Terug
Gepubliceerd op 21/04/2023

2023_RC_RO_00011 - Toelichting/STAVAZA - Masterplan Beekpark-Zuid - Advies

Raadscommissie ruimtelijke ontwikkeling
do 20/04/2023 - 20:00 Kliever
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Jonas Verwimp, voorzitter; Griet Van Olmen; Ferdi Heylen; Paul Verbeeck; Ingrid Van Wunsel; Els Herremans; Simon Kenens; Annelies Van Looy; Charlotte Bats; Victor De Groof; Maarten Horemans; Laura Adams

Verontschuldigd

Stijn Lemmens; Manuela Verbist

Secretaris

Maarten Horemans

Voorzitter

Jonas Verwimp, voorzitter
2023_RC_RO_00011 - Toelichting/STAVAZA - Masterplan Beekpark-Zuid - Advies 2023_RC_RO_00011 - Toelichting/STAVAZA - Masterplan Beekpark-Zuid - Advies

Motivering

Aanleiding en context

In 2022 startte het ontwerpteam (LAMA, RE-ST en Bureau France) aan het traject tot de opmaak van een masterplan voor Beekpark-Zuid. Zij rondden reeds de gebiedsanalyse af.

Op maandag 13 maart 2023 werd het eerste participatiemoment omtrent de opmaak van dit 'masterplan Beekpark-Zuid' gehouden.

  1. Na een korte intro door Griet Van Olmen werd allereerst de analyse van het ontwerpteam over het studiegebied toegelicht; een uitlichting van kansen en knelpunten (zie bijlage).
  2. Vervolgens werd een soort 'poll' georganiseerd om eens te polsen naar de mening van de aanwezigen. Dit via de smartphone.
  3. Tenslotte was voor geïnteresseerden nog een dieper gesprek omtrent de drie thema's (landschap, netwerken en programma) met behulp van drie panelen/posters mogelijk. Men kon via post-its meningen duiden per thema en in gesprek treden met het ontwerpteam of het gemeentebestuur.

In bijlage kunnen de resultaten uit het eerste (en geslaagde) participatiemoment omtrent de opmaak van het 'masterplan Beekpark-Zuid' gevonden worden.


Op donderdag 23 maart 2023 werd projectgroep 3 georganiseerd; een bespreekmoment waarbij het ontwerpteam een toelichting gaf aan de partners binnen Beekpark-Zuid omtrent de stand van zaken. Ook werd afgetoetst of het voorstel van het ontwerpteam voor de ondertunneling van de spoorweg voor de fietsostrade (en dus ook voor een lokale trage N-Z verbinding) een realistisch voorstel betrof volgens de provincie (afdeling fietsostrade én integraal waterbeleid). De provincie (afdeling fietsostrade) wil dan ook dat voor deze sectie van het traject een knoop wordt doorgehakt. Korte samenvatting;

  • Infrabel koppelt zijn mede-financiering van de ondertunneling onder de spoorweg voor de fietsostrade aan het sluiten van een spooroverweg als voorwaarde.
  • De provincie (afdeling fietsostrade) voorziet een ondertunneling onder de spoorweg voor de fietsostrade binnen het projectgebied van Beekpark-Zuid. Het oorspronkelijke (technisch) ontwerp, opgemaakt door een ingenieur in opdracht van de provincie, hield weinig rekening met het verlies aan waterbergend volume in deze natte beekvallei. De provincie (afdeling integraal waterbeleid) zou deze ondertunneling ongunstig adviseren.
  • Het Beekpark-Zuid-ontwerpteam stelde alternatieven voor aan de provincie (afdeling fietsostrade), met respect voor waterberging én het combineren van de fietsostrade en de gewenste trage N-Z verbinding binnen het Beekpark. De provincie (afdelingfietsostrade) zag hier de meerwaarde wel van in, gezien de potentie tot een gunstig advies van de provincie (afdeling integraal waterbeleid).
  • De provincie (afdeling integraal waterbeleid) bevestigde tijdens projectgroep 3 dat zij principieel akkoord kan gaan, mits verdere uitwerking en afspraken met ANB etc.
  • Het voorkeursalternatief voor de provincie wordt momenteel verder uitgewerkt door het ontwerpteam.

De Raadscomissie voor Ruimtelijke Ontwikkeling wordt om feedback en advies gevraagd.

Op dinsdag 9 mei 2023 zal projectgroep 4 georganiseerd worden, waarbij het ontwerpteam meer concrete projectalternatieven zal voorstellen aan de projectgroep/partners. De bevindingen uit deze projectgroep zullen verwerkt worden binnen de ontwerpalternatieven. 


Argumentatie

De Raadscommissie voor Ruimtelijke Ontwikkeling neemt kennis van de resultaten uit de analyse door het ontwerpteam en daaropvolgend uit het eerste (en geslaagde) participatiemoment omtrent de opmaak van het 'masterplan Beekpark-Zuid'. De Raadscommissie voor Ruimtelijke Ontwikkeling blijft zo op de hoogte van de vorderingen die worden gemaakt binnen het Beekpark-Zuid. Er kan gesteld worden dat er sprake is van een geslaagd eerste participatiemoment. Zo werden de burgers enerzijds geïnformeerd naar het op handen zijnde masterplan. Anderzijds konden inwoners en gebruikers van het gebied wensen en bezorgdheden uiten. De bekomen resultaten uit het participatiemoment (zie bijlage) zullen door het ontwerpteam worden geanalyseerd en meegenomen worden binnen het verdere ontwerpend onderzoek. Er wordt benadrukt dat nog geen concrete plannen voorliggen in dit stadium van het proces, enkel de analyse en feedback van de participanten.

De Raadscommissie voor Ruimtelijke Ontwikkeling neemt kennis van het belang van de besprekingen met de provincie omtrent de fietsostrade, maar ook omtrent ruimte voor water.

De Raadscommissie voor Ruimtelijke Ontwikkeling geeft advies aan het ontwerpteam, mee te nemen binnen het verdere ontwerpende onderzoek naar ontwerpalternatieven.


Tijdens de bespreking van de Raadscommissie Ruimtelijke Ontwikkeling komen de volgende elementen aan bod:

  • De vraag wordt gesteld vanuit Groen-Open VLD of de Nijlense Beek onder de parking aan de Woeringenstraat doorloopt. Afdelingshoofd Ruimte bevestigd dat het water in open beek door het gebied loopt. De omgevingsambtenaar vult aan dat de beek enkel ingebuisd wordt aan de Bouwelsesteenweg, en dat de beek onder een brug t.h.v. de spoorweg doorloopt.
  • De vraag wordt gesteld vanuit Groen-Open VLD of er ook andere functies voorzien kunnen worden binnen de toekomstige bebouwing op de site van het Githo en de Academie (anders dan onderwijs), of de Academie bijvoorbeeld opengesteld kan worden naar openbare toiletten of schuilruimte. Of er ook de mogelijkheid is tot het openstellen van de speelplaats bijvoorbeeld. Het afdelingshoofd Ruimte bevestigd dat hier zeker mogelijkheden zijn, welke worden onderzocht in het verdere proces. De omgevingsambtenaar bevestigd dat ook wordt nagedacht over een soort campus-concept waar openheid troef is.
  • De vraag wordt gesteld hoe het project wordt gepercipieerd door de betreffende grondeigenaars. De betrokken schepen bij het project geeft aan dat er sprake was van een positieve sfeer tijdens het participatiemoment. Er was één enkeling/eigenaar welke onrust probeerde scheppen, maar dit bleef beperkt.
  • De vraag wordt gesteld vanuit Nieuw Nijlen hoe ver men staat met de onderhandelingen tussen Infrabel, de provincie (fietsostrade) en de gemeente. Het afdelingshoofd ruimte geeft aan dat onderhandelingen lopende zijn. Er is binnen het projectgebied dan ook een opgave weggelegd voor de ondertunneling van de spoorweg i.f.v. de fietsostrade, pal binnen watergevoelig gebied. Tegenover het voorstel dat de provincie had opgemaakt, met een tunnel binnen het natste deel van het gebied, werd ondertussen door het ontwerpteam een alternatief voorgesteld waar minder (nat) gebied ingenomen dient te worden. Hier zijn nog verdere onderhandelingen rond gaande, waaruit toch al gebleken is dat de provincie (fietsostrade én waterbeleid) achter dit alternatief kan staan.
  • De vraag wordt gesteld vanuit Nieuw Nijlen hoe dit verhaal rond de fietsostrade gefinancieerd zal worden. Er wordt door het afdelingshoofd ruimte en een schepen aangegeven dat de provincie instaat voor de financiering van de fietsostrade, waar Infrabel het sluiten van een spooroverweg koppelt aan medefinanciering.
  • Er wordt gevraagd vanuit Groen-Open VLD of de sluiting van een overweg (bv. Hellevoortstraat) een voordeel vormt voor het Beekpark-Zuid. Dit wordt beaamd door het afdelingshoofd ruimte en de betrokken schepenen, waar hier een kans toch het autoluw maken van de site wordt aangegrepen. Ook is een ontsluiting van +/- 3 woningen met een weg van 6m breed vandaag reeds buiten proportie.
  • De vraag wordt gesteld waar de 'inkom' of 'hoofdingang' van Beekpark-Zuid voorzien wordt aan de Bouwelsesteenweg. Het afdelingshoofd ruimte en de betrokken schepen geven aan dat een nieuwe verbinding gevonden kan worden via de site van het Githo. De schepen van ruimtelijke ordening geeft aan dat een doorsteek voorzien werd binnen de omgevingsvergunning voor een ontwikkeling op de Bouwelsesteenweg tot in het gebied. Er wordt gecounterd door Nieuw Nijlen dat dit evenwel geen opportune ontwikkeling is geworden, aangezien geen weidse toegang wordt gecreëerd, en ook geen veilige toegang door het dwars parkeren op de fietsverbinding. De ruimtelijke toegang zou worden gehypothekeerd door het project. Het afdelingshoofd ruimte geeft aan dat er echter nog andere pistes mogelijk zijn inzake de toegang tot het gebied en de verbinding met Beekpark-Noord, welke ontwerpmatig worden onderzocht.


Besluit

De raadscommissie ruimtelijke ontwikkeling beslist:

Artikel 1

De Raadscommissie voor Ruimtelijke Ontwikkeling neemt kennis van de resultaten uit de analyse door het ontwerpteam en daaropvolgend uit het eerste (en geslaagde) participatiemoment omtrent de opmaak van het 'masterplan Beekpark-Zuid'. De Raadscommissie voor Ruimtelijke Ontwikkeling blijft zo op de hoogte van de vorderingen die worden gemaakt binnen het Beekpark-Zuid. 


Artikel 2

De Raadscommissie voor Ruimtelijke Ontwikkeling neemt kennis van het belang van de besprekingen met de provincie omtrent de fietsostrade, maar ook omtrent ruimte voor water.


Artikel 3

De Raadscommissie voor Ruimtelijke Ontwikkeling geeft het volgende ADVIES mee aan Team Ruimte en het ontwerpteam om mee te nemen binnen het verdere traject (o.b.v. besproken aandachtspunten);

  • Behoud binnen het programma voor het Githo en de Academie ook ruimte voor andere functies (dan onderwijs) en toegankelijke open (speel-) ruimte.
  • Blijf de grondeigenaars sterk betrekken.
  • Onderhoudt gezonde onderhandelingen met de provincie en Infrabel.
  • Stel de financiering (hoeveel en door wie) van de fietsostrade scherp.
  • Toon de meerwaarde aan van het sluiten van een overweg voor het Beekpark-Zuid
  • Besteed aandacht aan de 'inkom' of 'hoofdingang' van Beekpark-Zuid, voorzien aan de Bouwelsesteenweg.