Terug
Gepubliceerd op 30/10/2023

2023_AR_GECORO_00026 - Ontwerpvoorstel - Sociale koopwoningen in Woonbal - Ophoven/Doelstraat - Advies

GECORO
wo 18/10/2023 - 20:00 Raadszaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Catherine Verbist; Didier Soens; Tom Dekeersmaeker, Voorzitter; Kristof Verreydt; Staf Vervoort; Katina Teunen; Koen De Vos; Marc Heulens; Nicolas Vanhaesebroeck, plaatsvervangend lid; Magali Van Eynde, plaatsvervangend lid; Bob Langmans, plaatsvervangend lid; Wilfried Serneels; Leo Verelst; Maarten Horemans, secretaris; Laura Adams, secretaris; Erik Morrens, plaatsvervangend lid; Wim Verhoeven, plaatsvervangend lid

Verontschuldigd

Dirk Jacobs; Adriana Aguillera; Marina Borremans

Secretaris

Maarten Horemans, secretaris
2023_AR_GECORO_00026 - Ontwerpvoorstel - Sociale koopwoningen in Woonbal - Ophoven/Doelstraat - Advies 2023_AR_GECORO_00026 - Ontwerpvoorstel - Sociale koopwoningen in Woonbal - Ophoven/Doelstraat - Advies

Motivering

Aanleiding en context

Op 2 mei 2017 werd het RUP Woonbal definitief vastgesteld door de gemeenteraad. Dit RUP is raadpleegbaar op de website; https://www.nijlen.be/rup-woon-bal.. Binnen dit RUP werd plaats voorzien voor sociale woonontwikkeling.

Op basis van een architectuurwedstrijd werden de huidige architecten aangesteld ter verfijning/finalisatie van het project.

In het kader van de afronding van de ontwerpfase, wordt het ontwerp voorgesteld aan de GECORO. Aan de Gecoro wordt advies gevraagd.


Argumentatie

'Het project WOONBAL van KLEMO wordt een fijne plek om met 37 gezinnen op een duurzame manier samen te wonen.' Zie presentatie in bijlage.


Toelichting project en vragen 

Peter van de maele stelt het project van de nieuwe (Rivierenland) woonmaatschappij voor. Klemo zal niet meer actief ontwikkelen/verkopen na januari 2028. Nu regio rivierenland, waar huisvestingsmaatschappijen hierop geënt worden. Door kleine landeigendom (KLEMO) opgestart, nu regio Mechelen.

De GECORO heeft nog de volgende vragen en opmerkingen tijdens de bespreking met de architect:

  • De ontwerper wil het binnenplein autoluw maken, zijn er zaken om dit af te remmen? Want toelaten is geen garantie. In veel projecten wordt zo’n binnengebied uiteindelijk wel gebruikt voor gemotoriseerd verkeer, bv voor pakjesdiensten.
    • Betonverharding van 3m wordt voorzien, er kan maar 1 auto staan. Er is niet de bedoeling om dit af te sluiten (paaltje bv.). Er is maar 1 doorgang, errond wordt groenaanleg en verlichting etc. voorzien, dus auto’s kunnen niet passeren.
    • 1 plek voorzien is een goed idee, bv. voor pakjesdiensten.
  • Al met infiltratie bezig? Ook nodig voor vergunning.
    • Bouwheer wordt gepushed voor de uitwerking van het thema ‘infiltratie’. In de omgeving en door zandgronden wordt er vanuit gegaan dat dit inorde gaat zijn. Maar de landschapsarchitect pushed voor watermetingen.
  • Dit zijn allemaal sociale woningen?
    • Het zijn sociale koopwoningen. Er wordt ingezet op starters/ouderen/grotere gezinnen/…
    • Men heeft een buurtvergadering gehad vorig jaar om de aandachtspunten te verwerken, nu is o.a. de cirkel bv. kleiner en is er een paadje in het westen voor de bewoners in het westen.
  • Het geeft een gevoel van een gesloten binnengebied. Bij sociale buurten is dan een gevaar voor gettovorming. Kan de naastgelegen wijk hinder ondervinden?
    • In het RUP zelf was ook sprake van gesloten blokken, dit maakt de overlast naar elkaar (of andere woonblokken) toe beperkt. Sociale koopwoningen geven ook een ander publiek.
  • Er worden wadi’s voorzien voor de huizen, hoeveel ruimte is er dan nog voor de woningen?
    • Aan het inkomportaal is er een inkomplek, met een betonnen plaat over de wadi. Langsheen de huizen kan een sleuf voorzien worden met nutsvoorzieningen tussen de huizen en de wadi, te bespreken met de nutsmaatschappijen.
  • Technieken zijn individueel voorzien?
    • Voor verwarming ‘geothermie’ met individuele boring voor de woningen en collectief voor meergezinswoning. Ook bekeken voor één groot boorzone maar dan worden de afstanden tot de woningen te groot.
    • Het betreft ook houtskeletbouw.
  • Is het hemelwatergebruik collectief geregeld?
    • Hemelwatergebruik is individueel met eigen put, met overstort in de wadi.
    • Per woning is aansluiting nodig, maar collectief opvangen kan wel?
  • Collectieve ruimte of nutsvoorzieningen kunnen voor ruzie zorgen?
    • VME voor beheer van binnengebied voorgesteld.
  • Is er een buurtbevraging geweest? Vond men hier iets van morfologie.
    • Ja, zij hadden uiteenlopende punten zoals het paadje ten westen, zoals een keerpunt voor brandweer, zoals berken waar men allergisch voor zou zijn.
    • Vroegere brandweg is over de tijd geprivatiseerd geweest, waar het gebruik wel meegenomen wordt.
  • Wordt heel de omgeving meegenomen in het ontwerp?
    • 45 graden regel, met wel kleinere tuinen soms maar er is een collectieve tuin.
  • Verduidelijking Maarten; geen afwijking van het RUP aangezien er een suggestieve schets werd voorgesteld, maar het is aan de architect om de voorschriften te vertalen naar een leefbaar ontwerp. Wijkt enkel af omdat de weg openbaar wordt gemaakt door de woonmaatschappij, waar de bedoeling was dat elke bouwunit een eigen unit vormt.
  • Wat is de ‘winkelhaak’ op de tekening?
    • Dit zijn fietsenstallingen, gegroepeerd om wildgroei aan bergingen en koterijen te voorkomen.
  • Gehandicaptenparking voorzien? Lijkt ver van appartementen.
    • Onder parkeergebouw zit half-verzonken parkeerbak onder de appartementen. Dit met voldoende gehandicapten parkeerplaatsen. Bezoekersparkeren kan aan Ophoven.
  • Met de nodige laadinfrastructuur?
    • Er zal worden samengezeten met nutsmaatschappijen om te concretiseren, er moeten kabelgoten voorzien worden.
    • ‘Technics as a service’ als mogelijkheid, maar nog niet geconcretiseerd.
  • Is er een vaste parking per woon-unit? Wat als er iemand 2 auto’s heeft? Zijn er deelwagens?
    • Niet aangeduid, elke woning heeft zijn eigen parkeerplaats, maar hoe dit praktisch wordt uitgevoerd werd nog niet over gesproken. Mensen zijn gewoontedieren; iedereen zal snel zijn eigen plek hebben.
    • Maarten; niet binnen dit project, wel in uitrol gemeentewijd. Kan ook op pendelparking, dat zal nog groeien in de toekomst. Vanuit de provincie werd in de opmaak van het RUP opgelegd om zo weinig mogelijk in te zetten op individueel parkeren, door de strategische locatie aan het station. Nu is de gemeente mee in dat verhaal met het mobiliteitsplan en dergelijke.


Beraadslaging 

  • Een GECORO-lid stelt de vraag; is er een visie voor Laadpaalinfrastructuur?
    • Het afdelingshoofd ruimte verduidelijkt dat dit in elk woonproject verplicht is. Het gaat dan om meer dan enkel kabelgoten. Gemeente heeft potentieelkaarten. Zeshoeken met straal van 250m; wat is woondichtheid en wat is verwachtingspatroon aan laadinfrastructuur. Paal volgt wagen; als je geen eigen oprit hebt, kan je via het platform een aanvraag indienen. Ook 20 prioritaire locatie aangeduid. Hopelijk tegen het einde van het jaar alle gevraagde infrastructuur. Ook nog eens paal volgt paal (monitoring).
    • Deelwagen op paal zorgt voor coëfficiënt? Ja, maar elk nieuw systeem heeft nu eenmaal kinderziektes.
  • Een GECORO-lid geeft aan dat in sociale woonwijken auto’s overal geparkeerd worden. Strikter op te leggen dat hier rekening mee gehouden moet worden voor het binnengebied. Daar gaan dagelijks pakjesdiensten rondrijden.
    • Het afdelingshoofd Ruimte geeft aan dat de gemeente Nijlen ook proefproject is voor pakjesautomaten per wijk/mobiliteitskamer (al redelijk snel in Nijlen uit te rollen; eerst Bevel, dan Retsestraat – Achterbist - Vogelzangstraat). Hier sowieso van toepassing. Hier is nog een openbare weg, maar in andere clusters zijn enkel private wegen dus daar kan geen auto in.
  • Een GECORO-lid geeft aan dat de gesloten cirkel gettovorming kan faciliteren. Dit wordt door andere GECORO-leden deels genuanceerd.
    • Bijvoorbeeld in Itegem valt dat mee.
    • Voordeel is hier dat het koopwoningen zijn, dat geeft toch een verschil in bevolking.
    • Er is wel degelijk visuele controle want iedereen kijkt erop.
    • Is wel een gesloten gemeenschap, dan zijn buitenstaanders ook niet uitgenodigd. Andere mensen zijn niet welkom.
      • Wat is hoofdzaak, toch mensen dat hier wonen?
      • Als er een speelplek is, dat moet uitnodigend zijn?
    • Volkstuinen zijn minder gezellig als iedereen er naar kijkt.
    • Maar iedereen kijkt erop, is sociale controle.
  • Een GECORO-lid geeft aan dat het architecturaal wel een mooi project is (buiten de cirkel).
    • Als je enkele woningen uit de cirkel haalt, trekt dat het gebied al meer open.
    • Een driekwart-cirkel nodigt meer uit, zeker omdat ook de inrit hier al de toegang afblokt.
    • Het weghalen van enkele woningen geeft geen grotere opening, maar breekt de cirkel/muur.
  • Een GECORO-lid geeft aan dat er wel heel veel steegjes zijn.
    • Moet privaat blijven om onderhouden te blijven.
  • Een GECORO-lid stelt de vraag; waarom verplicht openbaar domein?
    • Voorwaarde van subsidie VMSW. Zo ligt de voorgevel op de rooilijn.
  • Een GECORO-lid geeft aan dat dat er wel heel veel carports voorzien worden. Is het nodig dat dit carports zijn?
    • Opzet RUP: als luifel voor buurtactiviteiten.
  • Een GECORO-lid geeft aan dat dit het eerste project met geothermie op de GECORO vormt, zeker positief. Praktisch energieneutraal.
  • Een GECORO-lid stelt de vraag of wadi’s vlak voor de woningen realistisch zijn?
    • Moet uit infiltratieproeven blijken of dit te diep is?
      • Mee in openbaar domein om dichtslibben of toe-eigenen tegen te gaan.
      • Aanleggen als wadi ok, maar aanleg als gracht kan problemen geven. Is niet duidelijk, ga je dan railings zetten.

 

Het advies luidt voorwaardelijk gunstig. De GECORO vraagt om de bezorgdheden rond de indeling en toegankelijkheid van het binnenplein, alsook de werking van de voortuinstrook of wadi voor de huizen, in acht te nemen. Daarnaast stelt de GECORO voor om enkele woningen aan de zuidoostkant van de cirkel weg te nemen, in functie van het opentrekken van de binnenruimte e het ‘breken van de muur’.

 

Extra vragen vanuit de GECORO i.v.m. laadinfrastructuur en deelwagens;

 

Besluit

De gecoro beslist:

Artikel 1

De GECORO neemt kennis van het voorliggende ontwerpvoorstel voor de sociale woningen in Woonbal.


Artikel 2

De GECORO geeft een VOORWAARDELIJK GUNSTIG advies.

De GECORO vraagt om de bezorgdheden rond de indeling en toegankelijkheid van het binnenplein, alsook de werking van de voortuinstrook of wadi voor de huizen, in acht te nemen. Daarnaast stelt de GECORO voor om enkele woningen aan de zuidoostkant van de cirkel weg te nemen, in functie van het opentrekken van de binnenruimte en het ‘breken van de muur’.