Terug
Gepubliceerd op 21/04/2023

2023_RC_RO_00012 - Toelichting/STAVAZA Complex project Lindekensbaan - De Vos Kets - Kennisneming

Raadscommissie ruimtelijke ontwikkeling
do 20/04/2023 - 20:00 Kliever
Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig

Jonas Verwimp, voorzitter; Griet Van Olmen; Ferdi Heylen; Paul Verbeeck; Ingrid Van Wunsel; Els Herremans; Simon Kenens; Annelies Van Looy; Charlotte Bats; Victor De Groof; Maarten Horemans; Laura Adams

Verontschuldigd

Stijn Lemmens; Manuela Verbist

Secretaris

Maarten Horemans

Voorzitter

Jonas Verwimp, voorzitter
2023_RC_RO_00012 - Toelichting/STAVAZA Complex project Lindekensbaan - De Vos Kets - Kennisneming 2023_RC_RO_00012 - Toelichting/STAVAZA Complex project Lindekensbaan - De Vos Kets - Kennisneming

Motivering

Aanleiding en context

Het lokaal bestuur heeft sinds 2009 signalen en voorstellen ontvangen van de eigenaar van de projectsite om deze te transformeren naar een woongebied. Het lokaal bestuur zag dit als een kans om de dorpskern van Kessel-Station nieuw leven in te blazen. Na een eerste reeks ontwerpen die werden aangeleverd door architectenbureau INARCO besliste het lokaal bestuur om de projectsite mee te bekijken in het kader van de herziening van zijn gemeentelijk ruimtelijk structuurplan. In deze herziening werd voor de site via ontwerpend onderzoek de maximale kansen op dorpskernvernieuwing bekeken met verweving van wonen en werken als centraal aandachtspunt.

De procesaanpak is gebaseerd op de procedure die in het decreet van 25 april 2014 betreffende complexe projecten werd uitgetekend. De procedure omvat 4 fases (verkenningsfase, onderzoeksfase, uitwerkingsfase en uitvoeringsfase) met drie beslismomenten (startbeslissing, voorkeursbesluit en projectbesluit) en twee openbare onderzoeken (ter voorbereiding van het voorkeurs- en projectbesluit). De onderzoeken en procedures verlopen op een geïntegreerde manier. De nieuwe bijhorende procesaanpak betreft een werkwijze die steunt op participatie, openheid en overleg. De procedure en de nieuwe aanpak beogen samen een efficiënt en kwaliteitsvol proces, dat gericht is op de realisatie van een complex project binnen een aanvaardbare termijn en met een maximaal draagvlak.

Onderstaand een oplijsting van de reeds genomen stappen:

  • Op 3 mei 2016 nam de gemeenteraad een startbeslissing inzake het decreet complexe projecten voor de herinrichting en herbestemming van een industriezone naar een duurzaam woonwerk project, gelegen aan de Lindekensbaan en de stationsomgeving van Kessel.
  • Op 22 mei 2018 nam de gemeenteraad van Nijlen kennis van de stand van zaken inzake de opgemaakte alternatievenonderzoeksnota waarin de alternatieven en de te onderzoeken effecten werden bepaald.
  • Van 1 juni 2018 t.e.m. 30 juni 2018 werd een publieke raadpleging gehouden over de opgemaakte alternatievenonderzoeksnota. Op 5 juni 2018 werd er een infomarkt georganiseerd. Met de publieke raadpleging werden ideeën uitgewisseld voor de invulling van de publieke ruimte en werden de bezorgdheden van de burgers verzameld.
  • Van 1 juni 2018 t.e.m. 16 juli 2018 werd de alternatievenonderzoeksnota voorgelegd aan de verschillende adviesinstanties.
  • Van september 2018 t.e.m. januari 2019 werd de verkregen informatie, suggesties en opmerkingen naar aanleiding van de publieke raadpleging en de adviesronde verzameld en verwerkt in het overwegingsdocument over de alernatievenonderzoeksnota. Nadien werd de alternatievenonderzoeksnota geactualiseerd.
  • Op 13 maart 2019 nam team MER van het Departement Omgeving de beslissing dat het milieugerelateerde effectonderzoek op strategisch niveau kon worden uitgevoerd volgens de methodiek voorgesteld in de AON.
  • Van maart 2019 t.e.m. april 2019 vonden de geïntegreerde effectenonderzoeken plaats.
  • Op 3 juni 2019 nam het college van burgemeester en schepen kennis van de stand van zaken inzake de geïntegreerde effectenonderzoeken.
  • Op 10 september 2019 werd een overleg gehouden tussen het lokaal bestuur, de directie van de school en het overkoepelend bestuursnetwerk “KOBA” zodat alternatief 5 (wonen en woonzorg en herlokalisering van school) voldoende kon afgewogen worden. De directie van de school en het overkoepelend bestuursnetwerk “KOBA” heeft op vraag van lokaal bestuur een haalbaarheidsstudie opgemaakt.
  • Op 24 oktober 2019 werd een toelichting over de stand van zaken gegeven aan de GECORO.
  • Op 4 november 2019 werd een toelichting over de stand van zaken gegeven aan de raadscommissie ruimtelijke ordening.
  • Op 18 december 2019 heeft de directie van de school en het overkoepelend bestuursnetwerk “KOBA” de haalbaarheidsstudie voorgelegd. Uit de studie van de directie van de school en het overkoepelend bestuursnetwerk “KOBA” blijkt een herlokalisatie van de school financieel niet haalbaar. Uit het overleg is gebleken dat er vanuit de directie van de school en het overkoepelend bestuursnetwerk “KOBA” geen verdere interesse is voor een alternatief 5. De school wenst de uitbreidings- en verbouwingsmogelijkheden te zoeken binnen de huidige schoolsite.
  • Van september 2019 t.e.m. december 2019 is de synthesenota opgemaakt.
  • Van januari 2020 tot april 2020 is het voorontwerp voorkeursbesluit voorbereid.
  • Op 7 mei 2020 heeft het college van burgemeester en schepenen de opdracht gegeven aan het projectteam om het voorontwerp voorkeursbesluit op te stellen.
  • Van 12 mei 2020 t.e.m. 12 juni 2020 werd het voorontwerp voorkeursbesluit voorgelegd aan de verschillende adviesinstanties.
  • Op 4 juni 2020 werd het voorontwerp voorkeursbesluit toegelicht aan de raadscommissie ruimtelijke ordening.
  • In juni 2020 werd de verkregen informatie, suggesties en opmerkingen naar aanleiding van de adviesronde verzameld en verwerkt in een antwoordnota en in het ontwerp voorkeursbesluit. 
  • Op 23 juni 2020 keurde de gemeenteraad het ontwerp voorkeursbesluit goed.
  • In september 2020 en oktober 2020 werd het ontwerp voorkeursbesluit voorbereid in functie van het openbaar onderzoek dat moest gehouden worden over het ontwerp voorkeursbesluit.
  • Van 12 november 2020 t.e.m. 11 januari 2021 werd het ontwerp voorkeursbesluit onderworpen aan een openbaar onderzoek
  • In januari 2021 werd de verkregen informatie, suggesties en opmerkingen naar aanleiding van het openbaar onderzoek verzameld en verwerkt in de antwoordnota die reeds was opgemaakt in functie van de voorgaande adviesronde.
  • In februari 2021 werd de verkregen informatie, suggesties en opmerkingen naar aanleiding van het openbaar onderzoek en de voorgaande adviesronde verwerkt in het voorkeursbesluit.
  • Op 02/03/2021 werd het voorkeursbesluit goedgekeurd door de gemeenteraad.

Vandaag bevinden we ons in de uitwerkingsfase. Het doel van de uitwerkingsfase is om het voorkeursbesluit verder te concretiseren tot een realiseerbaar project en om de uitvoeringswijze te bepalen. Het resultaat is één geïntegreerd voorontwerp projectbesluit; dit beschrijft het uitgewerkte project en de motivaties die aan de grondslag van keuzes liggen. Het omvat ook het geheel van vergunningen en machtigingen, het bestemmingsplan en het actieprogramma.


Argumentatie

Het doel van de uitwerkingsfase is om het voorkeursbesluit verder te concretiseren tot een realiseerbaar project en om de uitvoeringswijze te bepalen. Op het einde van de uitwerkingsfase, na de goedkeuring van het projectbesluit, kan gestart worden met de uitvoering op het terrein (=uitvoeringsfase).

Bij de start van de uitwerkingsfase voor voorliggend project is een projectonderzoeksnota opgemaakt met een beschrijving van het project en de flankerende maatregelen die opgenomen zijn in het voorkeursbesluit. Daarnaast beschrijft het de uitvoeringsalternatieven die redelijkerwijs onderzocht worden en de wijze waarop de effecten zullen onderzocht en beoordeeld worden in het licht van het te nemen projectbesluit. De voorbije periode vond een breed onderzoek en actorenoverleg plaats om zicht te krijgen op de uitwerking, impact en gevoeligheden.

Ondanks aandringen van de gemeente was weinig sprake van de verwerking van feedback vanuit de gemeente. De ontwikkelaar wil echter dit jaar landen in een goedgekeurd projectbesluit, waardoor vanuit de gemeente een strakke planning wordt opgelegd (welke hoogst waarschijnlijk niet gehaald zal worden);

  • Half april tot half mei - adviesrond naar alle instanties (30 dagen) van half april tot half mei. (hiervoor dienen alle hierbovenvermelde zaken te worden aangepast en aangvuld!)
    • Hierna zal door ons het voorontwerp projectbesluit worden gefinaliseerd met de input van de adviesinstanties
  • 20 juni 2023 - goedkeuring voorontwerp projectbesluit door gemeenteraad
    • Eind juni organiseren infomarkt als start van het openbaar onderzoek (60 dagen)
    • Verwerken opmerkingen openbaar onderzoek (september)
  • 3 oktober 2023 - definitieve goedkeuring projectbesluit
  • Najaar 2023 - Op het terrein kunnen, als alles goed gaat, de eerst werken starten in het najaar. Dit zal wel een gefaseerde ontwikkeling zijn. 


De Raadscommissie voor Ruimtelijke Ontwikkeling neemt kennis van de stand van zaken rond het complex project voor de Lindekensbaan / De Vos Kets.

De voorgeschiedenis, de voorliggende timing en het voorliggende ontwerp worden toegelicht door het afdelingshoofd Ruimte. Tijdens de bespreking van de Raadscommissie voor Ruimtelijke Ontwikkeling komen volgende elementen aanbod:

  • De vraag wordt gesteld vanuit Vlaams Belang of er een perron wordt verzien aan het project. Het afdelingshoofd Ruimte verduidelijkt dat de ingetekende strook aan de spoorweg geen perron is maar de toekomstige fietsostrade.
  • De vraag wordt gesteld of er functies voorzien zullen worden aan de zuidelijke zijde van het project. Het afdelingshoofd Ruimte bevestigd dat er functies voorzien moeten worden in de plint, conform de voorschriften welke binnen het RUP worden vastgelegd.
  • Het afdelingshoofd Ruimte en de omgevingsambtenaar stellen aan de Raadscommissie voor Ruimtelijke Ontwikkeling de vraag om hun standpunt te duiden inzake het al dan niet publiek maken (opnemen in het rooilijnplan als publieke ruimte) van het speeltuintje en de aangrenzende parkeerplaatsen.
    • Inzake de speeltuin vindt de Raadscommissie voor Ruimtelijke Ontwikkeling het opportuun om het speelplein publiek domein te maken. Er worden meer voordelen gevonden in het publiek maken van het speelterrein. Er is sprake van een blanco vlek in de omgeving op het gemeentelijke speelvlekkenplan, waar hier een invulling gevonden kan worden in het complex project. Enkele 'gevaren' van het privaat houden van het speelterrein worden gecounterd, zoals een private toe-eigening (omheining, ander gebruik dan vooropgesteld etc.), het buitensluiten van kinderen van buiten het project en achterstallig onderhoud. Eventueel kan het terras gericht worden naar de speeltuin. Daar tegenover wordt gesteld dat er speelterreinen zijn in de buurt, maar gecounterd kan gesteld worden dat hier het gebruik als speelterrein een grote opportuniteit is, om gezinnen met kinderen aan te trekken in heel de buurt.
    • Inzake de parkeerplaatsen naast het speelterrein en de fietsenstalling vindt de Raadscommissie voor Ruimtelijke Ontwikkeling het niet verkeerd om deze publiek te maken (ook voor gebruik speelterrein/horeca/...). Dit is echter wel enkel evident wanneer ook het speelterrein publiek domein wordt.
  • De vraag wordt gesteld hoe het verschil tussen publiek en privaat duidelijk wordt gemaakt. Het afdelingshoofd Ruimte geeft aan dat sterk werd aangedrongen op een zichtbaarheid van deze grens d.m.v. materialisatie. 
  • De vraag wordt gesteld of er nagedacht is geweest over de toegankelijkheid naar minder mobielen van het speelterrein. Het afdelingshoofd Ruimte geeft aan dat hier sprake is van een toegankelijk plein, maar met toch wel glooiing. Aan de Putting in Kessel is er bijvoorbeeld wel een toegankelijk speelterrein met een schommel voor rolstoelgebruikers.
  • De vraag wordt gesteld of er overleg is met de sociale woonmaatschappij inzake blok E. Dit wordt bevestigd.

Het afdelingshoofd Ruimte geeft aan dat een meer grondige toelichting van het effectieve plan aan de orde zal zijn richting het projectbesluit.


Besluit

De raadscommissie ruimtelijke ontwikkeling beslist:

Artikel 1

De Raadscommissie voor Ruimtelijke Ontwikkeling neemt kennis van de stand van zaken rond het complex project voor de Lindekensbaan / De Vos Kets.