In juni 2022 werd het mobiliteitsplan goedgekeurd, waarin de principes van het snelheidsplan werden vastgelegd. Dit plan legde veiligheid en begrijpelijkheid van de verkeersomgeving vast als belangrijkste beoordelingscriteria.
De centrale aanpak draait o.a. om veranderingen in de locaties van het begin en einde van de bebouwde kom. Hierbij wordt gestreefd naar een harmonieuze afstemming tussen bewoning en de bebouwde kom voor zone 50, maar ook naar het verbeteren van de leefbaarheid in woonwijken door de snelheidszone daar naar 30 km/u te verlagen.
Bovendien heeft er op 12 maart 2023 een wijziging plaatsgevonden in de wegcode. Hierbij is de definitie van een fietsstraat herzien en omgezet in een fietszone. Dit benadrukte de noodzaak om onze bestaande fietsstraten/zones te beoordelen en indien nodig tegelijkertijd aan te passen aan de recente wijzigingen in de wegcode.
Het uiteindelijke doel van deze inspanningen is om de helderheid van de verkeerssituatie te vergroten en te leiden tot doordacht ontworpen snelheidszones die minder afhankelijk zijn van verkeersborden.
Na advies van het departement Mobiliteit en Openbare Werken wordt er één overkoepelend aanvullend reglement opgesteld. Dit reglement omvat alle snelheidszones, inclusief die voor fietszones en woonerven. Dit aanvullend verkeersreglement geeft een overzicht van alle goedgekeurde maatregelen met betrekking tot snelheidsregimes op het grondgebied Nijlen.
Om de helderheid te behouden, zullen er aparte aanvullende reglementen worden opgesteld voor de bebouwde kommen van Nijlen-centrum, Kessel-centrum, Kessel-Statie en Bevel.
Na goedkeuring dienen de borden die betrekking hebben op het snelheidsregime aangepast of verzet te worden. Dit zal per cluster en per snelheidszone gebeuren.
In juni 2022 werd het nieuwe mobiliteitsplan goedgekeurd. In dit document is aangegeven dat er een nieuw plan voor snelheid wordt ontwikkeld, met als doel:
Met deze benadering werd AWV ook verzocht om de snelheidslimiet op het gedeelte van de N13 tussen de Hellevoortstraat en de Koekoekstraat te verlagen naar 50 km/u. Dit verzoek werd ingediend vanwege de aanwezigheid van lintbebouwing en talrijke handelaars in dat gebied. Niettemin heeft AWV dit voorstel niet geaccepteerd.
Op het grondgebied van de gemeente Nijlen geldt in volgende straten een snelheidsregime van 70 km/u:
Deelgemeente Kessel
Dit wordt gesignaleerd door C43 borden.
Deelgemeente Bevel
Dit wordt gesignaleerd door C43 borden.
Deelgemeente Nijlen centrum
Dit wordt gesignaleerd door C43 borden.
Op het grondgebied van de gemeente Nijlen geldt in volgende straten een snelheidsregime van 50 km/u:
Deelgemeente Kessel
Overige straten waar een snelheidsregime van 50 km/u geldt:
Dit wordt gesignaleerd door ZC43 of C43 borden.
Deelgemeente Bevel
Dit wordt gesignaleerd door ZC43 of C43 borden.
Deelgemeente Nijlen-centrum
Dit wordt gesignaleerd door ZC43 of C43 borden.
Op het grondgebied van de gemeente Nijlen geldt in volgende straten een snelheidsregime van 30 km/u:
Deelgemeente Kessel:
Overige straten in Kessel waar een snelheidsregime van 30 km/u geldt:
Dit wordt gesignaleerd door C43 borden of door zonale verkeersborden F4a en F4b.
Deelgemeente Bevel
Overige straten in Bevel waar een snelheidsregime van 30 km/u geldt:
Deelgemeente Nijlen-Centrum
Overige straten in Nijlen-Centrum waar een snelheidsbeperking van 30 km/u geldt aangeduid met F4a en F4b borden:
Op het grondgebied van de gemeente Nijlen wordt een dynamische zone 30 voor schoolomgeving ingesteld gesignaleerd door verkeersborden ‘F4a’ met variabele oplichtende informatie en verkeersborden ‘F4b’:
Deelgemeente Nijlen centrum
Op het grondgebied van de gemeente Nijlen wordt een fietszone ingesteld gesignaleerd door verkeersborden F111 en F113
Deelgemeente Nijlen centrum
Deelgemeente Kessel
Deelgemeente Bevel
Op het grondgebied van de gemeente Nijlen wordt in volgende straten een woonerf ingesteld gesignaleerd door verkeersborden F12a en F12b
Deelgemeente Nijlen centrum
Alle voorgaande (delen van) aanvullende verkeersreglementen met betrekking tot snelheidsregimes in de gemeente Nijlen, fietszones, fietststraten en woonerven worden opgeheven.
De huidige verordening wordt bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur: Afdeling 2. Bekendmaking en inwerkingtreding: artikel 288.
De kosten verbonden aan het plaatsen en vernieuwen van de verkeerssignalisatie zijn ten laste van het gemeentebestuur.
Dit aanvullend reglement wordt gemeld en gepubliceerd via het digitaal loket van het Agentschap Binnenlands Bestuur.
Een afschrift van dit besluit wordt, ter kennisname overgemaakt door het gemeentebestuur van Nijlen aan:
De Raadscommissie voor Mobiliteit en Verplaatsingsgedrag - adviseert rekening te houden met de opmerkingen binnen de Raadscommissie.