Terug
Gepubliceerd op 20/06/2024

2024_MV_00022 - Mondelinge vraag van raadslid Leo Verelst: Chaos aan meerdere stemlokalen tijdens de nationale verkiezingen

Gemeenteraad
di 18/06/2024 - 20:00 Raadzaal
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Ferdi Heylen, voorzitter; Paul Verbeeck, burgemeester; Victor De Groof, schepen; Griet Van Olmen, schepen; Tom Covens, schepen; Bert Celis, schepen; Leo Verelst, raadslid; Ingrid Van Wunsel, raadslid; Johan Van Dessel, raadslid; Andre Marien, raadslid; Inge Schoovaerts, raadslid; Dorien Van Assche, raadslid; Jan Verbraecken, raadslid; Ymke Govaerts, raadslid; Jonas Verwimp, raadslid; Charlotte Op de Beeck, raadslid; Jef De bruyn, raadslid; Els Herremans, raadslid; Stijn Lemmens, raadslid; Annelies Van Looy, raadslid; Peter De Lens, raadslid; Charlotte Bats, raadslid; Danny Kerkhofs, raadslid; Nicholas Van der Veken, raadslid; Veerle Poelmans, algemeen directeur

Verontschuldigd

Luc Luyten, schepen; Paul Laurijssen, schepen; Simon Kenens, raadslid

Secretaris

Veerle Poelmans, algemeen directeur

Voorzitter

Ferdi Heylen, voorzitter
2024_MV_00022 - Mondelinge vraag van raadslid Leo Verelst: Chaos aan meerdere stemlokalen tijdens de nationale verkiezingen 2024_MV_00022 - Mondelinge vraag van raadslid Leo Verelst: Chaos aan meerdere stemlokalen tijdens de nationale verkiezingen

Motivering

Indiener(s)

Leo Verelst

Tijdstip van indienen

do 13/06/2024 - 21:48

Toelichting

Tijdens de nationale verkiezingen van 9 juni liep er in verschillende stemlokalen in onze gemeente heel wat mis. Onder andere aan de stemlocaties in Nijlen Centrum (Githo), Nijlen OLV (parochiezaal) en in Kessel Centrum (t Dorp) stond gedurende een hele tijd een bijzonder lange rij geduldige kiezers aan te schuiven om te kunnen/moeten stemmen. 

Het was overduidelijk dat de organisatie helemaal niet op punt stond. Zo was de ene gang in het gemeenschapscentrum het Dorp gewoon veel te smal voor de inkomende en uitgaande kiezers. Met een rolstoel manoeuvreren door de gang was zelfs quasi onmogelijk. Aan de Parochiezaal OLV stond dan weer één rij geduldig buiten aan te schuiven (gelukkig was het net een zeldzame droge dag), terwijl bijna alle stemlokalen met de vingers zaten te draaien. De achterstand in één lokaal zorgde voor de lange rij, maar pas na zeer geruime tijd werd er iemand buiten geposteerd om aan te geven dat niet iedereen moest aanschuiven. Zo geraakte uiteindelijk het probleem onder controle. 

De reacties bleven uiteraard niet uit. "Als ik nu een uur moet aanschuiven om te komen stemmen, dan zien ze mij in oktober niet", was één van de reacties. De impact van deze malaise kan wel eens groot zijn als er in oktober geen stemplicht meer zal zijn voor onze kiezers. 

Vandaar onze vraag waarom dit alles misliep en hoe het schepencollege een herhaling van het probleem gaat vermijden in oktober? 

Antwoord burgemeester Paul Verbeeck

Het klopt dat op bepaalde locaties en op bepaalde momenten er filevorming was, die werd veroorzaakt door te smalle gangen waarlangs de mensen heen en terug naar de stembureaus moesten passeren. Het inzetten van stewards om mensen naar het juiste stemlokaal te verwijzen was zeker een pluspunt, maar een aantal  hebben iets te laat ingegrepen. De dag van de verkiezingen was voor onze diensten wel een uitdaging. Logistiek moest er heel wat geregeld worden, nl. voor de verkiezingen én voor een grote wielerwedstrijd die op dezelfde dag in onze gemeente werd georganiseerd. Bovendien moesten we op de Onze-Lieve-Vrouwparochie naar een nieuwe locatie overgaan, omdat de school Goezo! Klokkenlaan momenteel verbouwd wordt. We hebben daar gekozen voor de parochiezaal, maar het is daar niet vlot verlopen. Er waren bij de afgelopen verkiezingen ook meer kiezers dan de laatste verkiezingen, o.a. door de verplichting van 16-17 jarigen om te komen stemmen en de aangroei van onze bevolking. Hierdoor was er o.a. een extra stembureau in het githo nodig. Er zijn leerpunten, maar ook een aantal positieve punten. Zoals het inzetten van stewards, het kanaliseren van de kiezers op bepaalde sites, het afleveren van parkeerkaarten waardoor oudere mensen dichter bij het stembureau konden parkeren en het indicatief uur op de oproepingsbrief (heeft misschien minder impact gehad, omdat de meeste kiezers dit niet gezien hadden).  

We nemen in alle geval een aantal actiepunten mee naar de gemeenteraadsverkiezingen van oktober: 

  • er worden extra locaties voorzien (zeker voor Nijlen centrum en Kessel Dorp) 
  • er wordt een grotere ploeg medewerkers gezocht die als steward mensen wegwijs maken naar het juiste bureau, zij zullen op voorhand gebrieft worden
  • de signalisatie (nummering) aan de stembureaus moet groter zijn en hoger gehangen worden
  • in Onze-Lieve-Vrouw wordt eventueel gezocht naar een andere locatie (eventueel de kerk, FH Nijlen, ...)
  • locaties worden zo ingericht dat er maximaal binnen kan worden aangeschoven en dat er een in- en uitgang is.