Terug
Gepubliceerd op 12/06/2023

2023_RC_VM_00005 - Standpunt laadkabels op publiek domein - Goedkeuring

Raadscommissie mobiliteit en verplaatsingsgedrag
wo 24/05/2023 - 20:00 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Els Herremans, voorzitter; Ingrid Van Wunsel; Paul Verbeeck; Leo Verelst; Andre Marien; Tom Covens; Jef De bruyn; Jan Verbraecken; Dorien Van Assche; Annelies Van Looy; Luc Luyten; Victor De Groof; Manuela Verbist; Maarten Horemans, secretaris; Katia Peenen, secretaris

Afwezig

Bert Celis; Emiel Crauwels, secretaris; Veerle Poelmans

Verontschuldigd

Paul Laurijssen; Inge Schoovaerts; Charlotte Op de Beeck

Secretaris

Maarten Horemans, secretaris

Voorzitter

Els Herremans, voorzitter
2023_RC_VM_00005 - Standpunt laadkabels op publiek domein - Goedkeuring 2023_RC_VM_00005 - Standpunt laadkabels op publiek domein - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Bij steeds meer inwoners is er interesse om een thuislader te installeren voor een elektrische wagen. Bij parkeermogelijkheden op eigen terrein is dit daar af te handelen, maar voor woningen zonder oprit of garage stelt zich wel een probleem, aangezien in dat geval een eventuele laadkabel over openbaar domein (meestal trottoir) zou gaan. Vanuit verschillende inwoners is de vraag ook al naar voor gekomen of hiervoor een regeling is in Nijlen, dan wel of die kan worden uitgewerkt.

Argumentatie

De VVSG bracht op 27 april 2023 een leidraad '(Geen) laadkabel over het trottoir' uit waarin de argumentatie voor of tegen wordt uiteengezet, naast oplijsting van enkele steden en gemeenten die een uitdrukkelijk verbod hebben uitgewerkt of net toelatingsvoorwaarden.

Algemeen komen volgende argumenten naar voor:

  • Een belangrijke voorwaarde is veiligheid. Een kabel liggend over het trottoir zal zelfs indien afgeschermd door kabelgoot of kabelmat een extra hindernis vormen. Er kunnen technische eisen worden gesteld om veiligheid maximaal te garanderen. Intussen worden er oplossingen uitgewerkt die mogelijk de kabel op een bepaalde hoogte houden ('laadarm') en  wellicht doorgang niet of nauwelijks beperken.
    Daarnaast gaat het uiteraard om elektrische bekabeling, waar nodige technische veiligheidseisen aan dienen te worden gesteld.
  • Laadkabels (en boxen) kunnen tot een verrommeling van het publiek domein leiden.
  • Een openbare parkeerplek voor de deur kan niet gereserveerd worden voor de bewoner, maar een private lader daar toelaten kan wel mogelijk die indruk wekken.
  • Private laadoplossingen ontmoedigen mogelijk de installatie van nieuwe publieke laadpalen via het principe 'paal volgt wagen'. De komst van extra laadpalen en betere kostenefficiëntie ervan kunnen een belangrijke rol spelen in aanmoedigen van elektrisch vervoer.
  • Publieke laadpalen zijn qua tarief gangbaar duurder dan private laders. Het toelaten van private oplossingen kan bijgevolg mogelijk meer keuze voor elektrische vervoermiddelen stimuleren. Maar zoals in vorig punt vermeld, kan dit ook publieke oplossingen wegconcurreren.

Tijdens de bespreking in de commissie komen de volgende opmerkingen aan bod:

  • Zwaaiarmen zijn ethisch niet verantwoord. 
  • Kabels over de stoep is niet veilig, ook kabels in de stoep lijkt niet haalbaar.
  • De laadklep bij elektrische voertuigen bevindt zich niet standaard aan de rechterzijde van de wagen. Deze kan zich ook aan de voorzijde of linkerzijde bevinden waardoor de kabel een extra gevaar kan vormen voor voorbijrijdend verkeer.
  • Het is belangrijk om te blijven inzetten in het principe van "paal volgt wagen" en "paal volgt paal".


Besluit

De raadscommissie mobiliteit en verplaatsingsgedrag beslist:

Artikel 1

Het is gewenst dat de Raadscommissie Mobiliteit en Verplaatsingsgedrag een visie vormt rond wenselijkheid om laadkabels over openbaar domein al dan niet toe te laten en eventueel onder welke voorwaarden.

De Raadcommissie vraagt om te blijven inzetten op het project "paal volgt wagen" en later "paal volgt paal" en het niet toelaten van hulpmiddelen om op te laden bij niet private parkeerplekken.