De ad hoc raadscommissie dienstverlening gaat door op 12 maart 2024 om 19.30 uur.
Het volgende infomoment over Beekpark-zuid gaat door op zaterdag 16 maart 2024. De locatie wordt nog bepaald.
Gaston Van den Branden, overleden op 4 februari 2024, voormalig schepen.
De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 9 januari 2024 dienen ter goedkeuring voorgelegd te worden aan de volgende raadszitting.
Artikel 32 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikel 26 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, zoals vastgesteld in de gemeenteraad van 21 juni 2022.
De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 9 januari 2024 zijn opgemaakt.
De notulen en het zittingsverslag kunnen worden goedgekeurd.
De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 9 januari 2024 worden goedgekeurd.
De politieverordening op de begraafplaatsen dient te worden geactualiseerd.
De nieuwe gemeentewet, inzonderheid de artikelen 119, 119bis, 133 en 135 §2.
De wet van 20 juli 1971 op de begraafplaatsen en de lijkbezorging, inzonderheid de artikelen 15bis §2, tweede lid, 23bis en 32 van de wet van 20 juli 1971 op de begraafplaatsen en de lijkbezorging.
Het decreet van 16 januari 2004 op de begraafplaatsen en de lijkbezorging, zoals gewijzigd.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 40.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 14 mei 2004 tot organisatie, inrichting en beheer van begraafplaatsen en crematoria, zoals gewijzigd;
De politieverordening op de begraafplaatsen en crematoria goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 1 maart 2005.
Het huishoudelijk reglement op de grafconcessies goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 1 maart 2005.
Goedkeuring van het opwaarderingsplan voor de gemeentelijke begraafplaats in zitting van 23 december 2019.
Ingebruikname op 1 november 2023 van de heringerichte begraafplaatsen als parkbegraafplaatsen.
De politieverordening op de begraafplaatsen goedgekeurd in de gemeenteraad van 01 maart 2005 dient te worden aangepast omwille van verschillende redenen:
- maatschappelijke verschuivingen in de keuze van begraafvormen;
- nieuwe begraafvormen (urnenbos,...);
- herinrichting van de begraafplaatsen naar parkbegraafplaatsen.
Gemeentelijke reglementen zijn nodig omdat de gemeenteraad bepaalde zaken moet regelen op de begraafplaatsen, waaronder de inrichting van de begraafplaats, afmetingen van graftekens en de aard van de te gebruiken materialen, de afstand tussen de grafkuilen...
De gemeentelijke begraafplaatsen en crematoria zijn onderworpen aan het gezag, de politie, en het toezicht van de gemeentelijke overheden die ervoor moeten zorgen dat er geen wanorde heerst, dat er geen handelingen verricht worden die strijdig zijn met de aan de overledenen verschuldigde eerbied en dat er geen ontgravingen gebeuren zonder dat daartoe toestemming werd verleend.
Vooraleer het reglement in zijn geheel goed te keuren dient de gemeenteraad zich uit te spreken over de bepaling van artikel 19 § 2 m.b.t. het aanbrengen van een vaasje, voorzien door gemeente of zelf te kiezen, op de dekplaat van het columbarium.
Vooraleer het reglement in zijn geheel stemmen, beslist de gemeenteraad om artikel 19 §2 van het reglement vast te stellen als volgt:
Artikel 19: wijze van beplanting en versiering, §2. Columbaria:
Het is niet toegelaten om gedenktekens, symbolen, versieringen,… aan te brengen op de dekplaat, met uitzondering van het arduinen vaasje in granietkleur dat door de gemeente wordt voorzien en door de grafmaker wordt bevestigd.
De kostprijs wordt vastgelegd in een retributiereglement van de begraafplaatsen.
Vooraleer het reglement in zijn geheel stemmen, beslist de gemeenteraad om artikel 19 §2 van het reglement vast te stellen als volgt:
Artikel 19: wijze van beplanting en versiering, §2. Columbaria:
Het is niet toegelaten om gedenktekens, symbolen, versieringen,… aan te brengen op de dekplaat, met uitzondering van maximum één vaasje. Dit wordt door de grafmaker bevestigd.
Het politiereglement op de begraafplaatsen wordt goedgekeurd met de bepaling in artikel 19 § 2 zoals goedgekeurd in artikel 2.
Het huishoudelijk reglement betreffende concessies op de begraafplaatsen dient te worden geactualiseerd.
De nieuwe gemeentewet, inzonderheid op de artikelen 119, 119bis, 133 en 135 §2.
De wet van 20 juli 1971 op de begraafplaatsen en de lijkbezorging, inzonderheid de artikelen 15bis §2, tweede lid, 23bis en 32 van de wet van 20 juli 1971 op de begraafplaatsen en de lijkbezorging.
Het decreet van 16 januari 2004 op de begraafplaatsen en de lijkbezorging, zoals gewijzigd.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 40.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 14 mei 2004 tot organisatie, inrichting en beheer van begraafplaatsen en crematoria, zoals gewijzigd.
De politieverordening op de begraafplaatsen en crematoria goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 1 maart 2005.
Het huishoudelijk reglement op de grafconcessies goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 1 maart 2005.
Goedkeuring van het opwaarderingsplan voor de gemeentelijke begraafplaats in zitting van 23 december 2019.
Ingebruikname op 1 november 2023 van de heringerichte begraafplaatsen als parkbegraafplaatsen.
Het huishoudelijk reglement op de grafconcessies goedgekeurd in de gemeenteraad van 01 maart 2005 dient te worden aangepast omwille van verschillende redenen:
- maatschappelijke verschuivingen in de keuze van begraafvormen;
- nieuwe begraafvormen (urnenbos,...);
- herinrichting van de begraafplaatsen naar parkbegraafplaatsen.
Dit gemeentelijk reglement is nodig omdat de gemeenteraad bepaalde zaken moet regelen op de begraafplaatsen, waaronder de concessies.
De gemeentelijke begraafplaatsen en crematoria zijn onderworpen aan het gezag, de politie, en het toezicht van de gemeentelijke overheden die ervoor moeten zorgen dat er geen wanorde heerst, dat er geen handelingen verricht worden die strijdig zijn met de aan de overledenen verschuldigde eerbied en dat er geen ontgravingen gebeuren zonder dat daartoe toestemming werd verleend.
Het huishoudelijk reglement betreffende concessies op de begraafplaatsen wordt goedgekeurd.
Voor het leveren van naamplaatjes op de herdenkingszuilen aan de strooiweide en afdekplaten voor het columbarium en het urnenveld dient een retributiereglement te worden goedgekeurd.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 40.
Het huishoudelijk reglement betreffende de concessies op de begraafplaatsen goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 6 februari 2024.
Het politiereglement op de begraafplaatsen goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 6 februari 2024.
Naar aanleiding van de herinrichting en opwaardering van onze gemeentelijke begraafplaatsen worden de afdekplaten voor de urnenkelders en columbaria, en naamplaatjes aan de strooiweiden door de gemeente voorzien. Enkel de door de gemeente aangeboden afdekplaten mogen gepersonaliseerd worden en gebruikt worden om de nissen van de nieuwe columbaria af te sluiten.
Voor het leveren van deze naamplaatsjes en afdekplaten die zullen worden gepersonaliseerd wordt een retributie aangerekend.
De retributies zijn zowel voor geconcedeerde als voor niet-geconcedeerde (in gewone lijn) graven en nissen verschuldigd.
Het graveren van de afdekplaten en naamplaatjes zijn ten laste van de aanvrager.
De retributie bedraagt:
| Omschrijving | Tarief |
1. | Naamplaatje voor herdenkingszuil (aluminium) | 5,00 euro/stuk |
2. | Afdekplaat voor columbarium (natuursteen) | 85,00 euro/stuk |
3. | Afdekplaat voor urnenkelder in het urnenveld (boventegel in natuursteen) | 85,00 euro/stuk |
Indien nabestaanden in de niet-geconcedeerde graven geen grafteken willen betalen (dus zowel voor het columbarium als voor de urnenkelders) mogen de dekstenen niet gegraveerd worden (deze moeten blanco blijven).
In dat geval zal een gratis tekstplaatje ter beschikking gesteld worden, dat mee bevestigd zal worden bovenop de afdekplaat, en waarop het volgende mag vermeld worden:
- voornaam en naam van de overledene
- datum van geboorte en overlijden in cijfers (bv. 12.02.1920 - 28.02.2001)
- maximum vijf woorden bijkomende tekst
- de symbolische tekenen met betrekking tot de levensbeschouwing.
Het graveren van deze tekst is ten laste van de nabestaanden.
Het retributiereglement op het leveren van naamplaatjes op de herdenkingszuilen aan de strooiweide en afdekplaten voor het columbarium en het urnenveld, wordt goedgekeurd.
Naar aanleiding van een wijziging in de tarieven voor de afdekplaten voor het columbarium en het urnenveld, dient het belastingreglement op concessies te worden aangepast.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, gewijzigd bij decreten van 28 mei 2010 en 17 februari 2012.
Het huishoudelijk reglement betreffende concessies op de begraafplaatsen goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 6 februari 2024.
Het politiereglement op de begraafplaatsen goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 6 februari 2024.
Het retributiereglement op het leveren van naamplaatjes op de herdenkingszuilen aan de strooiweide, afdekplaten voor het columbarium en het urnenveld, en vaasjes voor het columbarium goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 6 februari 2024.
De tarieven van de afdekplaten voor een nis in de columbaria en de afdekplaten (boventegel) zijn gewijzigd omwille van de volgende redenen:
- de herinrichting en opwaardering van onze gemeentelijke begraafplaatsen waar de nieuwe columbaria en urnenkelders in gebruik worden genomen.
- De aankoopprijs van de afdekplaten in natuursteen is gestegen.
Bijgevolg dient het huidige belastingreglement op concessies worden aangepast.
De retributies voor de afdekplaten worden opgenomen in het nieuwe retributiereglement voor het leveren van de naamplaatjes, afdekplaten voor het columbarium of urnenveld of vaasjes voor het columbarium goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 9 februari 2024 aan een tarief van :
| Omschrijving | Tarief in EUR |
Afdekplaat voor columbarium (natuursteen) | 85,00 euro/stuk | |
Afdekplaat voor urnenkelder in het urnenveld (boventegel in natuursteen) | 85,00 euro/stuk |
Dit heeft tot gevolg dat het huidige belastingreglement op concessies moet worden aangepast; in die zin dat de belasting van € 50,00 voor een afdekplaat per nis in het columbarium dient te worden geschrapt.
Het graveren van de afdekplaten is steeds ten laste van de nabestaanden.
De wijziging van het belastingreglement op concessies wordt goedgekeurd met ingang van 7 februari 2024 tot en met 31 december 2025 en vervangt het belastingreglement op concessies van 10 december 2019.
De gemeente is lid van de Intergemeentelijke Aankoopdienst van IOK.
IOK zal een groepsaankoop voor een raamovereenkomst 'Verzekeringsportefeuille' voeren voor de vernieuwing van de verzekeringen zaakschade, personen, motorrijtuigen en burgerlijke aansprakelijkheid. De aanvulling van burgerlijke aansprakelijkheid is een aanvulling op de vorige groepsaankoop.
Deze opdracht kent een duurtijd van 1 jaar, jaarlijks verlengbaar met 1 jaar tot een maximum van 4 jaar. De nieuwe polissen zullen van start gaan op 1 januari 2025.
De dienstverlenende vereniging IOK treedt voor de deelnemende lokale besturen op als aankoopcentrale in de zin van artikel 2, 6°a) en 7°b) van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten. Een aanbestedende overheid die een beroep doet op een aankoopcentrale is vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren, conform artikel 47 § 2 van bovenvermelde wet.
Verzekeringskantoor Van Dessel nv werd door IOK aangesteld om deze groepsaankoop te begeleiden. Het beheer van de polissen na gunning behoort niet tot de opdracht.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 4 december 2023 waarin de interesse in deze raamovereenkomst werd goedgekeurd.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en laatste wijzigingen.
Gemeenteraadsbeslissing van 5 februari 2019 inzake dagelijks bestuur.
Enkel besturen die zich voor 8 december 2023 hebben opgegeven kunnen deelnemen aan deze groepsaankoop gezien er gewerkt wordt met een verbindende deelname.
De nieuwe polissen zullen van start gaan op 1 januari 2025.
De gemeente neemt verbindend deel aan de groepsaankoop van IOK aangaande 'Verzekeringsportefeuille'.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van deze beslissing.
De korpschef van de politiezone Berlaar-Nijlen vraagt aan de gemeenteraad de principiële toestemming om de volgende types camera's, die in voorkomend geval intelligent kunnen zijn, op zichtbare wijze te mogen installeren en gebruiken onder de voorwaarden zoals voorzien in de wet- en regelgeving:
Type camera's:
Er zal bij elke camera een pictogram geplaatst worden, zoals dit in de wet voorzien is.
Wet op het politieambt van 5 augustus 1992, zoals gewijzigd en meer bepaald HOOFDSTUK IV - De algemene vorm en voorwaarden van uitvoering van de opdrachten - Afdeling 1 - Zichtbaar gebruik van camera's.
Wet van 8 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus (WGP).
Wet van 18 maart 2014 betreffende het politioneel informatiebeheer en tot wijziging van de wet op het politieambt, de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens en het wetboek van strafvordering.
K.B. 6 december 2015 betreffende de consulenten voor de veiligheid en de bescherming van de persoonlijke levenssfeer;
Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming) - Publicatieblad van de Europese Unie 4 mei 2016.
Richtlijn (EU) 2016/680 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens door bevoegde autoriteiten met het oog op de voorkoming, het onderzoek, de opsporing en de vervolging van strafbare feiten of de tenuitvoerlegging van straffen, en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Kaderbesluit 2008/977/JBZ van de Raad - Publicatieblad van de Europese Unie 4 mei 2016.
Wet van 21 maart 2018 - Wet tot wijziging van de wet op het politieambt om het gebruik van camera's door de politiediensten te regelen, en tot wijziging van de wet van 21 maart 2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera's, van de wet van 30 november 1998 houdende regeling van de inlichtingen- en veiligheidsdiensten en van de wet van 2 oktober 2017 tot regeling van de private en bijzondere veiligheid.
Wet van 30 juli 2018 - Wet betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
De korpschef van de politiezone Berlaar-Nijlen vraagt om op volgende niet-besloten plaatsen, die onder zijn bevoegdheid vallen, op zichtbare wijze gebruik te kunnen maken van intelligente vaste camera's (ANPR (o.a. ook blacklisting) – trajectcontrole – handhaving uitzonderlijk plaatselijk verkeer +3,5 ton):
- Broechemsesteenweg (N116) 197/199 - Albert Kanaalstraat tegenover nummer 50
- Emblemsesteenweg 38 - Emblemsesteenweg ter hoogte van Badhuis
- Itegemsesteenweg - Heikant 85 - Bevel-Dorp 133/135
- Bevel-Dorp, komende vanuit Kessel, 20 meter vóór Bevelse Dreef - Bevel-Dorp 34
- Liersesteenweg (N13) 52 - Liersesteenweg 103
- Lindekensbaan 15 - 76
De aanvraag is als bijlage toegevoegd, alsook het advies van de functionaris voor gegevensbescherming van de politiezone Berlaar-Nijlen m.b.t. deze aanvraag.
De gemeenteraad neemt kennis van de aanvraag, uitgaande van de korpschef van de politiezone Berlaar-Nijlen, voor de principiële toestemming om op grondgebied van de gemeente Nijlen vaste camera's, die in voorkomend geval intelligent kunnen zijn, op zichtbare wijze te mogen installeren en gebruiken onder de voorwaarden zoals voorzien in de wet- en regelgeving.
De gemeenteraad verleent de principiële toestemming aan de lokale politiezone Berlaar-Nijlen om op zichtbare wijze gebruik te maken van intelligente vaste camera's (ANPR (o.a. ook blacklisting) – trajectcontrole – handhaving uitzonderlijk plaatselijk verkeer +3,5 ton) op volgende plaatsen:
- Broechemsesteenweg (N116) 197/199 - Albert Kanaalstraat tegenover nummer 50
- Emblemsesteenweg 38 - Emblemsesteenweg ter hoogte van Badhuis
- Itegemsesteenweg - Heikant 85 - Bevel-Dorp 133/135
- Bevel-Dorp, komende vanuit Kessel, 20 meter vóór Bevelse Dreef - Bevel-Dorp 34
- Liersesteenweg (N13) 52 - Liersesteenweg 103
- Lindekensbaan 15 - 76
In zitting van 24 januari 2023 besliste de gemeenteraad de nieuw aan te leggen ontsluiting voor het Emilie van Praetpark goed te keuren.
In zitting van 6 februari 2023 besliste het college van burgemeester en schepenen de stedenbouwkundige handelingen nodig voor de omgevingsaanleg te vergunnen (2022/149).
Tegen het gemeenteraadsbesluit van 24 januari 2023 werd door een aantal buurtbewoners een georganiseerd administratief beroep ingesteld bij de Vlaamse Regering. Met haar besluit van 14 september 2023 vernietigde de Vlaamse minister het gemeenteraadsbesluit van 24 januari 2023.
De Vlaamse Codex Ruimelijke Ordening en zijn uitvoeringsbesluiten.
Overeenkomstig artikel 4, §1, tweede lid van het Besluit van de Regent van 23 augustus 1948 tot regeling van de rechtspleging voor de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State (hierna: Procedurebesluit) geldt voor de beroepen tot nietigverklaring een termijn van zestig dagen nadat de bestreden beslissing werd betekend.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 284.
Aangezien het college van burgemeester en schepenen van oordeel is dat het besluit van de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken van 14 september 2023 onwettig is, stelt zij huidig vernietigingsberoep in bij de Raad van State. Dit vernietigingsverzoek (in bijlage) maakt deel uit van voorliggende beslissing.
Verbist Advocatuur verdedigt binnen voorliggend dossier de belangen van de gemeente.
Concreet stelt de minister in haar besluit:
Kort gesteld:
Op deze bovenvermelde argumenten werd het beroep bij de raad van state ingesteld en gemotiveerd.
Kennisneming van het besluit van de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken dd. 14 september 2023 betreffende het beroep tegen het besluit van de gemeenteraad van de gemeente Nijlen van 24 januari 2023 omtrent de zaak van de weg binnen de omgevingsvergunning 2022/149 voor de aanleg van het Emilie van Praetpark (voorheen Pastoriepark) met bijhorende vaststelling van het hiervoor noodzakelijke rooilijnplan.
Kennisneming van het indienen van het 'Verzoekschrift tot vernietiging' tegen het besluit van de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken dd. 14 september 2023 betreffende het beroep tegen het besluit van de gemeenteraad van de gemeente Nijlen van 24 januari 2023 omtrent de zaak van de weg binnen de omgevingsvergunning 2022/149 voor de aanleg van het Emilie van Praetpark (voorheen Pastoriepark) met bijhorende vaststelling van het hiervoor noodzakelijke rooilijnplan.
Op 13 april 1981 werd de pastorie van de Sint-Willibrordusparochie als beschermd monument en als beschermd dorpsgezicht aangeduid.
Voor onderhoudswerkzaamheden en beheersmaatregelen kunnen erfgoedpremies aangevraagd worden bij het Agentschap Onroerend Erfgoed.
Naast de eigenaar kunnen ook stichtingen en verenigingen extra ondersteuning verkrijgen. Je kan een aanvullende premie van 10% aanvragen als de stichting of vereniging aan de volgende voorwaarden voldoet:
In het kader van het restauratietraject in verband met de pastorie Sint-Willibrordus en de meerwaarde die Stichting Kempens Landschap als erfgoedvereniging hierin kan brengen, dient daarom de beheersovereenkomst tussen de gemeente Nijlen en Stichting Kempens Landschap goedgekeurd te worden.
Het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013 en wijzigingen.
Het Onroerenderfgoedbesluit van 16 mei 2014 en wijzigingen.
De pastorie van de Sint-Willibrordusparochie is een waardevol monument voor de gemeente Nijlen. Het is dan ook van groot belang dat dit gebouw bewaard blijft.
Op 13 april 1981 werd de pastorie aangeduid als beschermd als monument en dorpsgezicht. Op 29 maart 2019 werden deze vastgesteld als bouwkundig erfgoed.
Deze bescherming biedt de mogelijkheid om erfgoedpremies aan te vragen bij de Vlaamse overheid via het Agentschap voor Onroerend Erfgoed. Op dit moment kan lokaal bestuur Nijlen aanspraak maken op een standaard erfgoedpremie van 40% (subsidie op het bedrag exclusief btw) tot een maximum investeringsbedrag van € 250.000,00 exclusief btw. Er kan een bijkomende premie van 10 % aangevraagd worden voor een site in beheer van een onroerend erfgoedvereniging, zoals Stichting Kempens Landschap. Hiervoor werd de beheersovereenkomst opgesteld en ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad en de raad van bestuur van Stichting Kempens Landschap.
Het uiteindelijke doel is dat het onroerend goed beheerd zal worden met het oog op restauratie en herbestemming van de pastoriesite.
De opvolging van het beheer van de site wordt opgenomen door een beheerscommissie waarin alvast Stichting Kempens Landschap, gemeente Nijlen en het Agentschap Onroerend Erfgoed vertegenwoordigd zijn.
De gemeenteraad keurt de beheersovereenkomst met Stichting Kempens Landschap betreffende de pastorie Sint Willibrordus te Nijlen goed.
Stichting Kempens Landschap vraagt om de brief betreffende de financiële verantwoordelijkheid inzake de beheersovereenkomst in een apart besluit goed te keuren.
Het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013 en wijzigingen.
Het Onroerenderfgoedbesluit van 16 mei 2014 en wijzigingen.
De gemeenteraad keurt de begeleidende brief met de hiernavolgende elementen betreffende de financiële verantwoordelijkheid inzake de beheersovereenkomst met Stichting Kempens Landschap betreffende de pastorie Sint Willibrordus te Nijlen goed:
Lokaal bestuur Nijlen heeft op 18 oktober 2023 een aanvraag tot omgevingsvergunning ontvangen. Deze aanvraag handelt over het oprichten van een vrijstaande eengezinswoning na slopen van de bestaande woning.
Ligging: Achterbist 16, 2560 Nijlen, afdeling 1 sectie A nr. 432/E/deel.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder de artikelen 2 en 40.
Artikel 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning dat bepaalt dat de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen dient te nemen indien de vergunningsaanvraag wegeniswerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft; dat dergelijk besluit over de zaak van de wegen dient te worden genomen alvorens het vergunningverlenende bestuursorgaan een beslissing neemt over de vergunningsaanvraag.
Artikel 47 van het omgevingsvergunningsbesluit dat stelt dat als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat, waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, de gemeenteraad hierover een besluit aanneemt. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek.
De aanvraag dient eerst voorgelegd te worden aan het college, vervolgens aan de gemeenteraad ter goedkeuring van het gewijzigde wegtracé, en wordt dan beslist in het college.
1. Voorwerp van de aanvraag
De voorliggende aanvraag is gelegen aan de Achterbist 16 te Nijlen. Deze aanvraag handelt over het oprichten van een vrijstaande eengezinswoning na slopen van de bestaande woning.
2. Zaak van de weg
De aanvraag is gelegen aan een weg waarvoor een aanpassing/verbreding van het bestaande wegtracé langsheen de Achterbist dient te gebeuren.
Het komt de gemeenteraad toe om een besluit te nemen over de zaak van de wegen; waarbij de gemeenteraad zich dient te beperken tot de aspecten die betrekking hebben op de zaak van de wegen, zonder uitspraak te doen omtrent de bestaanbaarheid van de aanvraag met de stedenbouwkundige beoordelingselementen en de goede ruimtelijke ordening.
De opvatting van de voorgestelde verbreding van de weg, vertrekkende van de voorziene rooilijnbreedte van de Achterbist is in deze aanvraag een goede oplossing in functie van het gemeentelijk wegennet. De voorgestelde weg voldoet voor het beoogde doel.
3. Openbaar onderzoek
Het dossier werd aan een openbaar onderzoek onderworpen van 18 december 2023 tot 16 januari 2024. Er werden geen bezwaarschriften ingediend.
De aanpassing/verbreding van het wegtracé van de Achterbist goed te keuren.
De bedding van het gewijzigde wegtracé dient gratis aan de gemeente te worden afgestaan samen met de uitrusting, welke omvatten:
Het gemeentebestuur Nijlen verleende in november 2021 advies op de voorontwerpversie van het 'Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen'.
De provincieraad keurde op 27 oktober 2022 de ontwerpversie van het 'Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen' goed.
De provincieraad stelde op 26 oktober 2023 het 'Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen' definitief vast. Procedure:
Documenten: https://www.provincieantwerpen.be/aanbod/drem/dienst-ruimtelijke-planning/beleidsplan-ruimte.html
Besluit van de Vlaamse Regering tot bepaling van nadere regels voor de opmaak, de vaststelling en de herziening van ruimtelijke beleidsplannen en tot wijziging van diverse besluiten van de Vlaamse Regering in het kader van de regeling van de ruimtelijke beleidsplanning (30 maart 2018).
De gemeente heeft als taak tegen de publicatie in het Belgisch Staatsblad (30/01/2024)
Het Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen, kortweg PBRA, bevat de visie op de ruimtelijke ontwikkeling in de provincie Antwerpen tot 2050. Het bestaat enerzijds uit de strategische visie voor de lange termijn en anderzijds uit een set van beleidskaders die op middellange termijn zorgen voor de uitvoering van die visie. Het Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen is in volle opmaak. Zodra het klaar is, vervangt het PBRA het Ruimtelijk Structuurplan Provincie Antwerpen (RSPA).
Overheden kunnen niet meer werken met de oude vorm van ‘structuurplannen’; deze bestaan niet meer. Een herziening kan niet meer, de gemeente gaat een beleidsplan moeten maken, gelijkaardig aan de structuur dat de provincie nu toont binnen het beleidsplan. Ieder bestuur kan (meerdere) beleidskaders opmaken. De beleidskaders die nu voorliggen binnen het PBRA zijn prioritair voor de provincie.
De gemeenteraad neemt kennis van het definitief vastgestelde Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen.
Volgende opmerkingen kunnen worden gemaakt, gezien het niet volgen van het verleende advies binnen de procedure van het openbaar onderzoek, inzake het schrappen van passages uit het gemeentelijk Ruimtelijk Structuurplan (versie 2015). Bij deze wordt het voorgaande advies herhaald.
De gemeenteraad neemt kennis van de definitieve vaststelling van het Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen.
De gemeenteraad maakt de opmerking dat onvoldoende rekening werd gehouden met het advies van de gemeente binnen de procedure van het openbaar onderzoek, inzake de te schrappen passages uit het gemeentelijk Ruimtelijk Structuurplan. De gemeenteraad geeft de opdracht aan team ruimte om in gesprek te treden met de provincie inzake deze gebieden.
Het Vastgoedinformatieplatform, kortweg VIP, werd ontwikkeld op initiatief van de Vlaamse overheid om vastgoedinformatie over onroerende goederen veiliger en efficiënter te kunnen delen. Het VIP is een elektronisch informatiesysteem voor de ontsluiting, samenvoeging en veilige gegevensdeling van vastgoedinformatie en vastgoeddossiers tussen bronhouders en aanvrager, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars.
De aansluitingen van de gemeenten gebeurde in waves. Gemeente Nijlen zat in wave 6 en de aansluiting is gerealiseerd op 12 september 2023. Hiertoe werd een verwerkingsovereenkomst en het retributiereglement goedgekeurd in de gemeenteraad van 4 juli 2023.
Door toedoen van het in werking treden van het VIP-decreet op 1 januari 2024, dient een nieuwe toetredingsovereenkomst te worden goedgekeurd en het retributiereglement te worden vernieuwd.
Artikel 173 van de Grondwet;
Artikel 40, §3 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Artikel 21, eerste lid, van het Decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform;
Artikelen 5.2.1, 5.2.5, 5.2.6, en 5.2.7 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009;
Het retributiereglement op de dossierkosten bij omgevingsvergunningen en andere administratieve stukken inzake ruimtelijke ordening en milieu, goedgekeurd in de gemeenteraad van 20 december 2022.
De goedkeuring van de verwerkingsovereenkomst bij gemeenteraadsbesluit van 4 juli 2023.
Het retributiereglement vastgoedinformatieplatform goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 4 juli 2023.
Sinds de aansluiting op het Vastgoedinformatieplatform (VIP) gebeurt het verzamelen en ontsluiten van de aangevraagde vastgoedinformatie via dit elektronisch informatiesysteem, op voorwaarde dat de aanvrager een notaris of vastgoedmakelaar was.
De retributie werd doorgerekend volgens het retributiereglement vastgoedinformatieplatform goedgekeurd in de gemeenteraad van 4 juni 2023. Tot het in werking treden van het decreet, werd de retributie geïnd door de gemeente zelf.
Op 1 januari 2024 is het VIP-decreet in voege gegaan. Vanaf dan zijn alle aanvragers (zoals vermeld in artikel 2, 18° van het VIP-decreet) alsook een burger (zoals vermeld in artikel 2,7° van het VIP-decreet), verplicht om hun vastgoedinformatie aan te vragen via het digitaal platform VIP.
Bijkomend is Digitaal Vlaanderen geen betrokken partij meer voor de verwerking van persoonsgegevens. Het VIP wordt nu beheerd door het Vlaamse Datanutsbedrijf, Athumi genoemd.
Om deze wijzigingen in werking te laten gaan, dient elke gemeente een nieuwe toetredingsovereenkomst te laten goedkeuren en dient het retributiereglement te worden vernieuwd.
De toetredingsovereenkomst voor de verwerking van persoonsgegevens in het kader van het Vastgoedinformatieplatform wordt goedgekeurd.
Het nieuwe retributiereglement Vastgoedinformatieplatform wordt goedgekeurd.
Het collegebesluit van 10 juli 2023 waarin de voorwaarden voor de verkaveling Katerstraat te 2560 Nijlen (dossiernummer: 2023/2 - RUP_12026_75 ), aangevraagd door Wim Peers, met als contactadres Schooldijk 22 bus b te 2560 Bevel, voor het verkavelen van een perceel in 2 loten waarvan 1 bestemd voor gekoppelde bebouwing en 1 bebouwd perceel dat uit de verkaveling wordt gesloten met betrekking tot de percelen afdeling 1 sectie B nrs. 230/2 Z en 230/2 R, werden goedgekeurd.
Het besluit van de gemeenteraad van 20 juni 2023 waarin de aanpassing/verbreding van het wegtracé van de Katerstraat werd goedgekeurd.
Op 8 september 2023 ontvingen wij de eigendomstitel, opgemaakt door Kantoor Rechtszekerheid Mechelen, Gaston Crommenlaan 6 bus 427, 9050 Ledeberg, waaruit blijkt dat de heer Willy Peeters en mevrouw Marietta Peeters eigenaars zijn van het perceel afdeling 1 sectie B nr. 230/2 R.
Op 21 november 2023 werd een hypotheekverslag aangevraagd aan het hypotheekkantoor Rechtszekerheid Mechelen, Zwartzustersvest 24 bus 2, 2800 Mechelen.
De belofte van verkoop van grond aan de gemeente Nijlen, ondertekend op 1 december 2023, van een perceel grond gelegen op de plaats genaamd Katerstraat 50 te Nijlen, gekadastreerd afdeling 12026 NIJLEN 1 AFD/NIJLEN/, sectie B, volgens titel nummer 230/02 R P0000 (deel) en thans gekend met gereserveerde perceelsnummer afdeling 12026 NIJLEN 1 AFD/NIJLEN/, B 230/2 M2 P0000, met een oppervlakte na meting van 22,70 m², inneming ‘Lot 3‘ op het afbakeningsplan, eigendom van de heer Willy Peeters en van mevrouw Marietta Peeters.
Dit eigendom komt voor onder ‘Lot 3‘ op het afbakeningsplan ervan opgemaakt door Landtec bvba te Nijlen op 3 oktober 2023. Dit plan is opgenomen in de databank van de plannen van afbakening van de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie onder referentienummer 12026-10823.
De ontwerpakte is opgemaakt.
De grond wordt overgedragen voor openbaar nut, te weten de inlijving in de openbare wegenis.
Er kan akkoord gegaan worden met de voorgestelde grondaankoop.
De aankoop van het onroerend goed, gekadastreerd afdeling 12026 NIJLEN 1 AFD/NIJLEN/, B 230/2 M2 P0000, gelegen in de Katerstraat te 2560 Nijlen, oppervlakte: 22,70 m², inneming Lot 3 op het afbakeningsplan, opgenomen in de databank van de plannen van afbakening van de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie onder refertenummer 12026-10823, eigendom van de heer Willy Peeters en mevrouw Marietta Peeters, mits de prijs van 1 (één) symbolische euro, wordt goedgekeurd.
Voornoemde grond wordt aangekocht voor openbaar nut, namelijk de inlijving in de openbare wegenis.
De akte zal worden verleden door de heer burgemeester, optredende als instumenterende ambtenaar.
De gemeenteraadsvoorzitter en de algemeen directeur worden gelast met de ondertekening van de aankoopakte.
De aankoop van de onroerende goederen gelegen te Spoorweglei 44 en 45 en het perceel grond 'Het Dorp' biedt een enorm potentieel in het kader van trage wegen, recreatie en sociale woningbouw.
De ontwerpakte van verkoop van eigendommen aan de gemeente Nijlen, opgesteld door notariskantoor Notadux, met zetel te 2280 Grobbendonk, Wijngaardstraat 40, betreffende:
eigendom van:
1. De heer LIECKENS Ludovicus.
2. Mevrouw LIECKENS Magnella.
3. a) De heer GOYVAERTS Paul
b) Mevrouw GOYVAERTS Denise
c) De heer GOYVAERTS Eddy
4. a) Mevrouw LIECKENS Ann
b) De heer LIECKENS Jan
5. a) De heer LIECKENS Paul
b) De heer LIECKENS Luc
c) Mevrouw LIECKENS Rita,
wordt voorgelegd.
De overdracht geschiedt mits de prijs van:
Er kan akkoord gegaan worden met de voorgestelde aankoop van onroerende goederen.
De aankoop van het onroerend goed:
eigendom van:
1. De heer LIECKENS Ludovicus.
2. Mevrouw LIECKENS Magnella.
3. a) De heer GOYVAERTS Paul
b) Mevrouw GOYVAERTS Denise
c) De heer GOYVAERTS Eddy
4. a) Mevrouw LIECKENS Ann
b) De heer LIECKENS Jan
5. a) De heer LIECKENS Paul
b) De heer LIECKENS Luc
c) Mevrouw LIECKENS Rita,
wordt goedgekeurd mits de prijs van:
De gemeenteraadsvoorzitter en de algemeen directeur worden gelast met de ondertekening van de aankoopakte.
De akte wordt verleden door notariskantoor Notadux, met zetel te 2280 Grobbendonk, Wijngaardstraat 40.
De Nijlense gemeentelijke scholen wensen knutsel- en educatief materiaal via het raamcontract uitgeschreven door het Katholieke Onderwijsnet (referentie VZW DOKO-2022-SG01) af te nemen.
Het Katholieke Onderwijsnet treedt voor deze opdracht op als een aankoopcentrale in de zin van artikel 2, 6° van de Wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten.
De raamovereenkomst werd afgesloten voor een periode van 6 jaar vanaf 1 oktober 2022 tot en met 30 september 2028. De opdracht werd gegund onder de vorm van een cascadesysteem, waarbij in de opdrachtdocumenten een rangorde vastligt van de verschillende deelnemers waarbinnen de concrete opdracht altijd eerst toekomt aan de hoogst gerangschikte deelnemer en pas aan de eerstvolgende wanneer deze eerste de opdracht niet aanneemt.
Voor de provincie Antwerpen werd volgende rangorde bepaald:
De Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en meer bepaald artikels 2, 6° en 47 §2 die de aanbestedende overheden vrijstelt van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren wanneer ze een beroep doen op een aankoopcentrale en artikel 43.
Het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het Koninklijk Besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Alle latere aanvullingen op voormelde besluiten, geldig op datum van bekendmaking;
DOKO vzw heeft voor de opdracht leveren van knutsel - en educatief materiaal een raamovereenkomst afgesloten voor de periode van 6 jaar met referentie DOKO-2022-SG01. Zij treedt op als een aankoopcentrale in de zin van artikel 2, 6° van de Wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten. Het is voor de goede werken van de verschillende scholen noodzakelijk dat zij educatief materiaal kunnen afnemen, meer bepaald interactieve tv's. Het afnemen van een raamovereenkomst ontlast het bestuur om zelf de procedure te voeren.
Deze raamovereenkomst werd gesloten met verschillende partijen via een cascadesysteem zodat de levering steeds gegarandeerd is. Bij elke opdracht die op basis van de afgesloten raamovereenkomst moet worden gegund, wordt de deelnemer die de meest voordelige initiële offerte of de regelmatige initiële offerte met de laagste prijs heeft ingediend, uitgenodigd om een eindofferte in te dienen. Indien deze geen eindofferte indient, wordt de deelnemer die de tweede meest voordelige initiële offerte of de regelmatige offerte met de tweede laagste prijs, uitgenodigd om een eindofferte in te dienen. Indien ook deze deelnemer geen eindofferte indient, wordt de deelnemer die de derde meest voordelige initiële offerte of de regelmatige offerte met de derde laagste prijs, uitgenodigd om een eindofferte in te dienen. Dit cascadesysteem wordt toegepast tot op het ogenblik dat de volledige lijst van deelnemers is uitgeput.
De gemeenteraad keurt de toetreding tot de 'Raamovereenkomst voor knutsel -en educatief materiaal' (referentie DOKO-2022-SG01), uitgeschreven en gesloten door de VZW 'Diensten ter Ondersteuning van Katholiek Onderwijs' goed.
Voor de bouw van de nieuwe school in Kessel dient er nieuw schoolmeubilair aangekocht te worden. Het Katholieke Onderwijsnet (referentie DOKO-2020-AW001-BIS ) heeft hiervoor een raamovereenkomst afgesloten.
Het Katholieke Onderwijsnet treedt voor deze opdracht op als een aankoopcentrale in de zin van artikel 2, 6° van de Wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten.
De raamovereenkomst werd afgesloten voor een periode van 2 jaar met de mogelijkheid om 2 keer te verlengen met 1 jaar vanaf 10 maart 2021 tot en met 9 maart 2025. De opdracht werd gegund onder de vorm van een cascadesysteem, waarbij in de opdrachtdocumenten een rangorde vastligt van de verschillende deelnemers waarbinnen de concrete opdracht altijd eerst toekomt aan de hoogst gerangschikte deelnemer en pas aan de eerstvolgende wanneer deze eerste de opdracht niet aanneemt.
Volgende rangorde werd bepaald:
Er wordt een waarborgtermijn van minimum 7 jaar voorzien op de inventarisproducten en minimum 2 jaar op de catalogusproducten.
De leveringstermijn wordt bepaald op maximum 8 weken, naleveringen worden voorzien binnen de 14 kalenderdagen.
De school dient het mandaat te ondertekenen en terug te bezorgen. Dan pas wordt er toegang gegeven tot de website van de verschillende leveranciers.
De Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en meer bepaald artikels 2, 6° en 47 §2 die de aanbestedende overheden vrijstelt van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren wanneer ze een beroep doen op een aankoopcentrale en artikel 43.
Het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het Koninklijk Besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Alle latere aanvullingen op voormelde besluiten, geldig op datum van bekendmaking;
DOKO vzw heeft voor de opdracht raamovereenkomst voor schoolmeubilair een raamovereenkomst afgesloten voor de periode van 4 jaar met referentie DOKO-2020-AW001-BIS. Zij treedt op als een aankoopcentrale in de zin van artikel 2, 6° van de Wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten. Voor de nieuwbouw school Kessel dient er schoolmeubilair besteld te worden. Ook kunnen de andere scholen schoolmeubilair van deze overeenkomst afnemen, indien nodig. Het afnemen van een raamovereenkomst ontlast het bestuur om zelf de procedure te voeren.
Deze raamovereenkomst werd gesloten met 4 verschillende partijen via een cascadesysteem zodat de levering steeds gegarandeerd is. Bij elke opdracht die op basis van de afgesloten raamovereenkomst moet worden gegund, wordt de deelnemer die de meest voordelige initiële offerte of de regelmatige initiële offerte met de laagste prijs heeft ingediend, uitgenodigd om een eindofferte in te dienen. Indien deze geen eindofferte indient, wordt de deelnemer die de tweede meest voordelige initiële offerte of de regelmatige offerte met de tweede laagste prijs, uitgenodigd om een eindofferte in te dienen. Indien ook deze deelnemer geen eindofferte indient, wordt de deelnemer die de derde meest voordelige initiële offerte of de regelmatige offerte met de derde laagste prijs, uitgenodigd om een eindofferte in te dienen. Dit cascadesysteem wordt toegepast tot op het ogenblik dat de volledige lijst van deelnemers is uitgeput.
De gemeenteraad keurt de toetreding tot de 'Raamovereenkomst voor schoolmeubilair' (referentie DOKO-2020-AW001-BIS ), uitgeschreven en gesloten door de VZW 'Diensten ter Ondersteuning van Katholiek Onderwijs' goed.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Mensen die hun sigarettenpeuk op straat gooien, krijgen een gasboete. Laat ons eerlijk zijn, een straat die vol peuken ligt, nodigt uit om er nog andere bij te gooien, en zo veel gasboetes denk ik niet dat er al uitgeschreven zijn.
Hoeveel gasboetes werden er hiervoor uitgeschreven in 2023?
Onlangs was ik voor mijn werk enkele dagen in Mol. Daar zie je dus echt nergens sigarettenpeuken op de grond.
Graag hadden wij andere vuilbakken gezien, zoals vb. in Mol. Daar staan op veel meer plaatsen dan bij ons vuilbakken én deze hebben bovendien allemaal een speciaal stukje voor sigarettenpeuken.
In Lommel is dit trouwens ook het geval.
Onze vraag is dus niet om nu alle vuilbakken te vervangen, maar wel om beschadigde vuilbakken te vervangen naar een nieuwer type.
Ook nieuwe vuilbakken die ergens geplaatst worden, dit type te nemen i.p.v. de standaard vuilbakken.
Blijkbaar werkt het in andere Kempense gemeentes, dus waarom dit bij ons ook niet invoegen?
Antwoord schepen Tom Covens
Het college heeft in zitting van 28 februari 2022 een vuilnisbakkenplan goedgekeurd.
Om tot de opmaak van dit vuilnisbakkenplan te komen werden verschillende acties ondernomen:
- De vuilbakken die we hadden staan (bij opmaak in totaal 186) werden allemaal geïnventariseerd in de gratis applicatie Mijn Mooie Straat, en sinds september 2019 werden hierop liefst 16.799 metingen op uitgevoerd, zodat we een duidelijk overzicht kregen welke vuilbakken veel gebruikt werden, welke regelmatig amper gevuld werden, rond welke vuilbakken regelmatig sluikstort gevonden werd en zo meer.
- Met de betrokken teams van facility werd nagegaan waar er een tekort of een teveel was aan vuilbakken, welke vuilbakken beter verplaatst zouden worden, en waar we een gescheiden inzameling van restafval en PMD zouden kunnen toepassen.
- Aan de commissie milieu, duurzaamheid en afvalbeleid werd advies gevraagd betreffende de vuilbakken.
- In de cataloog van Sterk Merk werden de vuilbakken beschreven waar we in de toekomst mee willen werken, gaande van de RAL-kleuren die we willen gebruiken tot de bestickering van de vuilbakken.
- De sticker welke op de vuilbakken werd gehangen werd uitgewerkt door onze grafisch medewerker, samen met IOK en Mijn Mooie straat. De sticker werd voorzien van een unieke nummer en QR-code, welke gekoppeld is aan de geografische ligging van de vuilbakken op ons grondgebied. Deze QR-code kan intern gebruikt worden door onze medewerkers, maar ook door de burgers gescand worden, waardoor zij via Mijn Mooie Straat een volle vuilbak of sluikstort kunnen melden aan de hand van de nummer van de vuilbak.
Ondertussen is een groot deel van het vuilnisbakkenplan reeds uitgewerkt en momenteel beschikt onze gemeente al over 222 afvalpunten.
Ook de aanbesteding voor de aankoop van de nieuwe vuilbakken is lopende. Hiervoor hebben we een subsidie toegekend gekregen van OVAM. Op de nieuwe vuilbakken zijn asbakken voorzien.
Vanaf het moment dat deze geleverd zijn zullen de nog ontbrekende vuilbakken geplaatst worden. Het betreft nog een 40-tal extra vuilbakken.
Hiernaast is er ook nog onze actie met de zakasbakjes lopende, welke in de beginfase gratis uitgedeeld werden aan rokers op evenementen, en nadien en nu nog steeds te koop worden aangeboden bij de handelaars, op het gemeentehuis en het recyclagepark.
Onze gemeente is tevens ook een samenwerking aangegaan met OVAM, waarbij door OVAM gewestelijke vaststellers GAS op het terrein worden uitgestuurd. Sinds de start in mei 2023 en tot eind 2023 hebben 9 handhavingsacties plaatsgevonden op Nijlens grondgebied.
Hierbij werden 114 visuele controles uitgevoerd waarvan:
Visuele controles houden in dat mensen hun afval reglementair weggooiden of een hondenpoepzakje konden voorleggen.
Er werden tevens 37 bestuurlijke verslagen opgemaakt, welke overgemaakt werden aan de gas-ambtenaar, waarvan
Voor dit jaar plannen wij tevens nog een actie in om cafés en feestzalen te mobiliseren om een in een straal van 15 m rond hun zaak de omgeving proper te houden. Deze actie dient nog verder uitgewerkt te worden.
Besluit
Voor raadslid Inge Schoovaerts voldoet dit antwoord en moet niet gestemd worden over dit punt.
Als we onze identiteitskaart moeten vernieuwen, krijgen we een uitnodiging.
Op deze uitnodiging staat dat we ons moeten aanmelden met bepaalde documenten op het gemeentehuis.
Als onze burgers dat dan doen, worden ze wandelen gestuurd. Want je moet eerst een afspraak maken.
Is het dan zo moeilijk om dat op dat briefje te zetten, maak een afspraak?
Ik heb van 2 verschillende mensen gehoord dat ze de sneeuw en weer en wind trotseerden om dan zo 'n antwoord te krijgen, niet fijn.
Wij hadden dus graag dat ene extra zinnetje op het document dat zegt dat je eerst een afspraak moet maken.
Antwoord schepen Luc Luyten
De uitnodigingen voor het vernieuwen van de e-id zijn momenteel voorgedrukte uitnodigingen vanuit de federale overheid.
In Nijlen wordt hier, normaal gezien, “maak een afspraak” op gestempeld en de telefoonnummer.
De laatste mailings zijn verkeerdelijk vertrokken zonder deze stempel.
Wanneer een burger aan het onthaal komt zonder afspraak voor een product dat op afspraak is, kijken de onthaal medewerkers wat de eerstvolgende vrije moment is voor de afspraak.
Als de burger in de voormiddag komt, is dat vaak nog diezelfde dag.
Er wordt gewerkt aan een gepersonaliseerde uitnodigingsbrief voor het vernieuwen van de e-id’s. Hierop zal duidelijk vermeld worden dat dit een product op afspraak is en via welke kanalen de afspraak kan gemaakt worden.
Besluit
Voor raadslid Inge Schoovaerts voldoet dit antwoord en moet niet gestemd worden over dit punt.
Hoe ver staat het met onze nieuwe beloofde laadpalen?
Is er al een oplossing voor de problematiek met de deelwagens die zeer vaak op de 'gewone' laadparking staan?
Deze blijven er dan ook gewoon staan, terwijl de wet wel zegt; auto geladen--> auto verplaatsen.
Waarom telt dit dan niet voor de deelwagens?
Ik heb de nieuwe palen nog niet gezien en januari is ondertussen om.
Antwoord schepen Victor De Groof
Timing is alles, aangezien jullie ook zullen gezien hebben dat op de strategisch aangevraagde locaties de laadpalen ondertussen geplaatst werden of nog geplaatst worden in de komende periode. Bv aan de parking in de Graanweg, hier aan de Statiestraat en de Woeringenstraat staan ze er al.
Nu, de palen moeten uiteraard nog wel aangesloten worden door Fluvius vooraleer ze ook effectief werken en wij dringen daar uiteraard op aan bij Fluvius.
Wat betreft de cambio’s: zij hebben een eigen gereserveerde standplaats, maar wanneer ze die niet gebruiken en elders parkeren, moeten ze uiteraard de geldende parkeerregels volgen.
Maar zoals steeds gesteld, vermoed ik dat de druk op de publieke laadpalen zal afnemen nu we de capaciteit gaan vermenigvuldigen met een factor 4 à 5.
Kan het wegvallen van de elektriciteit in blok B en de rookontwikkeling in de elektriciteitskast van githo nijlen op 9 januari 2024 veroorzaakt zijn doordat het dak niet geïsoleerd is?
Antwoord schepen Luc Luyten
Aan de ingang van githo nijlen langs de Gemeentestraat is er een verbinding in glas tussen het oude gebouw en het nieuwe stuk. In die gang staat de elektriciteitskast achter een afgesloten deur. De glazen verbinding is een koudebrug, wat condens veroorzaakt. Dit condens is in de kast terecht gekomen. Hierdoor is een kortsluiting ontstaan, met rookontwikkeling tot gevolg. Toen de rookontwikkeling opgemerkt werd, zijn er in aanwezigheid van de preventieadviseur meteen de nodige stappen gezet. De elektriciteitsruimte werd verder verlucht door het openen van de deuren, waarna er een brandblusapparaat ter plaatse werd gebracht om indien nodig gebruikt te kunnen worden. Dit was echter niet noodzakelijk omdat de rookontwikkeling vrijwel onmiddellijk stopte. In de school wordt bekeken om het glas weg te halen en te vervangen door een andere constructie, zodat dit niet meer kan gebeuren.
Mondelinge vragen ingediend tijdens de vergadering.
Artikel 4 §4 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, zoals vastgesteld in de gemeenteraad van 21 juni 2022.
Na afhandeling van de agenda van de openbare vergadering kunnen de raadsleden mondelinge vragen stellen over gemeentelijke aangelegenheden, die niet op de agenda van de raad staan. Deze mondelinge vragen worden ten laatste tijdens de volgende zitting beantwoord.
De gemeenteraad neemt kennis van de mondelinge vragen:
- raadslid Charlotte Bats vraagt of er in het kader van de uitvoering van de laatste fase m.b.t. Baanbrekend Bevel de bewoners hierover nog bevraagd worden.
- raadslid Jan Verbraecken vraagt voor de volgende gemeenteraad:
- Welke oplossing wordt er voorzien voor de wateroverlast aan de plantenkwekerij op de Broechemsesteenweg?
- Er zou een vernietigingsbesluit zijn over de aanplant van het bos in Bevel. Gaan de gemeente hier ook tegen in beroep of legt de gemeente zich hierbij neer?
- raadslid Leo Verelst vraagt naar de stand van zaken m.b.t. de verkeerproblematiek aan het kruispunt Smoutmolendreef - Zagerijstraat.