewone algemene vergadering van IOK vastgesteld op 19 december 2023, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan de dienstverlenende vereniging IOK.
De gemeente Nijlen is lid van de opdrachthoudende vereniging IOK Afvalbeheer.
In hun mail van 23 oktober 2023 nodigt IOK Afvalbeheer gemeentebestuur Nijlen uit op de buitengewone algemene vergadering die zal plaatsvinden op dinsdag 19 december 2023 om 18.30 uur in hun kantoren, Antwerpseweg 1 in Geel. Zij bezorgen hiertoe de agenda en de bijhorende stukken bij de agendapunten.
De agenda van deze algemene vergadering is als volgt:
IOK Afvalbeheer vraagt dat de gemeenteraad zich uitspreekt over de agendapunten en de vertegenwoordiger mandateert om zich namens gemeentebestuur Nijlen uit te spreken over de agendapunten in de buitengewone algemene vergadering.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en in het bijzonder artikel 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en DEEL 3, TITEL 3 inzake de intergemeentelijke samenwerking.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en in het bijzonder artikel 432, alinea 3, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
De statuten van de opdrachthoudende vereniging IOK Afvalbeheer.
Op basis van de bekomen documenten kunnen de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van 19 december 2023 van de opdrachthoudende vereniging IOK Afvalbeheer worden goedgekeurd.
Met de beslissing van de gemeenteraad van 1 oktober 2019 werd gemeenteraadslid Simon Kenens aangesteld als effectief vertegenwoordiger en in de raad van 12 maart 2019 schepen Luc Luyten als plaatsvervangend vertegenwoordiger van gemeentebestuur Nijlen op de algemene vergaderingen van IOK Afvalbeheer en dit voor de ganse legislatuur.
De vertegenwoordiger dient gemandateerd te worden om te stemmen over de agendapunten van de algemene vergadering van IOK Afvalbeheer, conform de beslissing van de gemeenteraad.
De agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging IOK Afvalbeheer van 19 december 2023 worden goedgekeurd.
De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de buitengewone algemene vergadering van IOK Afvalbeheer vastgesteld op 19 december 2023, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan de opdrachthoudende vereniging IOK Afvalbeheer.
De gemeente is deelnemer van de dienstverlenende vereniging Cipal.
De oproeping tot de algemene vergadering van Cipal van donderdag 14 december 2023 om 16.00 uur, dewelke digitaal doorgaat, met de volgende agendapunten:
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 (“DLB”) en in het bijzonder op art. 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Titel 3 van het DLB inzake de intergemeentelijke samenwerking en in het bijzonder op art. 432, derde lid dat bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient herhaald te worden voor elke algemene vergadering.
De statuten van de dienstverlenende vereniging Cipal.
Op basis van de bekomen documenten kunnen de agendapunten van de algemene vergadering van 14 december 2023 van de dienstverlenende vereniging Cipal worden goedgekeurd.
Met de beslissing van de gemeenteraad van 4 februari 2020 werd Annelies Van Looy aangesteld als effectief vertegenwoordiger en op de gemeenteraad van 12 maart 2019 schepen Luc Luyten als plaatsvervangend vertegenwoordiger van gemeente Nijlen op de algemene vergaderingen van Cipal en dit voor de ganse legislatuur.
De vertegenwoordiger dient gemandateerd te worden om te stemmen over de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal, conform de beslissing van de gemeenteraad.
De agendapunten van de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Cipal van 14 december 2023 worden goedgekeurd.
De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de buitengewone algemene vergadering van Cipal vastgesteld op 14 december 2023, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.
Het gemeenteraadsbesluit van 11 juni 2019 waarin de bevoegdheid voor het arbeidsreglement voor het gemeentepersoneel gedelegeerd werd aan het college van burgemeester en schepenen met onmiddellijke ingang.
Het college van burgemeester en schepenen rapporteert hierover jaarlijks aan de gemeenteraad en kan deze bevoegdheid niet verder delegeren.
Het collegebesluit van 19 december 2022 waarin het college van burgemeester en schepenen akkoord gaat met volgende aanpassingen aan het arbeidsreglement:
- De assistenten poets facility en onderwijs en de verzorgenden krijgen de mogelijkheid om zich thuis om te kleden. Ook de assistenten kerkhof, de assistenten buschauffeur, de technicus onderwijs en de zaalwachters hebben werkkledij en krijgen de mogelijkheid om zich thuis om te kleden. De werkkledij mag niet worden gedragen in de privétijd, enkel tijdens de werktijd, tijdens het woon- werkverkeer en bij dienstverplaatsingen.
- De afspraken rond hybride werken worden opgenomen in het arbeidsreglement. De bijlage 'Thuiswerk' wordt vervangen door de bijlage 'Hybride werken'. De afspraken die gemaakt worden wat betreft de gsm-vergoeding en het gsm-abonnement worden toegevoegd in een aparte bijlage 'GSM-policy'.
- De nieuwe regeling rond de arbeidstijd voor personeelsleden met een glijdend uurrooster, die voortvloeit uit het hybride werken, wordt opgenomen in het arbeidsreglement.
- De onthaalmedewerkers zwembad zijn opgenomen in de groep van de onthaalmedewerkers en werken niet meer volgens een exploitatierooster. De regeling betreffende de exploitatieroosters voor de onthaalmedewerkers zwembad wordt geschrapt.
- De assistenten poets zwembad en de redders werken volgens een exploitatierooster. Voor de goede werking van het zwembad en voor een zo optimaal mogelijke inzet van het personeel in het zwembad worden de mogelijke exploitatieroosters aangepast.
- Voor de goede werking van de betreffende teams wordt voor de buitenschoolse kinderopvang en de verzorgenden een extra uurrooster toegevoegd.
- De uitgedoofde uurroosters assistenten poets onderwijs en een uitgedoofd uurrooster voor de verzorgenden worden geschrapt.
- De gewijzigde re-integratieprocedure na ziekte wordt opgenomen in het arbeidsreglement.
Deze wijzigingen gaan in op 1 januari 2023.
Het collegebesluit van 30 mei 2023 waarin het college van burgemeester en schepenen akkoord gaat met volgende aanpassingen aan het arbeidsreglement:
- De personeelsleden van de sport- en gemeenschapscentra (redders, assistenten poets en assistenten zaalwacht) en de personeelsleden van de buitenschoolse kinderopvang hebben variabele uurroosters. De bekendmakingstermijn van de uurroosters wordt opgetrokken van 5 naar 7 werkdagen. (een werkdag = alle dagen behalve zon- en feestdagen)
- De Wet van 30 oktober 2022 past de arbeidsovereenkomstenwet aan en voorziet in een vrijstelling om een geneeskundig getuigschrift voor te leggen voor de eerste dag van arbeidsongeschiktheid en dit drie maal per kalenderjaar. Het betreft een wijziging van de arbeidsovereenkomstenwet. Deze regeling heeft dus enkel betrekking op contractuele personeelsleden. Het is echter aangewezen hetzelfde beleid te volgen voor alle personeelsleden en dezelfde regels toe te passen ten aanzien van de statutaire personeelsleden. Door aanpassing in het arbeidsreglement geldt dit ook voor de statutaire personeelsleden.
In ons arbeidsreglement staat ook het volgende: Het personeelslid moet de werkgever geen geneeskundig getuigschrift bezorgen voor een afwezigheid van slechts 1 werkdag. Het personeelslid kan evenwel slechts twee maal per kalenderjaar van deze mogelijkheid gebruik maken. Deze afspraken in verband met eendagsziekte worden geschrapt.
- De procedure rond moederschapsbescherming wordt toegevoegd aan het arbeidsreglement.
- De fietspolicy wordt toegevoegd aan het arbeidsreglement.
- In de bijlage Hybride werken wordt toegevoegd hoe het thuiswerken kan worden opgeschort of stopgezet.
- De assistenten poets zwembad en de redders werken volgens een exploitatierooster. Voor de goede werking van het zwembad en voor een zo optimaal mogelijke inzet van het personeel in het zwembad worden enkele uurroosters toegevoegd en niet gebruikte uurroosters geschrapt.
- De gegevens van de nieuwe vertrouwenspersonen worden toegevoegd in het arbeidsreglement.
- De contactpersonen en contactgegevens van de vakbondsorganisaties worden aangepast.
- Er worden nog enkele kleine aanpassingen gedaan aan de re-integratieprocedure zodat deze helemaal in overeenstemming is met de nieuwe regeling.
- Voor personeelsleden die voor professionele doeleinden gebruik maken van een eigen smartphone waarvan de aankoop geheel of gedeeltelijk werd terugbetaald (= BYOD) wordt het volgende toegevoegd: De installatie en het gebruik van de app TikTok is niet toegestaan op een eigen smartphone die gebruikt wordt voor professionele doeleinden.
Aan iedere medewerker die een eigen toestel gebruikt voor professionele doeleinden (gebruik werk e-mail of een andere toepassing die data van medewerkers en/of klanten bevatten), wordt aanbevolen om TikTok niet te installeren of te gebruiken op dit toestel.
Deze wijzigingen aan het arbeidsreglement gaan in op 1 juni 2023.
Het arbeidsreglement voor het gemeentepersoneel, goedgekeurd door de gemeenteraad op 22 mei 2018, zoals laatst gewijzigd in zitting van het college van burgemeester en schepenen van 30 mei 2023.
De verschillende wijzigingen aan het arbeidsreglement voor het gemeentepersoneel in de periode van 1 januari 2022 tot en met 31 oktober 2023 worden gerapporteerd aan de raad.
Omwille van de delegatie aan het college van burgemeester en schepenen wordt er in rapportering aan de raad voorzien zodat raadsleden hun controlerecht kunnen uitoefenen.
Volgende wijzigingen werden goedgekeurd:
- De assistenten poets facility en onderwijs en de verzorgenden krijgen de mogelijkheid om zich thuis om te kleden. Ook de assistenten kerkhof, de assistenten buschauffeur, de technicus onderwijs en de zaalwachters hebben werkkledij en krijgen de mogelijkheid om zich thuis om te kleden. De werkkledij mag niet worden gedragen in de privétijd, enkel tijdens de werktijd, tijdens het woon- werkverkeer en bij dienstverplaatsingen.
- De afspraken rond hybride werken worden opgenomen in het arbeidsreglement. De bijlage 'Thuiswerk' wordt vervangen door de bijlage 'Hybride werken'. De afspraken die gemaakt worden wat betreft de gsm-vergoeding en het gsm-abonnement worden toegevoegd in een aparte bijlage 'GSM-policy'.
- In de bijlage Hybride werken wordt ook toegevoegd hoe het thuiswerken kan worden opgeschort of stopgezet.
- De nieuwe regeling rond de arbeidstijd voor personeelsleden met een glijdend uurrooster, die voortvloeit uit het hybride werken, wordt opgenomen in het arbeidsreglement.
- De onthaalmedewerkers zwembad zijn opgenomen in de groep van de onthaalmedewerkers en werken niet meer volgens een exploitatierooster. De regeling betreffende de exploitatieroosters voor de onthaalmedewerkers zwembad wordt geschrapt.
- Voor de goede werking van de betreffende teams wordt voor de buitenschoolse kinderopvang en de verzorgenden een extra uurrooster toegevoegd.
- De uitgedoofde uurroosters assistenten poets onderwijs en een uitgedoofd uurrooster voor de verzorgenden worden geschrapt.
- De gewijzigde re-integratieprocedure na ziekte wordt opgenomen in het arbeidsreglement.
- De personeelsleden van de sport- en gemeenschapscentra (redders, assistenten poets en assistenten zaalwacht) en de personeelsleden van de buitenschoolse kinderopvang hebben variabele uurroosters. De bekendmakingstermijn van de uurroosters wordt opgetrokken van 5 naar 7 werkdagen. (een werkdag = alle dagen behalve zon- en feestdagen)
- De Wet van 30 oktober 2022 past de arbeidsovereenkomstenwet aan en voorziet in een vrijstelling om een geneeskundig getuigschrift voor te leggen voor de eerste dag van arbeidsongeschiktheid en dit drie maal per kalenderjaar. Het betreft een wijziging van de arbeidsovereenkomstenwet. Deze regeling heeft dus enkel betrekking op contractuele personeelsleden. Het is echter aangewezen hetzelfde beleid te volgen voor alle personeelsleden en dezelfde regels toe te passen ten aanzien van de statutaire personeelsleden. Door aanpassing in het arbeidsreglement geldt dit ook voor de statutaire personeelsleden.
In ons arbeidsreglement staat ook het volgende: Het personeelslid moet de werkgever geen geneeskundig getuigschrift bezorgen voor een afwezigheid van slechts 1 werkdag. Het personeelslid kan evenwel slechts twee maal per kalenderjaar van deze mogelijkheid gebruik maken. Deze afspraken in verband met eendagsziekte worden geschrapt.
- De procedure rond moederschapsbescherming wordt toegevoegd aan het arbeidsreglement. Dit is een verplichting vanuit de codex welzijn op het werk. Zwangere werknemers behoren tot de groep van kwetsbare werknemers waarvoor mogelijks extra maatregelen moeten worden getroffen ter bescherming van de werknemer en het ongeboren of zogende kind.
- De fietspolicy wordt toegevoegd aan het arbeidsreglement.
- De assistenten poets zwembad en de redders werken volgens een exploitatierooster. Voor de goede werking van het zwembad en voor een zo optimaal mogelijke inzet van het personeel in het zwembad worden enkele uurroosters toegevoegd en niet gebruikte uurroosters geschrapt.
- De gegevens van de nieuwe vertrouwenspersonen worden toegevoegd in het arbeidsreglement.
- De contactpersonen en contactgegevens van de vakbondsorganisaties worden aangepast.
- Lokaal bestuur Nijlen volgt het advies van de DPO:
Voor personeelsleden die voor professionele doeleinden gebruik maken van een eigen smartphone waarvan de aankoop geheel of gedeeltelijk werd terugbetaald (= BYOD) wordt het volgende toegevoegd: De installatie en het gebruik van de app TikTok is niet toegestaan op een eigen smartphone die gebruikt wordt voor professionele doeleinden.
Aan iedere medewerker die een eigen toestel gebruikt voor professionele doeleinden (gebruik werk e-mail of een andere toepassing die data van medewerkers en/of klanten bevatten), wordt aanbevolen om TikTok niet te installeren of te gebruiken op dit toestel.
De gemeenteraad neemt kennis van de verschillende wijzigingen aan het arbeidsreglement voor het gemeentepersoneel in de periode van 1 januari 2022 tot en met 31 oktober 2023.
Het gemeenteraadsbesluit van 11 juni 2019 waarin de bevoegdheid voor het arbeidsreglement voor personeel van de gemeentelijke scholen gedelegeerd werd aan het college van burgemeester en schepenen met onmiddellijke ingang.
Het college van burgemeester en schepenen rapporteert hierover jaarlijks aan de gemeenteraad.
De verschillende wijzigingen aan de arbeidsreglementen van de gemeentelijke scholen in de periode van 1 februari 2022 tot en met 31 oktober 2023 worden gerapporteerd aan de raad.
Omwille van de delegatie aan het college van burgemeester en schepenen wordt er in rapportering aan de raad voorzien zodat raadsleden hun controlerecht kunnen uitoefenen.
Volgende wijzigingen werden door het college goedgekeurd:
1.Het collegebesluit van 12 juli 2022 waarin volgende wijziging aan het arbeidsreglement van de academie werd goedgekeurd:
Enkele aanpassingen met als aanleiding:
2.De collegebesluiten van 3 juli 2023 waarin volgende wijziging aan het arbeidsreglement van de Goezo! basisscholen, githo nijlen en de academie werd goedgekeurd:
De gemeenteraad neemt kennis van de verschillende wijzigingen aan de arbeidsreglementen van de Goezo! basisscholen, githo nijlen en de academie voor beeldende kunsten in de periode van 1 februari 2022 tot en met 31 oktober 2023.
De gemeente is lid van de Intergemeentelijke Aankoopdienst (IAD) van IOK.
IOK heeft een groepsaankoop aangaande 'Raamovereenkomst brandopleiding over het gebruik van kleine blusmiddelen' gevoerd. Deze opdracht heeft als voorwerp het aanbieden van brandopleidingen over het gebruik van kleine blusmiddelen aan personeelsleden van diverse besturen in de Antwerpse Kempen die lid zijn van de intergemeentelijke aankoopdienst van IOK, en dit voor een periode van 4 jaar.
De startdatum is 1 mei 2023.
De dienstverlenende vereniging IOK treedt voor de leden van IAD op als aankoopcentrale in de zin van artikel 2, 6°a) en 7°b) van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten. Een aanbestedende overheid die een beroep doet op een aankoopcentrale is vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren, conform artikel 47 § 2 van bovenvermelde wet.
Decreet Lokaal Bestuur.
Op 7 april 2023 heeft de raad van bestuur van IOK de opdracht met betrekking tot de groepsaankoop 'Raamovereenkomst brandopleiding over het gebruik van kleine blusmiddelen' gegund aan en bij mededeling van 24 april 2023 gesloten met: XL Training b.v., Hurstweg 8 te 9000 Gent.
De gemeente begroot het bedrag voor de afname op basis van de raamovereenkomst op € 3 126,00 exclusief btw.
De gemeente wordt nu gevraagd om toe te treden tot de gegunde en gesloten groepsaankoop van aankoopcentrale IOK.
Gezien op basis van het Decreet Lokaal Bestuur de gemeenteraad voor deze opdracht bevoegd is om te beslissing voor deze toetreding tot de aankoopcentrale.
De gemeente treedt toe tot de aankoopcentrale van IOK aangaande de groepsaankoop 'Raamovereenkomst brandopleiding over het gebruik van kleine blusmiddelen' voor een geraamd bedrag van € 3 126 ,00 exclusief btw.
Het Vlaamse Gewest heeft een ontwerp samenwerkingsovereenkomst voor de plaatsing van openbare verlichting langs gewestwegen, geplaatst door de gemeente. Indien plaatsing gebeurt volgens de lichtvisie van het Vlaams Gewest, dan heeft de gemeente recht op een financiële vergoeding. De samenwerkingsovereenkomst tussen gemeente Nijlen en het Vlaams gewest voor wat betreft N116 (Broechemsesteenweg) tussen kilometerpaal 15.9 en 17.3 wordt ter goedkeuring voorgelegd.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald de artikelen 2, 40 en 41.
Samenwerkingsovereenkomst voor de plaatsing van aan de bebouwde omgeving aangepaste verlichting van een gewestweg, geplaatst door de gemeente.
In de gemeente Nijlen is Fluvius beheerder van de openbare verlichting. Binnen de recente weg- en rioleringswerken Broechemsesteenweg werd de openbare verlichting vernieuwd door Fluvius. Het betreft een gewestweg en in principe ook een verantwoordelijkheid van het Vlaams gewest. Er is de mogelijkheid om een samenwerkingsovereenkomst af te sluiten waarin de gemeente het beheer van deze openbare verlichting overneemt voor 25 jaar en hiervoor ook een vergoeding krijgt.
De overeenkomst kan in grote lijnen als volgt worden samengevat:
De samenwerkingsovereenkomst voor de plaatsing van aangepaste openbare verlichting langs de gewestweg N116 (tussen kilometerpaal 15.9 en 17.3), geplaatst door de gemeente, goed te keuren.
De algemeen directeur en de voorzitter van de gemeenteraad ondertekenen deze overeenkomst.
De uitbater van het frituur "Patatfrietje" in Bevel heeft een verzoek ingediend om één van de parkeerplaatsen bij hun frituur om te zetten in een kortparkeerplaats (maximaal 30 minuten).
Om aan het verzoek te voldoen, moeten er specifieke voorwaarden worden vastgesteld voor deze parkeerplaats, rekening houdend met de openingstijden van de frituur.
Gezien er voldoende parkeerplaatsen in de buurt zijn is het aanvaardbaar om één parkeerplaats in te richten voor kortparkeren.
Aangezien de algemene beperkingen van de blauwe zone grotendeels buiten de openingstijden van frituur "Petatfrietje" vallen, is het noodzakelijk om de voorwaarden van deze blauwe zone aan te passen aan de openingstijden van de frituur.
Om de volgende redenen wordt dit aanvullend reglement opgesteld:
Op het Kinderpad ter hoogte van het kruispunt met Bevel-Dorp geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op het Kinderpad van het kruispunt met de Laarstraat tot de ingang van de lagere school in de richting van Bevel-Dorp geldt:
In de tegenovergestelde richting geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op het Kinderpad geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op het Kinderpad ter hoogte van de 5e parkeerplaats voor het frituur wordt volgende maatregel ingevoerd:
Dit wordt gesignaleerd door:
De volgende aanvullende reglementen worden opgeheven:
De huidige verordening wordt bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur: Afdeling 2. Bekendmaking en inwerkingtreding: artikel 288.
De kosten verbonden aan het plaatsen en vernieuwen van de verkeerssignalisatie zijn ten laste van het gemeentebestuur.
Dit aanvullend reglement wordt gemeld en gepubliceerd via het digitaal loket van het Agentschap Binnenlands Bestuur.
Een afschrift van dit besluit wordt, ter kennisname overgemaakt door het gemeentebestuur van Nijlen aan:
De gemeenteraad keurt de wijziging in het aanvullend verkeersreglement goed.
Het college keurt dit aanvullend reglement goed en stuurt dit door naar de gemeenteraad ter bevestiging.
In juni 2022 werd het mobiliteitsplan goedgekeurd, waarin de principes van het snelheidsplan werden vastgelegd. Dit plan legde veiligheid en begrijpelijkheid van de verkeersomgeving vast als belangrijkste beoordelingscriteria.
De centrale aanpak draait o.a. om veranderingen in de locaties van het begin en einde van de bebouwde kom. Hierbij wordt gestreefd naar een harmonieuze afstemming tussen bewoning en de bebouwde kom voor zone 50, maar ook naar het verbeteren van de leefbaarheid in woonwijken door de snelheidszone daar naar 30 km/u te verlagen.
Bovendien heeft er op 12 maart 2023 een wijziging plaatsgevonden in de wegcode. Hierbij is de definitie van een fietsstraat herzien en omgezet in een fietszone. Dit benadrukte de noodzaak om onze bestaande fietsstraten/zones te beoordelen en indien nodig tegelijkertijd aan te passen aan de recente wijzigingen in de wegcode.
Het uiteindelijke doel van deze inspanningen is om de helderheid van de verkeerssituatie te vergroten en te leiden tot doordacht ontworpen snelheidszones die minder afhankelijk zijn van verkeersborden.
Na advies van het departement Mobiliteit en Openbare Werken wordt er één overkoepelend aanvullend reglement opgesteld. Dit reglement omvat alle snelheidszones, inclusief die voor fietszones en woonerven. Dit aanvullend verkeersreglement geeft een overzicht van alle goedgekeurde maatregelen met betrekking tot snelheidsregimes op het grondgebied Nijlen.
Om de helderheid te behouden, zullen er aparte aanvullende reglementen worden opgesteld voor de bebouwde kommen van Nijlen-centrum, Kessel-centrum, Kessel-Statie en Bevel.
Na goedkeuring dienen de borden die betrekking hebben op het snelheidsregime aangepast of verzet te worden. Dit zal per cluster en per snelheidszone gebeuren.
In juni 2022 werd het nieuwe mobiliteitsplan goedgekeurd. In dit document is aangegeven dat er een nieuw plan voor snelheid wordt ontwikkeld, met als doel:
Met deze benadering werd AWV ook verzocht om de snelheidslimiet op het gedeelte van de N13 tussen de Hellevoortstraat en de Koekoekstraat te verlagen naar 50 km/u. Dit verzoek werd ingediend vanwege de aanwezigheid van lintbebouwing en talrijke handelaars in dat gebied. Niettemin heeft AWV dit voorstel niet geaccepteerd.
Dit snelheidsplan is behandeld tijdens de raadscommissie op donderdag 14 september 2023. Het college zal de opmerkingen van de raadscommissie in het verslag bespreken.
Op het grondgebied van de gemeente Nijlen geldt in volgende straten een snelheidsregime van 70 km/u:
Deelgemeente Kessel
Dit wordt gesignaleerd door C43 borden.
Deelgemeente Bevel
Dit wordt gesignaleerd door C43 borden.
Deelgemeente Nijlen centrum
Dit wordt gesignaleerd door C43 borden.
Op het grondgebied van de gemeente Nijlen geldt in volgende straten een snelheidsregime van 50 km/u:
Deelgemeente Kessel
Overige straten waar een snelheidsregime van 50 km/u geldt:
Dit wordt gesignaleerd door ZC43 of C43 borden.
Deelgemeente Bevel
Dit wordt gesignaleerd door ZC43 of C43 borden.
Deelgemeente Nijlen-centrum
Dit wordt gesignaleerd door ZC43 of C43 borden.
Op het grondgebied van de gemeente Nijlen geldt in volgende straten een snelheidsregime van 30 km/u:
Deelgemeente Kessel:
Overige straten in Kessel waar een snelheidsregime van 30 km/u geldt:
Dit wordt gesignaleerd door C43 borden of door zonale verkeersborden F4a en F4b.
Deelgemeente Bevel
Overige straten in Bevel waar een snelheidsregime van 30 km/u geldt:
Deelgemeente Nijlen-Centrum
Overige straten in Nijlen-Centrum waar een snelheidsbeperking van 30 km/u geldt aangeduid met F4a en F4b borden:
Op het grondgebied van de gemeente Nijlen wordt een dynamische zone 30 voor schoolomgeving ingesteld gesignaleerd door verkeersborden ‘F4a’ met variabele oplichtende informatie en verkeersborden ‘F4b’:
Deelgemeente Nijlen centrum
Op het grondgebied van de gemeente Nijlen wordt een fietszone ingesteld gesignaleerd door verkeersborden F111 en F113
Deelgemeente Nijlen centrum
Deelgemeente Kessel
Deelgemeente Bevel
Op het grondgebied van de gemeente Nijlen wordt in volgende straten een woonerf ingesteld gesignaleerd door verkeersborden F12a en F12b
Deelgemeente Nijlen centrum
Alle voorgaande (delen van) aanvullende verkeersreglementen met betrekking tot snelheidsregimes in de gemeente Nijlen, fietszones, fietststraten en woonerven worden opgeheven.
De huidige verordening wordt bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur: Afdeling 2. Bekendmaking en inwerkingtreding: artikel 288.
De kosten verbonden aan het plaatsen en vernieuwen van de verkeerssignalisatie zijn ten laste van het gemeentebestuur.
Dit aanvullend reglement wordt gemeld en gepubliceerd via het digitaal loket van het Agentschap Binnenlands Bestuur.
Een afschrift van dit besluit wordt, ter kennisname overgemaakt door het gemeentebestuur van Nijlen aan:
De eigenaars van het perceel grond, gelegen in de Lindekensbaan 83 te Kessel, kadastraal gekend als sectie A 576/02D, wensen hun eigendom te verkopen.
Het achterliggende perceel, kadastraal gekend als sectie A 576/02B is eigendom van de gemeente Nijlen ingevolge een akte van ruiling verleden op 30 december 1959. Dit perceel is mee in gebruik genomen door de huidige eigenaars als tuin, het bevat ook de enige oprit naar de ondergrondse garage.
De burgemeester van de toenmalige gemeente Kessel heeft op 30 december 1959 een akte verleden waarbij het perceel sectie A nr. 576 g/deel te Kessel geruild werd in openbaar nut, ten behoeve van openbaarheid met betrekking tot de verrechting (sic.) van de Hoge Heidelaan. De nodige beslissingen en overeenkomsten lijken hiertoe te zijn opgemaakt.
Bij de dienst patrimoniumdocumentatie lijkt deze mutatie evenwel niet correct te zijn uitgevoerd en een aanpassing in het kadaster lijkt na uitgebreid contact met de voormelde dienst niet tot de mogelijkheden te behoren.
Voormeld perceel is sinds voormeld tijdstip evenwel in bezit genomen door de heer en mevrouw Luyts-Fierens. Zij gingen ervan uit eigenaar te zijn en dit is tussen partijen ook zo overeengekomen. Zij zijn door een voortdurend, onafgebroken en ondubbelzinnig bezit in de mogelijkheid om titularis te worden in volle eigendom via de 30-jarige verkrijgende verjaring (artikel 3.26 e.v. Nieuw Burgerlijk Wetboek - artikel 2228 e.v. Oud Burgerlijk Wetboek).
Gezien de bijzondere situatie lijkt het opportuun een akte op te maken tot het vaststellen van verkrijgende verjaring. Dit kan rechtsgeldig worden vastgesteld door akkoord tussen titularis die het bezit verloren heeft en de bezitter of door éénzijdige verklaring van de titularis die het bezit verloren heeft (in deze de gemeente). Op die manier kan juridisch de situatie worden vastgesteld zoals partijen het reeds te allen tijde voor ogen hadden in uitvoering van de beslissing van 1960 en kan de feitelijke situatie dus ook juridisch worden bevestigd.
Middels huidig besluit verklaart de gemeente de verkrijgende verjaring te laten gelden ten voordele van de huidige eigenaars.
Voormelde afstand dient bij notariële akte te worden verleden.
Het finaliseren van de eigendomsoverdracht van het perceel sectie A 562/02B, gelegen in de Lindekensbaan 83 te Kessel, wordt goedgekeurd.
Het college krijgt de opdracht een notaris aan te stellen voor het verlijden van de akte.
Project ‘digitaliseren gemeentelijke cadeaubonnen’ samen met de gebruikersfeedback en evaluatie van het systeem van de gemeentelijke cadeaubonnen.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald de artikelen 2, 40 en 41, zoals gewijzigd.
Besproken op overleg met schepen Griet van Olmen en schepen Victor De Groof op 25 september 2023.
Met de overgang van papieren cadeaubonnen naar digitale cadeaubonnen dient het huidige gemeentelijk reglement aangepast te worden naar het nieuwe systeem van de digitale cadeaubonnen.
Met een digitale cadeaubon zijn er aanzienlijke voordelen op het gebied van aankoopgemak voor klanten, uitbetalingssnelheid voor handelaars, kostenbesparing en veiligheid.
Het voorstel om het reglement aan te passen, omvat de volgende wijzigingen:
OVERGANGSPERIODE
Dit zijn de belangrijkste wijzigingen en toevoegingen in de nieuwe versie van het reglement. Deze wijzigingen hebben voornamelijk betrekking op de manier waarop cadeaubonnen kunnen worden aangekocht, de bedragen waarin ze worden uitgegeven, de snelheid van uitbetaling aan handelaars en de verificatiemethoden voor geldige cadeaubonnen.
De merknaam voor de gemeentelijke cadeaubonnen wordt in de vormgeving opgefrist naar 'Nijlens Kadootje'.
Goedkeuring wordt verleend aan het reglement op de gemeentelijke cadeaubonnen.
Op 1 januari 2024 treedt het nieuwe toewijzingssysteem 'sociale huur' (van de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021) in werking. De regelgeving is grondig gewijzigd. Zo zorgt de eenmaking van sociale verhuurkantoren en sociale huisvestingsmaatschappijen in woonmaatschappijen voor een hertekening van het woonlandschap. Vlaanderen telt 41 werkingsgebieden met telkens één erkende woonmaatschappij per werkingsgebied. Op die manier zal in elke gemeente nog maar één woonactor actief zijn. Door de vorming van de woonmaatschappijen wordt ook de wijze waarop sociale huurwoningen worden verhuurd, grondig hertekend.
De Vlaamse Codex Wonen van 2021 (verder de VCW), het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 (verder het BVCW) en haar ministerieel uitvoeringsbesluit blijven het gemeenschappelijk kader vormen voor de verhuring van alle sociale huurwoningen in het Vlaamse Gewest. Deze regelgeving moet tegemoet komen aan de bijzondere doelstellingen van het Vlaamse woonbeleid met name de realisatie van optimale ontwikkelingskansen voor iedereen, een optimale leefbaarheid van de wijken, het bevorderen van de integratie van de bewoners in de samenleving en het bevorderen van gelijke kansen voor iedereen. Om dit te realiseren werd er gekozen om autonomie te geven aan de woonmaatschappijen en aan de lokale actoren. De situatie op het platteland is immers verschillend van deze in de stad, en de situatie tussen steden en gemeenten onderling kan ook anders zijn. Om een aanpak op maat te realiseren nemen de woonmaatschappijen het initiatief om een toewijzingsraad op te richten. De sociale verhuurders, lokale besturen en relevante welzijnsactoren kunnen op die manier in dialoog gaan met elkaar en afspraken maken, om een geïntegreerd en gedragen toewijzingsbeleid op maat te realiseren.
In het BVCW wordt ruimte gelaten om bij het vastleggen van de toewijzingsregels regionale en lokale accenten te leggen. Deze bepalingen worden opgenomen in een toewijzingsreglement. Hierbij wordt een grote rol toebedeeld aan de toewijzingsraad. Deze raad krijgt de kans om passende maatregelen uit te werken in een toewijzingsreglement voor het werkingsgebied van de woonmaatschappij, waarbij wordt afgeweken van de standaardtoewijzingsregels, als de regionale of lokale situatie hierom vraagt. Hierdoor kan maximaal rekening worden gehouden met de specifieke noden.
Het BVCW bepaalt dat het in twee gevallen verantwoord is passende maatregelen uit te werken in een toewijzingsreglement, waar men kan afwijken van de standaardtoewijzingsregels. Een eigen toewijzingsbeleid kan worden ontwikkeld als men rekening wil houden met de langdurige woonbinding van de kandidaat-huurders of met de woonbehoeftigheid van specifieke doelgroepen.
De opmaak van een toewijzingsreglement dient tot stand te komen in nauw overleg met alle relevante lokale (huisvestings- en welzijns-)actoren. De toewijzingsraad van het werkingsbied van de woonmaatschappij speelt hierin de trekkersrol en is verantwoordelijk voor de opmaak van een ontwerp van het toewijzingsreglement. Het BVCW biedt op die manier de kans om een dynamiek te genereren waarin kan worden gestreefd naar een regionaal gedragen en geïntegreerd toewijzingsbeleid.
Artikel 40 van het decreet lokaal bestuur - onder voorbehoud van andere wettelijke of decretale bepalingen, beschikt de gemeenteraad over de volheid van bevoegdheid.
Titel 2 van Boek 6 van de Vlaamse Codex Wonen (VCW) geeft de bevoegdheid aan de Vlaamse Regering om de regels te bepalen voor toewijzing van sociale woningen. Deze worden nader beschreven in Boek 6 (Sociale huur) van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021 (BVCW).
Deel 4 van het Boek 6 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021 (BVCW) betreft de toelatingsvoorwaarden (Titel 1) en toewijzing (Titel 2). Hoofdstuk 2 van Titel 2 betreft de 'Toewijzingsraad, toewijzingsreglement en huishoudelijk reglement' (verv. BVR 17 december 2021, art. 33, I: 1 oktober 2023). Hoofdstuk 3 van Titel 2 betreft de 'Toewijzingsregels' (ing. BVR 17 december 2021, art. 33, I: 1 oktober 2023).
Het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021 impliceert dat de oude regelgeving omtrent toewijzingsreglementen vervallen. Met andere woorden het huidige Lokaal Toewijzingsreglement van de gemeente Nijlen vervalt van rechtswege vanaf 1 januari 2024.
Woonmaatschappij Woonschakel Berg en Nete heeft het initiatief genomen om een toewijzingsraad op te richten voor het werkingsbied 'Rivierenland-Oost' (Berlaar, Heist-op-den-berg, Nijlen en Putte). De 4 gemeenten in het werkingsgebied zijn vertegenwoordigd in de toewijzingsraad. Ook relevante huisvestings- en welzijnsactoren actief in het werkingsgebied maken deel uit van de toewijzingsraad. De toewijzingsraad heeft een beleidsmatige opdracht en een operationele opdracht. Dit wordt geregeld in artikel 6.23 van het BVCW.
De toewijzingsraad stelde in consensus een ontwerp van toewijzingsreglement op. Hierin werden bepalingen over de langdurige woonbinding en bepalingen voor specifieke doelgroepen opgenomen. Er werd in consensus met 4 gemeenten geopteerd om een uitbreidende bepaling over de langdurige woonbinding met het werkingsgebied op te nemen.
De toewijzingsraad staat ook in voor de praktische uitvoering van de regels die betrekking hebben op de versnelde toewijzingen en de toewijzingen aan specifieke doelgroepen. De toewijzingsraad heeft afspraken gemaakt over de werkwijze met betrekking tot de aanmelding en begeleiding van kandidaat-huurders en huurders. Deze afspraken werden opgenomen in het huishoudelijk reglement van de toewijzingsraad. Dit document maakt geen deel uit van het toewijzingsreglement.
De woonmaatschappij bezorgde dit ontwerp van toewijzingsreglement aan de gemeenten van haar werkingsgebied en bracht de gemeenten op de hoogte van de beslissingen over de aanpak van de versnelde toewijzingen (deze beslissingen maken geen deel uit van het toewijzingsreglement). Het ontwerp van het toewijzingsreglement dient te worden besproken in de gemeenteraden van Berlaar, Heist-op-den-Berg, Nijlen en Putte. De gemeenteraad kan het ontwerp eventueel amenderen, wat betreft de strengere woonbinding en de toewijzing aan specifieke doelgroepen. Het (eventueel geamendeerde) ontwerp dient te worden goedgekeurd door de gemeenteraad.
De gemeenten Berlaar, Heist-op-den-Berg, Nijlen en Putte bezorgen vervolgens het goedgekeurde toewijzingsreglement aan woonmaatschappij Woonschakel Berg en Nete die het goedgekeurde toewijzingsreglement zal integreren in haar intern huurreglement.
Het toewijzingsreglement bevat doelgroepen uit de lijst, vermeld in artikel 6.27, §1, tweede lid van het BVCW, waarvoor de opmaak van een doelgroepenplan niet vereist is.
Woonmaatschappij Woonschakel Berg & Nete integreert de bepalingen uit het toewijzingsreglement in haar intern huurreglement, in voorkomend geval na de beslissing van de minister. Woonschakel Berg & Nete bezorgt haar intern huurreglement aan de toezichthouder. Woonschakel Berg & Nete bezorgt tenslotte ook een afschrift van het toewijzingsreglement aan de toezichthouder, ook wanneer het toewijzingsreglement niet dient te worden voorgelegd aan de minister.
Bepalingen toewijzingsreglement
Het ontwerp van toewijzingsreglement wordt voorgelegd aan de gemeenteraad.
Door de toewijzingsraad werd geopteerd voor de volgende invulling van 'langdurige woonbinding', van toepassing op het volledig werkingsgebied: de langdurige woonbinding wordt ingevuld a.d.h.v. volgende cascade:
Deze langdurige woonbinding is een voorrangsbepaling, geen inschrijvings- of toewijzingsvoorwaarde; en ze is van toepassing op alle standaard toewijzingen en toewijzingen aan een specifieke doelgroep.
De toewijzingsraad staat ook in voor de praktische uitvoering van de regels die betrekking hebben op de versnelde toewijzingen en de toewijzingen aan specifieke doelgroepen. De toewijzingsraad heeft afspraken gemaakt over de werkwijze met betrekking tot de aanmelding en begeleiding van kandidaat-huurders en huurders (bij versnelde toewijzingen). Deze afspraken werden opgenomen in het huishoudelijk reglement van de toewijzingsraad. Dit document maakt geen deel uit van het toewijzingsreglement.
Voor de instroom via 'versnelde toewijzingen' werd er een systeem uitgewerkt met 'objectieve criteria woonnood', conform de categorieën voorzien in het BVCW (zijnde: (dreigend) dak- of thuisloosheid, jongeren die zelfstandig wonen of gaan wonen met begeleiding, geestelijke gezondheidsproblematiek, wonen in slechte huisvesting en bijzondere omstandigheden van sociale aard, en hun subcategorieën).
In het toewijzingsreglement wordt tevens aangegeven welke voorrangsbepalingen van toepassing zijn voor specifieke doelgroepen. Het toewijzingsreglement bevat doelgroepen uit het BVCW, zijnde:
De bovenvermelde langdurige woonbinding is van toepassing op alle toewijzingen aan een specifieke doelgroep.
Argumentatie
Vanaf 1 januari 2024 treedt het nieuwe toewijzingssysteem 'sociale huur' in werking.
De opmaak van een toewijzingsreglement is tot stand gekomen in nauw overleg met alle relevante lokale (huisvestings- en welzijns-)actoren.
In het BVCW wordt ruimte gelaten om bij het vastleggen van de toewijzingsregels regionale en lokale accenten te leggen. De toewijzingsraad werkte in consensus passende maatregelen uit in een toewijzingsreglement voor het werkingsgebied van woonmaatschappij Woonschakel Berg & Nete, waarbij wordt afgeweken van de standaardtoewijzingsregels, als de regionale of lokale situatie hierom vraagt. Hierdoor wordt maximaal rekening worden gehouden met de specifieke noden en beleidswensen.
Woonschakel Berg & Nete bezorgde dit ontwerp van toewijzingsreglement aan de gemeenten van haar werkingsgebied en bracht de gemeenten op de hoogte van de beslissingen over de aanpak van de versnelde toewijzingen.
- dat de voorwaarde van de lokale binding ook geldt als voorrangsregel bij de versnelde toewijzing;
- dat de lijst wordt aangevuld met de woningen voor de doelgroep 65+ en personen met een handicap.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de verdere uitvoering van deze beslissing. Het goedgekeurde toewijzingsreglement wordt bezorgd aan woonmaatschappij Woonschakel Berg & Nete die dit zal integreren in haar intern huurreglement.
Op Facebook zagen we een bericht verschijnen waarin gemeld werd dat een studiebureau een ontwerpplan aan het opmaken is voor een skatepark in het Beekpark. In dit kader wordt de jeugd opgeroepen om op 9 november hun zegje te komen doen over dit onderwerp.
Uiteraard zeer positief dat de doelgroep betrokken wordt bij het uittekenen van het ideale concept voor zo’n park.
Helaas is het zo dat, wat het ruimere plaatje betreft, met name het masterplan Fase 1 en Fase 2 voor het Beekpark, we als gemeenteraad en als gemeenteraadsleden nog geen enkele keer geïnformeerd, laat staan betrokken zijn bij het ontwerp van dit masterplan voor de uitbreiding van het Beekpark. Niettemin heeft het Schepencollege in de zitting van 3 juli 2023 groen licht gegeven om het concrete ontwerp van eenskateterrein verder uit te werken.
Deze beslissing is duidelijk een voorafname op de latere goedkeuring van het masterplan en komt dus volgens ons absoluut niet op het juiste moment. Het is toch aangewezen dat er eerst een definitieve visie en beslissing is over het totaalplaatje alvorens al een deel van het geheel te ontwikkelen.
In de beslissing lezen we bovendien dat de voorgestelde inplanting geen hypotheek legt op de verdere ontwikkeling van het park, in tegenstelling, ze zal zorgen voor een kloppend hart in het Beekpark.
Wij stellen ons vragen bij minstens twee zaken :
Voorstellen
- de gemeenteraad beslist om te wachten met een beslissing rond het skatepark tot het masterplan Fase 1 en Fase 2 is goedgekeurd.
- de gemeenteraad beslist om dit masterplan Fase 1 en Fase 2 voor de uitbreiding van het Beekpark zo spoedig mogelijk in de eerstvolgende bevoegde commissie te bespreken. Wij zouden bovendien graag meteen een datum vastleggen voor deze commissie.
Antwoord burgemeester Paul Verbeeck
In het schepencollege van 3 juli 2023 werd kennisgenomen van de structuurschets die de principes vastlegt voor de toekomstige ontwikkeling van 'Beekpark fase 2'. De uitgewerkte structuurschets gaat uit van de volgende krachtlijnen voor de verdere ontwikkeling van Beekpark fase 2:
Voor de totaliteit van de structuurschets werd een mogelijk programma opgesteld en de impact op ruimte-inname. Dit op de thema's sport, recreatie, functioneel en groeninrichting en waterinrichting.
Het voorontwerp van structuurschets werd besproken met de jeugdraad en ook intern besproken. De jeugdraad heeft positief gereageerd en daarop heeft het college geoordeeld dat er voldoende basis was om een concreet ontwerp van skateterrein te laten opstellen.
Daarom werden jongeren uitgenodigd om mee na te denken over het ontwerp.
Dit punt wordt geagendeerd op de raadscommissie ruimtelijke ontwikkeling van 29 november 2023 om de stand van zaken toe te lichten en te bespreken.
Besluit
Voor raadslid Leo Verelst is het antwoord voldoende en hoeft er niet gestemd te worden over de voorstellen.
Een nieuw gerucht verspreidt zich in onze gemeente. De woning aan de Bouwelsesteenweg tussen het Githo en de Nijlensebeek staat te koop. Volgens de geruchten zou het schepencollege ook geïnteresseerd zijn om deze woning aan te kopen.
Dit gerucht wordt gesterkt door het feit dat in Green Valley op de agenda van het CBS van 9 oktober 2023 een punt geagendeerd stond “Aankoop Gemeentestraat 43 in het kader van Beekpark Zuid -Goedkeuring”. Het punt werd evenwel verdaagd naar de zitting van 23 oktober 2023. Wat er sinds dan gebeurd is, daar hebben we het raden naar.
Wij hebben immers als oppositie helaas nog geen inzage in de notulen van 23 oktober zodat we niet weten waar het college naar toe wil met dit punt. Wij zouden dan ook graag tijdens de gemeenteraad vernemen wat het College hierover besproken of beslist heeft.
Wij stellen trouwens de opportuniteit van de aankoop van deze woning in vraag. Aan de overkant van de Nijlensebeek ligt naast het nieuwe project aan de Bouwelsesteenweg 7 een doorgangsweg voor fietsers naar het achterliggende groengebied dat later zou ontwikkeld worden als Beekpark Zuid. In het verslag van de omgevingsambtenaar over dit project staat duidelijk het volgende :
Ontsluiting:
De voorliggende aanvraag is gelegen langs een uitgeruste gewestweg. De oprit wordt rechts van het bouwvolume voorzien met een oprit van 4,5 m breed ter hoogte van de rooilijn. Deze oprit bestaat uit een asymmetrisch karrespoor waarbij het linkerspoor 1 m breed is en het rechter spoor 2 m, zodat dit brede spoor voor een dubbel gebruik dienst kan doen: zowel voor auto’s als voor fietsers/voetgangers. Er wordt in deze zone een openbare erfdienstbaarheid voorzien voor traag verkeer zodat de verbinding tussen de Bouwelsesteenweg en het achterliggende groengebied gemaakt kan worden, in het geval het achterliggend groen gebied ooit toegankelijk wordt gemaakt.
Hoewel wij zelf vroeger de veiligheid van deze fiets- en voetgangersdoorgang in vraag gesteld hebben, werd eerder door de toenmalige schepen van mobiliteit gesteld dat deze doorgang perfect veilig was en aan de nodige voorwaarden voldeed. Het moge dan ook duidelijk zijn dat een bijkomende toegang naar het achterliggende gebied bijgevolg overbodig is.
Bovendien zou het bijzonder spijtig zijn dat een karaktervolle woning zou verdwijnen voor een overbodige toegangsweg of voor een bijkomende doorgang naar het Githo.
Voorstel
Wij stellen dan ook voor om deze woning niet aan te kopen.
Antwoord burgemeester Paul Verbeeck
Dit dossier werd een 1ste keer besproken in het schepencollege van 24 juli 2023. Er werd toen vastgesteld dat er een spanning zat tussen de vraagprijs en het schattingsverslag. Het werd dan terug besproken in het college van 9 oktober 2023 omdat mogelijk subsidies kunnen worden bekomen om het pand te verwerven.
Op de volgende raadscommissie ruimtelijke ontwikkeling zal toelichting gegeven worden rond de stand van zaken van Beekpark-Zuid en de resultaten van het ontwerpend onderzoek dat via participatie tot stand is gekomen. Ook het dossier van een mogelijke aankoop van de woning zal op de volgende raadscommissie ruimtelijke ontwikkeling worden toegelicht en besproken. Immers hier moeten alle keuzes nog gemaakt worden. De gemeente bekeek ondertussen de medefinancieringsmogelijkheden voor de mogelijke aankoop, alsook de ruimtelijke mogelijkheden van het perceel.
Op het moment dat de doorgangsweg voor fietsers naar achterliggend groengebied werd gecreëerd was er van de verkoop van dit pand nog geen sprake.
Besluit
Het voorstel om de woning niet aan te kopen wordt niet goedgekeurd.
Op woensdag 18 oktober om 15u30 was ik zelf "slachtoffer" van de nieuwe spelregels die werden ingevoerd in het gemeentehuis.
Sinds de dag ervoor, 17 oktober, hadden de medewerkers van de telefooncentrale immers nieuwe instructies gegeven.
Wie belde om een telefonische vraag te stellen aan een medewerker, werd niet meer doorgeschakeld. Niet omdat de betrokken persoon niet vrij of afwezig was, maar gewoonweg omdat er beslist werd om op een andere manier te werken. De medewerkers werden teveel gestoord en dat mocht niet meer.
Wie gedacht had dat men, zoals daarvoor het geval was wanneer iemand afwezig of bezet was, een terugbelnota zou bezorgen aan de dienst in kwestie, komt bedrogen uit. Ook dat zou niet meer gebeuren.
Nee hoor. Men zou voor mij een "terugbelafspraak" boeken. De dienst zou mij, op een tijdstip dat hen uitkwam, terugbellen. En daarvoor kon ik een afspraak maken.
Op mijn vraag wanneer ik dan een telefoontje mocht verwachten, kreeg ik te horen dat het eerste vrije moment de volgende week maandag was om 11 u. Dan zou ik gebeld worden door de dienst.
Wat met een dringende vraag ? Wat met het feit dat ik wel moet werken maandag om 11 u en het me dan niet echt goed uitkomt ? En hoe kan het dat iemand, één dag na de lancering van een nieuw systeem pas na 4 werkdagen een afspraak kan krijgen ? Wat met de dienstverlening in het algemeen ???
Wanneer we dan ook nog vaststellen dat de zuil in het gemeentehuis waaraan inwoners een afspraak kunnen maken, al geruime tijd defect is, is maar de vraag hoe welkom onze inwoners nog zijn in ons gemeentehuis.
Voorstellen
1) Wij vragen daarom de onmiddellijke stopzetting of minstens aanpassing van de telefoonprocedure waarbij wij meer aandacht willen vragen voor de wensen van onze burgers naar een gemakkelijkere toegankelijkheid van onze gemeentediensten.
2) Wij stellen verder ook voor om met de gemeenteraadsleden de dienstverlening te evalueren en daar waar mogelijk bij te sturen in het belang van de Groot-Nijlenaars.
Antwoord schepen Luc Luyten
Telefonie algemeen:
Een telefoon die binnenkomt bij het onthaal wordt ofwel meteen beantwoord door de onthaalmedewerker ofwel doorverbonden naar de betrokken dienst / medewerker. Wanneer een dienst of medewerker niet bereikbaar is, wordt een terugbelverzoek gedaan.
Wanneer een burger belt voor een afspraak wordt de afspraak ingeboekt door het onthaal. Specifiek voor hulpverlening: maatschappelijk assistenten boeken zelf de afspraak in.
Werken op afspraak: telefonische afspraken
Naast het fysiek werken op afspraak wordt er gewerkt met telefonische afspraken specifiek voor de dienstverlening van omgeving. Een groot deel van de dienstverlening inzake omgeving kan via telefoon gebeuren. Hierdoor spaart de burger een verplaatsing naar het gemeentehuis uit. Om deze dienstverlening kwaliteitsvol in te vullen moeten deze telefoongesprekken worden voorbereid.
Een burger die belt in verband met een NIEUW dossier, vraag, … krijgt via het onthaal een afspraak op een moment dit voor de burger uit komt. Op het afgesproken moment belt een medewerker de burger op. Dit is een voordeel van een belafspraak tegenover een terugbelverzoek; de medewerker belt de burger terug op een moment die past voor de burger. Dit kan ook op de middag ingepland worden. Indien nodig plant de medewerker een vervolgafspraak in, telefonisch of fysiek.
Burgers met een lopend dossiernummer, dringende vraag worden wel doorverbonden of gaan via een terugbelverzoek.
Deze werking is tussentijds geëvalueerd en bijgestuurd bv. de afspraken zijn van 10 naar 15 minuten gezet, de afsprakenblokken zijn beter gespreid over de week.
Cijfers afspraken omgeving van de periode september – oktober:
| Sept (12/09/23 – 30/09/23) | Oktober 2023 |
Telefonische afspraken | 44 | 100 |
Fysieke afspraken | 6 | 16 |
Werken op afspraak: zuil
De zuil is tussen 4 september en 3 november jl. een drietal keer uitgevallen. Dit werd steeds na een paar uur verholpen.
Burgers kunnen steeds via het onthaal, via de website en via telefoon een afspraak maken.
De zuil wordt ook gebruikt om afspraken binnen te melden, dit kan ook steeds via het onthaal.
Beslist
Het eerste voorstel om over te gaan tot de onmiddellijke stopzetting of minstens aanpassing van de telefoonprocedure met aandacht voor de wensen van burgers naar een gemakkelijkere toegankelijkheid van onze gemeentediensten wordt afgekeurd.
Het tweede voorstel wordt geamendeerd voor raadslid Bert Celis en dit amendement wordt unaniem goedgekeurd.
De evaluatie van de vernieuwde dienstverlening van de dienst omgeving zal in februari-maart 2024 op een ad-hoc commissie, door de AD, aan de gemeenteraadsleden worden voorgelegd waarbij zij nog hun input kunnen geven alvorens het CBS finaal zal besluiten over de toekomstige dienstverlening.
Eerste: is er mogelijkheid dat bij de verkiezingen volgend jaar, zowel federaal als lokaal, de inwoners van onze gemeente ook elektronisch / pc hun stem kunnen uitbrengen of gaan we nog steeds met potlood stemmen?
Tweede: is er de mogelijkheid om in beide rustoorden een stembus te voorzien, dit naar aanleiding van onze vraag bij vorige verkiezingen en na gesprek met de leidinggevende van het rustoord alsook na gesprekken met bewoners. Beide partijen vinden het belangrijk om toch zelf hun stem te kunnen uitbrengen, zonder volmachten, dit geeft voor hun een gevoel van betrokkenheid, zelfrespect.
Antwoord burgemeester Paul Verbeeck
Elektronisch stemmen
Zowel op 9 juni 2024 als op 13 oktober 2024 wordt in Nijlen op papier gestemd.
Na de vorige verkiezingen liet de hogere overheid weten dat de verkiezingen in 2024 de laatste zijn waarmee met de huidige hard- en software kan gestemd worden. Daarna wordt de hard- en de software vervangen.
Omdat het over een grote financiële investering gaat was het niet efficiënt en kostenbewust om voor 2024 nog in te tekenen voor de huidige verkiezingsapparatuur.
Stembureaus voorzien in RVT Nijlen en Kessel
Er zijn een aantal opties die moeten bekeken worden. Er is hierrond nog geen beslissing genomen.
Ofwel voorzien we in de rusthuizen een bureau waar enkel de bewoners van het rusthuis kunnen gaan stemmen, maar dit impliceert extra personeel (voorzitter, bijzitters, personeel gemeente, politie,....). Bovendien betekent dit ook dat vanaf vrijdag tot maandag een ruimte ter beschikking moet gesteld worden voor de inrichting van een stembureau.
Ofwel organiseren we een volwaardig bureau (+- 800 kiezers) in de rusthuizen, maar dit zorgt voor de omwonenden voor extra parkeerdruk, want beide rusthuizen liggen in een doodlopende straat. Bovendien zitten we in Kessel misschien nog in een werfzone.
We zouden bv. ook met medewerking van de Minder Mobielen Centrale de mensen naar het stembureau kunnen brengen.
Op 9 juni 2024 wordt er zowel Europees, federaal als de regionaal gestemd. Dit betekent dat de stembureaus open zijn tot 14.00 uur en op die dag is er de jaarlijkse wielerwedstrijd voor vrouwen, die dan voor de 10de keer doorgaat. Die 2 evenementen op 1 dag betekent een zware logistieke belasting voor onze gemeentediensten. Waarschijnlijk zijn op dat moment ook de werken bezig in Goezo! Klokkenlaan en moet ook daar uitgeweken worden naar een andere locatie en moet voor deze school, als het githo als de school in Bevel alles maandagochtend vroeg terug in orde gebracht worden om er les te kunnen geven. Dus logistiek is dit weekend een hele uitdaging.
Op 13 oktober 2024 is het dan weer om gezondheidsredenen misschien geen goed idee om 800 mensen binnen te sturen in een rusthuis.
We zullen alleszins de vraag stellen aan de directeurs van de rusthuizen om te bekijken hoe we mekaar kunnen vinden.
In één van de voorgaande gemeenteraden van dit jaar stelde ik de vraag of het toestaan van het aanbrengen van raampartijen aan de bouwheer van de aanpalende eigendom, Kerkstraat 14, geen hypotheek zou leggen op de bestemmingsmogelijkheden van het gemeentelijk perceel Kerkstraat 13.
Dit perceel is immers voor heel wat belastingsgeld aangekocht en het zou zonde zijn om dit perceel niet optimaal te benutten in de toekomst.
De burgemeester was evenwel zeer duidelijk en stelde onomwonden dat er geen enkele hypotheek gelegd werd op ons gemeentelijk perceel. In de toekomst zou alles nog mogelijk zijn voor het bestuur.
In de Gecoro van 18 oktober werd een gelijkaardige vraag gesteld waarop evenwel een heel afwijkend antwoord werd gegeven door de omgevingsambtenaar. Ik citeer uit het verslag van de Gecoro:
Het is duidelijk dat de versie van de burgemeester en de omgevingsambtenaar dus niet overeenkomen. Voor de omgevingsambtenaar is het duidelijk dat het hier om een trage weg of doorsteek is, waardoor de raampartijen geen probleem zijn. De burgemeester stelt dat alles nog kan, waarbij de raampartijen in bepaalde scenario's, zoals in het geval van het bouwen van een gebouw aan de kant van het August Hermansplein, wel degelijk een probleem of hypothekering zijn.
Wij vernamen dan ook graag wie er niet de waarheid sprak. Wij krijgen graag duidelijkheid over :
- wat de exacte bestemming nu is van het perceel Kerkstraat 13. Werd dit al formeel beslist en zoja in welke zin ?
- wat is het gevolg van het antwoord op de vorige vraag op het vlak van toekomstige ontwikkelingsmogelijkheden
- wat staat er exact in de omgevingsvergunning voor het project Kerkstraat 14 - zijde August Hermansplein ? Staan er in de omgevingsvergunning bepaalde rechten en plichten die een impact hebben op het gemeentelijk perceel Kerkstraat 13
- waarom is in de collegebeslissing van 8/11/2021 waarin de omgevingsvergunning werd toegekend geen spoor te vinden van de tekst van de omgevingsvergunning, noch van het gebruikelijke verslag van de omgevingsambtenaar waarnaar in de beslissing wordt verwezen.
Tenslotte had ik graag voor of tijdens de zitting van de gemeenteraad een kopie ontvangen van de omgevingsvergunning en het verslag van de omgevingsambtenaar.
Antwoord burgemeester Paul Verbeeck
In het kader van het beeldkwaliteitsplan werd zowel het kerkplein als het August Hermansplein onderzocht op hun potentieel als publieke ruimte voor het centrum. De doorsteek die beiden kan verbinden, de passage naast de slager, is een belangrijke schakel nu en naarmate inrichting van het centrum zal vorm krijgen.
Omwille van het belang van deze strategische plek, en de toekomst voor ons centrum, werd niet direct gekozen voor het volledig overbouwen / dichtbouwen langs de zijde van het August Hermansplein, alle andere opties zijn nog steeds mogelijk. De definitieve keuze van deze verbinding en inrichting/bebouwing ervan, zal deel moeten uitmaken van het masterplan rond de heraanleg van ons centrum.
De gemeente heeft in haar huidig MJP geen ambitie om op deze locatie al een invulling te geven, buiten de functie als ‘publieke ruimte’. In die zin zal kortelings de doorsteek dan ook ingericht worden met een tijdelijk, toch degelijk, karakter. Het afwerken van de gevel waarnaar de omgevingsambtenaar verwees is dan ook in die richting te begrijpen. De huidige blauwe plastiek die de gevel momenteel beschermt dient op een andere manier te worden afgewerkt om vochtschade aan het pand te voorkomen.
Elk jaar opnieuw stellen inwoners zich de vraag of vuurwerk toegelaten is in de eindejaarsnacht. Velen vinden het leuk en feestelijk. Anderen vinden het dan weer dieronvriendelijk of ergeren zich aan het afval dat achterblijft na het vuurwerk.
Dit jaar willen we tijdig vragen wat het standpunt is van het college. Komt er een algemeen verbod, worden er beperkingen opgelegd, zoals bv. de beperking tot geluidsarm vuurwerk of worden er helemaal geen maatregelen getroffen?
In functie van het antwoord op de bovenstaande vraag, vernamen we ook graag wat er op het vlak van handhaving zal gebeuren op het terrein.
Antwoord burgemeester Paul Verbeeck
In onze gemeente geldt het GAS-reglement van Nijlen, Heist-op-den-Berg en Berlaar. Dit reglement legt een totaal vuurwerkverbod op, behalve met Nieuwjaarsnacht tussen 00.00 uur en 1.00 uur. Heist-op-den-Berg en Berlaar gaan wel afwijken van het reglement en ook met Nieuwjaarsnacht een vuurwerkverbod opleggen. Het Nijlens schepencollege zal zich hierover beraden en hierin kortelings een beslissing nemen.
Het handhaven van een mogelijk verbod gebeurt door de lokale politie en dit in functie van de prioriteiten en de beschikbare capaciteit die de politie op dat moment heeft.
We blijven de vraag herhalen om terug te komen op het doven van de openbare verlichting in het grootste deel van onze gemeente.
Veel inwoners blijven klagen over de onveiligheid in de gitzwarte duisternis die heerst op het overgrote deel van onze gemeentelijke wegen.
Intussen stellen we vast dat er nog steeds een overvloed aan licht is op een beperkt aantal plaatsen en dat de openbare verlichting soms nog tijdens de daguren overbodig blijft branden.
Bovendien zien we ook al de eerste kerstverlichting verschijnen in de dorpskern. Wel wat schijnheilig vinden we, om enerzijds te stellen dat de openbare verlichting te veel geld kost, om dan toch te kiezen voor kerstverlichting in de reeds verlichte dorpskernen.
Misschien is het aangewezen om de kerstverlichting dit jaar aan te brengen buiten de dorpskernen om bij te dragen aan de veiligheid van onze nachtelijke zwakke weggebruikers ?
Wij vernamen dan ook graag of het College nog steeds blijft volharden in de boosheid en nachtelijk Nijlen blijft storten in absolute duisternis ? Of is het college tot inkeer gekomen en is het bereid om minstens op gevaarlijke plaatsen en echt donkere plekken het licht opnieuw langer aan te houden ?
Antwoord schepen Luc Luyten
Fluvius is volop bezig op onze vraag met het verder versneld uitrollen van de verledding. Op het einde van dit jaar zou er 46% van de +/- 4000 bestaande lichtpalen moeten verled zijn. Het volgend jaar worden er door Fluvius nog een 700 lichtpunten voorzien van energiezuinige interactieve ledlampen.
Bij het vervangen van deze lampen, wat overdag gebeurt, worden deze lampen getest en aangestoken. Ook bij meldingen die binnekomen bij Fluvius van defecte straatverlichting, als het gaat over een hele straat, worden deze overdag aangestoken om de fout te kunnen lokaliseren.
Misschien toch nog maar eens meegeven dat het huidig toegepast brandregime is dat de lampen gedoofd worden op weekdagen van 23.00 uur tot 05.00 uur, van vrijdag tot zondag blijft de verlichting branden. Ook op de invalswegen, grote verbindingswegen blijft de verlichting ook in de week branden. De plaatsen waar er interactieve ledverlichting is geplaatst zullen volgens het masterplan openbare verlichting de lampen blijven branden, gedimd of gedoofd worden, naargelang de indeling van de categorie van de weg in het masterplan. Ook zullen en zijn er al lichtpunten weggehaald, dit in landelijk gebied, landbouwwegen, natuurgebied….
In het masterplan is ook voorzien dat op kruispunten, gevaarlijke plaatsen en bochten de verlichting zal blijven branden. Als blijkt dat er toch nog plaatsen zijn die gevaarlijk zijn en niet zijn opgenomen in het masterplan én gemeld worden, zal dit bekeken worden samen met Fluvius om op die plaatsen toch nog een ledverlichting te voorzien.
Wat betreft de kerstverlichting, heb ik vorig jaar ook al op geantwoord dat deze een zeer gering verbruik heeft. Ook voor de kerstverlichting hebben wij vorig jaar het brandregime aangepast, namelijk deze wordt al gedoofd om 22.00 uur i.p.v. 23.00 uur en ze wordt ook niet meer terug aangestoken om 6.00 uur, wat voordien wel was. En dat kerstverlichting in de kernen van onze gemeente toch wel in de kersttijd aanwezig is en, “warmte brengt in tijden van wereldwijde conflicten”, wordt zeker wel gewaardeerd door onze inwoners. Het voorstel om deze kerstverlichting weg te halen laat ik dan ook voor uw rekening.
Of het college zoals jij aanhaalt nog steeds blijft volharden om Nijlen in absolute duisternis te storten, wat zeker overdreven is, nl. tussen 23.00 uur en 05.00 uur branden er nog meer dan 30% lampen in de week en in het weekeinde zelfs 77% lampen, heb ik in de vorige gemeenteraad al geantwoord dat er met de begrotingsbesprekingen bekeken wordt of er aanpassingen komen tot het volledige masterplan is uitgerold. Wat ook mijn persoonlijke voorkeur geniet.
Hier heb ik alle cijfers van verlichting/verbruik/Co2 opgevraagd aan onze diensten en deze zullen donderdag besproken worden, hierbij ook rekening houdend met het lokaal energie en klimaatactieplan, LEKP2.0 en LEKP2.1, trouwens ook mee goedgekeurd door zowel de Nieuw Nijlen fractie als de NVA-fractie in eerdere gemeenteraden.
We vernamen graag de huidige stand van zaken over de volgende dossiers :
- Stand van zaken beroepsprocedure Jumbo Kessel : is er reeds een uitspraak over het beroep dat werd aangetekend door Jumbo in het kader van de weigering van de omgevingsvergunning door het college ?
- Stand van zaken eventuele aankoop van huis en appartement hoek Spoorwegleid- Bevelsesteenweg : zijn er sinds de vorige gemeenteraad nog evoluties in dit dossier ? Wat is in dit dossier de hudigie toestand ?
Antwoord burgemeester Paul Verbeeck
Jumbo: Er is tegen de weigering van het college inderdaad door de aanvrager een beroep aangetekend bij de deputatie. Dit beroep is nog steeds lopende, de gemeente werd in deze procedure opnieuw om advies gevraagd en zal tegen 16 november 2023 in deze procedure haar advies moeten overmaken. Wij blijven achter de weigering staan omwille van de versterking van de kernen en het kleinhandelsbeleid. Er werd nog geen datum bepaald voor de hoorzitting.
Aankoop Spoorweglei: Het bod volgens schattingsprijs is bevestigd aan de notaris. De eigenaars zouden volgens de notaris bereid zijn het pand te verkopen aan schattingsprijs. Wij hebben gevraagd aan de notaris om het dossier aan ons te bezorgen. Dit zal ook ter bespreking worden gebracht op de volgende raadscommissie ruimtelijke ontwikkeling.
De raadsleden kunnen mondelinge vragen stellen.
Artikel 4 §4 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, zoals vastgesteld in de gemeenteraad van 21 juni 2022.
Na afhandeling van de agenda van de openbare vergadering kunnen de raadsleden mondelinge vragen stellen over gemeentelijke aangelegenheden, die niet op de agenda van de raad staan. Deze mondelinge vragen worden ten laatste tijdens de volgende zitting beantwoord.
De gemeenteraad neemt kennis van de mondelinge vragen:
- Raadslid Inge Schoovaerts: Vraag om de putten in de Zagerijstraat te dichten, alsook in de doorsteek Grobbendonkseweg - Bouwelsesteenweg naast het groentewinkeltje.
- Raadslid Jan Verbraecken: Klachten inwoners over Fiberklaar. Alles werd ordeloos achtergelaten in Gebr. Van Raemdonckstraat. Vraag om goede opvolging door de gemeente.
- Raadslid Jan Verbraecken: Gevaarlijke punten om op de Bouwelsesteenweg op de baan te komen o.m. vanuit de Beenderstraat. Graag bekijken om problemen te vermijden.
- Raadslid Jan Verbraecken: Waar moeten problemen gemeld worden voor onderhoud aan de grachten, gemeente of Pidpa?