Naar aanleiding van de opmaak van het snelheidsplan in het kader van het goedgekeurde mobiliteitsplan en het installeren van trajectcontroles, wordt de bebouwde kom in Kessel-Centrum herbekeken. Bovendien moet het samenvallen van bewoning en bebouwde kom voor zone 50 de leesbaarheid versterken en tot logische snelheidszones leiden die minder verkeersborden vereisen.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
Het gemeentelijk mobiliteitsplan goedgekeurd in de gemeenteraad van 21 juni 2022.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De ministeriele omzendbrief van 14 november 1977, betreffende de aanvullende reglementen en plaatsing van verkeerstekens en in het bijzonder hoofdstuk 1. Verdeling der bevoegdheid inzake het vaststellen der aanvullende reglementen en hoofdstuk 111.D. Gemeentelijke aanvullende reglementen die tegelijk op rijkswegen en andere wegen van toepassing zijn.
De invoering van een algemene zonale snelheidsbeperking ’70, 50, 30km/uur’ van toepassing op het ganse grondgebied van de gemeente Nijlen.
De aanwezigheid van vier bebouwde kommen, hierna genoemd "Nijlen-centrum", "Kessel-centrum", "Kessel-statie" en "Bevel" en waar voor elke bebouwde kom een afzonderlijk reglement wordt opgemaakt; de bebouwde kommen "Kessel-statie" en "Bevel" bevatten geen gewestwegen.
Art. 11, § 1, 16 van het ministerieel besluit van 29 maart 1995 houdende delegatie van sommige bevoegdheden inzake openbare werken en ruimtelijke ordening aan ambtenaren van het ministerie van de Vlaamse Gemeenschap.
Hoofdstuk II, art. 2,4°f van het besluit van de Vlaamse Regering van 26 maart 2006, tot operationalisering van het beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken.
Het besluit van de gemeenteraad van 7 juli 2003 over de wijziging van het aanvullend verkeersreglement betreffende de bebouwde kommen op gewest- provincie- en gemeentewegen.
Het eindrapport van februari 2002, boekdeel 3, district Mechelen, inzake de afbakening van de bebouwde kommen, uitgegeven door het provinciebestuur van Antwerpen, ressorterende onder het Ministerie van Binnenlandse Zaken.
Het gunstig advies, kenmerk 1224-51-06-BBK-awv-KESSEL-CENTRUM17-01- 2012, verstrekt door de Vlaamse Overheid, Agentschap Wegen en Verkeer Antwerpen, ontvangen via elektronische post op datum van 17 januari 2012.
Na goedkeuring dienen het start- en eindebord voor de bebouwde kom op de aangepaste locaties geplaatst/verplaatst te worden alsook de borden met betrekking tot tonnagebeperking voor geparkeerde voertuigen van maximaal 3,5 ton die dezelfde zonedekking hanteren.
Het mobiliteitsplan, dat in juni 2022 werd goedgekeurd, legde de principes van het snelheidsplan vast. Binnen dit plan werd beschreven hoe er gestreefd wordt naar een harmonieus samenvallen van bewoning en de bebouwde kom, met name voor de zone waarin de maximumsnelheid 50 km/u bedraagt. Dit doel heeft als intentie om de duidelijkheid van de verkeerssituatie te vergroten en te leiden tot logisch opgezette snelheidszones die minder verkeersborden nodig hebben.
De kern van de aanpak betreft verschuivingen in de locaties waar de bebouwde kom begint en eindigt. Deze verschuivingen worden uitgevoerd om de eerder genoemde principes te realiseren. Bovendien wordt ook gekeken naar aanpassingen van de bebouwde komgrenzen, zodat deze overeenkomen met de locaties waar trajectcontroles worden ingezet, evenals met de doelstellingen van het snelheidsplan.
De afbakening van de bebouwde kom Kessel-centrum te Nijlen op de gewestwegen wordt goedgekeurd op de volgende locaties:
De afbakening van de bebouwde kom Kessel-centrum te Nijlen op de gemeentewegen blijft behouden voor de volgende locaties:
De bebouwde kom wordt afgebakend. Het begin van de bebouwde kom wordt aangeduid; ook het einde van de bebouwde kom wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden F1a of F1b;
- verkeersborden F3a of F3b.
De richtingen "voor" in dit reglement hebben betrekking op de rijrichting naar de bebouwde kom toe.
De borden die de bebouwde kom “Kessel-centrum” afbakenen zullen de tekst “Kessel” dragen met daaronder in een kleiner lettertype de vermelding “Nijlen”.
Het aanvullend reglement betreffende bebouwde kom Kessel-centrum d.d. 5 februari 2019 wordt opgeheven.
De huidige verordening wordt bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur: Afdeling 2. Bekendmaking en inwerkingtreding: artikel 288.
De kosten verbonden aan het plaatsen, onderhouden en vernieuwen van de verkeerstekens worden gedragen door de wegbeheerder. De tekens en markeringen die strijdig zijn met de bepalingen van dit reglement moeten onmiddellijk worden verwijderd.
Dit aanvullend reglement wordt gemeld en gepubliceerd via het digitaal loket van het Agentschap Binnenlands Bestuur.
Een afschrift van dit besluit wordt, ter kennisname overgemaakt door het gemeentebestuur van Nijlen aan:
- de deputatie van de provincie Antwerpen
- de griffier van de rechtbank van 1ste aanleg te Mechelen
- de griffier van de politierechtbank van Mechelen
- de griffier van het vredegerecht van Lier
- de korpschef van de lokale politiezone Berlaar-Nijlen.
- de Vlaamse Overheid, Agentschap Wegen en Verkeer, Afdeling Wegen en Verkeer Antwerpen, cel verkeer en signalisatie, Anna Bijnsgebouw, Lane Kievitsstraat 111-113, bus 41 te 2018 Antwerpen.
De Raadscommissie voor Mobiliteit en Verplaatsingsgedrag van 14 september 2023 adviseert de aanpassing van de bebouwde kom voor de deelgemeente Kessel-Centrum als Gunstig.
Naar aanleiding van de opmaak van het snelheidsplan in het kader van het goedgekeurde mobiliteitsplan en het installeren van trajectcontroles, wordt de bebouwde kom in Bevel herbekeken. Bovendien moet het samenvallen van bewoning en bebouwde kom voor zone 50 de leesbaarheid versterken en tot logische snelheidszones leiden die minder verkeersborden vereisen.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
Het gemeentelijk mobiliteitsplan goedgekeurd in de gemeenteraad van 21 juni 2022.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De ministeriele omzendbrief van 14 november 1977, betreffende de aanvullende reglementen en plaatsing van verkeerstekens en in het bijzonder hoofdstuk 1. Verdeling der bevoegdheid inzake het vaststellen der aanvullende reglementen en hoofdstuk 111.D. Gemeentelijke aanvullende reglementen die tegelijk op rijkswegen en andere wegen van toepassing zijn.
De invoering van een algemene zonale snelheidsbeperking ’70, 50, 30km/uur’ van toepassing op het ganse grondgebied van de gemeente Nijlen.
De aanwezigheid van vier bebouwde kommen, hierna genoemd "Nijlen-centrum", "Kessel-centrum", "Kessel-statie" en "Bevel" en waar voor elke bebouwde kom een afzonderlijk reglement wordt opgemaakt; de bebouwde kommen "Kessel-statie" en "Bevel" bevatten geen gewestwegen.
Art. 11, § 1, 16 van het ministerieel besluit van 29 maart 1995 houdende delegatie van sommige bevoegdheden inzake openbare werken en ruimtelijke ordening aan ambtenaren van het ministerie van de Vlaamse Gemeenschap.
Hoofdstuk II, art. 2,4°f van het besluit van de Vlaamse Regering van 26 maart 2006, tot operationalisering van het beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken.
Het besluit van de gemeenteraad van 7 juli 2003 over de wijziging van het aanvullend verkeersreglement betreffende de bebouwde kommen op gewest- provincie- en gemeentewegen.
Het eindrapport van februari 2002, boekdeel 3, district Mechelen, inzake de afbakening van de bebouwde kommen, uitgegeven door het provinciebestuur van Antwerpen, ressorterende onder het Ministerie van Binnenlandse Zaken.
Het gunstig advies, kenmerk 1224-53-06-BBK-awv-BEVEL-17-01- 2012, verstrekt door de Vlaamse Overheid, Agentschap Wegen en Verkeer Antwerpen, ontvangen via elektronische post op datum van 17 januari 2012.
Na goedkeuring dienen het start- en eindebord voor de bebouwde kom op de aangepaste locaties geplaatst/verplaatst te worden alsook de borden met betrekking tot tonnagebeperking voor geparkeerde voertuigen van maximaal 3,5 ton die dezelfde zonedekking hanteren.
Het mobiliteitsplan, dat in juni 2022 werd goedgekeurd, legde de principes van het snelheidsplan vast. Binnen dit plan werd beschreven hoe er gestreefd wordt naar een harmonieus samenvallen van bewoning en de bebouwde kom, met name voor de zone waarin de maximumsnelheid 50 km/u bedraagt. Dit doel heeft als intentie om de duidelijkheid van de verkeerssituatie te vergroten en te leiden tot logisch opgezette snelheidszones die minder verkeersborden nodig hebben.
De kern van de aanpak betreft verschuivingen in de locaties waar de bebouwde kom begint en eindigt. Deze verschuivingen worden uitgevoerd om de eerder genoemde principes te realiseren. Bovendien wordt ook gekeken naar aanpassingen van de bebouwde komgrenzen, zodat deze overeenkomen met de locaties waar trajectcontroles worden ingezet, evenals met de doelstellingen van het snelheidsplan.
De afbakening van de bebouwde kom deelgemeente Bevel te Nijlen op de gemeentewegen wordt gevormd door volgende locaties:
De bebouwde kom wordt afgebakend. Het begin van de bebouwde kom wordt aangeduid; ook het einde van de bebouwde kom wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden F1a of F1b;
- verkeersborden F3a of F3b.
De richtingen "voor" in dit reglement hebben betrekking op de rijrichting naar de bebouwde kom toe.
De borden die de bebouwde kom “Bevel” afbakenen zullen de tekst “Bevel” dragen met daaronder in een kleiner lettertype de vermelding “Nijlen”.
Het aanvullend reglement betreffende bebouwde kom Bevel d.d. 27 maart 2012 wordt opgeheven.
De huidige verordening wordt bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur: Afdeling 2. Bekendmaking en inwerkingtreding: artikel 288.
De kosten verbonden aan het plaatsen, onderhouden en vernieuwen van de verkeerstekens worden gedragen door de wegbeheerder. De tekens en markeringen die strijdig zijn met de bepalingen van dit reglement moeten onmiddellijk worden verwijderd.
Dit aanvullend reglement wordt gemeld en gepubliceerd via het digitaal loket van het Agentschap Binnenlands Bestuur.
Een afschrift van dit besluit wordt, ter kennisname overgemaakt door het gemeentebestuur van Nijlen aan:
- de deputatie van de provincie Antwerpen
- de griffier van de rechtbank van 1ste aanleg te Mechelen
- de griffier van de politierechtbank van Mechelen
- de griffier van het vredegerecht van Lier
- de korpschef van de lokale politiezone Berlaar-Nijlen.
De Raadscommissie voor Mobiliteit en Verplaatsingsgedrag van 14 september 2023 adviseert de aanpassing van de bebouwde kom voor de deelgemeente Bevel als Gunstig.
Naar aanleiding van de opmaak van het snelheidsplan in het kader van het goedgekeurde mobiliteitsplan en het installeren van trajectcontroles, wordt de bebouwde kom in Kessel-Statie herbekeken. Bovendien moet het samenvallen van bewoning en bebouwde kom voor zone 50 de leesbaarheid versterken en tot logische snelheidszones leiden die minder verkeersborden vereisen.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
Het gemeentelijk mobiliteitsplan goedgekeurd in de gemeenteraad van 21 juni 2022.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De ministeriele omzendbrief van 14 november 1977, betreffende de aanvullende reglementen en plaatsing van verkeerstekens en in het bijzonder hoofdstuk 1. Verdeling der bevoegdheid inzake het vaststellen der aanvullende reglementen en hoofdstuk 111.D. Gemeentelijke aanvullende reglementen die tegelijk op rijkswegen en andere wegen van toepassing zijn.
De invoering van een algemene zonale snelheidsbeperking ’70, 50, 30km/uur’ van toepassing op het ganse grondgebied van de gemeente Nijlen.
De aanwezigheid van vier bebouwde kommen, hierna genoemd "Nijlen-centrum", "Kessel-centrum", "Kessel-statie" en "Bevel" en waar voor elke bebouwde kom een afzonderlijk reglement wordt opgemaakt; de bebouwde kommen "Kessel-statie" en "Bevel" bevatten geen gewestwegen.
Art. 11, § 1, 16 van het ministerieel besluit van 29 maart 1995 houdende delegatie van sommige bevoegdheden inzake openbare werken en ruimtelijke ordening aan ambtenaren van het ministerie van de Vlaamse Gemeenschap.
Hoofdstuk II, art. 2,4°f van het besluit van de Vlaamse Regering van 26 maart 2006, tot operationalisering van het beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken.
Het besluit van de gemeenteraad van 7 juli 2003 over de wijziging van het aanvullend verkeersreglement betreffende de bebouwde kommen op gewest- provincie- en gemeentewegen.
Het eindrapport van februari 2002, boekdeel 3, district Mechelen, inzake de afbakening van de bebouwde kommen, uitgegeven door het provinciebestuur van Antwerpen, ressorterende onder het Ministerie van Binnenlandse Zaken.
Het gunstig advies, kenmerk 1224-52-06-BBK-awv-KESSEL-STATIE-17-01-2012, verstrekt door de Vlaamse Overheid, Agentschap Wegen en Verkeer Antwerpen , ontvangen via elektronische post op datum van 17 januari 2012.
Na goedkeuring dienen het start- en eindebord voor de bebouwde kom op de aangepaste locaties geplaatst/verplaatst te worden alsook de borden met betrekking tot tonnagebeperking voor geparkeerde voertuigen van maximaal 3,5 ton die dezelfde zonedekking hanteren.
Het mobiliteitsplan, dat in juni 2022 werd goedgekeurd, legde de principes van het snelheidsplan vast. Binnen dit plan werd beschreven hoe er gestreefd wordt naar een harmonieus samenvallen van bewoning en de bebouwde kom, met name voor de zone waarin de maximumsnelheid 50 km/u bedraagt. Dit doel heeft als intentie om de duidelijkheid van de verkeerssituatie te vergroten en te leiden tot logisch opgezette snelheidszones die minder verkeersborden nodig hebben.
De kern van de aanpak betreft verschuivingen in de locaties waar de bebouwde kom begint en eindigt. Deze verschuivingen worden uitgevoerd om de eerder genoemde principes te realiseren. Bovendien wordt ook gekeken naar aanpassingen van de bebouwde komgrenzen, zodat deze overeenkomen met de locaties waar trajectcontroles worden ingezet, evenals met de doelstellingen van het snelheidsplan.
De afbakening van de bebouwde kom van de deelgemeente Kessel-statie te Nijlen wordt op de gemeentewegen goedgekeurd voor de volgende locaties:
De bebouwde kom wordt afgebakend. Het begin van de bebouwde kom wordt aangeduid; ook het einde van de bebouwde kom wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden F1a of F1b;
- verkeersborden F3a of F3b.
De richtingen “voor” in dit reglement hebben betrekking op de rijrichting naar de bebouwde kom toe.
De borden die de bebouwde kom “Kessel-statie” afbakenen zullen de tekst “Kessel-statie” dragen met daaronder in een kleiner lettertype de vermelding “Nijlen”.
Alle voorgaande besluiten van de gemeenteraad, houdende de afbakening van de bebouwde kom van de deelgemeente Kessel-statie, te gemeente Nijlen, worden opgeheven en vervangen door onderhavig besluit.
De kosten verbonden aan het plaatsen, onderhouden en vernieuwen van de verkeerstekens worden gedragen door de wegbeheerder. De tekens en markeringen die strijdig zijn met de bepalingen van dit reglement moeten onmiddellijk worden verwijderd.
Dit aanvullend reglement wordt gemeld en gepubliceerd via het digitaal loket van het Agentschap Binnenlands Bestuur.
Een afschrift van dit besluit wordt, na goedkeuring door Vlaamse overheid, overgemaakt door het gemeentebestuur van Nijlen aan:
De Raadscommissie voor Mobiliteit en Verplaatsingsgedrag van 14 september 2023 adviseert de aanpassing van de bebouwde kom voor de deelgemeente Kessel-Statie als Gunstig.
Naar aanleiding van de opmaak van het snelheidsplan in het kader van het goedgekeurde mobiliteitsplan en het installeren van trajectcontroles, wordt de bebouwde kom in Nijlen-Centrum herbekeken. Bovendien moet het samenvallen van bewoning en bebouwde kom voor zone 50 de leesbaarheid versterken en tot logische snelheidszones leiden die minder verkeersborden vereisen.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
Het gemeentelijk mobiliteitsplan goedgekeurd in de gemeenteraad van 21 juni 2022.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De ministeriele omzendbrief van 14 november 1977, betreffende de aanvullende reglementen en plaatsing van verkeerstekens en in het bijzonder hoofdstuk 1. Verdeling der bevoegdheid inzake het vaststellen der aanvullende reglementen en hoofdstuk 111.D. Gemeentelijke aanvullende reglementen die tegelijk op rijkswegen en andere wegen van toepassing zijn.
De invoering van een algemene zonale snelheidsbeperking ’70, 50, 30km/uur’ van toepassing op het ganse grondgebied van de gemeente Nijlen.
De aanwezigheid van vier bebouwde kommen, hierna genoemd "Nijlen-centrum", "Kessel-centrum", "Kessel-statie" en "Bevel" en waar voor elke bebouwde kom een afzonderlijk reglement wordt opgemaakt; de bebouwde kommen "Kessel-statie" en "Bevel" bevatten geen gewestwegen.
Art. 11, § 1, 16 van het ministerieel besluit van 29 maart 1995 houdende delegatie van sommige bevoegdheden inzake openbare werken en ruimtelijke ordening aan ambtenaren van het ministerie van de Vlaamse Gemeenschap.
Hoofdstuk II, art. 2,4°f van het besluit van de Vlaamse Regering van 26 maart 2006, tot operationalisering van het beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken.
Het besluit van de gemeenteraad van 7 juli 2003 over de wijziging van het aanvullend verkeersreglement betreffende de bebouwde kommen op gewest- provincie- en gemeentewegen.
Het eindrapport van februari 2002, boekdeel 3, district Mechelen, inzake de afbakening van de bebouwde kommen, uitgegeven door het provinciebestuur van Antwerpen, ressorterende onder het Ministerie van Binnenlandse Zaken.
Het gunstig advies, kenmerk 1224-50-06-BBK-awv-NIJLEN-CENTRUM-02-01- 2012, verstrekt door de Vlaamse Overheid, Agentschap Wegen en Verkeer Antwerpen, ontvangen via elektronische post op datum van 17 januari 2012.
Na goedkeuring dienen het start- en eindebord voor de bebouwde kom op de aangepaste locaties geplaatst/verplaatst te worden alsook de borden met betrekking tot tonnagebeperking voor geparkeerde voertuigen van maximaal 3,5 ton die dezelfde zonedekking hanteren.
Het mobiliteitsplan, dat in juni 2022 werd goedgekeurd, legde de principes van het snelheidsplan vast. Binnen dit plan werd beschreven hoe er gestreefd wordt naar een harmonieus samenvallen van bewoning en de bebouwde kom, met name voor de zone waarin de maximumsnelheid 50 km/u bedraagt. Dit doel heeft als intentie om de duidelijkheid van de verkeerssituatie te vergroten en te leiden tot logisch opgezette snelheidszones die minder verkeersborden nodig hebben.
De kern van de aanpak betreft verschuivingen in de locaties waar de bebouwde kom begint en eindigt. Deze verschuivingen worden uitgevoerd om de eerder genoemde principes te realiseren. Bovendien wordt ook gekeken naar aanpassingen van de bebouwde komgrenzen, zodat deze overeenkomen met de locaties waar trajectcontroles worden ingezet, evenals met de doelstellingen van het snelheidsplan.
De afbakening van de bebouwde kom Nijlen-centrum op gewestwegen wordt goedgekeurd op volgende locaties:
De afbakening van de bebouwde kom Nijlen-centrum op gemeentewegen wordt goedgekeurd voor de volgende locaties:
De bebouwde kom wordt afgebakend. Het begin van de bebouwde kom wordt aangeduid; ook het einde van de bebouwde kom wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden F1a of F1b;
- verkeersborden F3a of F3b.
De richtingen "voor" in dit reglement hebben betrekking op de rijrichting naar de bebouwde kom toe.
De borden die de bebouwde kom "Nijlen-centrum" afbakenen zullen de tekst "Nijlen" dragen.
Het aanvullend reglement betreffende bebouwde kom Nijlen-centrum d.d. 27 maart 2012 wordt opgeheven.
De huidige verordening wordt bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur: Afdeling 2. Bekendmaking en inwerkingtreding: artikel 288.
De kosten verbonden aan het plaatsen, onderhouden en vernieuwen van de verkeerstekens worden gedragen door de wegbeheerder. De tekens en markeringen die strijdig zijn met de bepalingen van dit reglement moeten onmiddellijk worden verwijderd.
Dit aanvullend reglement wordt gemeld en gepubliceerd via het digitaal loket van het Agentschap Binnenlands Bestuur.
Een afschrift van dit besluit wordt, ter kennisname overgemaakt door het gemeentebestuur van Nijlen aan:
De Raadscommissie voor Mobiliteit en Verplaatsingsgedrag van 14 september 2023 adviseert de aanpassing van de bebouwde kom voor de gemeente Nijlen als Gunstig.
In juni 2022 werd het mobiliteitsplan goedgekeurd, waarin de principes van het snelheidsplan werden vastgelegd. Dit plan legde veiligheid en begrijpelijkheid van de verkeersomgeving vast als belangrijkste beoordelingscriteria.
De centrale aanpak draait o.a. om veranderingen in de locaties van het begin en einde van de bebouwde kom. Hierbij wordt gestreefd naar een harmonieuze afstemming tussen bewoning en de bebouwde kom voor zone 50, maar ook naar het verbeteren van de leefbaarheid in woonwijken door de snelheidszone daar naar 30 km/u te verlagen.
Bovendien heeft er op 12 maart 2023 een wijziging plaatsgevonden in de wegcode. Hierbij is de definitie van een fietsstraat herzien en omgezet in een fietszone. Dit benadrukte de noodzaak om onze bestaande fietsstraten/zones te beoordelen en indien nodig tegelijkertijd aan te passen aan de recente wijzigingen in de wegcode.
Het uiteindelijke doel van deze inspanningen is om de helderheid van de verkeerssituatie te vergroten en te leiden tot doordacht ontworpen snelheidszones die minder afhankelijk zijn van verkeersborden.
Na advies van het departement Mobiliteit en Openbare Werken wordt er één overkoepelend aanvullend reglement opgesteld. Dit reglement omvat alle snelheidszones, inclusief die voor fietszones en woonerven. Dit aanvullend verkeersreglement geeft een overzicht van alle goedgekeurde maatregelen met betrekking tot snelheidsregimes op het grondgebied Nijlen.
Om de helderheid te behouden, zullen er aparte aanvullende reglementen worden opgesteld voor de bebouwde kommen van Nijlen-centrum, Kessel-centrum, Kessel-Statie en Bevel.
Na goedkeuring dienen de borden die betrekking hebben op het snelheidsregime aangepast of verzet te worden. Dit zal per cluster en per snelheidszone gebeuren.
In juni 2022 werd het nieuwe mobiliteitsplan goedgekeurd. In dit document is aangegeven dat er een nieuw plan voor snelheid wordt ontwikkeld, met als doel:
Met deze benadering werd AWV ook verzocht om de snelheidslimiet op het gedeelte van de N13 tussen de Hellevoortstraat en de Koekoekstraat te verlagen naar 50 km/u. Dit verzoek werd ingediend vanwege de aanwezigheid van lintbebouwing en talrijke handelaars in dat gebied. Niettemin heeft AWV dit voorstel niet geaccepteerd.
Op het grondgebied van de gemeente Nijlen geldt in volgende straten een snelheidsregime van 70 km/u:
Deelgemeente Kessel
Dit wordt gesignaleerd door C43 borden.
Deelgemeente Bevel
Dit wordt gesignaleerd door C43 borden.
Deelgemeente Nijlen centrum
Dit wordt gesignaleerd door C43 borden.
Op het grondgebied van de gemeente Nijlen geldt in volgende straten een snelheidsregime van 50 km/u:
Deelgemeente Kessel
Overige straten waar een snelheidsregime van 50 km/u geldt:
Dit wordt gesignaleerd door ZC43 of C43 borden.
Deelgemeente Bevel
Dit wordt gesignaleerd door ZC43 of C43 borden.
Deelgemeente Nijlen-centrum
Dit wordt gesignaleerd door ZC43 of C43 borden.
Op het grondgebied van de gemeente Nijlen geldt in volgende straten een snelheidsregime van 30 km/u:
Deelgemeente Kessel:
Overige straten in Kessel waar een snelheidsregime van 30 km/u geldt:
Dit wordt gesignaleerd door C43 borden of door zonale verkeersborden F4a en F4b.
Deelgemeente Bevel
Overige straten in Bevel waar een snelheidsregime van 30 km/u geldt:
Deelgemeente Nijlen-Centrum
Overige straten in Nijlen-Centrum waar een snelheidsbeperking van 30 km/u geldt aangeduid met F4a en F4b borden:
Op het grondgebied van de gemeente Nijlen wordt een dynamische zone 30 voor schoolomgeving ingesteld gesignaleerd door verkeersborden ‘F4a’ met variabele oplichtende informatie en verkeersborden ‘F4b’:
Deelgemeente Nijlen centrum
Op het grondgebied van de gemeente Nijlen wordt een fietszone ingesteld gesignaleerd door verkeersborden F111 en F113
Deelgemeente Nijlen centrum
Deelgemeente Kessel
Deelgemeente Bevel
Op het grondgebied van de gemeente Nijlen wordt in volgende straten een woonerf ingesteld gesignaleerd door verkeersborden F12a en F12b
Deelgemeente Nijlen centrum
Alle voorgaande (delen van) aanvullende verkeersreglementen met betrekking tot snelheidsregimes in de gemeente Nijlen, fietszones, fietststraten en woonerven worden opgeheven.
De huidige verordening wordt bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur: Afdeling 2. Bekendmaking en inwerkingtreding: artikel 288.
De kosten verbonden aan het plaatsen en vernieuwen van de verkeerssignalisatie zijn ten laste van het gemeentebestuur.
Dit aanvullend reglement wordt gemeld en gepubliceerd via het digitaal loket van het Agentschap Binnenlands Bestuur.
Een afschrift van dit besluit wordt, ter kennisname overgemaakt door het gemeentebestuur van Nijlen aan:
De Raadscommissie voor Mobiliteit en Verplaatsingsgedrag - adviseert rekening te houden met de opmerkingen binnen de Raadscommissie.
Tijdens een variaronde hebben de raadsleden de mogelijkheid om input te geven die niet gerelateerd is aan de besproken agendapunten.
Na afhandeling van de agenda van de openbare vergadering van de Raadscommissie voor Mobiliteit en Verplaatsingsgedrag op 14 september 2023, heeft er een variaronde plaatsgevonden waarbij raadsleden de kans kregen om input te verstrekken. Deze input zal worden opgenomen in de werkzaamheden van de mobiliteitsambtenaar.
De raadscommissie neemt kennis van de mondelinge vraag van raadslid Jan Verbraecken:
- Graag het kruispunt/rondpunt van de Elsendonkstraat met de Paashoekstraat herbekijken. Het eilandje zorgt hier voor een moeilijke situatie. Deze voorrang kan beter gesignaleerd worden. Inge Schoovaerts stelt dat het eilandje ook groter kan gemaakt worden.
De raadscommissie neemt kennis van de mondelinge vraag van raadslid Danny Kerkhofs:
- Kruispunten Stenen Molen en Rozenstraat zijn gevaarlijk door de voorrang van rechts daar. Gaat daar iets mee gebeuren? Kunnen deze voorrangen van rechts herbekeken worden?