Met het nieuwjaarszingen zijn volgende aantallen zangertjes langs geweest en hebben elk € 0,50 gekregen:
– Bevel: 74
– Kessel: 50
– Nijlen: 605
De raadscommissie ruimtelijke ontwikkeling gaat door op dinsdag 23 januari 2024 om 19.30 uur in de raadzaal.
Na de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn en de gemeenteraad worden alle raadsleden en de aanwezigen uitgenodigd in de brandweerkazerne om tezamen met de vrijwillige brandweerlieden te klinken op het nieuwe jaar.
De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 19 december 2023 dienen ter goedkeuring voorgelegd te worden aan de volgende raadszitting.
Artikel 32 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikel 26 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, zoals vastgesteld in de gemeenteraad van 21 juni 2022.
De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 19 december 2023 zijn opgemaakt.
De notulen en het zittingsverslag kunnen worden goedgekeurd.
De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 19 december 2023 worden goedgekeurd.
In de gemeenteraad van 6 september 2022 werd een retributiereglement voor de aanrekening van administratieve kosten, ten gevolge van niet-tijdige betaling van facturen, goedgekeurd
In het Belgisch Staatsblad verscheen op 23 mei 2023 de wet van 4 mei 2023 "houdende invoeging van boek XIX Schulden van de consument in het Wetboek van economisch recht". Deze wetgeving voorziet een aantal wijzigingen die een impact hebben op dit retributiereglement. De wetswijziging heeft volgende gevolgen: consumenten hebben na ontvangst van de eerste herinneringsbrief minstens 14 kalenderdagen de tijd om hun schuld af te lossen, zonder extra kosten. Als de factuur dan nog niet betaald is, kunnen verwijlintresten en/of kosten worden aangerekend maar die zijn wel geplafonneerd.
Omwille van deze nieuwe wetgeving ter bescherming van consumenten wordt er een onderscheid gemaakt tussen GAS-boetes, fiscale vorderingen en niet-fiscale vorderingen ten laste van niet-consumenten enerzijds en niet-fiscale vorderingen ten laste van consumenten anderzijds.
Artikel 173 van de Grondwet;
Artikel 40 § 3, artikel 41 °14, artikel 177 van het Decreet over het Lokaal Bestuur:
Omzendbrief van de Vlaamse Regering betreffende de gemeentefiscaliteit dd. 15 februari 2019;
Invorderingswetboek;
Wetboek van economisch recht van 28 februari 2013;
De wet van 4 mei "houdende invoeging van boek XIX Schulden van de consument in het Wetboek van economisch recht"
De niet-tijdige betaling van schulden brengt administratieve prestaties en kosten met zich mee voor de gemeente. Het is aangewezen deze kosten te recupereren bij de nalatige schuldenaar.
De gemeenteraad keurt het retributiereglement goed inzake de aanrekening van kosten naar aanleiding van de invorderingsprocedure van GAS-boetes, fiscale vorderingen en niet-fiscale vorderingen ten laste van niet-consumenten.
In de gemeenteraad van 6 september 2022 werd een retributiereglement voor de aanrekening van administratieve kosten, ten gevolge van niet-tijdige betaling van facturen, goedgekeurd
In het Belgisch Staatsblad verscheen op 23 mei 2023 de wet van 4 mei 2023 "houdende invoeging van boek XIX Schulden van de consument in het Wetboek van economisch recht". Deze wetgeving voorziet een aantal wijzigingen die een impact hebben op dit retributiereglement. De wetswijziging heeft volgende gevolgen: consumenten hebben na ontvangst van de eerste herinneringsbrief minstens 14 kalenderdagen de tijd om hun schuld af te lossen, zonder extra kosten. Als de factuur dan nog niet betaald is, kunnen verwijlintresten en/of kosten worden aangerekend maar die zijn wel geplafonneerd.
Omwille van deze nieuwe wetgeving ter bescherming van consumenten wordt er een onderscheid gemaakt tussen GAS-boetes, fiscale vorderingen en niet-fiscale vorderingen ten laste van niet-consumenten enerzijds en niet-fiscale vorderingen ten laste van consumenten anderzijds.
Artikel 173 van de Grondwet;
Artikel 40 § 3, artikel 41 °14, artikel 177 van het Decreet over het Lokaal Bestuur:
Omzendbrief van de Vlaamse Regering betreffende de gemeentefiscaliteit dd. 15 februari 2019;
Invorderingswetboek;
Wetboek van economisch recht van 28 februari 2013;
De wet van 4 mei "houdende invoeging van boek XIX Schulden van de consument in het Wetboek van economisch recht"
De niet-tijdige betaling van schulden door consumenten brengt administratieve prestaties en kosten met zich mee voor de gemeente. Het is aangewezen deze kosten te recupereren bij de nalatige schuldenaar. De tot op heden aangerekende retributie wordt ingevolge de hogere wetgeving geplafonneerd voor de consument.
De consument, zoals gedefinieerd in boek I van het wetboek van economisch recht van 28 februari 2013, is iedere natuurlijke persoon die handelt voor doeleinden die buiten zijn handels-, bedrijfs-, ambachts-, of beroepsactiviteit vallen).
De gemeenteraad keurt het retributiereglement goed inzake de aanrekening van kosten naar aanleiding van de invorderingsprocedure van niet-fiscale vorderingen (uitgezonderd GAS-boetes) ten laste van consumenten.
We lazen in de krant dat het Berlaarse gemeentebestuur een oproep deed voor vrijwilligers voor het bemannen van de stem- en telbureaus bij de verkiezingen die in 2024 zullen doorgaan.
Wij vinden dit een bijzonder positief initiatief aangezien dit ervoor kan zorgen dat (liefst) een heleboel "opgevorderde" voorzitters en bijzitters tegen hun zin hun burgerplicht moeten vervullen. Het zal uiteraard afwachten zijn of er veel respons zal komen op zo'n oproep, maar het is alleszins de moeite waard om te proberen.
We moeten zeker het warm water niet opnieuw uitvinden en kunnen bij onze buren van Berlaar ongetwijfeld informatie krijgen over hoe zij dit aanpakken, zodat de organisatie ervan in Nijlen niet al te arbeidsintensief hoeft te zijn. De meeste info vinden we trouwens gewoon terug op de website van de gemeente Berlaar.
Wij stellen daarom voor om een gelijkaardig initiatief op te starten en een oproep te lanceren voor vrijwilligers voor de verkiezingen van 2024.
Antwoord burgemeester Paul Verbeeck
Voor de verkiezingen van 9 juni 2024 wordt een oproep voor vrijwilligers gedaan in maart, gelijkaardig aan die van Berlaar. De verkiezingen worden samen georganiseerd met Heist-op-den-berg (hoofdbureau kanton). Ook zij lanceren in maart een oproep voor vrijwilligers. De vrederechter (voorzitter hoofdbureau) wordt op de hoogte gebracht van de oproepen. Voor oktober is het nog af te wachten, want bij de vorige gemeenteraadsverkiezingen mocht niet met vrijwilligers worden gewerkt.
Besluit
Voor raadslid Leo Verelst moet er niet gestemd worden over dit voorstel, nu wordt bevestigd dat vrijwilligers effectief worden opgeroepen.
Raadslid Leo Verelst vraagt om een toelichting te geven over de stand van zaken m.b.t. het Kerkenbeleidsplan.
Antwoord burgemeester Paul Verbeeck
In de laatste stuurgroep van september 2023 is volgende update meegegeven. Er wordt momenteel gewerkt aan 2 fusies, nl. in Kessel tussen de parochies Sint-Lambertus en Onze-Lieve-Vrouw Koningin van de Vrede en in Nijlen tussen de parochies Sint-Willibrordus en Onze-Lieve-Vrouw. Kerken kunnen niet opgeheven worden vooraleer de fusieoperaties rond zijn. Momenteel liggen de fusiedossiers voor advies voor bij de priesterraad. Vervolgens gaan ze naar de bisschop en nadien naar de burgerlijke overheid (Vlaamse overheid). Na goedkeuring door de Vlaamse overheid wordt de samenvoeging van de betrokken parochies gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad en zijn de fusies definitief. De doorlooptijd van de procedure is niet gekend.
Als de fusies doorgaan zou de kerk van de Onze-Lieve-Vrouwparochie een herbestemming kunnen krijgen. Officieus is door de kerkgemeenschap al afscheid genomen van dit kerkgebouw en mag het al gebruikt worden voor andere activiteiten. Gewone vieringen vinden niet meer plaats. Occasionele vieringen zoals begrafenissen kunnen momenteel dus nog blijven doorgaan.
De kerk Onze-Lieve-Vrouw Koningin van de Vrede van Kessel-station zou na de fusie ook een definitieve herbestemming kunnen krijgen. Momenteel wordt ze tijdelijk gebruikt door de nabijgelegen school. Bedoeling is om een gebruiksovereenkomst af te sluiten waarbij de school huur en/of kostenvergoeding zou betalen voor het gebruik van het gebouw. We volgen dit dossier ook van nabij op omdat er een gsm-mast is geplaatst in de klokkentoren van deze kerk.
Wat betreft de Sint-Pauluskerk aan de Broechemsesteenweg werd aanvankelijk geopteerd voor een nevenbestemming, d.w.z. dat er naast de erediensten ook andere activiteiten kunnen doorgaan, maar de geesten evolueren en er wordt momenteel gedacht om toch te gaan naar een herbestemming. Er is al interesse van zowel private als publieke spelers.
Voor de kerk Onze-Lieve-Vrouw ten hemel Opgenomen van Bevel was het plan om na 15 jaar te bekijken in welke richting het zou evolueren, maar nu gaan er meer en meer stemmen op om deze kerk toch uitsluitend voor de erediensten te behouden .
De Sint-Lambertuskerk van Kessel-centrum en de Sint-Willibroduskerk van Nijlen zouden blijven gebruikt worden voor de erediensten.
In de loop van het voorjaar 2025 zal het huidige kerkenbeleidsplan moeten geactualiseerd worden.
In het schepencollege van 11 december 2023 werd bij hoogdringendheid het contract voor de bodemsanering van de gronden aan de speelzone van onze buitenschoolse kinderopvang in de Statiestraat toegewezen aan de firma Sun Calor BV en dit voor een bedrag van 54.237,54 euro exclusief btw, 65.627,42 euro inclusief btw.
Graag kregen we een gedetailleerde toelichting over deze toewijzing en over de berekening die gemaakt werd om de prijzen van de ingeschreven firma's te vergelijken.
Waarom werd er voor de grondaanvoer geen offerte gevraagd aan de lokale grondwerker?
Antwoord schepen Tom Covens
Wij hebben na de toewijzingsbeslissing ook vastgesteld dat er een berekeningsfout werd gemaakt in de prijsvergelijking, maar ondanks deze fout blijft de firma Sun Calor BV de goedkoopste en was dit de betere offerte.
In het kader van de opdracht “Bodemsanering speelzone BKO Statiestraat" en de snelle uitvoeringstermijn werd de procedure van offerteaanvraag gevolgd.
Er werden 4 ondernemers gecontacteerd om een offerte aan te leveren:
Er werden 2 offertes ontvangen:
Om tot een correct vergelijk te komen tussen de offertes werd het aantal ton af en aan te voeren grond gelijk gezet en werden de opgegeven prijzen voor grondafvoer en -aanvoer herberekend inclusief transport. Bij deze berekening werd dus een rekenfout gemaakt, zoals in het begin van mijn betoog aangehaald, maar bij een correcte nacalculatie blijft Sun Calor BV de goedkoopste.
Het plan van aanpak wordt bij Sun Calor BV ook duidelijker omschreven, bv. het verwijderen en afvoeren van de betonnen sokkels is voorzien, het ter plaatse stockeren van de speelkeien en het terugplaatsen van het hekwerk is inclusief, alsook het afleveren van de wettelijke attesten.
Aan de hand van dit alles kan worden gesteld dat de offerte van Sun Calor BV economisch meest voordeligst is op basis van de beste prijs-kwaliteitsverhouding.
Voor de plaatselijke ondernemer konden wij niet kiezen, omdat je een erkenning moet hebben om deze werken uit te voeren. Dit had wel gekund voor enkel de aanvoer van de gekeurde grond, maar we wilden een gecoördineerde aanpak om het terrein zo snel mogelijk terug klaar te hebben voor de kinderopvang.
We kregen te horen dat de bouwwerken aan de nieuwe Goezo! basisschool in Kessel zouden stilgelegd zijn wegens een dispuut met de aannemer.
Graag vernamen wij :
- of deze informatie klopt?
- zo ja, hoelang de werf al stilligt en wat de prognoses zijn voor de hervatting van de werken?
- wat het exacte probleem is en hoe dit zal opgelost worden?
- welke extra kost of extra tijd dit probleem met zich zal meebrengen?
Antwoord schepen Paul Laurijssen
De werken liggen niet stil. De uitvoeringstermijn blijft lopen. Er is wel een probleem met gebouw A (houten klassengebouw). De aannemer heeft tijdens en het het bouwverlof de houtconstructie onvoldoende afgeschermd, met als gevolg dat het gebouw door het vocht is beginnen scheeftrekken.
Wij maakten een proces-verbaal van ingebrekestelling op voor:
De bal lag dus in het kamp van de aannemer om met een oplossing te komen.
De architect suggereerde om de houten structuur deels af te breken en de aannemer deed andere voorstellen, maar dit alles nam veel tijd in beslag en we kwamen niet tot een gewenste oplossing. Elke werfvergadering werd hierop gewezen. Over de oplossingen die de aannemer aanbracht waren er ondertussen ook twijfels bij de stabiliteitsingenieur. Dan hebben we de aannemer opnieuw in gebreke gesteld, wegens het uitblijven van een oplossing van het probleem.
Eind 2023 liet de aannemer dan weten niet verantwoordelijk te zijn en legt hij alles terug in handen van de gemeente en de architect.
Daarop hebben wij als gemeente een raadsman aangesteld en werd aan de aannemer voorgesteld om dit proberen minnelijk uit te klaren door een extern expert aan te stellen om te bepalen hoe het verder moet en tot een oplossing kan gekomen worden. Wat betreft financiële kwesties of uitvoeringstermijnen is vandaag niets gekend, dat is afwachten.
We vernamen dat het oud gemeentehuis van Kessel waar voorheen eerst het OCMW en daarna andere gemeentelijke diensten gehuisvest waren, intussen al een tijdlang leegstaat. Daarmee kunnen we het gebouw toevoegen aan het groeiende lijstje van leegstaande of niet optimaal benutte gemeentelijke gebouwen.
Wij vernamen graag wat de plannen van de meerderheid zijn met dit gebouw, dit zowel op korte als op langere termijn.
Verder vragen wij ook of de nodige maatregelen getroffen werden om het leegstaande gebouw te beschermen tegen eventuele winterschade. Het zou immers niet de eerste keer zijn dat in een gemeentelijk gebouw de leidingen bevriezen tijdens een strenge winterperiode, met alle mogelijke waterschade van dien tot gevolg.
Antwoord Luc Luyten
Door de energiecrisis van de voorbije periode werd besloten om de te verwarmen gebouwen te minimaliseren. De gebruikers van het gebouw vonden mee hun plaats in o.a. site Koningsbaan en het gemeentehuis en deels thuiswerk. Hierdoor kon de gemeente extra besparen op verwarmingskosten. Dit neemt niet weg dat er minimaal verwarmd wordt momenteel om inderdaad vorstschade te voorkomen.
Rond de toekomst van het gebouw staan nog alle wegen open. We krijgen ook wel wat vragen van vzw’s en particulieren over het gebruiken van het gebouw. Dit zal worden bekeken. Wat betreft de lange termijn zal het aan de nieuwe bestuursploeg zijn om hierin een beslissing te nemen.
Mondelinge vragen ingediend tijdens de vergadering.
Artikel 4 §4 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, zoals vastgesteld in de gemeenteraad van 21 juni 2022.
Na afhandeling van de agenda van de openbare vergadering kunnen de raadsleden mondelinge vragen stellen over gemeentelijke aangelegenheden, die niet op de agenda van de raad staan. Deze mondelinge vragen worden ten laatste tijdens de volgende zitting beantwoord.
De gemeenteraad neemt kennis van de mondelinge vragen:
- raadslid Jan Verbraecken vraagt om in de toekomst tussen 9 en 12 uur het centrum autovrij/luw te maken tijdens het nieuwjaarszingen;
- raadslid Jan Verbraecken vraagt om te tellen hoeveel mensen effectief gebruiken maken van De Lijn in Bevel;
- raadslid Simon Kenens vraagt om te onderzoeken of registratie van sterrenkindjes en een vorm van herdenking op de begraafplaatsen mogelijk is;
- raadslid Inge Schoovaerts vraagt om tegen de volgende gemeenteraad meer duidelijkheid te geven of de recente problemen aan de elektriciteitskast in githo nijlen kunnen te maken hebben met het stuk dak dat niet geïsoleerd is;
- raadslid Leo Verelst vraagt waarom er nog geen antwoord werd bezorgd en een oplossing werd aangereikt aan de bewoners van Notarishof i.v.m. hun vraag tot een parkeerverbod aldaar;
- raadslid Leo Verelst vraagt waarom een buurtbewoner geen uitnodiging ontving voor de infovergadering over Beekpark Zuid midden december.