Terug
Gepubliceerd op 28/04/2023

2023_AR_GECORO_00011 - Toelichting/STAVAZA - Masterplan Beekpark-Zuid - Advies

GECORO
do 27/04/2023 - 20:00 Kliever
Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig

Dirk Jacobs; Didier Soens; Tom Dekeersmaeker, Voorzitter; Kristof Verreydt, Plaatsvervangend lid; Staf Vervoort; Jet Groen, Plaatsvervangend lid; Dries Dillen, Plaatsvervangend lid; Adriana Aguillera; Manuela Verbist; Maarten Horemans, secretaris; Laura Adams, secretaris; Sofie Van Linthout, plaatsvervangend lid

Afwezig

Ellen Bosschaerts; Zena De Groot

Verontschuldigd

Catherine Verbist; Koen De Vos; Marc Heulens; Emiel Crauwels

Secretaris

Maarten Horemans, secretaris
2023_AR_GECORO_00011 - Toelichting/STAVAZA - Masterplan Beekpark-Zuid - Advies 2023_AR_GECORO_00011 - Toelichting/STAVAZA - Masterplan Beekpark-Zuid - Advies

Motivering

Aanleiding en context

In 2022 startte het ontwerpteam (LAMA, RE-ST en Bureau France) aan het traject tot de opmaak van een masterplan voor Beekpark-Zuid. Zij rondden reeds de gebiedsanalyse af.

Op maandag 13 maart 2023 werd het eerste participatiemoment omtrent de opmaak van dit 'masterplan Beekpark-Zuid' gehouden.

  1. Na een korte intro door Griet Van Olmen werd allereerst de analyse van het ontwerpteam over het studiegebied toegelicht; een uitlichting van kansen en knelpunten (zie bijlage).
  2. Vervolgens werd een soort 'poll' georganiseerd om eens te polsen naar de mening van de aanwezigen. Dit via de smartphone.
  3. Tenslotte was voor geïnteresseerden nog een dieper gesprek omtrent de drie thema's (landschap, netwerken en programma) met behulp van drie panelen/posters mogelijk. Men kon via post-its meningen duiden per thema en in gesprek treden met het ontwerpteam of het gemeentebestuur.

In bijlage kunnen de resultaten uit het eerste (en geslaagde) participatiemoment omtrent de opmaak van het 'masterplan Beekpark-Zuid' gevonden worden.


Op donderdag 23 maart 2023 werd projectgroep 3 georganiseerd; een bespreekmoment waarbij het ontwerpteam een toelichting gaf aan de partners binnen Beekpark-Zuid omtrent de stand van zaken. Ook werd afgetoetst of het voorstel van het ontwerpteam voor de ondertunneling van de spoorweg voor de fietsostrade (en dus ook voor een lokale trage N-Z verbinding) een realistisch voorstel betrof volgens de provincie (afdeling fietsostrade én integraal waterbeleid). De provincie (afdeling fietsostrade) wil dan ook dat voor deze sectie van het traject een knoop wordt doorgehakt. Korte samenvatting;

  • Infrabel koppelt zijn mede-financiering van de ondertunneling onder de spoorweg voor de fietsostrade aan het sluiten van een spooroverweg als voorwaarde.
  • De provincie (afdeling fietsostrade) voorziet een ondertunneling onder de spoorweg voor de fietsostrade binnen het projectgebied van Beekpark-Zuid. Het oorspronkelijke (technisch) ontwerp, opgemaakt door een ingenieur in opdracht van de provincie, hield weinig rekening met het verlies aan waterbergend volume in deze natte beekvallei. De provincie (afdeling integraal waterbeleid) zou deze ondertunneling ongunstig adviseren.
  • Het Beekpark-Zuid-ontwerpteam stelde alternatieven voor aan de provincie (afdeling fietsostrade), met respect voor waterberging én het combineren van de fietsostrade en de gewenste trage N-Z verbinding binnen het Beekpark. De provincie (afdelingfietsostrade) zag hier de meerwaarde wel van in, gezien de potentie tot een gunstig advies van de provincie (afdeling integraal waterbeleid).
  • De provincie (afdeling integraal waterbeleid) bevestigde tijdens projectgroep 3 dat zij principieel akkoord kan gaan, mits verdere uitwerking en afspraken met ANB etc.
  • Het voorkeursalternatief voor de provincie wordt momenteel verder uitgewerkt door het ontwerpteam.

Er wordt om feedback/advies vanuit de GECORO gevraagd.

Op dinsdag 9 mei 2023 zal projectgroep 4 georganiseerd worden, waarbij het ontwerpteam meer concrete projectalternatieven zal voorstellen aan de projectgroep/partners. De bevindingen uit deze projectgroep zullen verwerkt worden binnen de ontwerpalternatieven.


Argumentatie

De GECORO neemt kennis van de resultaten uit het eerste (en geslaagde) participatiemoment omtrent de opmaak van het 'masterplan Beekpark-Zuid'. De GECORO blijft zo op de hoogte van de vorderingen die worden gemaakt binnen het Beekpark-Zuid. Er kan gesteld worden dat er sprake is van een geslaagd eerste participatiemoment. Zo werden de burgers enerzijds geïnformeerd naar het op handen zijnde masterplan. Anderzijds konden inwoners en gebruikers van het gebied wensen en bezorgdheden uiten. De bekomen resultaten uit het participatiemoment (zie bijlage) zullen door het ontwerpteam worden geanalyseerd en meegenomen worden binnen het verdere ontwerpend onderzoek.

De GECORO neemt kennis van het belang van de besprekingen met de provincie omtrent de fietsostrade, maar ook omtrent ruimte voor water.

De GECORO geeft advies aan het ontwerpteam, mee te nemen binnen het verdere ontwerpende onderzoek naar ontwerpalternatieven.


Tijdens de bespreking van de GECORO komen de volgende elementen aan bod:

De gemeentelijke omgevingsambtenaar en het afdelingshoofd Ruimte lichten de voorlopige stavaza omtrent de opmaak van het masterplan voor Beekpark-Zuid toe o.b.v. de presentatie welke werd gegeven op het participatiemoment, de resultaten van het participatiemoment en de presentatie welke de analyse van de site bevat. De volgende vragen en antwoorden werden besproken.

Verkeersveiligheid

  • Een GECORO-lid geeft aan dat de Chiro duidde op het gevaarlijk kruispunt aan de doodlopende straat van de Chiro, waar deze op de Herenthoutsesteenweg uitkomt. Hier gebeuren veel ongevallen.

Waterproblematiek

  • Een GECORO-lid geeft aan dat de waterproblematiek de kern moet vormen voor verdere ontwikkeling. De vraag wordt gesteld hoe de grondeigenaars reageerde op de duiding van deze problematiek.
    1. De wateropgave vormt inderdaad dé basis voor verdere ontwikkelingen, zowel van het landschap als van het Githo (welke zich in de toekomst moet terugtrekken tot niet-fluviaal-overstromingsgevoelig gebied).
    2. De grondeigenaars gaan meegenomen worden in apart participatietraject.
    3. Schransen terugbrengen in de vorm van wadi eventueel, mini-ringdijkje, … op maat.
  • Een GECORO-lid geeft aan dat uit een gesprek tussen LAMA en DIW (provincie) bleek dat LAMA heel goed in de vingers hebben wat de problemen zijn. Het lid staat positief tegenover dit studiebureau.
  • Het afdelingshoofd Ruimte geeft aan dat gedraineerde landbouwgebieden zorgen voor een verdroging van de Nijlense Beek. Een GECORO-lid vraagt of dit opgelost kan worden met stuwtjes.
    1. Dat wordt zeker bekeken.
    2. Peil-gestuurde drainage heeft de voorkeur bij DIW.
    3. Wat gaat de impact zijn van de Bever? DIW gaf aan dat de vallei ‘bever-proof’ ontworpen moet worden. Daar moet nu al over nagedacht worden. De exacte toekomstige locatie van Bever-burchten/dammen kan men niet weten.
  • Een GECORO-lid vraagt of er sprake is van een beleidsvergoeding voor bouwvergunningen errond, wanneer dus niet meer gebouwd kan worden in zeer overstromingsgevoelig gebied. Laat de gemeente bouwen in zeer overstromingsgevoelig gebied toe? Wordt dit meegenomen in het vergunningenbeleid? Vergunningen kunnen in bouwgebied?
    1. Elke vergunning moet nu al voldoen aan de huidige watertoets en toekomstige hemelwaterverordening (oktober 2023). In deze zone is nog geen aanvraag geweest.
    2. Bij een aanvraag is er sprake van een uitgebreide watertoets waaruit moet blijken dat er geen negatief effect is in de site.
    3. Een GECORO-lid geeft aan dat er altijd advies gevraagd moet worden aan de waterbeheerder in valleigebied. Grote ontwikkelingen in valleigebied worden bijna altijd ongunstig geëvalueerd. De klok terugdraaien (bebouwd naar onbebouwd in valleien) wordt gedaan maar dit kost veel en is niet evident.

Fietsostrade – spooroverwegen - verkeer

  • Een GECORO-lid vraagt verduidelijking over het feit dat Infrabel financiering fietsostrade koppelt aan het sluiten van een overweg.
    1. Infrabel heeft een streefbeeldstudie over de spoorweginfrastructuur, en zij willen zo weinig mogelijk gelijkgrondse spooroverwegen. Voor financiering eisen zij het sluiten van de overweg aan de Hellevoortstraat. Er zijn momenteel veel klachten in de Hellevoortstraat (want sluipweg), dus dit kan voordelen hebben, ook naar het verminderen van de verhardingsgraad toe.
  • Een GECORO-lid stelt de vraag of het verkeer zo niet opgestopt wordt, door het afsluiten van de Hellevoortstraat?
    1. We moeten inzetten op de modal shift. Dit verhaal moet binnen een groter mobiliteitsbeleid gesitueerd worden. Er is een mobiliteitsstudie o.b.v. smartphonegebruik gedaan. 30% is doorgaand verkeer, 70% van onze mobiliteit is eigen inwoners, waar een grote winst zit in het inzetten op duurzame vervoersmodi. Een ring rond Nijlen gaat niets oplossen, enkel 30% van de wagens zal deze benutten.
  • Een GECORO-lid stelt de vraag of er één fietstunnel komt in de dorpskern van Nijlen.
    1. Ja. De gemeente en DIW is niet akkoord met het voorstel van de provincie (mobiliteit-fietsostrade), dus het ontwerpteam maakte een ander voorstel. Dit voorstel ligt niet vast maar zou naast de beek onder de spoorweg lopen i.p.v. midden in de vallei. Er wordt minder vallei afgesneden.
    2. ANB, NMBS, Infrabel, Provincie DIW, Provincie mobiliteit moeten samen gaan, wat niet evident is.
  • Een GECORO-lid stelt de vraag of je dan beseft dat je fietst naast een beek.
    1. Zeker wel als je bergaf rijdt. Enkel naast de beek zie je dan een betonnen wand.
  • Een GECORO-lid stelt de vraag of de spooroverweg dan volledig wordt gesloten.
    1. Zover zijn we nog niet. Dit zou gefaseerd gebeuren, waar eerst nog doorgang voor trage weggebruikers mogelijk moet zijn.
  • Een GECORO-lid haalt aan dat binnen het principe van de ‘IJzeren Rijn’ er een idee was om de spoorweg op -1 te brengen.
    1. Nu geen sprake meer van.
  • Een GECORO-lid stelt de vraag hoe het traject van de fietsostrade verder wordt aangepakt en hoe deze verder loopt naar Bouwel.
    1. Bij de provincie (fietsostrade) wordt vanuit een ingenieursblik gekeken, maar zij hebben weinig feeling met hoe een fietsostrade door een echte dorpskern moet lopen.
    2. 13m vanaf de buitenste spoorstaaf is voorzien voor de fietsostrade.
    3. ‘Een knoop doorhakken’ voor dit stuk zou resulteren in het verder uitwerken van het volgende segment vanaf de Woeringenstraat.

De GECORO zal opnieuw een toelichting krijgen over het verdere verloop en zo de resultaten uit het ontwerpend onderzoek. Het afdelingshoofd Ruimte stelt voor vragende burgers zeker door te verwijzen.


Besluit

De gecoro beslist:

Artikel 1

De GECORO neemt kennis van de resultaten uit het eerste (en geslaagde) participatiemoment omtrent de opmaak van het 'masterplan Beekpark-Zuid'. De GECORO blijft zo op de hoogte van de vorderingen die worden gemaakt binnen het Beekpark-Zuid. 


Artikel 2

De GECORO neemt kennis van het belang van de besprekingen met de provincie omtrent de fietsostrade, maar ook omtrent ruimte voor water.


Artikel 3

De GECORO geeft de opmerkingen uit de bespreking mee aan Team RUimte en het ontwerpteam als ADVIES, om rekening mee te houden binnen het verdere traject.