Goezo! Klokkenlaan: 94 kleuters en 141 lagere school = 235 leerlingen
Goezo! Kerkeblokken: 77 kleuters en 165 lagere school = 242 leerlingen
Goezo! Kessel: 61 kleuters en 104 lagere school = 165 leerlingen
githo nijlen: 718 leerlingen, waarvan 169 nieuwe (137 eerstejaars + 32 instromers)
Academie voor beeldende kunsten: Op datum van 2 september zijn er 548 leerlingen ingeschreven, maar de inschrijvingen lopen nog tot einde september.
De raadsleden worden uitgenodigd op de informatiesessie door bijzonder rekenplichtige Guy De Maeseneer van de hulpverleningszone Rivierenland over de ontwerpbegroting van 2025. Deze gebeurt via Teams op maandag 23 september 2024 om 19u30
De notulen en het zittingsverslag van de vorige gemeenteraad dienen ter goedkeuring voorgelegd te worden aan de volgende raadszitting.
Artikel 32 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikel 26 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, zoals vastgesteld in de gemeenteraad van 21 juni 2022.
De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 3 juli 2024 zijn opgemaakt.
De notulen en het zittingsverslag kunnen worden goedgekeurd.
De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 3 juli 2024 worden goedgekeurd.
Gemeentebestuur Nijlen is lid van Logo Mechelen vzw voor de periode van 2023 tot en met 2025.
Vanaf 1 januari 2025 bundelen de 14 Logo's uit het Nederlandstalig gebied hun krachten en gaan ze verder als één organisatie met behoud van sterke regionale antennes. Ze mikken daarbij op efficiëntiewinst door een aantal processen gezamenlijk te organiseren en ze willen tegelijkertijd de regionale werking verder versterken. Als lokale en regionale partners behouden ze dus zeker een aanspreekpunt in (het team van Logo) Mechelen.
Op 27 november 2024 houdt Logo Mechelen een Bijzondere Algemene Vergadering om de fusie van de Vlaamse Logo's goed te keuren. 19u30: onthaal - 20u: start Bijzondere Algemene Vergadering..
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De statuten van Logo Mechelen vzw.
Het decreet betreffende het preventieve gezondheidsbeleid van 21 november 2003.
Het besluit van de Vlaamse Regering betreffende de Logo's van 30 januari 2009 en het besluit van de Vlaamse Regering van 17 mei 2024 dat het besluit van de Vlaamse Regering betreffende Logo's van 30 januari 2009 wijzigt met ingang van 1 januari 2025.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het fusievoorstel goed te keuren en de vertegenwoordiger in de algemene vergadering te mandateren om hierover te stemmen in de bijzondere algemene vergadering.
In de gemeenteraad van 18 juni 2024 werd schepen Tom Covens aangeduid als stemgerechtigd lid voor de algemene vergadering van Logo Mechelen vzw.
De gemeenteraad keurt het fusievoorstel van de 14 Vlaamse Logo's tot één Logo vzw voor het Nederlandstalig gebied goed en geeft aan de vertegenwoordiger in de Algemene Vergadering van Logo Mechelen vzw het uitdrukkelijke mandaat om de fusie van de Vlaamse Logo's goed te keuren op de Bijzondere Algemene Vergadering.
In de gemeenteraad van 20 december 2022 werd het reglement 'borgstelling voor erkende Nijlense verenigingen' goedgekeurd.
Doel van dit borgstellingsreglement is om verenigingen te ondersteunen die willen investeren in eigen infrastructuur.
Op 19 december 2023 ontving het gemeentebestuur een aanvraag van KFC Nijlen VZW voor een borgstelling.
Enkele belangrijke wettelijke bepalingen:
Conform de bepalingen van de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen, heeft de gemeente Nijlen recht op informatie en financiële controle over de begroting/budgetten en de rekeningen. De vereniging zal hiervoor minstens eenmaal per jaar de begroting/budget van het volgende jaar en de rekening van het voorbije jaar, ondertekend door 2 leden van de raad van beheer van de vzw, doorsturen.
Artikel 2018 en volgende van het Oud Burgerlijk Wetboek in verband met borgtochten zijn op de borgstellingen van toepassing.
Naar aanleiding van de aanvraag van KFC Nijlen VZW werd een borgstellingscommissie samengeroepen op 21 augustus 2024. Deze bestaat uit de aanwezige leden van het college, de financieel directeur en de sectorverantwoordelijke van de vereniging in kwestie.
In deze borgstellingscommissie werden de verschillende motiveringsstukken, aangebracht door KFC Nijlen, overlopen en geëvalueerd. Tevens werd het dossier inhoudelijk financieel beoordeeld op eventuele risico's.
Er werd door KFC Nijlen voor een initieel bedrag van € 753 000,00 externe financiering aangegaan waarvan er momenteel een actueel saldo van € 662 216,00 terug te betalen is. Enkel de leningen aangegaan bij een kredietinstelling met vergunning in België komen in aanmerking. Dit betreft de 2 leningen aangegaan bij Fintro/BNP Paribas Fortis die respectievelijk nog een saldo hebben van € 416 530,00 en € 49 686,00. Het totaal bedrag dat voor borgstelling in aanmerking komt bedraagt dus € 466 216,00. De borg voor het krediet van KFC Nijlen VZW wordt verleend n.a.v. een project dat gerealiseerd werd ten tijde dat het gemeentelijk reglement nog niet in werking was. De gemeente wenst erkende Nijlense verenigingen gelijke kansen te geven en de gemeentelijke draagkracht laat de borgstelling nog toe. De borgstelling voor KFC Nijlen VZW ligt voorts in lijn met de voorgeschreven principes van het gemeentelijk reglement.
De aanvraag van een borg via het borgstellingsreglement is onderworpen aan een aantal voorwaarden en procedures die moeten voldaan zijn. In bijlage is een checklist opgemaakt van de voorwaarden zoals opgenomen in het reglement.
De borgstellingscommissie geeft gunstig advies voor de toekenning van de borgstelling. Het verslag van de borgstellingscommissie zit in bijlage bij dit agendapunt.
Het college van burgemeester en schepenen heeft positief advies gegeven over de borgstelling en vraagt een principiële goedkeuring aan de gemeenteraad van de aanvraag tot borgstelling van KFC Nijlen VZW voor een bedrag van € 466 216,00.
Na principiële goedkeuring door de gemeenteraad zal de borgstelling juridisch verder geconcretiseerd worden, waarvan de uitkomst opnieuw aan de gemeenteraad zal voorgelegd worden.
De gemeenteraad gaat principieel akkoord met de aanvraag tot borgstelling van KFC Nijlen VZW voor een bedrag van € 466 216,00.
De gemeenteraad geeft opdracht aan het college van burgemeester en schepenen om dit verder juridisch te concretiseren en de uitkomst opnieuw voor te leggen aan de gemeenteraad.
De gemeente is lid van de Intergemeentelijke Aankoopdienst (IAD) van IOK.
IOK heeft een groepsaankoop aangaande “raamovereenkomst voor het ter beschikking stellen van uitzendkrachten”gevoerd. Deze opdracht heeft als voorwerp het ter beschikking stellen van uitzendkrachten ad hoc voor diverse openbare woonzorgcentra alsook uitzendkrachten ad hoc voor diverse lokale besturen in de Antwerpse Kempen die lid zijn van de intergemeentelijke aankoopdienst van IOK, en dit voor een periode van 48 maanden.
De startdatum is 15 juni 2024.
De dienstverlenende vereniging IOK treedt voor de leden van IAD op als aankoopcentrale in de zin van artikel 2, 6°a) en 7°b) van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten. Een aanbestedende overheid die een beroep doet op een aankoopcentrale is vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren, conform artikel 47 § 2 van bovenvermelde wet.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41 met betrekking tot de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Op 15 maart 2024 heeft de raad van bestuur van IOK de opdracht met betrekking tot de groepsaankoop “raamovereenkomst voor het ter beschikking stellen van uitzendkrachten– perceel 2” gegund aan en bij mededeling van 11 juni 2024 gesloten met: Konvert Interim Vlaanderen nv, President Kennedylaan 7, 8500 Kortrijk.
De gemeente begroot het bedrag voor de afname op basis van de raamovereenkomst op € 34 000,00 exclusief btw.
De gemeente wordt nu gevraagd om toe te treden tot de gegunde en gesloten groepsaankoop van aankoopcentrale IOK.
De gemeente treedt toe tot de aankoopcentrale van IOK aangaande de groepsaankoop 'raamovereenkomst voor het ter beschikking stellen van uitzendkrachten– perceel 2' voor een bedrag van € 34 000,00 exclusief btw.
De gemeente is lid van de Intergemeentelijke Aankoopdienst van IOK.
IOK heeft een groepsaankoop aangaande 'Raamovereenkomst voor het uitvoeren van HR dienstverlening rond assessment, opleiding en coaching (inclusief outplacement)' gevoerd. Deze opdracht heeft als voorwerp het uitvoeren van HR dienstverlening rond assessment, opleiding en coaching (inclusief outplacement) bij diverse besturen in de Antwerpse Kempen die lid zijn van de intergemeentelijke aankoopdienst van IOK, en dit voor een periode van 48 maanden.
De opdracht bestaat uit 2 percelen:
De startdatum is 1 april 2024.
De dienstverlenende vereniging IOK treedt voor de leden van IAD op als aankoopcentrale in de zin van artikel 2, 6°a) en 7°b) van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten. Een aanbestedende overheid die een beroep doet op een aankoopcentrale is vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren, conform artikel 47 § 2 van bovenvermelde wet.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41 met betrekking tot de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Op 1 maart 2024 heeft de raad van bestuur van IOK perceel 1 van de opdracht met betrekking tot de groepsaankoop 'Raamovereenkomst voor het uitvoeren van HR dienstverlening rond assessment, opleiding en coaching (inclusief outplacement)' gegund aan en bij mededeling van 22 maart 2024 gesloten met: Ivensa bv, Hendrik van Veldekesingel 150 bus 115, 3500 Hasselt.
Op 16 februari 2024 heeft de raad van bestuur van IOK perceel 2 van de opdracht met betrekking tot de groepsaankoop 'Raamovereenkomst voor het uitvoeren van HR dienstverlening rond assessment, opleiding en coaching (inclusief outplacement)' gegund aan en bij mededeling van 8 maart 2024 gesloten met: D-NA bv, Grensstraat 47 te 3010 Kessel-Lo.
De gemeente begroot het bedrag voor de afname op basis van de raamovereenkomst voor beide percelen op € 45 000,00 exclusief btw.
De gemeente wordt nu gevraagd om toe te treden tot de gegunde en gesloten groepsaankoop van aankoopcentrale IOK.
De gemeente treedt toe tot de aankoopcentrale van IOK aangaande de groepsaankoop “voor het uitvoeren van HR dienstverlening rond assessment, opleiding en coaching (inclusief outplacement) – perceel 1” voor een bedrag van € 20 000,00 exclusief btw.
De gemeente treedt toe tot de aankoopcentrale van IOK aangaande de groepsaankoop “voor het uitvoeren van HR dienstverlening rond assessment, opleiding en coaching (inclusief outplacement) – perceel 2” voor een bedrag van € 25 000,00 exclusief btw.
De gemeente is lid van de Intergemeentelijke Aankoopdienst van IOK.
IOK heeft een groepsaankoop aangaande 'raamovereenkomst voor de aankoop van verf en aanverwante producten en het uitvoeren van schilderwerken' gevoerd. Deze opdracht heeft enerzijds als voorwerp het leveren van verf en aanverwante producten. Anderzijds kan men via deze opdracht ook beroep doen op schilders voor het uitvoeren van schilderwerken. Deze groepsaankoop staat open voor alle besturen in de Antwerpse Kempen die lid zijn van de intergemeentelijke aankoopdienst van IOK, en dit voor een periode van 4 jaar.
De voorziene startdatum is 1 januari 2024.
De dienstverlenende vereniging IOK treedt voor de leden van IAD op als aankoopcentrale in de zin van artikel 2, 6°a) en 7°b) van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten. Een aanbestedende overheid die een beroep doet op een aankoopcentrale is vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren, conform artikel 47 § 2 van bovenvermelde wet.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41 met betrekking tot de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Op 4 december 2023 heeft de raad van bestuur van IOK de opdracht met betrekking tot de groepsaankoop 'raamovereenkomst voor de aankoop van verf en aanverwante producten en het uitvoeren van schilderwerken' gegund aan en bij mededeling van 22 december 2023 gesloten met:
De gemeente begroot het bedrag voor de afname op basis van de raamovereenkomst op € 20 000,00 exclusief btw.
De gemeente wordt nu gevraagd om toe te treden tot de gegunde en gesloten groepsaankoop van aankoopcentrale IOK.
De gemeente treedt toe tot de aankoopcentrale van IOK aangaande de groepsaankoop 'Raamovereenkomst voor de aankoop van verf en aanverwante producten en het uitvoeren van schilderwerken' voor een bedrag van € 20 000,00 exclusief btw..
Artikel 41, tweede lid, 10° van het Decreet Lokaal Bestuur.
De wetgeving op de overheidsopdrachten, inzonderheid op de artikelen 2, 6°, 43, § 1, tweede lid en 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
De principiële beslissing van de raad van bestuur van Cipal dv van 27 april 2023 tot gunning via een openbare procedure van de overheidsopdracht waarvan het voorwerp bestaat uit “Verwerving van ict-infrastructuur en bijhorende dienstverlening”.
De voornoemde opdracht van Cipal dv 'Raamovereenkomst voor de verwerving van ICT-infrastructuur en bijhorende dienstverlening' (Bestek nr. CSMRTINFRA23) is een raamovereenkomst met één leverancier en Cipal dv treedt hierbij op als aankoopcentrale in de zin van artikelen 2,6° en 47 van de wet van 17 juni 2016.
De beslissing van de raad van bestuur van Cipal dv van 20 juni 2024 waarbij voornoemde opdracht wordt gegund aan Dustin Belgium nv met maatschappelijke zetel te Wingepark 5B, 3110 Rotselaar.
De gemeente kan van de mogelijkheid tot afname van de raamovereenkomst via de aankoopcentrale gebruik maken waardoor zij/het krachtens artikel 47, § 2 van de wet van 17 juni 2017 is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren.
Het is aangewezen dat de gemeente gebruik maakt van de aankoopcentrale om volgende redenen:
De gemeente is niet verplicht tot enige afname van de raamovereenkomst (geen afnameverplichting).
De gemeente treedt toe tot de raamovereenkomst 'Raamovereenkomst voor de verwerving van ict-infrastructuur en bijhorende dienstverlening' – Bestek nr. CSMRTINFRA23.
Team ICT wordt belast met de uitvoering van de opdracht.
Op 26 maart 2024 keurde de gemeenteraad de beheersovereenkomst bomen voor lot 21 goed.
Op 26 maart 2024 keurde de gemeenteraad de beheersovereenkomst bomen voor lot 22 goed.
De eigenaar, dezelfde in beide overeenkomsten, is vragende partij om de twee overeenkomsten in één document te verwerken.
Aangezien beide overeenkomsten inhoudelijk identiek zijn en het samenvoegen de verdere administratieve en financiële lasten beperkt, wordt er één overeenkomst opgemaakt waarin zowel lot 21 als lot 22 worden opgenomen.
De gemeenteraad neemt kennis van het samenvoegen van de beheersovereenkomst bomen voor lot 21 en 22 tot één document.
Op de parking van Bevel-Dorp worden 2 parkeerplaatsen ingericht voor het laden van elektrische auto's en 1 parkeerplaats voor kortparkeren, daar door de reservatie van 2 parkeerplaatsen voor elektrische wagens er minder ruimte is voor het parkeren van voertuigen. De bezoekers van de kinderopvang, dokterspraktijk en de academie maken allemaal kortstondig gebruik van deze parking.
- de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
- het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
- het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
- het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
- het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
- de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
- de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;
- het gemeentelijk mobiliteitsplan conform verklaard op 17 december 2009 en goedgekeurd door de gemeenteraad op datum van 2 maart 2010;
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Er werd een laadpaal voorzien op de parking naast de academie, om deze parkeerplaatsen nu te reserveren voor het laden van elektrische wagens dient het aanvullend verkeersreglement aangepast te worden. Ter compensatie wordt 1 parkeerplaats ingericht voor kortparkeren voor de bezoekers van de kinderopvang, dokterspraktijk en de academie.
Op Bevel-Dorp ter hoogte van de kruispunten met de aanliggende wegen en dit tussen het kruispunt met de Rooiestraat enerzijds, en met de Laarstraat anderzijds (deze kruispunten inbegrepen), geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op Bevel-Dorp ter hoogte van de Rooiestraat geldt:
Op Bevel-Dorp ter hoogte van het kruispunt met de Nijlensesteenweg en Kinderpad geldt:
Op Bevel-Dorp ter hoogte van de Laarstraat geldt:
Op Bevel-Dorp ter hoogte van het Kruispunt met de Pastoor van Tendeloostraat en het Netepad geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op Bevel-Dorp vanaf nummer 40 tot de Nijlensesteenweg langs beide zijden van de weg geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op Bevel-Dorp vanaf de Nijlensesteenweg tot de Heikant langs beide zijden van de weg geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op Bevel-Dorp van de aansluiting met de Nieuwe Bevelsesteenweg tot nummer 38c geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op Bevel-Dorp ter hoogte van het kruispunt met de Nijlensesteenweg geldt:
Op Bevel-Dorp ter hoogte van nummer 77 geldt:
Op Bevel-Dorp ter hoogte van het kruispunt met het Bevels Heerdplein geldt:
Op Bevel-Dorp ter hoogte van het kruispunt met de Pastoor Van Tendeloostraat geldt:
Op Bevel-Dorp ter hoogte van nummer 98 geldt:
Op Bevel-Dorp ter hoogte van de Laarstraat geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op Bevel-Dorp (de parking naast de academie) ter hoogte van het kruispunt met Bevel-Dorp geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op Bevel-Dorp ter hoogte van het kruispunt met de Nijlensesteenweg geldt:
Op Bevel-Dorp ter hoogte van nummer 77 geldt:
Op Bevel-Dorp (de parking naast de academie) ter hoogte van nummer 106 geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op Bevel-Dorp van huisnummer 54 tot Heikant langs beide zijden van de weg geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op Bevel-Dorp (de parking naast de academie) geldt op de tweede parkeerplaats aan de linkerzijde (westkant), komende vanuit Bevel-Dorp, dat:
Deze parkeerplaatsen worden aangeduid met:
Op Bevel-Dorp (de parking naast de academie) wordt op de eerste twee parkeerplaatsen aan de rechterzijde (oostkant), komende vanuit Bevel-Dorp, volgende maatregel ingevoerd:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op Bevel-Dorp (de parking naast de academie) wordt op de eerste parkeerplaats aan de linkerzijde (westkant), komende vanuit Bevel-Dorp, volgende maatregel ingevoerd:
Dit wordt gesignaleerd door:
Alle voorgaande aanvullende verkeersreglementen met betrekking tot Bevel-Dorp, behalve deze met een gebiedsdekkend karakter, worden opgeheven.
De huidige verordening wordt bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur: Afdeling 2. Bekendmaking en inwerkingtreding: artikel 288.
Dit aanvullend reglement wordt gemeld en gepubliceerd via het digitaal loket van het Agentschap Binnenlands Bestuur.
Een afschrift van dit besluit wordt, ter kennisname overgemaakt door het gemeentebestuur van Nijlen aan:
De kosten verbonden aan het plaatsen en vernieuwen van de verkeerssignalisatie zijn ten laste van het gemeentebestuur.
De gemeenteraad keurt de wijziging in het aanvullend verkeersreglement goed.
Als reactie op meerdere meldingen van vrachtwagens die vast komen te zitten in de Vogelzangstraat en andere straten in de wijk, is besloten om een tonnagebeperking in te voeren in de Vogelzangstraat en de omliggende straten.
Om de volgende redenen wordt dit aanvullend reglement opgesteld:
In onderstaande straten op het grondgebied van gemeente Nijlen wordt een permanente zonale tonnagebeperking uitgezonderd plaatselijk verkeer ingericht:
Dit wordt gesignaleerd door:
De aanvullende reglementen tegenstrijdig met deze bepalingen worden opgeheven.
De huidige verordening wordt bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur: Afdeling 2. Bekendmaking en inwerkingtreding: artikel 288.
De kosten verbonden aan het plaatsen en vernieuwen van de verkeerssignalisatie zijn ten laste van de wegbeheerder.
Dit aanvullend reglement wordt gemeld en gepubliceerd via het digitaal loket van het Agentschap Binnenlands Bestuur.
Een afschrift van dit besluit wordt, ter kennisname overgemaakt door het gemeentebestuur van Nijlen aan:
De gemeenteraad keurt het aanvullend verkeersreglement goed.
Om de verkeersveiligheid voor zowel automobilisten als zachte weggebruikers te verhogen wordt er een voorrangsregeling ingevoerd op het kruispunt van de Smoutmolendreef en de Grote Puttingbaan.
De volgende bepalingen zijn van toepassing inzake de bevoegdheid:
Dit aanvullend verkeersreglement geeft een overzicht van alle geldende verkeersregels in de Smoutmolendreef en vervangt het vorige aanvullend reglement.
De enige aanpassing betreft de wijziging van de voorrangsregeling ter hoogte van het kruispunt met de Grote Puttingbaan.
In de Smoutmolendreef ter hoogte van het kruispunt met de Grote Steenweg geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
In de Smoutmolendreef ter hoogte van het kruispunt met de Grote Steenweg geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
In de Smoutmolendreef ter hoogte van het kruispunt met de Grote Steenweg geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op de Smoutmolendreef van huisnummer 9b tot het kruispunt met de Grote Steenweg geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op de Smoutmolendreef van nummer 9c tot en met nummer 6 wordt volgende maatregel ingevoerd:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op de Smoutmolendreef ter hoogte van het kruispunt met de Nieuwstraat richting Grote Steenweg geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op de Smoutmolendreef ter hoogte van het kruispunt met de Zagerijstraat geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op de Smoutmolendreef ter hoogte van de Nieuwstraat geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op de Smoutmolendreef van huisnummer 2 tot huisnummer 4 geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op de Smoutmolendreef ter hoogte van het kruispunt met de Nieuwstraat in de richting van de Grote Puttingbaan geldt:
Op de Smoutmolendreef ter hoogte van het kruispunt met de Nieuwstraat in de richting van de Grote Steenweg geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
In de Smoutmolendreef ter hoogte van het kruispunt met de Grote Puttingbaan geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Het vorige aanvullend verkeersreglement Smoutmolendreef van 5 maart 2024 wordt opgeheven.
De huidige verordening wordt bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur: Afdeling 2. Bekendmaking en inwerkingtreding: artikel 288.
Dit aanvullend reglement wordt gemeld en gepubliceerd via het digitaal loket van het Agentschap Binnenlands Bestuur.
De kosten verbonden aan het plaatsen en vernieuwen van de verkeerssignalisatie zijn ten laste van het gemeentebestuur.
Een afschrift van dit besluit wordt, ter kennisname overgemaakt door het gemeentebestuur van Nijlen aan:
De gemeenteraad keurt het aanvullend verkeersreglement Smoutmolendreef goed.
Om de verkeersveiligheid voor zowel automobilisten als zachte weggebruikers te verhogen wordt er op de Grote Puttingbaan een voorrangsregeling ingevoerd en dit voor alle kruispunten op de Grote Puttingbaan.
Na goedkeuring van het aanvullend reglement worden er bijkomende verkeersborden geplaatst en markeringen aangebracht op de Grote Puttingbaan.
Dit aanvullend verkeersreglement geeft een overzicht van alle geldende verkeersregels in de Grote Puttingbaan en vervangt het vorige aanvullend reglement.
De aanpassingen betreft de wijziging van de voorrangsregeling ter hoogte van alle kruispunten.
In de Grote Puttingbaan ter hoogte van het kruispunt met de Stationssteenweg en de Grote Steenweg geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
In de Grote Puttingbaan ter hoogte van het kruispunt met de Grote Steenweg geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
In de Grote Puttingbaan ter hoogte van het kruispunt met de Stationssteenweg geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
In de Grote Puttingbaan tussen nummer 2a en het kruispunt/parking tennis geldt:
In de Grote Puttingbaan tussen nummer 8 en 8A geldt:
In de Grote Puttingbaan tussen nummer 8C en 10 geldt:
In de Grote Puttingbaan tussen nummer 10 en 12 geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
In de Grote Puttingbaan ter hoogte van het kruispunt met:
- de Grote Puttingbaan richting fort geldt:
- de Smoutmolendreef geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
In de Grote Puttingbaan ter hoogte van het kruispunt met:
- de Heidestraat geldt:
- de Grote Puttingbaan, richting Grote Puttingbaan 4a geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op de onverharde parking ter hoogte van de ingang van het fort van Kessel wordt volgende maatregel ingevoerd:
Dit wordt gesignaleerd door:
In zijtak van de Grote Puttingbaan komende van de Grote Puttingbaan 4a ter hoogte van het kruispunt met de Grote Puttingbaan geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
In zijtak van de Grote Puttingbaan komende van het Fort ter hoogte van het kruispunt met de Grote Puttingbaan geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
In de Grote Puttingbaan vanaf de bareel aan het fort in de richting van het fort van Kessel geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Het vorige aanvullende reglement Grote Puttingbaan wordt volledig opgeheven.
De huidige verordening wordt bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur: Afdeling 2. Bekendmaking en inwerkingtreding: artikel 288.
Dit aanvullend reglement wordt gemeld en gepubliceerd via het digitaal loket van het Agentschap Binnenlands Bestuur.
De kosten verbonden aan het plaatsen en vernieuwen van de verkeerssignalisatie zijn ten laste van de wegbeheerder.
Een afschrift van dit besluit wordt, ter kennisname overgemaakt door het gemeentebestuur van Nijlen aan:
De gemeenteraad keurt het aanvullend reglement Grote Puttingbaan goed.
Om de verkeersveiligheid voor zowel automobilisten als zachte weggebruikers te verhogen wordt er een voorrangsregeling ingevoerd op het kruispunt van de Heidestraat en de Grote Puttingbaan alsook op het kruispunt van de Heidestraat met de Fazantenweg.
Dit aanvullend verkeersreglement geeft een overzicht van alle geldende verkeersregels in de Heidestraat en vervangt het vorige aanvullend reglement.
De wijzigingen hebben betrekking op de voorrangsregeling bij het kruispunt met de Grote Puttingbaan en de Fazantenweg.
Op de Heidestraat ter hoogte van het kruispunt met de Lindekensbaan richting geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
In de Heidestraat ter hoogte van het kruispunt met de Grote Puttingbaan geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
In de Heidestraat ter hoogte van het kruispunt met: de Fazantenweg geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Het vorige aanvullende reglement Heidestraat wordt volledig opgeheven.
De huidige verordening wordt bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur: Afdeling 2. Bekendmaking en inwerkingtreding: artikel 288.
Dit aanvullend reglement wordt gemeld en gepubliceerd via het digitaal loket van het Agentschap Binnenlands Bestuur.
De kosten verbonden aan het plaatsen en vernieuwen van de verkeerssignalisatie zijn ten laste van het gemeentebestuur.
Een afschrift van dit besluit wordt ter kennisname overgemaakt door het gemeentebestuur van Nijlen aan:
De gemeenteraad keurt het aanvullend verkeersreglement Heidestraat goed.
Om de verkeersveiligheid voor zowel automobilisten als zachte weggebruikers te verhogen wordt er een voorrangsregeling ingevoerd op het kruispunt van de Heidestraat met de Fazantenweg.
De volgende bepalingen zijn van toepassing inzake de bevoegdheid:
Dit aanvullend verkeersreglement geeft een overzicht van alle geldende verkeersregels in de Fazantenweg en vervangt het vorige aanvullend reglement.
De enige aanpassing betreft de wijziging van de voorrangsregeling ter hoogte van het kruispunt met Heidestraat.
Op de Fazantenweg ter hoogte van het kruispunt met de Heidestraat geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Het vorige aanvullende reglement Fazantenweg wordt volledig opgeheven.
De huidige verordening wordt bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur: Afdeling 2. Bekendmaking en inwerkingtreding: artikel 288.
Dit aanvullend reglement wordt gemeld en gepubliceerd via het digitaal loket van het Agentschap Binnenlands Bestuur.
De kosten verbonden aan het plaatsen en vernieuwen van de verkeerssignalisatie zijn ten laste van het gemeentebestuur.
Een afschrift van dit besluit wordt ter kennisname overgemaakt door het gemeentebestuur van Nijlen aan:
De gemeenteraad keurt het aanvullend verkeersreglement Fazantenweg goed.
Er wordt een wegversmalling voor een fietsoversteek met bijhorende voorrangsregeling ingericht ter hoogte van de doorsteek naar het Beekpark.
Het is van essentieel belang dat fietsers zich te allen tijde veilig kunnen voelen op de openbare weg. Om dit te waarborgen, is het noodzakelijk om te zorgen voor veilige oversteekmogelijkheden voor fietsers en dient de kans op ongevallen tot een minimum beperkt te worden.
Dit alles past in het kader van fietser op de eerste plaats.
Om de wegversmalling voor de fietsoversteek met bijhorende voorrangsregeling in te richten is een aanpassing van het aanvullend reglement vereist.
In de Nonnenstraat ter hoogte van het kruispunt met de Kerkstraat en ter hoogte van huisnummer 32 en 35 geldt:
- Voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.
Dit wordt gesignaleerd door:
- Wegmarkeringen overeenkomstig art.7.3 van de wegcode.
Op het kruispunt van de Nonnenstraat met de Gemeentestraat geldt:
- De voetgangers moeten de lichten van de tweekleurige voetgangerslichten opvolgen.
Dit wordt gesignaleerd door:
- Verkeerslichten overeenkomstig art.63.1 van de wegcode.
Op het kruispunt van de Nonnenstraat met de Gemeentestraat geldt:
- De bestuurders moeten de lichten van de driekleurige verkeerslichten opvolgen;
- De plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- Verkeerslichten overeenkomstig art.61 van de wegcode
- Wegmarkeringen overeenkomstig art.76.1 van de wegcode.
Op de Nonnenstraat van het kruispunt met de Kerkstraat tot nummer 3 geldt:
- Het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep die het naderen van de doorlopende streep aankondigt te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te laan, om te keren of om van rijstrook te veranderen;
- Het is iedere bestuurder verboden de doorlopende streep te overschrijden, alsook links van de streep te rijden wanneer deze de twee rijrichtingen scheidt.
Dit wordt gesignaleerd door:
- Wegmarkeringen overeenkomstig art.72.3 van de wegcode
- Wegmarkeringen overeenkomstig art.72.2 van de wegcode.
Op de Nonnenstraat ter hoogte van nummer 14, 38, 60 en 82 geldt:
- De bestuurders moeten de verkeersdrempel dubbel voorzichtig en met matige snelheid naderen, zodat zij erover rijden met een snelheid die niet meer bedraagt dan 30 km per uur.
Dit wordt gesignaleerd door:
- Een drempel.
Op de Nonnenstraat ter hoogte van huisnummer 21 geldt:
- het parkeren is toegelaten;
- het parkeren is voorbehouden voor de voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E9a
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIId.
Op de Nonnenstraat ter hoogte van huisnummer 21 geldt:
- het parkeren is toegelaten;
- De parkeertijd is beperkt tot 15min. En de parkeerschijf moet gebruikt worden.
- Het begin en einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- de verkeerstekens E9b
- aangevuld met een onderbord type VIId met max. 15min. en het symbool “parkeerschijf".
- De verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xa.
Op de Nonnenstraat van nummer 19 tot nummer 21 geldt:
- Het parkeren is toegelaten;
- De parkeertijd is beperkt en de parkeerschijf moet gebruikt worden.
Dit wordt gesignaleerd door:
- Verkeersborden E9a
- De verkeersboden worden aangevuld met onderborden type VIIb.
In de Nonnenstraat van nummer 8 tot nummer 2a aan de kant van de pare huisnummers geldt:
- Het parkeren is toegelaten;
- De parkeertijd is beperkt en de parkeerschijf moet gebruikt worden;
- Parkeren is enkel toegelaten voor voertuigen met een maximale beladen toestand van 3,5t
- Het begin en einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- Verkeersborden E9a-Type VIIb
- De verkeersborden worden aangevuld met onderborden type VII
- De verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xa.
Op de Nonnenstraat vanaf de ingang van de begraafplaats tot nummer 101 geldt:
- Voertuigen moeten parkeren binnen de afgebakende plaatsen.
Dit wordt gesignaleerd door:
- Wegmarkeringen overeenkomstig art.77.5 van de wegcode.
Op de Nonnenstraat van nummer 1 tot nummer 95 aan de kant van de onpare huisnummers geldt:
- Het parkeren is verboden;
- Het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid;
- Het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid;
- De parkeerreglementering geldt over een afstand van meer dan 300 meter.
Dit wordt gesignaleerd door:
- Verkeersborden E1
- De verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xb, Xa, Xd.
Op de openbare parking in de Nonnenstraat tussen huisnummer 47 en 57 geldt voor de eerste parkeerplaats aan de linkerkant:
Dit wordt gesignaleerd door:
In de Nonnenstraat van nummer 66 tot nummer 10 aan de kant van de pare huisnummers wordt ingevoerd:
- Het parkeren en stilstaan is verboden;
- Het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid;
- Het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid;
- De parkeerreglementering geldt over een afstand van meer dan 300 meter.
Dit wordt gesignaleerd door:
- Verkeersborden E3
- De verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xb, Xa, Xd.
Op de openbare parking in de Nonnenstraat tussen huisnummer 47 en 57 geldt voor de tweede en de derde parkeerplaats aan de linkerkant, naast de parkeerplaats behouden voor voertuigen gebruikt door personen met een handicap.
Dit wordt gesignaleerd door:
Op de Nonnenstraat, in beide richtingen wordt ingevoerd:
- De toegang is verboden voor bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 5,5 ton;
- De maatregel geldt niet voor laden en lossen.
Dit wordt gesignaleerd door:
- Verkeersborden C21
- De verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type IV.
Op de Nonnenstraat ter hoogte van de doorsteek naar het Beekpark (fietsoversteek) in de richting van de Katerstraat wordt volgende maatregel ingevoerd:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op de Nonnenstraat ter hoogte van de doorsteek naar het Beekpark (fietsoversteek) in de richting van Nijlen-centrum wordt volgende maatregel ingevoerd:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op de fietsoversteek over de Nonnenstraat ter hoogte van de doorsteek naar het Beekpark wordt langs beide zijden volgende maatregel ingevoerd:
Dit wordt gesignaleerd door:
Alle voorgaande aanvullende verkeersreglementen met betrekking tot de Nonnenstraat, behalve deze met een gebiedsdekkend karakter, worden opgeheven.
De kosten verbonden aan het plaatsen en vernieuwen van de verkeerssignalisatie zijn ten laste van het gemeentebestuur.
De huidige verordening wordt bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur: Afdeling 2. Bekendmaking en inwerkingtreding: artikel 288.
Dit aanvullend reglement wordt gemeld en gepubliceerd via het digitaal loket van het Agentschap Binnenlands Bestuur.
Een afschrift van dit besluit wordt, ter kennisname overgemaakt door het gemeentebestuur van Nijlen aan:
- de deputatie van de provincie Antwerpen
- de griffier van de rechtbank van 1ste aanleg te Mechelen
- de griffier van de politierechtbank van Mechelen
- de griffier van het vredegerecht van Lier
- de korpschef van de lokale politiezone Berlaar-Nijlen.
De gemeenteraad keurt de wijziging in het aanvullend reglement goed.
Er wordt een wegversmalling voor een fietsoversteek met bijhorende voorrangsregeling ingericht ter hoogte van de doorsteek naar het Beekpark.
Het is van essentieel belang dat fietsers zich te allen tijde veilig kunnen voelen op de openbare weg. Om dit te waarborgen, is het noodzakelijk om te zorgen voor veilige oversteekmogelijkheden voor fietsers en dient de kans op ongevallen tot een minimum beperkt te worden.
Dit alles past in het kader van fietser op de eerste plaats.
Om de wegversmalling voor de fietsoversteek met bijhorende voorrangsregeling in te richten is een aanpassing van het aanvullend reglement vereist
Op de Katerstraat ter hoogte van de Paashoekstraat geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op de Katerstraat ter hoogte van het Beekpark geldt langs beiden zijden:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op de Katerstraat van de Zwanenstraat tot de Paashoekstraat aan de kant van de pare huisnummers geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op de Katerstraat ter hoogte van de Elsendonkstraat geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op de Katerstraat ter hoogte van het kruispunt met de Elsendonkstraat geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op de Katerstraat vanaf huisnummer 14 tot de Elsendonkstraat geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Alle voorgaande aanvullende verkeersreglementen met betrekking tot de Katerstraat, behalve deze met een gebiedsdekkend karakter, worden opgeheven.
De huidige verordening wordt bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur: Afdeling 2. Bekendmaking en inwerkingtreding: artikel 288.
De kosten verbonden aan het plaatsen en vernieuwen van de verkeerssignalisatie zijn ten laste van het gemeentebestuur.
Dit aanvullend reglement wordt gemeld en gepubliceerd via het digitaal loket van het Agentschap Binnenlands Bestuur.
Een afschrift van dit besluit wordt, ter kennisname overgemaakt door het gemeentebestuur van Nijlen aan:
De gemeenteraad keurt de wijziging in het aanvullend verkeersreglement goed.
Er wordt een fietsoversteek ingericht ter hoogte van het jaagpad naast de Hullebrug.
Het is van essentieel belang dat fietsers zich te allen tijde veilig kunnen voelen op de openbare weg. Om dit te waarborgen, is het noodzakelijk om te zorgen voor veilige oversteekmogelijkheden voor fietsers en dient de kans op ongevallen tot een minimum beperkt te worden.
Dit alles past in het kader van fietser op de eerste plaats.
Op de Kruiskensbaan vanaf de Bevelsesteenweg (grens met Heist-op-den-Berg) tot de Bevelse Steenweg (grens met Herenthout) langs beide zijden van de weg geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op de Kruiskensbaan ter hoogte van het kruispunt met de Itegemsesteenweg geldt:
Op de Kruiskensbaan ter hoogte van het kruispunt met Niemandshoek geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op de Kruiskensbaan ter hoogte van het kruispunt met de Itegemsesteenweg geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op de Kruiskensbaan ter hoogte van het kruispunt met de Itegemsesteenweg geldt:
Op de Kruiskensbaan ter hoogte van de Kruiskensberg parking geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op de Kruiskensbaan ter hoogte van het kruispunt met de Jachtlaan (jaagpad ten noorden van de Hullebrug) wordt volgende maatregel ingevoerd:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op de Jachtlaan (jaagpad ten noorden van de Hullebrug) ter hoogte van de kruispunt met de Kruiskensbaan wordt volgende maatregel ingevoerd:
Dit wordt gesignaleerd door:
Alle voorgaande aanvullende verkeersreglementen met betrekking tot de Kruiskensbaan, behalve deze met een gebiedsdekkend karakter, worden opgeheven.
De huidige verordening wordt bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur: Afdeling 2. Bekendmaking en inwerkingtreding: artikel 288.
De kosten verbonden aan het plaatsen en vernieuwen van de verkeerssignalisatie zijn ten laste van het gemeentebestuur.
Dit aanvullend reglement wordt gemeld en gepubliceerd via het digitaal loket van het Agentschap Binnenlands Bestuur.
Een afschrift van dit besluit wordt, ter kennisname overgemaakt door het gemeentebestuur van Nijlen aan:
De gemeenteraad keurt de wijziging in het aanvullend verkeersreglement goed.
De testopstelling op het kruispunt met de Paashoekstraat wordt bestendigd.
De gemeente wenst van de Elsendonkstraat een meer aangename straat te maken. Met de definitieve invoering van de opstelling wil de gemeente volgende problemen aanpakken:
Op de Elsendonkstraat ter hoogte van huisnummer 72 en 74 geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op de Elsendonkstraat ter hoogte van het kruispunt met de Bouwelsesteenweg geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op de Elsendonkstraat ter hoogte van het kruispunt met de Bouwelsesteenweg geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op de Elsendonkstraat van huisnummer 23 tot huisnummer 27 geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op de Elsendonkstraat ter hoogte van de kruising met de Laurys Gewatstraat en de Bremweg geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op de Elsendonkstraat ter hoogte van het kruispunt met de Katerstraat geldt:
Op de Elsendonkstraat (zuidelijke tak, komende van de Bouwelsesteenweg) ter hoogte van het kruispunt met de Paashoekstraat wordt volgende maatregel ingevoerd:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op de Elsendonkstraat ter hoogte van het kruispunt met de Katerstraat geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op de Elsendonkstraat van huisnummer 60 tot huisnummer 74 geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op de Elsendonkstraat (noordoostelijke tak, komende van de Katerstraat) ter hoogte van het kruispunt met de Paashoekstraat wordt volgende maatregel ingevoerd:
Op de Elsendonkstraat (de fietsdoorsteek op de noordoostelijke tak, komende van de Katerstraat) ter hoogte van het kruispunt met de Paashoekstraat wordt volgende maatregel ingevoerd:
Dit wordt gesignaleerd door:
Alle voorgaande aanvullende verkeersreglementen met betrekking tot de Elsendonkstraat, behalve deze met een gebiedsdekkend karakter, worden opgeheven.
De huidige verordening wordt bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur: Afdeling 2. Bekendmaking en inwerkingtreding: artikel 288.
De kosten verbonden aan het plaatsen en vernieuwen van de verkeerssignalisatie zijn ten laste van het gemeentebestuur.
Dit aanvullend reglement wordt gemeld en gepubliceerd via het digitaal loket van het Agentschap Binnenlands Bestuur.
Een afschrift van dit besluit wordt, ter kennisname overgemaakt door het gemeentebestuur van Nijlen aan:
De gemeenteraad keurt de wijziging in het aanvullend verkeersreglement goed.
De testopstelling op het kruispunt met de Elsendonkstraat wordt bestendigd.
De gemeente wenst van de Paashoekstraat een meer aangename straat te maken. Met de definitieve invoering van de opstelling wil de gemeente volgende problemen aanpakken:
Op de Paashoekstraat van nummer 22 tot Elsendonkstraat nummer 40 geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op de Paashoekstraat ter hoogte van het kruispunt met de Katerstraat geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op de Paashoekstraat van huisnummer 46 tot in de bocht met de Katerstraat geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op de Paashoekstraat ter hoogte van het kruispunt met de Elsendonkstraat wordt volgende maatregel ingevoerd:
Dit wordt gesignaleerd door:
Alle voorgaande aanvullende verkeersreglementen met betrekking tot de Paashoekstraat, behalve deze met een gebiedsdekkend karakter, worden opgeheven.
De huidige verordening wordt bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur: Afdeling 2. Bekendmaking en inwerkingtreding: artikel 288.
De kosten verbonden aan het plaatsen en vernieuwen van de verkeerssignalisatie zijn ten laste van het gemeentebestuur.
Dit aanvullend reglement wordt gemeld en gepubliceerd via het digitaal loket van het Agentschap Binnenlands Bestuur
Een afschrift van dit besluit wordt, ter kennisname overgemaakt door het gemeentebestuur van Nijlen aan:
De gemeenteraad keurt de wijziging in het aanvullend verkeersreglement goed.
De voorrangssituatie van de Oude Bevelsesteenweg ten aanzien van de zijstraten wordt aangepast.
De voorrangssituatie op de volledige Oude Bevelsesteenweg wordt aangepast, alle zijstraten moeten voorrang geven bij het uitrijden op de Oude Bevelsesteenweg.
Op de Oude Bevelsesteenweg ter hoogte van het kruispunt met de Grote Steenweg (N13) en de Nieuwe Bevelsesteenweg geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op de Oude Bevelsesteenweg van huisnummer 1 tot huisnummer 14 en van huisnummer 47 tot het kruispunt met de Nieuwe Bevelsesteenweg geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op de Oude Bevelsesteenweg van huisnummer 1 tot huisnummer 47 wordt ingevoerd:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op de Oude Bevelsesteenweg van huisnummer 1 tot huisnummer 47 wordt aan de zijde van de pare huisnummers ingevoerd:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op de Oude Bevelsesteenweg van huisnummer 1 tot huisnummer 47 wordt volgende maatregel ingevoerd:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op de zijtak van de Oude Bevelsesteenweg (thv huisnummer 135) ter hoogte van het kruispunt met de Oude Bevelsesteenweg wordt volgende maatregel ingevoerd:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op de Oude Bevelsesteenweg ter hoogte van het kruispunt met de zij-tak van de Oude Bevelsesteenweg, Helleweg, Hemelweg, Kroonstraat, Kraaistraat, Voetweg, Stenen Molen, Rozenstraat en Donderbos geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Alle voorgaande aanvullende verkeersreglementen met betrekking tot de Oude Bevelsesteenweg, behalve deze met een gebiedsdekkend karakter, worden opgeheven.
De huidige verordening wordt bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur: Afdeling 2. Bekendmaking en inwerkingtreding: artikel 288.
De kosten verbonden aan het plaatsen en vernieuwen van de verkeerssignalisatie zijn ten laste van het gemeentebestuur.
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.
Een afschrift van dit besluit wordt, ter kennisname overgemaakt door het gemeentebestuur van Nijlen aan:
- de deputatie van de provincie Antwerpen
- de griffier van de rechtbank van 1ste aanleg te Mechelen
- de griffier van de politierechtbank van Mechelen
- de griffier van het vredegerecht van Lier
- de korpschef van de lokale politiezone Berlaar-Nijlen.
De voorrangssituatie voor het uitrijden van het Donderbos op de Oude Bevelsesteenweg wordt aangepast.
De voorrangssituatie op de volledige Oude Bevelsesteenweg wordt aangepast, alle zijstraten moeten voorrang geven bij het uitrijden op de Oude Bevelsesteenweg.
Op het Donderbos ter hoogte van het kruispunt met de Oude Bevelsesteenweg wordt volgende maatregel ingevoerd:
Dit wordt gesignaleerd door:
Alle voorgaande aanvullende verkeersreglementen met betrekking tot het Donderbos, behalve deze met een gebiedsdekkend karakter, worden opgeheven.
De huidige verordening wordt bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur: Afdeling 2. Bekendmaking en inwerkingtreding: artikel 288.
De kosten verbonden aan het plaatsen en vernieuwen van de verkeerssignalisatie zijn ten laste van het gemeentebestuur.
Dit aanvullend reglement wordt gemeld en gepubliceerd via het digitaal loket van het Agentschap Binnenlands Bestuur.
Een afschrift van dit besluit wordt, ter kennisname overgemaakt door het gemeentebestuur van Nijlen aan:
De gemeenteraad keurt de wijziging in het aanvullend verkeersreglement goed.
De voorrangssituatie voor het uitrijden van de Rozenstraat op de Oude Bevelsesteenweg wordt aangepast.
De voorrangssituatie op de volledige Oude Bevelsesteenweg wordt aangepast, alle zijstraten moeten voorrang geven bij het uitrijden op de Oude Bevelsesteenweg.
Op de Rozenstraat ter hoogte van het kruispunt met de Veldstraat geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op de Rozenstraat ter hoogte van het kruispunt met de Oude Bevelsesteenweg wordt volgende maatregel ingevoerd:
Dit wordt gesignaleerd door:
Alle voorgaande aanvullende verkeersreglementen met betrekking tot de Rozenstraat, behalve deze met een gebiedsdekkend karakter, worden opgeheven.
De huidige verordening wordt bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur: Afdeling 2. Bekendmaking en inwerkingtreding: artikel 288.
De kosten verbonden aan het plaatsen en vernieuwen van de verkeerssignalisatie zijn ten laste van het gemeentebestuur.
Dit aanvullend reglement wordt gemeld en gepubliceerd via het digitaal loket van het Agentschap Binnenlands Bestuur.
Een afschrift van dit besluit wordt, ter kennisname overgemaakt door het gemeentebestuur van Nijlen aan:
De gemeenteraad keurt de wijziging in het aanvullend verkeersreglement goed.
De voorrangssituatie voor het uitrijden van de Voetweg op de Oude Bevelsesteenweg wordt aangepast.
De voorrangssituatie op de volledige Oude Bevelsesteenweg wordt aangepast, alle zijstraten moeten voorrang geven bij het uitrijden op de Oude Bevelsesteenweg.
Op de Voetweg ter hoogte van het kruispunt met de Grote Steenweg geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op de Voetweg ter hoogte van het kruispunt met de Oude Bevelsesteenweg wordt volgende maatregel ingevoerd:
Dit wordt gesignaleerd door:
Alle voorgaande aanvullende verkeersreglementen met betrekking tot de Voetweg, behalve deze met een gebiedsdekkend karakter, worden opgeheven.
De huidige verordening wordt bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur: Afdeling 2. Bekendmaking en inwerkingtreding: artikel 288.
De kosten verbonden aan het plaatsen en vernieuwen van de verkeerssignalisatie zijn ten laste van het gemeentebestuur.
Dit aanvullend reglement wordt gemeld en gepubliceerd via het digitaal loket van het Agentschap Binnenlands Bestuur.
Een afschrift van dit besluit wordt, ter kennisname overgemaakt door het gemeentebestuur van Nijlen aan:
De gemeenteraad keurt de wijziging in het aanvullend verkeersreglement goed.
De voorrangssituatie voor het uitrijden van de Kraaistraat op de Oude Bevelsesteenweg wordt aangepast.
De voorrangssituatie op de volledige Oude Bevelsesteenweg wordt aangepast, alle zijstraten moeten voorrang geven bij het uitrijden op de Oude Bevelsesteenweg.
Op de Kraaistraat ter hoogte van het kruispunt met de Grote Steenweg geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op de Kraaistraat ter hoogte van het kruispunt met de Oude Bevelsesteenweg wordt volgende maatregel ingevoerd:
Dit wordt gesignaleerd door:
Alle voorgaande aanvullende verkeersreglementen met betrekking tot de Kraaistraat, behalve deze met een gebiedsdekkend karakter, worden opgeheven.
De huidige verordening wordt bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur: Afdeling 2. Bekendmaking en inwerkingtreding: artikel 288.
De kosten verbonden aan het plaatsen en vernieuwen van de verkeerssignalisatie zijn ten laste van het gemeentebestuur.
Dit aanvullend reglement wordt gemeld en gepubliceerd via het digitaal loket van het Agentschap Binnenlands Bestuur.
Een afschrift van dit besluit wordt, ter kennisname overgemaakt door het gemeentebestuur van Nijlen aan:
De gemeenteraad keurt de wijziging in het aanvullend verkeersreglement goed.
De voorrangssituatie voor het uitrijden van de Kroonstraat op de Oude Bevelsesteenweg wordt aangepast.
De voorrangssituatie op de volledige Oude Bevelsesteenweg wordt aangepast, alle zijstraten moeten voorrang geven bij het uitrijden op de Oude Bevelsesteenweg.
Op de Kroonstraat ter hoogte van het kruispunt met de Nieuwe Bevelsesteenweg geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op de Kroonstraat ter hoogte van het kruispunt met de Oude Bevelsesteenweg wordt volgende maatregel ingevoerd:
Dit wordt gesignaleerd door:
Alle voorgaande aanvullende verkeersreglementen met betrekking tot de Kroonstraat, behalve deze met een gebiedsdekkend karakter, worden opgeheven.
De huidige verordening wordt bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur: Afdeling 2. Bekendmaking en inwerkingtreding: artikel 288.
De kosten verbonden aan het plaatsen en vernieuwen van de verkeerssignalisatie zijn ten laste van het gemeentebestuur.
Dit aanvullend reglement wordt gemeld en gepubliceerd via het digitaal loket van het Agentschap Binnenlands Bestuur.
Een afschrift van dit besluit wordt, ter kennisname overgemaakt door het gemeentebestuur van Nijlen aan:
De gemeenteraad keurt de wijziging in het aanvullend verkeersreglement goed.
De voorrangssituatie voor het uitrijden van de Hemelweg op de Oude Bevelsesteenweg wordt aangepast.
De voorrangssituatie op de volledige Oude Bevelsesteenweg wordt aangepast, alle zijstraten moeten voorrang geven bij het uitrijden op de Oude Bevelsesteenweg.
Op de Hemelweg ter hoogte van het kruispunt met de Oude Bevelsesteenweg wordt volgende maatregel ingevoerd:
Dit wordt gesignaleerd door:
Alle voorgaande aanvullende verkeersreglementen met betrekking tot de Hemelweg, behalve deze met een gebiedsdekkend karakter, worden opgeheven.
De huidige verordening wordt bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur: Afdeling 2. Bekendmaking en inwerkingtreding: artikel 288.
De kosten verbonden aan het plaatsen en vernieuwen van de verkeerssignalisatie zijn ten laste van het gemeentebestuur.
Dit aanvullend reglement wordt gemeld en gepubliceerd via het digitaal loket van het Agentschap Binnenlands Bestuur.
Een afschrift van dit besluit wordt, ter kennisname overgemaakt door het gemeentebestuur van Nijlen aan:
De gemeenteraad keurt de wijziging in het aanvullend verkeersreglement goed.
De voorrangssituatie voor het uitrijden van de Helleweg op de Oude Bevelsesteenweg wordt aangepast.
De voorrangssituatie op de volledige Oude Bevelsesteenweg wordt aangepast, alle zijstraten moeten voorrang geven bij het uitrijden op de Oude Bevelsesteenweg.
Op de noordelijke tak van de Helleweg ter hoogte van het kruispunt met de Nieuwe Bevelsesteenweg geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op de Helleweg
ter hoogte van het kruispunt met de Oude Bevelsesteenweg wordt volgende maatregel ingevoerd:
Dit wordt gesignaleerd door:
Alle voorgaande aanvullende verkeersreglementen met betrekking tot de Helleweg, behalve deze met een gebiedsdekkend karakter, worden opgeheven.
De huidige verordening wordt bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur: Afdeling 2. Bekendmaking en inwerkingtreding: artikel 288.
De kosten verbonden aan het plaatsen en vernieuwen van de verkeerssignalisatie zijn ten laste van het gemeentebestuur.
Dit aanvullend reglement wordt gemeld en gepubliceerd via het digitaal loket van het Agentschap Binnenlands Bestuur.
Een afschrift van dit besluit wordt, ter kennisname overgemaakt door het gemeentebestuur van Nijlen aan:
De gemeenteraad keurt de wijziging in het aanvullend verkeersreglement goed.
De voorrangssituatie voor het uitrijden van de Stenen Molen op de Oude Bevelsesteenweg wordt aangepast. Daarnaast wordt de testopstelling in de Stenen Molen met het enkelrichtingsverkeer en de fietsstraat ook bestendigd gezien de werken bijna afgerond zijn .
De voorrangssituatie op de volledige Oude Bevelsesteenweg wordt aangepast, alle zijstraten moeten voorrang geven bij het uitrijden op de Oude Bevelsesteenweg. Daarnaast wordt de testopstelling in de Stenen Molen met het enkelrichtingsverkeer en de fietsstraat ook bestendigd gezien de werken bijna afgerond zijn.
Op beide takken van de Stenen Molen ter hoogte van het kruispunt met de Oude Bevelsesteenweg wordt volgende maatregel ingevoerd:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op de Stenen Molen van huisnummer 38 tot huisnummer 1 in de richting van de Oude Bevelsesteenweg wordt volgende maatregel ingevoerd:
In de tegenovergestelde richting wordt volgende maatregel ingevoerd:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op de Stenen Molen in beide richtingen wordt volgende maatregel ingevoerd:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op de doorsteek van de Stenen Molen naar de Grote Steenweg wordt langs beide zijden volgende maatregel ingevoerd:
Dit wordt gesignaleerd door:
Alle voorgaande aanvullende verkeersreglementen met betrekking tot de Stenen Molen, behalve deze met een gebiedsdekkend karakter, worden opgeheven.
De huidige verordening wordt bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur: Afdeling 2. Bekendmaking en inwerkingtreding: artikel 288.
De kosten verbonden aan het plaatsen en vernieuwen van de verkeerssignalisatie zijn ten laste van het gemeentebestuur.
Dit aanvullend reglement wordt gemeld en gepubliceerd via het digitaal loket van het Agentschap Binnenlands Bestuur.
Een afschrift van dit besluit wordt, ter kennisname overgemaakt door het gemeentebestuur van Nijlen aan:
De gemeenteraad keurt de wijziging in het aanvullend verkeersreglement goed.
Lokaal bestuur Nijlen heeft op 11 april 2024 een aanvraag om omgevingsvergunning ontvangen. Deze aanvraag handelt over het oprichten van een gekoppelde eengezinswoning op de linker perceelsgrens.
Ligging: Herenthoutsesteenweg , 2560 Nijlen, afdeling 1 sectie C nr. 712P.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder de artikelen 2 en 40.
Artikel 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning dat bepaalt dat de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen dient te nemen indien de vergunningsaanvraag wegeniswerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft; dat dergelijk besluit over de zaak van de wegen dient te worden genomen alvorens het vergunningverlenende bestuursorgaan een beslissing neemt over de vergunningsaanvraag.
Artikel 47 van het omgevingsvergunningsbesluit dat stelt dat als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat, waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, de gemeenteraad hierover een besluit aanneemt. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek.
De aanvraag dient eerst voorgelegd te worden aan het college, vervolgens aan de gemeenteraad ter goedkeuring van het gewijzigde wegtracé, en wordt dan beslist in het college.
1. Voorwerp van de aanvraag
De voorliggende aanvraag is gelegen langsheen de Herenthoutsesteenweg. Deze aanvraag handelt over het oprichten van een gekoppelde eengezinswoning op de linker perceelsgrens.
2. Zaak van de weg
De aanvraag is gelegen aan een weg waarvoor een aanpassing/verbreding van het bestaande wegtracé langsheen de Herenthoutsesteenweg dient te gebeuren. Het gedeelte van het perceel dat zich voor de ontworpen rooilijn bevindt zal worden afgestaan. Het komt de gemeenteraad toe om een besluit te nemen over de zaak van de wegen; waarbij de gemeenteraad zich dient te beperken tot de aspecten die betrekking hebben op de zaak van de wegen, zonder uitspraak te doen omtrent de bestaanbaarheid van de aanvraag met de stedenbouwkundige beoordelingselementen en de goede ruimtelijke ordening.
De opvatting van de voorgestelde verbreding van de weg, vertrekkende van de voorziene rooilijnbreedte van de Herenthoutsesteenweg is in deze aanvraag een goede oplossing in functie van het gemeentelijk wegennet.
3. Openbaar onderzoek
Het dossier werd aan een openbaar onderzoek onderworpen van 17 juni 2024 tot 16 juli 2024 en er werden geen bezwaarschriften ingediend.
De aanpassing/verbreding van het wegtracé van de Herenthoutsesteenweg goed te keuren.
De bedding van het gewijzigde wegtracé dient gratis aan de gemeente te worden afgestaan samen met de uitrusting, welke omvatten:
Lokaal bestuur Nijlen heeft op 3 april 2024 een aanvraag tot omgevingsvergunning ontvangen. Deze aanvraag handelt over het uitbreiden van een dierenartsenpraktijk en het aanleggen van 6 parkeerplaatsen na het verwijderen van bestaande verhardingen en reclametotem.
Aanvrager: Trigimmo met als adres Dorsel 38 te 2560 Nijlen.
Ligging: Dorsel 38, 2560 Nijlen, afdeling 1 sectie D nrs. 111/S/2 en 111/Z/2.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder de artikelen 2 en 40.
Artikel 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning dat bepaalt dat de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen dient te nemen indien de vergunningsaanvraag wegeniswerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft; dat dergelijk besluit over de zaak van de wegen dient te worden genomen alvorens het vergunningverlenende bestuursorgaan een beslissing neemt over de vergunningsaanvraag.
Artikel 47 van het omgevingsvergunningsbesluit dat stelt dat als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat, waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, de gemeenteraad hierover een besluit aanneemt. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek.
De aanvraag dient eerst voorgelegd te worden aan het college, vervolgens aan de gemeenteraad ter goedkeuring van het gewijzigde wegtracé, en wordt dan beslist in het college.
1. Voorwerp van de aanvraag
De voorliggende aanvraag is gelegen aan de Dorsel 38 te Nijlen. Deze aanvraag handelt over het uitbreiden van een dierenartsenpraktijk en het aanleggen van 6 parkeerplaatsen na het verwijderen van bestaande verhardingen en reclametotem.
2. Zaak van de weg
De aanvraag is gelegen aan een weg waarvoor een aanpassing/verbreding van het bestaande wegtracé langsheen de Dorsel dient te gebeuren.
Het komt de gemeenteraad toe om een besluit te nemen over de zaak van de wegen; waarbij de gemeenteraad zich dient te beperken tot de aspecten die betrekking hebben op de zaak van de wegen, zonder uitspraak te doen omtrent de bestaanbaarheid van de aanvraag met de stedenbouwkundige beoordelingselementen en de goede ruimtelijke ordening.
De opvatting van de voorgestelde verbreding van de weg, vertrekkende van de voorziene rooilijnbreedte van de Dorsel is in deze aanvraag een goede oplossing in functie van het gemeentelijk wegennet. De voorgestelde weg voldoet voor het beoogde doel.
3. Openbaar onderzoek
Het dossier werd aan een openbaar onderzoek onderworpen van 21 juni 2024 tot 20 juli 2024. Er werden geen bezwaarschriften ingediend.
De aanpassing/verbreding van het wegtracé van de Dorsel goed te keuren.
De bedding van het gewijzigde wegtracé dient gratis aan de gemeente te worden afgestaan samen met de uitrusting, welke omvatten:
De verschillende gemeentelijke onderwijsinstellingen hebben melding gedaan van de vaststelling van vakantieperioden en de keuze van de facultatieve vakantiedagen en pedagogische studiedagen voor het schooljaar 2024-2025.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 17 april 1991 tot organisatie van het schooljaar in het basisonderwijs en in het deeltijds onderwijs georganiseerd, erkend of gesubsidieerd door de Vlaamse Gemeenschap, zoals gewijzigd.
Het besluit van de Vlaamse regering van 31 augustus 2001 houdende de organisatie van het schooljaar in het secundair onderwijs, zoals gewijzigd.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 4 mei 2018 betreffende het opleidingsaanbod, de organisatie, de personeelsformatie, de inning van het inschrijvingsgeld en de certificering van het deeltijds kunstonderwijs (organisatiebesluit).
De omzendbrief DKO/2018/05 van 1 oktober 2018 houdende de organisatie van het schooljaar voor het deeltijds kunstonderwijs.
De gemeentelijke onderwijsinstellingen hebben hun pedagogische studiedagen en facultatieve vrije dagen voor het schooljaar 2024 - 2025 bepaald.
Deze werden principieel goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen van 10 juni 2024, een protocol van akkoord werd ondertekend op 24 juni 2024 en ze kregen een gunstig advies van de raadscommissie basisonderwijs, de bestuurscommissie academie en de bestuurscommissie githo.
De pedagogische studiedagen en facultatieve vrije dagen van de gemeentelijke onderwijsinstellingen voor het schooljaar 2024 - 2025 kunnen worden goedgekeurd.
De gemeenteraad neemt kennis van de vastgestelde vakantieperioden voor de gemeentelijke onderwijsinstellingen voor het schooljaar 2024-2025 als volgt:
1e trimester
2e trimester
3e trimester
De gemeenteraad keurt de voorgestelde facultatieve vakantiedagen van de verschillende gemeentelijke onderwijsinstellingen als volgt goed:
De gemeenteraad keurt de pedagogische studiedagen van de verschillende gemeentelijke onderwijsinstellingen als volgt goed:
Jaarlijks dient er nagegaan te worden of er aanpassingen dienen te gebeuren aan het schoolreglement en bijhorende kostenbijdrageregeling.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 40 en 41.
De gemeenteraadsbeslissing van 9 september 1991 waarbij een schoolreglement werd goedgekeurd voor het Gemeentelijk Instituut voor Technisch en Handelsonderwijs (githo) conform de richtlijnen van het Besluit van de Vlaamse Executieve van 13 maart 1991.
De gemeenteraadsbeslissingen van 6 september 1993, 17 november 1997, 4 oktober 1999, 2 juli 2002, 1 juli 2003, 2 september 2003, 28 juni 2005, 4 juni 2006, 4 september 2007, 2 september 2008, 1 september 2009, 29 juni 2010, 6 september 2011, 4 september 2012, 2 juli 2013, 2 september 2014, 1 september 2015, 6 september 2016, 5 september 2017 en 4 september 2018, 3 september 2019, 1 september 2020, 7 september 2021, 6 september 2022 en 12 september 2023 waarbij enkele wijzigingen aan dit reglement werden goedgekeurd.
Het besluit van de Vlaamse regering van 19 juli 2002 betreffende de organisatie van het voltijds secundair onderwijs, zoals gewijzigd.
De omzendbrief SO 64 (publicatiedatum 25 juni 1999) betreffende de structuur en organisatie van het voltijds secundair onderwijs, zoals gewijzigd.
Het decreet van 23 april 2004 betreffende participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad.
De wijzigingen op het schoolreglement en bijhorende kostenbijdrageregeling werden voorgelegd en besproken op de schoolraad van 26 juni 2024.
De gemeenteraad gaat akkoord met de hierbij gevoegde wijzigingen aan het schoolreglement en kostenbijdrageregeling van githo nijlen.
Het huidige schoolreglement van de Goezo! basisscholen, goedgekeurd door de gemeenteraad op 12 september 2023, moet worden geactualiseerd.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, de artikelen 29, 40 en 41.
De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, artikels 104 en 119.
Het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, artikelen 27, 28, 33, 37, 54 en 172 quinquies.
Het decreet betreffende de leerlingenbegeleiding in het basisonderwijs, het secundair onderwijs en de centra voor leerlingenbegeleiding van 18 april 2018.
De aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 21 december 1998 betreffende het uitreiken van het getuigschrift basisonderwijs.
De ministeriële omzendbrief van 21 juni 2017 betreffende samenstelling ondersteuningsnetwerken in het basis en secundair onderwijs.
De aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 8 februari 2002 betreffende informatie bij eerste inschrijving en schoolreglement.
De aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 22 juni 2007 betreffende kostenbeheersing in het basisonderwijs.
Het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997: de artikelen 3, 25°, 6, 14, 14/0, 20, 27 , 27bis, §1, 3° en §4, 37, §2, 12°, 37, §3,17°, 29 , 37bis, 62, §2, 26ter, 47bis, 195.
Het schoolbestuur dient voor elk van zijn basisscholen een schoolreglement op te stellen dat de betrekkingen tussen het schoolbestuur en de ouders en de leerlingen regelt.
Het huidige schoolreglement gewoon basisonderwijs (inclusief de infobrochure) goedgekeurd op 12 september 2023 is aan actualisatie toe wegens gewijzigde regelgeving en de noodzaak om sommige artikelen te verduidelijken en/of te verfijnen.
In navolging van het besluit van het college waarbij de gemeenschappelijke principes om de schoolreglementen van de verschillende gemeentelijke onderwijsinstellingen maximaal op mekaar af te stemmen werd het model van OVSG als basis gebruikt voor het nieuwe schoolreglement.
Het schoolreglement gewoon basisonderwijs en de infobrochure worden bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging, ter beschikking gesteld (op papier of via een elektronische drager) aan de ouders, die ondertekenen voor akkoord.
De wijzigingen aan het schoolreglement zijn in kleur aangeduid. Meer specifieke afspraken worden opgenomen in de infobrochure.
Het reglement werd gunstig geadviseerd door de raadscommissie basisonderwijs van 19 juni 2024.
De aanpassingen aan het schoolreglement Goezo! basisscholen worden goedgekeurd.
Jaarlijks dient er nagegaan te worden of er aanpassingen dienen te gebeuren aan het academiereglement en bijhorende kostenbijdrageregeling.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, de artikelen 29 , 40 en 41.
Decreet van 9 maart 2018 betreffende het deeltijds kunstonderwijs.
Besluit van de Vlaamse Regering van 4 mei 2018 betreffende het opleidingsaanbod, de organisatie, de personeelsformatie, de inning van het inschrijvingsgeld en de certificering van het deeltijds kunstonderwijs.
Om in orde te zijn met de gewijzigde wetgeving dient het bestaande academiereglement opnieuw afgestemd te worden met het model van OVSG. De wijzigingen hebben betrekking op de vernieuwde wetgeving.
De voorgestelde aanpassingen aan het academiereglement werden gunstig geadviseerd door de bestuurscommissie Academie op 24 juni 2024.
De gemeenteraad keurt de aanpassingen aan het academiereglement goed.
Het decreet van 7 mei 2004 en de wijziging van 6 juli 2012 van het eredienstendecreet betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten stelt dat de eredienstbesturen jaarlijks de rekening van het vorig dienstjaar moeten opmaken.
De rekeningen zijn onderworpen aan een advies van de gemeenteraad en aan goedkeuring van de provinciegouverneur.
De eredienstbesturen zijn decretaal verplicht de jaarrekening van het voorgaande boekjaar binnen te brengen bij het centraal kerkbestuur waaronder ze ressorteren. De centrale kerkbesturen bezorgen de gebundelde rekeningen van hun eredienstbesturen aan het gemeentebestuur.
Op 28 mei 2024 ontving het gemeentebestuur de jaarrekening 2023 van onderstaande kerkfabrieken:
Op 1 juli 2024 ontving het gemeentebestuur de jaarrekening 2023 van onderstaande kerkfabrieken:
Het eredienstendecreet van 7 mei 2004 en de wijziging van 6 juli 2012 van het eredienstendecreet betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten regelt de verplichtingen van de eredienstbesturen en de relaties met de overheden.
Het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, gewijzigd op 14 december 2012.
Het besluit van de Vlaamse regering van 27 oktober 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst, gewijzigd op 12 februari 2013.
De hieronder opgelijste eredienstbesturen dienden een jaarrekening (JR) in waarover wordt voorgesteld dat de gemeenteraad een gunstig advies geeft aan de provinciegouverneur. De bedragen in de lijst zijn in euro.
Uitbetaalde | Cumulatief | Cumulatief | ||||
exploitatietoelage | Exploitatie | resultaat | Investeringen | resultaat | ||
2023 gemeente | 2023 | exploitatie | 2023 | investeringen | ||
Kessel | Sint-Lambertus | € 124,00 | € 1 815,01 | € 54 268,51 | € 0,00 | € 187 548,98 |
Bevel | OLV Ten Hemel Opgenomen | € 124,00 | € -15 573,35 | € 88 346,68 | € 0,00 | € 27 987,38 |
Kessel | OLV Koningin van de Vrede | € 124,00 | € 12 998,58 | € 100 063,74 | € 0,00 | € 2 149,49 |
Nijlen | OL Vrouw | € 1 908,00 | € -268,01 | € 5 602,92 | € 0,00 | € 34 942,32 |
Het exploitatieresultaat van de kerkfabriek O.L.V. Ten Hemel Opgenomen (Bevel) is in 2023 negatief omwille van de betaling van de laatste schijf van de nieuwe verwarmingsinstallatie en de verhoogde kosten voor het gas. Kosten gebouw in 2022 = € 8 806,00, kosten gebouw in 2023 = € 41 661,00.
Er wordt positief advies uitgebracht over de jaarrekeningen 2023 van onderstaande kerkfabrieken:
Uitbetaalde | Cumulatief | Cumulatief | ||||
exploitatietoelage | Exploitatie | resultaat | Investeringen | resultaat | ||
2023 gemeente | 2023 | exploitatie | 2023 | investeringen | ||
Kessel | Sint-Lambertus | € 124,00 | € 1 815,01 | € 54 268,51 | € 0,00 | € 187 548,98 |
Bevel | O.L.V. Ten Hemel Opgenomen | € 124,00 | € -15 573,35 | € 88 346,68 | € 0,00 | € 27 987,38 |
Kessel | O.L.V. Koningin van de Vrede | € 124,00 | € 12 998,58 | € 100 063,74 | € 0,00 | € 2 149,49 |
Nijlen | O.L. Vrouw | € 1 908,00 | € -268,01 | € 5 602,92 | € 0,00 | € 34 942,32 |
Het college van burgemeester en schepenen gaf in de zitting van 29 juni 2022 goedkeuring aan de gunning van de opdracht “Masterplan en landschapsontwerp Beekpark-Zuid Nijlen”. Deze opdracht werd gegund aan LAMA Landscape Architects (i.s.m. Bureau France en REST Architecten). Eveneens werd goedgekeurd dat zij voor de uitwerking van het uitvoeringsgericht dossier aan een percentage op het uitvoeringsbudget aangesteld zouden worden.
Na de goedkeuring van het masterplan voor Beekpark-Zuid door de gemeenteraad op 5 maart 2024 volgt nu allereerst de uitvoering van het ontwerp voor fase 1 van dit masterplan. Dit betreft het gebied tussen de Tibourstraat en de parking aan het Hofke. Dit in functie van het uitvoeren van de trage weg en in functie van de tijdig te besteden subsidiemiddelen van Platteland+ en het respecteren van de dading, afgesloten met private eigenaars aan de Tibourstraat.
Bijgevolg gaf het college van burgemeester en schepenen in de zitting van 24 juni 2024 goedkeuring aan het ereloonpercentage voor het uitvoeringsdossier “Opmaak ontwerp Beekpark-Zuid FASE 1 – Deel Tibourstraat-Hofke”.
LAMA Landscape Architects i.s.m. Bureau France stelde in het kader van deze opdracht het bestek “Omgevingswerken Beekpark-Zuid FASE 1 – Deel Tibourstraat-Hofke” op voor verdere uitvoering van dit dossier.
De gemeenteraad wordt gevraagd om het aanbestedingsdossier (bestek, raming en plannen) goed te keuren in functie van de publicatie van deze overheidsopdracht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 41, §1, 2° (het geraamde bedrag excl. btw overschrijdt de drempel van € 750.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 56, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 736.901,50 incl. 21% btw.
De plaatsing van de opdracht zal gebeuren bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Er wordt voorgestelde volgend gunningscriterium toe te passen in deze opdracht:
De economisch meest voordelige offerte wordt vastgesteld op basis van de prijs. De evaluatie van de offertebedragen gebeurt met inbegrip van de BTW.
De gemeenteraad geeft goedkeuring aan het bestek “Omgevingswerken Beekpark-Zuid FASE 1 – Deel Tibourstraat-Hofke” met nr. 4885 van 14 augustus 2024 en de bijbehorende raming, opgesteld door de ontwerper, LAMA Landscape Architects in samenwerking met Bureau France.
De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 736.901,50 inclusief 21% btw.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien op meerjarenplannummer: MJP 001615 ‘Realisatie project Beekpark-Zuid incl Levend water’ in 2024 en 2025 (werken te factureren eind 2024 en begin 2025). Voor de financiering van het project is een aanpassing van de meerjarenplanning nodig.
In Wallonië gaat men het gebruik van gsm's verbieden tijdens de schooluren. De leerlingen bergen hun gsm op in een ''gsm hotel'' zoals men het daar noemt en nemen hem pas terug na de schooluren. Dus geen afleiding tijdens de lessen en ook op de speelplaats wordt er terug gepraat en gespeeld met elkaar. Blijkbaar zijn er ook in Vlaanderen al plaatsen waar men dit concept gaat introduceren. Is dit iets waar ook wij hier in Nijlen een voortrekkersrol kunnen in spelen? Wij zijn ook verantwoordelijk voor een secundaire school en zouden ook de andere secundaire school in onze gemeente hierbij kunnen betrekken.
Bij de eerste bevragingen die er gedaan zijn in de scholen waren de scholieren positief over de nieuwe regel, een regel die het onderling contact tussen de leerlingen zeker stimuleert en ook de aandacht in de les beter gefocust houdt.
Alvast bedankt om dit in overweging te nemen of nog beter het toe te passen.
Antwoord schepen Griet Van Olmen
Zonet zijn de reglementen van de Goezo! basisscholen en githo nijlen goedgekeurd en daarin staat al jaren dat het gebruik van de gsm verboden is in de school. De leerlingen moeten hun gsm in de boekentas steken bij het betreden van de school en mogen deze pas bij het verlaten van de school terug gebruiken. Er wordt gesanctioneerd met een strafstudie als de regels worden overtreden. Het verbod op gsm's voor leerlingen is geen doel op zich, maar wel een middel om voldoende ruimte te scheppen voor persoonlijke ontwikkeling. Tijdens de pauzes is er dan ook een ruim aanbod van sportieve, sociale en spelactiviteiten om dit te ondersteunen.
In het regelmatige overleg dat georganiseerd wordt met de scholen (NNOSO, thematisch overleg zorgcoördinatoren Nijlense scholen, thematisch en inhoudelijk overleg tussen de directies van de secundaire scholen Sint-Calasanz, githo nijlen, en buso De Regenboog) is dit thema al meermaals aan bod gekomen. Vanaf schooljaar 2023-2024 werd de gsm ook in Sint-Calasanz tijdens de korte speeltijden verbannen en vanaf schooljaar 2024-2025 wordt er nog een stap verder gegaan en worden de gsm’s de volledige schooldag verbannen. In buso De Regenboog is het gebruik van de gsm ook verboden. Dus we hebben in heel de gemeente Nijlen een voortrekkersrol wat het gebruik van de gsm in de scholen betreft.
De meerderheid besliste om de woning met doorgang af te breken en er een groene zone van te maken, een beslissing die door de oppositie niet zo gesmaakt werd. Dan liet men toe dat er ramen en deuren kwamen aan de zijde van het perceel en nu zitten we daar met 2 gevels bekleed met blauwkleurige plastiek, kwestie van onze gemeente wat op te fleuren?
Wat gaat het bestuur hier aan doen? Gaat dat zo blijven?
Antwoord burgemeester Paul Verbeeck
Als tijdelijke maatregel is plastiek geplaatst. Voor de afwerking van de gevels is reeds een architect aangesteld. Hij bekijkt wat mogelijk is om de zijgevels te bekleden.
Ondertussen zijn er gesprekken lopende met de aanpalende eigenaars met de vraag of er een wens is tot isolatie van de zijgevel. Indien de eigenaars hier gebruik van wensen te maken zal er een samenwerkingsovereenkomst opgemaakt dienen te worden wat betreft de financiële verdeelsleutel. De afwerking zal dit najaar gebeuren.
Afgelopen week ontvingen de bewoners van Bevel een brief met de titel ‘Afsluitende bevraging zone 30’. In deze brief wordt de bewoners gevraagd naar hun mening over de verkeersremmende elementen bij het inrijden van de zone 30.
Antwoord schepen Victor De Groof
Is er al een oplossing uit de bus gekomen voor de herstelling van de scheve school in Kessel?
En zo ja, welke oplossing is er uit de bus gekomen?
Antwoord schepen Paul Laurijssen
De expertise is nog bezig. Uit het lopende onderzoek is al wel naar voor gekomen dat er met het gebouw geen problemen zijn qua stabiliteit. Heel het gebouw zal voorzien worden van horizontale windverbanden. Wat de scheefstand betreft, worden de balken ingepakt, breder gemaakt, zodat de scheefstand verhuld wordt. De aannemer heeft hiervan een proefopstelling gemaakt en dit bleek voor iedereen aanvaardbaar. Op het moment dat de dakwerken starten zal nagegaan worden hoe fel de OSB platen daar schade hebben geleden. Dan zal door de expert bekeken worden of de OSB platen en isolatie op het dak moeten vervangen worden. Dak zal nu ingepland worden om dicht te leggen (midden tot einde september 2024).
Dit is hoe het moet aangepakt worden. Wie de verantwoordelijkheid heeft voor de geleden schade wordt in de volgende weken tussen de verschillende partijen en de expert verder uitgeklaard.
Nieuw Nijlen ijvert al jaren voor transparantie over het bestuur en het financiële reilen van zeilen binnenste gemeentebestuur. Daarbij horen ook de gemeentelijke instellingen en scholen.
In het kader van deze transparantie vroeg ik op 16 juli aan het schepencollege via het recht op afschrift het overzicht op van alle werken die sedert 2019 door het Githo werden uitgevoerd voor derden, zowel voor verenigingen als voor particulieren.
Op 6 augustus, of exact 3 weken later - met name de laatste dag dat het schepencollege kan antwoorden conform de termijn vastgelegd in het huishoudelijk reglement, krijg ik het volgende antwoord :l
Het college heeft uw vraag tot afschrift goed ontvangen. Er bestaat geen overzichtsdocument van alle werken die door het githo werden uitgevoerd voor derden. Aangezien de gevraagde informatie niet is opgenomen in een bestaand bestuursdocument, kunnen wij dus niet ingaan op uw vraag tot afschrift. U kan wel uw vraag stellen als een schriftelijke vraag (artikel 7 §10 huishoudelijk reglement), waarna de gevraagde info kan verzameld en bezorgd worden.
Spijtig dat ik pas na drie weken en dus op de uiterste antwoorddatum te horen krijg dat men mij niet de nodige info kon bezorgen. Dit wist men uiteraard ook al eerder.
Zoals werd aangegeven in het antwoord heb ik onmiddellijk, dezelfde 6 augustus, dan ook een schriftelijke vraag gesteld, met dezelfde inhoud, met name :
Het Githo levert soms diensten aan derden, zowel verenigingen als particulieren (bv het bouwen van een trap, ramen, elektriciteitswerken, onderhoud voertuigen, ...).
Graag ontving ik een overzicht van al deze werken die sedert 2019 door het Githo werden uitgevoerd voor derden, zowel voor verenigingen als voor particulieren.
Graag vernamen wij naast een omschrijving van de werken ook het bedrag dat hiervoor aangerekend werd.
Indien mogelijk ook graag vermelding van de begunstigde van de uitgevoerde werken. Indien dit niet kan bezorgd worden, kreeg ik graag inzage van de namen van al deze verenigingen en personen.
Voor het antwoord op deze schriftelijke vraag heeft het College conform het huishoudelijk reglement een maand de tijd. Die maand is op datum van de gemeenteraad van 3 september nog net niet verstreken, zodat ik de vraag, om nog verder tijdverlies te vermijden, meteen op de gemeenteraad stel. Het college moet de vraag immers, rekening houdend met de maximumtermijn, immers al behandeld hebben intussen.
Vandaar mijn vraag om tijdens deze gemeenteraad een uitgebreid antwoord te krijgen op de volgende vragen:
- graag voorstelling van een gedetailleerd overzicht van al de werken die hierboven opgesomd werden, alsook de omschrijving en de prijs die hiervoor werd aangerekend.
- graag kreeg ik ook toelichting over de persoon, vereniging of onderneming voor wie de werken werden uitgevoerd. Aangezien dit persoonsgegevens betreft, zal dit onderdeel vermoedelijk in de geheime zitting behandeld moeten worden. De overige punten, waarin geen namen vermeld worden, wens ik beantwoord te zien in de openbare zitting.
- graag ook een antwoord op de vraag hoe het kan dat werken die door een school tegen betaling worden uitgevoerd niet in een officieel document terug te vinden zijn. Hiervan moet toch informatie beschikbaar zijn in het kader van de opvolging van de orders en de planning van afgesproken werken? En belangrijker nog, moet er toch ook een spoor zijn in de boekhouding van het Githo of de gemeente over de aankoop van materialen en over de inkomsten die werden ontvangen voor de geleverde prestaties en materialen ? Als dat niet het geval is, hoe kunnen deze uitgaven en inkomsten dan correct worden verwerkt in het budget en in de jaarrekening van de gemeente? We mogen toch hopen dat het schepencollege en een gemeentelijke instelling als het Githo dit alles op een officiële manier afwerken?
Ik vraag hierbij dus expliciet de behandeling in de openbare zitting van de vragen die in het openbaar kunnen behandeld worden. Wat betreft de eventuele toelichting rond namen kan dit deel voor mij behandeld worden in de geheime zitting.
Antwoord schepen Griet Van Olmen
In het kader van uw informatierecht hebt u het recht een afschrift te vragen van bestaande bestuursdocumenten. Het overzicht dat u op 16 juli via dit recht hebt opgevraagd, nl. het overzicht van alle werken die sinds 2019 door githo werden uitgevoerd voor derden, alsook een omschrijving van die werken, het hiervoor aangerekende bedrag en indien mogelijk, ook de begunstigden van deze werken, is echter niet opgenomen in een bestaand bestuursdocument. Deze gegevens zijn echter wel beschikbaar, raadpleegbaar en rapporteerbaar en u hebt het recht deze informatie op te vragen en te laten verzamelen. We hebben u dan ook correct op dit recht en de correcte procedure tot het opvragen van deze informatie gewezen.
Uiteraard vraagt het bundelen van de door u opgevraagde informatie de nodige handelingen en de nodige tijd. Ondanks dat u uw vraag stelde midden vakantieperiode, hebben onze financiële dienst en githo nijlen deze informatie kunnen bundelen binnen de vooropgestelde termijnen. Uw schriftelijke vraag werd maandag ll. op het college behandeld en alle door u opgevraagde informatie zal u bezorgd worden.
Wat betreft uw mondelinge vraag van vanavond:
Ik geef u graag toelichting bij de ‘diensten’ geleverd door githo nijlen. Het klopt dat leerlingen van de 3de graad in het kader van hun opleiding prestaties leveren voor ‘derden’, voornamelijk in de afdelingen Auto, Hout en Metaal, minder in de afdeling ‘Elektriciteit’.
We zien hier 2 belangrijke voordelen in:
Enerzijds biedt dit leerlingen de kans om te werken in een ‘realistische context’. Dit is een belangrijk onderdeel van de pedagogische visie van githo nijlen en geniet in de 3de graad de voorkeur op werken aan didactische stukken. Uiteraard dienen de opdrachten steeds conform de vooropgestelde doelen zijn.
Anderzijds kan githo door deze projecten een meerwaarde betekenen voor onze gemeente en onze lokale gemeenschap, denk maar aan:
We zijn hier zeker niet uniek in. Vandaag was er in het VRT-nieuws nog uitgebreide aandacht voor de restauratie van een deportatiewagon uit de Tweede Wereldoorlog door een school in Zottegem.
Meer info omtrent ‘werken in een realistische context’ in de verschillende afdelingen:
In de afdeling Auto kan iedereen op afspraak een onderhoud van zijn/haar auto aanvragen. Dat kan zowel door leerlingen, collega’s, gemeentelijk personeel, maar ook door derden. De werken kunnen betreffen: klein onderhoud, groot onderhoud, nazicht remmen, technische controle of herstellingen betreffen. Er wordt gewerkt met werkfiches die na het uitvoeren van de werken worden binnengebracht.
Aan de hand van deze fiches wordt een rekening opgemaakt. De kost van de gebruikte smeermiddelen en wisselstukken wordt aangerekend. Daarnaast wordt een onkostenvergoeding aangerekend op basis van het aantal aan de wagen gewerkte uren.
De betalingen gebeuren rechtstreeks op een gemeentelijke rekening die onder toezicht staat van onze financieel directeur.
Ook binnen de afdeling Hout kan iedereen de vraag stellen om een opdracht uit te werken. Er wordt bekeken of de opdracht haalbaar is, of ze past binnen de pedagogische werking en of er, indien de vraag van derden komt, ruimte is voor deze opdracht. Deze werken gebeuren immers voornamelijk en het kader van de GIP’s en leerlingen krijgen steeds de kans om een eigen opdracht uit te voeren. Indien zij niet de voorkeur hebben voor een eigen werkstuk, wordt voorrang gegeven aan projecten voor het gemeentebestuur, voor andere scholen, voor het woonzorgcentrum, voor verenigingen, e.d.
De opdrachtgever moet steeds rekening houden met volgende zaken:
Aan de opdrachtgever wordt een onkostenvergoeding aangerekend. Voor het berekenen van de onkostenvergoeding wordt een schatting gemaakt van het aantal uren dat er in de privé aan het werkstuk gewerkt zou worden. Deze onkostenvergoeding wordt niet aangerekend aan lokale verenigingen, andere scholen, het woonzorgcentrum,
De gebruikte materialen worden meestal rechtstreeks door de leverancier gefactureerd aan de opdrachtgever. Sinds schooljaar 2023-2024 wordt plaatmateriaal niet meer op maat geleverd, maar wordt plaatmateriaal zelf verzaagd en afgekant door onze kantenlijmmachine. Hiervoor wordt de kost van het aangekochte plaatmateriaal, vermeerderd met 10%, doorgerekend aan de opdrachtgever, alsook een kost per lopende meter kantenband.
De facturen worden opgemaakt binnen het softwareprogramma Mercurius en de betalingen gebeuren rechtstreeks op een gemeentelijke rekening die onder toezicht staat van onze financieel directeur.
In de afdeling Metaal wordt de focus op realistische context doorgetrokken en worden er haalbare en pedagogisch verantwoorde projecten gemaakt. Ook hier worden de facturen opgemaakt binnen het softwareprogramma Mercurius en gebeuren de betalingen rechtstreeks op een gemeentelijke rekening die onder toezicht staat van onze financieel directeur.
In de afdeling Elektriciteit zijn er minder vragen door derden. Vorig schooljaar werd door 7EB als ‘onderhoudsopdracht’ de elektrische schema’s van de Gildenzaal voor keuring in kader van brandveiligheid getekend.
Om de leerlingen de kans te bieden aan de slag te gaan met realistische contexten, wordt deelgenomen aan innovatieve wedstrijden zoals bv. BERT (NMBS), Elektro Challenge (De Lijn),…
In de overzichtslijsten zijn de didactische oefeningen die leerlingen van de 1ste en de 2de graad maken niet opgenomen. Meestal gaat het hier over klassikale oefeningen die gemaakt worden en die door de ouders worden aangekocht aan materiaalprijs.
De overzichtslijsten van al de werken die sinds 2019 door githo werden uitgevoerd voor derden, alsook een omschrijving van die werken, het hiervoor aangerekende bedrag en de begunstigden van deze werken, zijn opgemaakt en worden u bezorgd, binnen de vooropgestelde termijn, dus uiterlijk op donderdag 5 september.
Indien u wenst kunnen we deze lijsten presenteren tijdens deze zitting. Uiteraard kan dat niet inclusief de namen van de opdrachtgevers.
Wat betreft uw vraag hoe het kan dat werken die door een school tegen betaling worden uitgevoerd niet in een officieel document terug te vinden zijn, kan ik u het volgende antwoorden:
Dat de informatie die u opvroeg niet terug te vinden zijn in een bestaand bestuursdocument, betekent niet dat deze informatie niet terug te vinden is in officiële documenten. Al deze gegevens zijn beschikbaar en raadpleegbaar in het boekhoudsysteem Mercurius. Dit is een zeer transparant systeem waaruit rapportage mogelijk is. Uiteraard vraagt deze rapportage nog bijkomende handelingen om van deze gegevens een overzichtsdocument op te maken dat tegemoet komt aan de specifieke vragen die u gesteld hebt.
Dat betekent ook niet dat de financiële procedures van githo nijlen niet transparant zouden zijn. De facturen worden rechtstreeks op gemeentelijke rekeningen betaald, waarna de gebruikelijke financiële flow van het boekhoudpakket wordt doorlopen. De uitgaande facturen van githo worden volgens de goedgekeurde debiteurenprocedure van de gemeente opgevolgd.
Ik verwijs graag naar de resultaten van een forensische audit van githo nijlen door Audit Vlaanderen in 2018. Audit Vlaanderen heeft op dat moment de financiële procedures van githo nijlen onderzocht en de bevindingen weergegeven in dit rapport. Dit rapport bekrachtigt dat de financiële procedures in githo nijlen correct gevolgd worden.
In een persbericht van 8 juli deelde het gemeentebestuur mee dat vanaf 8 juli tot en met 12 augustus het kruispunt Boshoek - Looystraat aan het kapelleke (elektriciteitskast) afgesloten zou worden voor gemotoriseerd verkeer. Dit is nodig om de nodige herstellingen uit te voeren. Zo wordt vermeden dat sluipverkeer er de bermen stuk rijdt en om gevaarlijke situaties te voorkomen.
Ondanks de vermelding van de einddatum van 12 augustus is er op datum van indienen van dit punt, 29 augustus, nog steeds niets veranderd aan het kruispunt. De weg is nog steeds afgesloten. Aan de losliggende klinkers is nog niets veranderd.
We mogen wel stellen dat de communicatie laattijdig gebeurde aangezien er al op 5 juli een besluit van de burgemeester werd genomen om de weg af te sluiten. Bovendien werd, behoudens vergissing van mezelf, de verlenging van de termijn niet aan de pers meegedeeld?
Onze vragen :
Waarom moet dit zo lang duren en waarom werd er nog niet gecommuniceerd dat de werken langer zouden duren?
Waarom kon er geen tussentijdse en voorlopige herstelling gebeuren in afwachting van een definitieve herstelling?
Wat is de nieuwe planning voor de uitvoering van deze werken en wanneer zal de baan dus opnieuw opengaan?
Antwoord schepen Paul Laurijssen
De communicatie van onze diensten uit is vertrokken met de wetenschap dat de aannemer die wij geëngageerd hadden voor de klinkerwerken dit mee zou kunnen uitvoeren in zijn bestaande opdracht. Achteraf bleek dat we de herstelling van het kruispunt toch niet bij de lopende opdracht van deze aannemer konden steken omdat we dan meer dan 10% in overschrijding zouden gaan op het gegund bedrag in dat bestek, wat wettelijk niet toegelaten is. Daarom hebben we een nieuw bestek moeten lanceren wat uiteraard zijn tijd neemt. Na het bouwverlof en het verlof van onze eigen diensten hebben we in de loop van augustus de procedure op de overheidsopdrachten gevoerd. Het probleem zit onder de klinkers, dus meer in de fundering. Het is beter dat de aannemer zoiets aanpakt i.p.v. onze eigen diensten, omdat die meer gespecialiseerd is en de juiste tools heeft. Het college heeft in zitting van 2 september de werken gegund. In het bestek is opgenomen dat de aannemer uiterlijk 23 september moet starten met de werken en dat de werken uiterlijk 8 oktober moeten voltooid zijn.
Mondelinge vragen ingediend tijdens de vergadering.
Artikel 4 §4 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, zoals vastgesteld in de gemeenteraad van 21 juni 2022.
Na afhandeling van de agenda van de openbare vergadering kunnen de raadsleden mondelinge vragen stellen over gemeentelijke aangelegenheden, die niet op de agenda van de raad staan. Deze mondelinge vragen worden ten laatste tijdens de volgende zitting beantwoord.
De gemeenteraad neemt kennis van de mondelinge vragen:
Raadslid Inge Schoovaerts:
- de straatverlichting in de Hellevoortstraat vanaf over de spoorweg tot aan t hofke brandt niet.
- kan op het overleg met Agentschap Wegen en Verkeer nogmaals gevraagd worden om een veilige oversteekplaats te voorzien aan ’t groentewinkeltje op de Bouwelsesteenweg?
- tegen de volgende gemeenteraad meedelen hoeveel klachten al zijn binnengekomen over de opstelling in de Zwanenstraat.
Raadslid Ingrid Van Wunsel:
- wanneer worden de bermen op de Kesselsesteenweg gemaaid teneinde fietspaden rijveilig maken?
Raadslid Leo Verelst:
- principeakkoord circulatie van de wijk Legebaan en inrichting bovenbouw Legebaan - Retsestraat - Groenstraat bespreken op de volgende commissie mobiliteit en verplaatsingsgedrag en wat is de planning voor de uitvoering van de werken?