Terug
Gepubliceerd op 03/04/2024

2024_GR_00042 - Aanstelling gewestelijke vaststellers GAS - Goedkeuring

Gemeenteraad
di 26/03/2024 - 20:00 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Ferdi Heylen, voorzitter; Paul Verbeeck, burgemeester; Victor De Groof, schepen; Griet Van Olmen, schepen; Paul Laurijssen, schepen; Tom Covens, schepen; Leo Verelst, raadslid; Ingrid Van Wunsel, raadslid; Johan Van Dessel, raadslid; Andre Marien, raadslid; Inge Schoovaerts, raadslid; Dorien Van Assche, raadslid; Jan Verbraecken, raadslid; Ymke Govaerts, raadslid; Jonas Verwimp, raadslid; Charlotte Op de Beeck, raadslid; Jef De bruyn, raadslid; Stijn Lemmens, raadslid; Simon Kenens, raadslid; Annelies Van Looy, raadslid; Peter De Lens, raadslid; Charlotte Bats, raadslid; Els Herremans, raadslid; Veerle Poelmans, algemeen directeur

Verontschuldigd

Luc Luyten, schepen; Lien Du Four, schepen; Bert Celis, raadslid; Danny Kerkhofs, raadslid

Secretaris

Veerle Poelmans, algemeen directeur

Voorzitter

Ferdi Heylen, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00042 - Aanstelling gewestelijke vaststellers GAS - Goedkeuring

Aanwezig

Ferdi Heylen, Paul Verbeeck, Victor De Groof, Griet Van Olmen, Paul Laurijssen, Tom Covens, Leo Verelst, Ingrid Van Wunsel, Johan Van Dessel, Andre Marien, Inge Schoovaerts, Dorien Van Assche, Jan Verbraecken, Ymke Govaerts, Jonas Verwimp, Charlotte Op de Beeck, Jef De bruyn, Stijn Lemmens, Simon Kenens, Annelies Van Looy, Peter De Lens, Charlotte Bats, Els Herremans, Veerle Poelmans
Stemmen voor 21
Griet Van Olmen, Paul Laurijssen, Paul Verbeeck, Leo Verelst, Stijn Lemmens, Johan Van Dessel, Andre Marien, Jef De bruyn, Dorien Van Assche, Peter De Lens, Tom Covens, Jan Verbraecken, Simon Kenens, Charlotte Op de Beeck, Victor De Groof, Ymke Govaerts, Jonas Verwimp, Annelies Van Looy, Charlotte Bats, Els Herremans, Ferdi Heylen
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 2
Ingrid Van Wunsel, Inge Schoovaerts
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2024_GR_00042 - Aanstelling gewestelijke vaststellers GAS - Goedkeuring 2024_GR_00042 - Aanstelling gewestelijke vaststellers GAS - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Als lokaal bestuur krijgen wij in onze dagelijkse strijd tegen het zwerfvuil steun van de Vlaamse overheid, waarbij zwerfvuilhandhavers zich uitsluitend met de controle op zwerfvuil bezighouden. Ze worden aangestuurd door het team Terreincontrole van de OVAM.

De wet van 24 juni 2013, betreffende de gemeentelijke administratieve sancties van de Nieuwe Gemeentewet en van de wet van 15 mei 2007 tot instelling van de functie van gemeenschapswacht, tot instelling van de dienst gemeenschapswachten en tot wijziging van artikel 119bis van de Nieuwe Gemeentewet, werd gewijzigd via de wet van 11 december 2023.

Sinds 8 januari 2024 is de nieuwe GAS-wetgeving van kracht waardoor, overeenkomstig artikel 21, §1, eerste lid, 2° van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties, in het aanstellingsbesluit integraal verwezen mag worden naar “de OVAM” en niet langer de personeelsleden zelf benoemd moeten worden.

Zwerfvuil is klein afval dat mensen al dan niet bewust op een daarvoor niet-bestemde plaats achterlaten. Voorbeelden zijn sigarettenpeuken, kauwgom, etensresten, blikjes, flesjes, snoepverpakkingen, mondmaskers, zakdoekjes, hondenpoepzakjes, kleine zakjes met afval.
Duo-patrouilles op het terrein proberen overtreders te betrappen terwijl ze zwerfvuil achterlaten. De handhavers opereren ook ’s avonds en in het weekend. Weet dat zij ook controleren of hondenuitlaters het verplichte hondenpoepzakje bij zich hebben tijdens hun dagelijkse wandeling.

Juridische grond

De wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties; en meer in het bijzonder artikel 21 §1, 2°, en zijn latere wijzigingen.

Het KB van 21 december 2013 tot vaststelling van de minimumvoorwaarden inzake selectie, aanwerving, opleiding en bevoegdheid van de ambtenaren en personeelsleden die bevoegd zijn tot vaststelling van inbreuken die aanleiding kunnen geven tot de oplegging van een gemeentelijke administratieve sanctie.

Het besluit van de gemeenteraad van 5 september 2017 tot vaststelling van de Algemene Bestuurlijke Politieverordening (gemeentelijk reglement betreffende de gemeentelijke administratieve sancties), en latere aanvullingen.

Argumentatie

Als lokaal bestuur krijgen wij in onze dagelijkse strijd tegen het zwerfvuil steun van de Vlaamse overheid door gewestelijke zwerfvuilhandhavers.

Wat is de procedure :

  • Als de handhavers een overtreding vaststellen, maken ze direct een bestuurlijk verslag op. Er wordt niet gewerkt met waarschuwingen.
  • Dit bestuurlijk verslag bezorgen ze aan de bevoegde ambtenaar van onze gemeente.
  • De sanctionerende ambtenaar heeft 6 maanden de tijd om het dossier te behandelen en een GAS-boete of een alternatieve maatregel op te leggen. 
  • Deze aanpak is uiteraard pas succesvol als er een effectieve beboeting volgt. 

Er wordt vooral gehandhaafd op zwerfvuilgevoelige plekken: dat zijn omgevingen waar veel mensen aanwezig zijn, dus niet op landelijke wegen of rustige woonwijken. Wel bijvoorbeeld in winkelstraten, op parkings, en tijdens evenementen. Ook kermissen, jaarmarkten, festivals en sportwedstrijden zijn zwerfvuilgevoelig en komen in aanmerking. 

Wat doen zwerfvuilhandhavers niet :

  • sensibiliserende acties;
  • controles op sluikstorten;
  • controles van het huisvuil (verkeerde tijdstip, verkeerde recipiënt …);
  • analyse van camerabeelden;
  • controle op andere afvalovertredingen.

Het is noodzakelijk om deze gewestelijke personeelsleden aan te stellen als vaststeller gemeentelijke administratieve sancties met het oog op de sanctionering via een gemeentelijke administratieve sanctie van overtredingen op de bepalingen van gemeentelijke reglementering die binnen hun welomschreven bevoegdheid te situeren zijn. Deze gewestelijke vaststellers mogen enkel binnen de omschreven bevoegdheid optreden.

De personeelsleden moeten voldoen aan de vereisten zoals bepaald in het Koninklijk Besluit van 21 december 2013 [tot vaststelling van de minimumvoorwaarden inzake selectie, aanwerving, opleiding en bevoegdheid van de ambtenaren en personeelsleden die bevoegd zijn tot vaststelling van inbreuken die aanleiding kunnen geven tot de oplegging van een gemeentelijke administratieve sanctie]. Dit zijn enerzijds aanwervings- of aanstellingsvoorwaarden en anderzijds het slagen voor een verplichte opleiding.

Sinds 8 januari 2024 is de nieuwe GAS-wetgeving van kracht waardoor, overeenkomstig artikel 21, §1, eerste lid, 2° van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties, in het aanstellingsbesluit integraal verwezen mag worden naar “de OVAM” en niet langer de personeelsleden zelf benoemt moeten worden.

De OVAM houdt een lijst bij met de namen van de personeelsleden belast met de vaststellingsopdracht, en deze zal daar ter inzage liggen.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De OVAM wordt aangesteld als gewestelijk vaststeller, waarbij de personeelsleden aangeduid door de leidende ambtenaar van deze entiteit, een vaststellingsbevoegdheid krijgen voor de gemeentelijke administratieve sancties van de gemeente Nijlen voor de vaststelling van overtredingen op de Algemene Bestuurlijke Bestuursverordening, meer bepaald voor de volgende artikels: 

artikel 7

Het is verboden ieder voorwerp of plaats in de openbare ruimte te bevuilen op gelijk welke manier (zoals o.a. het weggooien van verpakkingen van snoep, snacks, sigaretten, drank en andere versnaperingen, alsook allerlei papierafval, kauwgom, zakjes of sigarettenpeuken), door eigen toedoen of door toedoen van de personen, dieren of zaken waarop men toezicht of waarover men zeggenschap heeft. Met voorwerp of plaats wordt onder andere bedoeld:

1. ieder voorwerp van algemeen nut of ieder voorwerp voor de versiering van de openbare ruimte;

2. ieder onderdeel van het straatmeubilair;

3. galerijen en doorgangen op private grond die voor het publiek toegankelijk zijn;

4. openbare gebouwen en privé-eigendommen;

5. voertuigen van derden.

artikel 11:

 De begeleiders van honden, met uitzondering van andersvaliden vergezeld van een geleidehond, zijn verplicht:

  • te beletten dat hun hond de openbare ruimte bevuilt met zijn uitwerpselen;
  • de uitwerpselen van hun hond onmiddellijk te verwijderen.

De begeleiders, met uitzondering van andersvaliden vergezeld van een geleidehond, moeten steeds in het bezit zijn van een zakje voor het verwijderen van de uitwerpselen van hun dier. Het zakje moet ertoe geschikt zijn en gesloten kunnen worden. Het zakje dient op het eerste verzoek te worden getoond aan de politie of een beëdigde aangestelde van de gemeente.

De bepalingen van dit artikel ontslaan de aangelanden niet van hun verplichting inzake het onderhouden en proper houden van de voetpaden en bermen.

Artikel 2

Een uittreksel van deze beslissing wordt overgemaakt aan de lokale politie Berlaar-Nijlen.