Elektrische wagens zijn aan een enorme opmars bezig. Deze komen meer en meer in het straatbeeld. Dit heeft als gevolg dat mensen hun wagen thuis ook gaan opladen. Op het August Hermansplein zijn er laadpalen voorzien, echter hier hangen altijd dezelfde twee wagens aan. Bovendien kan het ook niet zijn, dat mensen van vb Kapellebaan hun wagen enkel daar kunnen opladen.Wij hebben vernomen dat hier dus nu al enige problematiek over ontstaan is. Mensen die uit de kern wonen, zullen een eigen oprit hebben. Mensen die echt in het centrum wonen, parkeren hun wagen op straat voor de deur. Dat ze hun eigen laadgerief voorzien, lijkt ons ook logisch. Echter net dan is er een probleem; dan zouden ze de kabel over het voetpad moeten leggen en hier knelt het schoentje, dat mag niet. Hoe lossen we dit dan op?
Antwoord schepen Victor De Groof
Ik zal beginnen met uw concrete vragen over inwoners die in de Kapellebaan wonen en het laden op het August Hermansplein. Die inwoners kunnen immers niet enkel laden op het August Hermansplein, maar ook aan de publieke laadpunten aan het station. Er zijn in totaal 3 publieke laadpunten in Nijlen, d.w.z. 6 laadplekken. Nu die laadpunten zijn niet steeds bezet, er is nog ruimte voor extra gebruik, maar het is uiteraard wel de bedoeling dat ze in de toekomst optimaal gaan benut worden.
Het privaat laden op publiek domein hebben we tijdens de commissie mobiliteit al uitgebreid besproken. Er zijn toen op basis van de leidraad van VVSG verschillende argumenten pro en contra besproken, maar ik kan me herinneren dat de consensus neigde naar het niet toelaten van privaat laden (en dus van kabels over de stoep) op publiek domein.
De argumenten die toen naar voren kwamen:
Er is toen wel afgesproken om volop in te zetten op de uitrol van publieke laadpalen op ons publiek domein, zijnde de systemen van ‘paal volgt wagen’ en ‘paal volgt paal’. De kerndoelstelling hiervan is het faciliteren van publieke en semi-publieke oplaadpunten op ons grondgebied.
We hebben als gemeente zelf een potentieelkaart opgesteld op basis van:
Op basis daarvan hebben we een aantal strategische locaties doorgegeven aan Engie, de concessiehouder.
Daarnaast gaan we actief het systeem van ‘paal volgt wagen’ promoten, waarbij burgers mits aantal voorwaarden (250 m geen paal) zelf een laadpaal kunnen aanvragen. Wij moeten advies geven voor de exacte locatie en dit zullen we doen op basis van potentieelkaarten. Binnen 6 maanden moet die paal dan geplaatst worden.
Wat betreft een zwaaiarm over het voetpad hebben we eenmaal toegestaan, maar na de bespreking op de raadscommissie mobiliteit niet meer omdat dit inderdaad zorgt voor verrommeling van het publiek domein.