Het verslag van de vergadering van de raadscommissie basisonderwijs van 22 juni 2022 dient ter kennisneming voorgelegd te worden aan de volgende zitting.
Het decreet lokaal over het bestuur van 22 december 2017, artikel 37.
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, zoals vastgesteld in de gemeenteraad van 21 juni 2022, meer bepaald hoofdstuk 9 Raadscommissies.
Het verslag van de vorige vergadering van de raadscommissie basisonderwijs is opgemaakt en werd aan de commissielieden binnen de 30 dagen na de zitting bezorgd. Er werden geen opmerkingen binnen de 5 werkdagen bezorgd, zodat nu kan kennisgenomen worden van het verslag.
De raadscommissie basisonderwijs neemt kennis van het verslag van de raadscommissie basisonderwijs van 22 juni 2022.
Het huidige schoolreglement van de Goezo! basisscholen, goedgekeurd op 6 september 2022, dient te worden geactualiseerd.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, de artikelen 29 , 40 en 41.
De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, artikels 104 en 119.
Het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, artikelen 27,28,33,37,54 en 172 quinquies.
Het decreet betreffende de leerlingenbegeleiding in het basisonderwijs, het secundair onderwijs en de centra voor leerlingenbegeleiding van 18 april 2018.
De aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 21 december 1998 betreffende het uitreiken van het getuigschrift basisonderwijs.
De ministeriële omzendbrief van 21 juni 2017 betreffende samenstelling ondersteuningsnetwerken in het basis en secundair onderwijs.
De aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 8 februari 2002 betreffende informatie bij eerste inschrijving en schoolreglement.
De aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 22 juni 2007 betreffende kostenbeheersing in het basisonderwijs.
Het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997: de artikelen 3, 25°, 6, 14, 14/0, 20, 27 , 27bis, §1, 3° en §4, 37, §2, 12°, 37, §3,17°, 29 , 37bis, 62, §2, 26ter, 47bis, 195.
Het schoolbestuur dient voor elk van zijn basisscholen een schoolreglement op te stellen dat de betrekkingen tussen het schoolbestuur en de ouders en de leerlingen regelt.
Het huidige schoolreglement gewoon basisonderwijs (inclusief de infobrochure) goedgekeurd op 6 september 2022 is aan actualisatie toe wegens gewijzigde regelgeving en de noodzaak om sommige artikelen te verduidelijken en/of te verfijnen.
In navolging van het besluit van het college waarbij de gemeenschappelijke principes om de schoolreglementen van de verschillende gemeentelijke onderwijsinstellingen maximaal op mekaar af te stemmen werd het model van OVSG als basis gebruikt voor het nieuwe schoolreglement.
Het schoolreglement gewoon basisonderwijs en de infobrochure worden bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging, ter beschikking gesteld (op papier of via een elektronische drager) aan de ouders, die ondertekenen voor akkoord.
De wijzigingen aan het schoolreglement zijn in kleur aangeduid.
Meer specifieke afspraken worden opgenomen in de infobrochure.
Het reglement wordt thans voor advies voorgelegd aan de raadscommissie basisonderwijs.
De raadscommissie basisonderwijs geeft gunstig advies aan de aanpassingen aan het schoolreglement Goezo! basisscholen, op voorwaarde dat op pagina 18 de zinnen 'Scholen moeten in het schoolreglement opnemen dat er Vlaamse toetsen worden afgenomen en of de school al dan niet rekening houdt bij de evaluatie met de resultaten van deze toetsen. De globale beoordeling gaat over het gehele curriculum en is natuurlijk breder dan alleen Nederlands en wiskunde' geschrapt worden.
Na de vernieuwing van het pedagogisch project zijn ook de andere onderdelen van het decretale schoolwerkplan aan actualisatie toe.
Het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997 art. 47 §1.
Het decretale schoolwerkplan was niet meer voldoende afgestemd op de huidige noden en schoolcontext.
De organisatie van de school en indeling in leerlingengroepen wordt gunstig geadviseerd.
Evalueren en rapporteren wordt gunstig geadviseerd.
Voorzieningen voor leerlingen met een handicap of die leerbedreigd zijn, wordt gunstig geadviseerd.
Optimale leer- en ontwikkelingskansen wordt gunstig geadviseerd.
De verschillende gemeentelijke onderwijsinstellingen hebben melding gedaan van de vaststelling van vakantieperioden en de keuze van de facultatieve vakantiedagen en pedagogische studiedagen voor het schooljaar 2023-2024.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 17 april 1991 tot organisatie van het schooljaar in het basisonderwijs en in het deeltijds onderwijs georganiseerd, erkend of gesubsidieerd door de Vlaamse Gemeenschap, zoals gewijzigd.
De gemeentelijke onderwijsinstellingen hebben hun pedagogische studiedagen en facultatieve vrije dagen voor het schooljaar 2023 - 2024 bepaald. Deze worden voorgelegd op het ABC van 26 juni 2023.
Bespreking tijdens de zitting
De directeurs leggen uit dat een extra pedagogische studiedag werd aangevraagd aan AgODi en gekregen omwille van het nieuwe leerplan dat wordt ingevoerd en ook de digisprong.
De raadscommissie basisonderwijs neemt kennis van de vastgestelde vakantieperioden voor de gemeentelijke onderwijsinstellingen voor het schooljaar 2023-2024 als volgt:
1e trimester
2e trimester
3e trimester
De raadscommissie basisonderwijs geeft gunstig advies aan de voorgestelde facultatieve vakantiedagen van de verschillende gemeentelijke onderwijsinstellingen als volgt:
De raadscommissie basisonderwijs geeft gunstig advies aan de pedagogische studiedagen van de verschillende gemeentelijke onderwijsinstellingen als volgt
Hier kunnen kwesties aan bod komen die niet op de agenda stonden, maar die de commissie toch wil bespreken.
De leden van de raadscommissie brengen geen variapunten aan.
De raadscommissie basisonderwijs stelt vast dat geen variapunten worden aangebracht.