Nieuw Nijlen ijvert al jaren voor transparantie over het bestuur en het financiële reilen van zeilen binnenste gemeentebestuur. Daarbij horen ook de gemeentelijke instellingen en scholen.
In het kader van deze transparantie vroeg ik op 16 juli aan het schepencollege via het recht op afschrift het overzicht op van alle werken die sedert 2019 door het Githo werden uitgevoerd voor derden, zowel voor verenigingen als voor particulieren.
Op 6 augustus, of exact 3 weken later - met name de laatste dag dat het schepencollege kan antwoorden conform de termijn vastgelegd in het huishoudelijk reglement, krijg ik het volgende antwoord :l
Het college heeft uw vraag tot afschrift goed ontvangen. Er bestaat geen overzichtsdocument van alle werken die door het githo werden uitgevoerd voor derden. Aangezien de gevraagde informatie niet is opgenomen in een bestaand bestuursdocument, kunnen wij dus niet ingaan op uw vraag tot afschrift. U kan wel uw vraag stellen als een schriftelijke vraag (artikel 7 §10 huishoudelijk reglement), waarna de gevraagde info kan verzameld en bezorgd worden.
Spijtig dat ik pas na drie weken en dus op de uiterste antwoorddatum te horen krijg dat men mij niet de nodige info kon bezorgen. Dit wist men uiteraard ook al eerder.
Zoals werd aangegeven in het antwoord heb ik onmiddellijk, dezelfde 6 augustus, dan ook een schriftelijke vraag gesteld, met dezelfde inhoud, met name :
Het Githo levert soms diensten aan derden, zowel verenigingen als particulieren (bv het bouwen van een trap, ramen, elektriciteitswerken, onderhoud voertuigen, ...).
Graag ontving ik een overzicht van al deze werken die sedert 2019 door het Githo werden uitgevoerd voor derden, zowel voor verenigingen als voor particulieren.
Graag vernamen wij naast een omschrijving van de werken ook het bedrag dat hiervoor aangerekend werd.
Indien mogelijk ook graag vermelding van de begunstigde van de uitgevoerde werken. Indien dit niet kan bezorgd worden, kreeg ik graag inzage van de namen van al deze verenigingen en personen.
Voor het antwoord op deze schriftelijke vraag heeft het College conform het huishoudelijk reglement een maand de tijd. Die maand is op datum van de gemeenteraad van 3 september nog net niet verstreken, zodat ik de vraag, om nog verder tijdverlies te vermijden, meteen op de gemeenteraad stel. Het college moet de vraag immers, rekening houdend met de maximumtermijn, immers al behandeld hebben intussen.
Vandaar mijn vraag om tijdens deze gemeenteraad een uitgebreid antwoord te krijgen op de volgende vragen:
- graag voorstelling van een gedetailleerd overzicht van al de werken die hierboven opgesomd werden, alsook de omschrijving en de prijs die hiervoor werd aangerekend.
- graag kreeg ik ook toelichting over de persoon, vereniging of onderneming voor wie de werken werden uitgevoerd. Aangezien dit persoonsgegevens betreft, zal dit onderdeel vermoedelijk in de geheime zitting behandeld moeten worden. De overige punten, waarin geen namen vermeld worden, wens ik beantwoord te zien in de openbare zitting.
- graag ook een antwoord op de vraag hoe het kan dat werken die door een school tegen betaling worden uitgevoerd niet in een officieel document terug te vinden zijn. Hiervan moet toch informatie beschikbaar zijn in het kader van de opvolging van de orders en de planning van afgesproken werken? En belangrijker nog, moet er toch ook een spoor zijn in de boekhouding van het Githo of de gemeente over de aankoop van materialen en over de inkomsten die werden ontvangen voor de geleverde prestaties en materialen ? Als dat niet het geval is, hoe kunnen deze uitgaven en inkomsten dan correct worden verwerkt in het budget en in de jaarrekening van de gemeente? We mogen toch hopen dat het schepencollege en een gemeentelijke instelling als het Githo dit alles op een officiële manier afwerken?
Ik vraag hierbij dus expliciet de behandeling in de openbare zitting van de vragen die in het openbaar kunnen behandeld worden. Wat betreft de eventuele toelichting rond namen kan dit deel voor mij behandeld worden in de geheime zitting.
Antwoord schepen Griet Van Olmen
In het kader van uw informatierecht hebt u het recht een afschrift te vragen van bestaande bestuursdocumenten. Het overzicht dat u op 16 juli via dit recht hebt opgevraagd, nl. het overzicht van alle werken die sinds 2019 door githo werden uitgevoerd voor derden, alsook een omschrijving van die werken, het hiervoor aangerekende bedrag en indien mogelijk, ook de begunstigden van deze werken, is echter niet opgenomen in een bestaand bestuursdocument. Deze gegevens zijn echter wel beschikbaar, raadpleegbaar en rapporteerbaar en u hebt het recht deze informatie op te vragen en te laten verzamelen. We hebben u dan ook correct op dit recht en de correcte procedure tot het opvragen van deze informatie gewezen.
Uiteraard vraagt het bundelen van de door u opgevraagde informatie de nodige handelingen en de nodige tijd. Ondanks dat u uw vraag stelde midden vakantieperiode, hebben onze financiële dienst en githo nijlen deze informatie kunnen bundelen binnen de vooropgestelde termijnen. Uw schriftelijke vraag werd maandag ll. op het college behandeld en alle door u opgevraagde informatie zal u bezorgd worden.
Wat betreft uw mondelinge vraag van vanavond:
Ik geef u graag toelichting bij de ‘diensten’ geleverd door githo nijlen. Het klopt dat leerlingen van de 3de graad in het kader van hun opleiding prestaties leveren voor ‘derden’, voornamelijk in de afdelingen Auto, Hout en Metaal, minder in de afdeling ‘Elektriciteit’.
We zien hier 2 belangrijke voordelen in:
Enerzijds biedt dit leerlingen de kans om te werken in een ‘realistische context’. Dit is een belangrijk onderdeel van de pedagogische visie van githo nijlen en geniet in de 3de graad de voorkeur op werken aan didactische stukken. Uiteraard dienen de opdrachten steeds conform de vooropgestelde doelen zijn.
Anderzijds kan githo door deze projecten een meerwaarde betekenen voor onze gemeente en onze lokale gemeenschap, denk maar aan:
We zijn hier zeker niet uniek in. Vandaag was er in het VRT-nieuws nog uitgebreide aandacht voor de restauratie van een deportatiewagon uit de Tweede Wereldoorlog door een school in Zottegem.
Meer info omtrent ‘werken in een realistische context’ in de verschillende afdelingen:
In de afdeling Auto kan iedereen op afspraak een onderhoud van zijn/haar auto aanvragen. Dat kan zowel door leerlingen, collega’s, gemeentelijk personeel, maar ook door derden. De werken kunnen betreffen: klein onderhoud, groot onderhoud, nazicht remmen, technische controle of herstellingen betreffen. Er wordt gewerkt met werkfiches die na het uitvoeren van de werken worden binnengebracht.
Aan de hand van deze fiches wordt een rekening opgemaakt. De kost van de gebruikte smeermiddelen en wisselstukken wordt aangerekend. Daarnaast wordt een onkostenvergoeding aangerekend op basis van het aantal aan de wagen gewerkte uren.
De betalingen gebeuren rechtstreeks op een gemeentelijke rekening die onder toezicht staat van onze financieel directeur.
Ook binnen de afdeling Hout kan iedereen de vraag stellen om een opdracht uit te werken. Er wordt bekeken of de opdracht haalbaar is, of ze past binnen de pedagogische werking en of er, indien de vraag van derden komt, ruimte is voor deze opdracht. Deze werken gebeuren immers voornamelijk en het kader van de GIP’s en leerlingen krijgen steeds de kans om een eigen opdracht uit te voeren. Indien zij niet de voorkeur hebben voor een eigen werkstuk, wordt voorrang gegeven aan projecten voor het gemeentebestuur, voor andere scholen, voor het woonzorgcentrum, voor verenigingen, e.d.
De opdrachtgever moet steeds rekening houden met volgende zaken:
Aan de opdrachtgever wordt een onkostenvergoeding aangerekend. Voor het berekenen van de onkostenvergoeding wordt een schatting gemaakt van het aantal uren dat er in de privé aan het werkstuk gewerkt zou worden. Deze onkostenvergoeding wordt niet aangerekend aan lokale verenigingen, andere scholen, het woonzorgcentrum,
De gebruikte materialen worden meestal rechtstreeks door de leverancier gefactureerd aan de opdrachtgever. Sinds schooljaar 2023-2024 wordt plaatmateriaal niet meer op maat geleverd, maar wordt plaatmateriaal zelf verzaagd en afgekant door onze kantenlijmmachine. Hiervoor wordt de kost van het aangekochte plaatmateriaal, vermeerderd met 10%, doorgerekend aan de opdrachtgever, alsook een kost per lopende meter kantenband.
De facturen worden opgemaakt binnen het softwareprogramma Mercurius en de betalingen gebeuren rechtstreeks op een gemeentelijke rekening die onder toezicht staat van onze financieel directeur.
In de afdeling Metaal wordt de focus op realistische context doorgetrokken en worden er haalbare en pedagogisch verantwoorde projecten gemaakt. Ook hier worden de facturen opgemaakt binnen het softwareprogramma Mercurius en gebeuren de betalingen rechtstreeks op een gemeentelijke rekening die onder toezicht staat van onze financieel directeur.
In de afdeling Elektriciteit zijn er minder vragen door derden. Vorig schooljaar werd door 7EB als ‘onderhoudsopdracht’ de elektrische schema’s van de Gildenzaal voor keuring in kader van brandveiligheid getekend.
Om de leerlingen de kans te bieden aan de slag te gaan met realistische contexten, wordt deelgenomen aan innovatieve wedstrijden zoals bv. BERT (NMBS), Elektro Challenge (De Lijn),…
In de overzichtslijsten zijn de didactische oefeningen die leerlingen van de 1ste en de 2de graad maken niet opgenomen. Meestal gaat het hier over klassikale oefeningen die gemaakt worden en die door de ouders worden aangekocht aan materiaalprijs.
De overzichtslijsten van al de werken die sinds 2019 door githo werden uitgevoerd voor derden, alsook een omschrijving van die werken, het hiervoor aangerekende bedrag en de begunstigden van deze werken, zijn opgemaakt en worden u bezorgd, binnen de vooropgestelde termijn, dus uiterlijk op donderdag 5 september.
Indien u wenst kunnen we deze lijsten presenteren tijdens deze zitting. Uiteraard kan dat niet inclusief de namen van de opdrachtgevers.
Wat betreft uw vraag hoe het kan dat werken die door een school tegen betaling worden uitgevoerd niet in een officieel document terug te vinden zijn, kan ik u het volgende antwoorden:
Dat de informatie die u opvroeg niet terug te vinden zijn in een bestaand bestuursdocument, betekent niet dat deze informatie niet terug te vinden is in officiële documenten. Al deze gegevens zijn beschikbaar en raadpleegbaar in het boekhoudsysteem Mercurius. Dit is een zeer transparant systeem waaruit rapportage mogelijk is. Uiteraard vraagt deze rapportage nog bijkomende handelingen om van deze gegevens een overzichtsdocument op te maken dat tegemoet komt aan de specifieke vragen die u gesteld hebt.
Dat betekent ook niet dat de financiële procedures van githo nijlen niet transparant zouden zijn. De facturen worden rechtstreeks op gemeentelijke rekeningen betaald, waarna de gebruikelijke financiële flow van het boekhoudpakket wordt doorlopen. De uitgaande facturen van githo worden volgens de goedgekeurde debiteurenprocedure van de gemeente opgevolgd.
Ik verwijs graag naar de resultaten van een forensische audit van githo nijlen door Audit Vlaanderen in 2018. Audit Vlaanderen heeft op dat moment de financiële procedures van githo nijlen onderzocht en de bevindingen weergegeven in dit rapport. Dit rapport bekrachtigt dat de financiële procedures in githo nijlen correct gevolgd worden.