Terug
Gepubliceerd op 20/06/2024

2024_MV_00023 - Mondelinge vraag van raadslid Leo Verelst: Hoe moet het nu verder met Fiberklaar ?

Gemeenteraad
di 18/06/2024 - 20:00 Raadzaal
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Ferdi Heylen, voorzitter; Paul Verbeeck, burgemeester; Victor De Groof, schepen; Griet Van Olmen, schepen; Tom Covens, schepen; Bert Celis, schepen; Leo Verelst, raadslid; Ingrid Van Wunsel, raadslid; Johan Van Dessel, raadslid; Andre Marien, raadslid; Inge Schoovaerts, raadslid; Dorien Van Assche, raadslid; Jan Verbraecken, raadslid; Ymke Govaerts, raadslid; Jonas Verwimp, raadslid; Charlotte Op de Beeck, raadslid; Jef De bruyn, raadslid; Els Herremans, raadslid; Stijn Lemmens, raadslid; Annelies Van Looy, raadslid; Peter De Lens, raadslid; Charlotte Bats, raadslid; Danny Kerkhofs, raadslid; Nicholas Van der Veken, raadslid; Veerle Poelmans, algemeen directeur

Verontschuldigd

Luc Luyten, schepen; Paul Laurijssen, schepen; Simon Kenens, raadslid

Secretaris

Veerle Poelmans, algemeen directeur

Voorzitter

Ferdi Heylen, voorzitter
2024_MV_00023 - Mondelinge vraag van raadslid Leo Verelst: Hoe moet het nu verder met Fiberklaar ? 2024_MV_00023 - Mondelinge vraag van raadslid Leo Verelst: Hoe moet het nu verder met Fiberklaar ?

Motivering

Indiener(s)

Leo Verelst

Tijdstip van indienen

do 13/06/2024 - 23:18

Toelichting

Vorige week vernamen we in de pers dat het schepencollege alle vergunningen voor Fiberklaar heeft ingetrokken of opgeschort. Een actie die niet zonder gevolg kon blijven natuurlijk. Op sociale media zien we heel wat berichten van voor- en tegenstanders van deze genomen maatregel. 

Wij zijn het uiteraard eens met zowel het feit dat de werken op en veilige manier gebeuren als met het feit dat alles op een kwalitatieve manier moet hersteld worden. 

Dat is ook de reden waarom de oppositie in het verleden al een aantal keren opmerkingen gemaakt heeft over de soms erbarmelijke manier waarop de openbare weg en de opritten van onze inwoners na de werken achtergelaten worden. Helaas werd er eerder nooit ingegrepen en moesten we, ondanks onze opmerkingen en ondanks de gekende klachten van heel wat inwoners, wachten tot onze schepen zelf aan de lijve moest ervaren dat de werken niet altijd naar behoren verlopen. Wij hebben dan ook enkele vragen en een voorstel terzake :

  • In de pers lezen we dat het schepencollege Fiberklaar talloze keren zou gewaarschuwd hebben. Wij zouden graag weten hoe dikwijls die gebeurde en op welke manier dit werd gemeld aan Fiberklaar.
  • We lezen eveneens de reactie van Fiberklaar dat zegt dat Fiberklaar in Nijlen een goede en transparante relatie heeft met de gemeente. Net als in andere gemeenten hebben ze in Nijlen een wekelijks overleg om de vooruitgang, kwaliteit en veiligheid van de werken te bespreken. Als dat het geval is, waarom moet het dan twee jaar duren alvorens er echte maatregelen genomen worden ? Gaat dit overleg effectief wekelijks door en worden hiervan verslagen opgesteld ? Werd er tijdens dit overleg melding gemaakt van de problemen en de klachten ? En werd er dan tussentijds geen gevolg gegeven aan eventuele opmerkingen die geformuleerd werden ?
  • Als er vastgesteld werd/wordt dat er regelmatig verkeersovertredingen worden begaan door de ploegen van Fiberklaar of dat er onveilige situaties ontstaan door het niet naleven van de vooropgestelde veiligheidsmaatregelen, heeft de politie dan nooit ingegrepen en geverbaliseerd ? Dat zou alvast een eerste manier zijn om te zorgen voor bijsturing van het onveilige gedrag van de aannemers.  Op deze manier hadden bovendien de toch wel drastische maatregelen die nu genomen werden, vermeden kunnen worden.  We vernamen dan ook graag of er ooit door de politie verbalisaties zijn gebeurd of waarschuwingen werden gegeven aan de aannemers. 
  • Wat de slechte kwaliteit van de herstellingen betreft, regent het klachten op het internet. Omdat inwoners niet weten waar ze terecht moeten met klachten, lijkt het ons aangewezen dat het schepencollege een specifiek meldpunt opzet waarop de inwoners met klachten terecht kunnen. De gemeentelijke diensten kunnen zo alle klachten verzamelen en in kaart brengen. Daarna kunnen alle klachten op een gestructureerde manier worden besproken met de aannemer, om zo tot een oplossing te komen van het gemelde probleem. 

Graag kregen wij antwoord op onze vragen en vragen wij goedkeuring van ons voorstel om een meldpunt op te zetten voor de klachten omtrent Fiberklaar. 

Antwoord schepen Victor De Groof

Om te beginnen wil ik meteen iets rechtzetten wat eigenlijk niet scheef stond: wat u zegt en beweert wanneer u stelt dat er ‘helaas nooit werd ingegrepen en we moesten wachten tot een schepen zelf iets ondervindt’, is onjuist. U tracht daarmee niet enkel mij, bewust, in een slecht daglicht te plaatsen. U veegt daarmee ook in één boutade al het werk dat een team van onze medewerkers geleverd heeft om de werkzaamheden van Fiberklaar zo goed als mogelijk te laten afwikkelen, van tafel. U hangt, al dan niet bewust, een totaal verkeerd beeld op van de werkelijkheid, alsof wij niet begaan zijn met de veiligheid van onze inwoners. Wel integendeel en ik zal u dat ook aantonen.

  • Vooreest hebben we sinds de start van de werken om de twee weken een structureel overleg met Fiberklaar. Daar worden zaken besproken zoals: de voortgang van de werken; meldingen en klachten (verkeersveiligheid en aanleg); planning van de toekomstige werken; uiteindelijke voorstellen tot tijdelijke verkeersreglementen. Op deze overleggen sturen wij hun plannen actief bij als ze niet voldoen aan onze vereisten en volgen we de klachten op, zowel diegenen die wij binnenkrijgen als diegenen die bij Fiberklaar binnenkomen. En ik kan u verzekeren: elke keer formuleren wij dezelfde opmerkingen i.v.m. verkeersveiligheid en de kwaliteit van de uitvoering van de werken.
  • Het klopt niet dat het twee jaar duurt vooraleer we gestart zijn met het nemen van maatregelen. Wij hebben verschillende keren vergunningen geweigerd en uitgesteld omdat ze eerst actuele werven beter dienden op te volgen of klachten dienden weg te werken. Zo hebben we hen in september 2023 bv voor een aantal weken stilgelegd, totdat alle klachten weggewerkt waren.
  • Wat betreft de opvolging door de politie: dit gebeurt wel degelijk. We hebben immers een systeem om tijdelijke verkeersreglementen te labelen in functie van risicograad. De werken van Fiber krijgen vaak een A-label, waardoor de politie weet dat er een prioriteit is om deze op te volgen. De politie doet dan ook regelmatig controles en vraagt bij een eerste controle steeds om de signalisatie in orde te brengen wanneer deze niet correct blijkt. De politie heeft sinds de start van de werken meer dan 40 controles geregistreerd, wat wil zeggen dat de werven meer dan 40 keer niet in orde waren. Dat is zeer veel op 1,5 jaar tijd, in één gemeente!  Als men daarna nog geen gevolg geeft, wordt er een PV opgesteld (5 in totaal tot nog toe).
  • In verband met het meldpunt kan ik u verzekeren dat de klachten zeer goed doorstromen. Ze worden enerzijds gecapteerd door onze diensten, en anderzijds door Fiberklaar zelf. Beiden worden verzameld in een gezamenlijke sheet. Deze klachten worden zoals gezegd telkens besproken en overlopen op de tweewekelijkse overlegmomenten. Om u een idee te geven: tot op vandaag zijn er sinds de start van de werken 467 klachten geregistreerd, waarvan er momenteel nog 14 open staan.
  • Tot slot: wat is de trigger geweest om nu meer ‘verregaande maatregelen’ te nemen? Tot tweemaal toe vaststelling van negeren schoolstraat. En erbarmelijke werken en buiten vergunning werken op N13, ondanks zeer duidelijk gemaakte afspraken.
  • Geen perpetuïteit: Ze krijgen de kans om met een plan te komen over hoe ze dit gaan oplossen naar de toekomst toe. We zitten hier morgen al over samen.