De notulen en het zittingsverslag van de vorige gemeenteraad dienen ter goedkeuring voorgelegd te worden aan de volgende raadszitting.
Artikel 32 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikel 26 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, zoals vastgesteld in de gemeenteraad van 21 juni 2022.
De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 7 mei 2024 zijn opgemaakt.
In punt 9 'Fluvius Antwerpen - algemene vergadering van 12 juni 2024 - goedkeuring agenda en mandatering vertegenwoordiger' is op vraag van Fluvius Antwerpen in het argumenterend gedeelte en in artikel 2 de goedkeuring van agendapunt 5 van de algemene vergadering 'Voorstel oprichting onthaalstructuur voor belangen in Publi-T en Publigas' uitgeschreven in het gemeenteraadsbesluit.
Toevoeging in argumentatie:
De raad van bestuur van Fluvius Antwerpen besliste in zijn zitting van 13 maart 2024 tot het voorstel tot oprichting van de wachtstructuur TRANSCO ENERGY CV, en om de oprichting, de inbreng in geld (€ 2 000,00), de goedkeuring van de ontwerpstatuten, het financieel plan, de motiveringsnota, de nota mogelijke aandeelhoudersovereenkomst en de gevraagde volmachtverlening, ter bekrachtiging voor te leggen aan de algemene vergadering van 12 juni 2024.
Toevoeging artikel 2:
De gemeenteraad geeft goedkeuring aan het voorstel tot oprichting van de wachtstructuur TRANSCO ENERGY CV door Fluvius Antwerpen. De Algemene Vergadering van Fluvius Antwerpen wordt verzocht de oprichting, de inbreng in geld (€ 2 000,00), de ontwerpstatuten, het financieel plan, de motiveringsnota, de nota mogelijke aandeelhoudersovereenkomst en de gevraagde volmachtverlening te willen bekrachtigen.
De notulen en het zittingsverslag kunnen worden goedgekeurd.
De notulen met de aanpassingen in agendapunt 9 en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 7 mei 2024 worden goedgekeurd.
In de gemeenteraad van 7 mei 2024 wordt kennisgenomen van het ontslag van gemeenteraadslid Lien Du Four.
Bijgevolg kan zij geen deel meer uitmaken van de verschillende raadscommissies waarvoor zij was aangeduid door de Groen - Open VLD fractie en wordt raadslid Nicholas Van der Veken voorgedragen om in haar opvolging te voorzien, met name in de:
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 37, met betrekking tot de oprichting van raadscommissies.
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, zoals vastgesteld door de gemeenteraad, in zitting van 21 juni 2022, en waarin hoofdstuk 9 handelt over de raadscommissies.
De beslissingen van de gemeenteraad van 12 maart 2019 waarbij voor deze legislatuur de verschillende raadscommissies werden samengesteld.
De vervanging van een vertegenwoordiger van een politieke fractie gebeurt door middel van een voordrachtsakte, ten minste ondertekend door een meerderheid van de leden van de fractie waarvan de kandidaat deel van uitmaakt. Indien de fractie van het kandidaat-commissielid slechts uit twee verkozenen bestaat, volstaat de handtekening van een van hen.
De voorzitter van de gemeenteraad ontving tijdig de voordrachtsakten van raadslid Nicholas Van der Veken van de Groen - Open VLD fractie ter vervanging van Lien Du Four in verschillende raadscommissies.
Akte te nemen dat met ingang van heden tot de algehele vernieuwing van de gemeenteraad raadslid Nicholas Van der Veken wordt aangeduid als stemgerechtigd lid voor de Groen - Open VLD fractie in de raadscommissie milieu, duurzaamheid en afvalbeleid en dit in vervanging van Lien Du Four.
Akte te nemen dat met ingang van heden tot de algehele vernieuwing van de gemeenteraad raadslid Nicholas Van der Veken wordt aangeduid als stemgerechtigd lid voor de Groen - Open VLD fractie in de raadscommissie basisonderwijs en dit in vervanging van Lien Du Four.
De gemeente is deelnemer van de dienstverlenende vereniging Cipal.
De oproeping tot de algemene vergadering van Cipal van donderdag 20 juni 2024 om 16.00 uur, die zal plaatsvinden in het Technologiehuis, Cipalstraat 3, 2440 Geel. Er bestaat ook de mogelijkheid om digitaal deel te nemen.
De agenda ziet er als volgt uit:
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en in het bijzonder de artikelen 40 en 41 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Titel 3 van het decreet lokaal bestuur inzake de intergemeentelijke samenwerking en in het bijzonder art. 432, derde lid dat bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient herhaald te worden voor elke algemene vergadering.
De statuten van Cipal.
Op basis van de bekomen documenten kunnen de agendapunten van de algemene vergadering van 20 juni 2024 van de dienstverlenende vereniging Cipal worden goedgekeurd.
Met de beslissing van de gemeenteraad van 4 februari 2020 werd raadslid Annelies Van Looy aangesteld als effectief vertegenwoordiger en op 12 maart 2019 schepen Luc Luyten als plaatsvervangend vertegenwoordiger van gemeentebestuur Nijlen op de algemene vergaderingen van Cipal en dit voor de ganse legislatuur.
De vertegenwoordiger dient gemandateerd te worden om te stemmen over de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal, conform de beslissing van de gemeenteraad.
De agendapunten van de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Cipal van 20 juni 2024 worden goedgekeurd.
De effectief en plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente, respectievelijk raadslid Annelies Van Looy en schepen Luc Luyten, worden gemandateerd om op de algemene vergadering van Cipal op 20 juni 2024 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.
De gemeenteraadsbeslissing van 12 september 2023 houdende de goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst in het kader van de intergemeentelijke samenwerking preventie gezondheidsbeleid in de eerstelijnszone Pallieterland.
De algemene aansturing van de intergemeentelijke preventiewerking gebeurt door een beheerscomité. Alle deelnemende gemeenten van de ELZ Pallieterland hebben recht op maximum 2 vertegenwoordigers (schepen en ambtenaar welzijn/gezondheid/…) in het beheerscomité. Vzw ELZ Pallieterland en Logo Mechelen hebben recht op 1 vertegenwoordiger en de intergemeentelijke preventiewerker is adviserend lid van het beheerscomité.
Het hoofdstuk 'Beheer' van de goedgekeurde samenwerkingsovereenkomst in het kader van de intergemeentelijke samenwerking preventie gezondheid in de eerstelijnszone Pallieterland tussen de lokale besturen Lier, Duffel, Berlaar, Nijlen en de Eerstelijnszone Pallieterland.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 41, 4°.
De schepen van sociale zaken Bert Celis en de beleidsadviseur sociaal beleid worden voorgedragen als vertegenwoordigers van lokaal bestuur Nijlen om te zetelen in het beheerscomité van de intergemeentelijke samenwerking preventie gezondheidsbeleid in de vzw ELZ Pallieterland.
De gemeenteraad duidt schepen Bert Celis aan als lid van het beheerscomité in de intergemeentelijke samenwerking preventie gezondheidsbeleid in de eerstelijnszone Pallieterland.
De gemeenteraad duidt Annelies Nijs, beleidsadviseur sociaal beleid, aan als lid van het beheerscomité in de intergemeentelijke samenwerking preventie gezondheidsbeleid in de eerstelijnszone Pallieterland.
De gemeenteraadsbeslissing van 24 januari 2023 waarin akkoord werd gegaan met de hernieuwing van het lidmaatschap van Logo Mechelen vzw vanaf 2023 tot en met 2025 en Lien Du Four werd aangesteld als effectief lid voor de algemene vergadering van Logo Mechelen vzw.
Het ontslag van Lien Du Four als raadslid, waardoor zij geen effectief lid meer kan zijn van de algemene vergadering van de Logo vzw en in haar vervanging dient te worden voorzien.
De statuten van de vzw Lokaal Gezondheidsoverleg Mechelen.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 41, 4°.
Schepen Tom Covens wordt voorgedragen als effectief lid in de algemene vergadering van Logo Mechelen vzw in opvolging van Lien Du Four.
De gemeenteraad duidt schepen Tom Covens aan als stemgerechtigd lid voor de algemene vergadering van Logo Mechelen vzw.
Lokaal bestuur Nijlen maakt deel uit van de woonmaatschappij Woonschakel Berg en Nete.
Lien Du Four werd door de gemeenteraad 28 maart 2023 aangesteld om te zetelen in de raad van bestuur van de woonmaatschappij Woonschakel Berg en Nete.
Het ontslag van Lien Du Four als raadslid, waardoor zij geen lid meer kan zijn van de raad van bestuur en in haar vervanging dient te worden voorzien.
De statuten van de woonmaatschappij Woonschakel Berg en Nete.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 41, 4°.
Schepen Bert Celis wordt voorgedragen als lid voor de raad van bestuur van de woonmaatschappij Berg en Nete in vervanging van Lien Du Four.
De gemeenteraad draagt schepen Bert Celis voor als lid van de raad van bestuur van de woonmaatschappij Woonschakel Berg en Nete.
Lokaal bestuur Nijlen is lid van de vzw Eerstelijnszone Pallieterland en Lien Du Four werd aangesteld als bestuurder en vaste vertegenwoordiger voor lokaal bestuur Nijlen als lid van de vzw Eerstelijnszone Pallieterland.
Het ontslag van Lien Du Four als raadslid, waardoor zij geen afgevaardigde van lokaal bestuur Nijlen meer is in de vzw Eerstelijnszone Pallieterland.
De statuten van de vzw Eerstelijnszone Pallieterland.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 41, 4°.
Schepen voor sociale zaken Bert Celis wordt voorgedragen als bestuurder en vaste vertegenwoordiger voor lokaal bestuur Nijlen in de vzw Eerstelijnszone Pallieterland, in opvolging van Lien Du Four.
De gemeenteraad duidt schepen Bert Celis aan als bestuurder en vaste vertegenwoordiger voor lokaal bestuur Nijlen in de vzw Eerstelijnszone Pallieterland, in opvolging van Lien Du Four.
De raad van bestuur spreekt zich uit over de vaststelling van de jaarrekening voor 30 juni van het boekjaar, volgend op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft.
De gemeenteraad brengt advies uit bij de jaarrekening van het bedrijf.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, titel 3, hoofdstuk 2 het autonoom gemeentebedrijf;
Artikel 243 van het decreet lokaal bestuur zoals overgenomen in artikel 38 in de statuten van het autonoom gemeentebedrijf;
Het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en latere wijzigingen (Titel 6 Autonome gemeente- en provinciebedrijven);
Het ministerieel besluit van 16 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten en de toelichting ervan en van de rekeningstelsels van de gemeenten, de provincies en OCMW's.
Budgettaire resultaat boekjaar 2023 | 201.356 |
Gecumuleerd budgettair resultaat vorige jaren | 209.574 |
Onbeschikbare gelden | 0 |
Beschikbaar budgettair resultaat | 410.930 |
Autofinancieringsmarge | 236.952 |
Vlottende activa | 595.749 |
Vaste activa | 7.049.395 |
Totaal activa | 7.645.144 |
Schulden | 6.410.488 |
Nettoactief | 1.234.656 |
Totaal passiva | 7.645.144 |
Kosten | 1.221.177 |
Opbrengsten | 1.465.281 |
Overschot of tekort van het dienstjaar | 244.104 |
De gemeenteraad geeft een positief advies over de jaarrekening 2023 van het Autonoom Gemeentebedrijf Nijlen, omvattende de financiële toestand 2023, de balans op 31 december 2023 en de staat van opbrengsten en kosten over het dienstjaar 2023.
De gemeenteraad moet de jaarrekening goedkeuren in het eerste semester van het boekjaar dat volgt op datgene waarop de jaarrekening betrekking heeft.
De gemeente en haar OCMW vormen samen 1 rapporteringsentiteit voor de beleidsrapportering. Ze maken een geïntegreerde jaarrekening. Juridisch blijven het echter twee afzonderlijke rechtspersonen. Dat betekent dat ze elk hun eigen bevoegdheid behouden in de procedure voor de vaststelling van de jaarrekening.
Om dat principe te concretiseren bepaalt het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur dat:
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, titel 4, hoofdstuk 1, afdeling 5 De jaarrekening;
Het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en latere wijzigingen.
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten en de toelichting ervan en van de rekeningstelsels van de gemeenten, de provincies en OCMW's.
Budgettaire resultaat boekjaar 2023 |
-1.164.564 |
Gecumuleerd budgettair resultaat vorige jaren |
11.633.305 |
Gecumuleerd budgettair resultaat | 10.468.742 |
|
|
Autofinancieringsmarge |
4.634.810 |
|
|
Vlottende activa |
14.757.594 |
Vaste activa |
104.982.029 |
Totaal activa |
119.739.624 |
|
|
Schulden |
36.016.373 |
Netto-actief |
83.723.251 |
Totaal passiva |
119.739.624 |
|
|
Kosten |
43.954.323 |
Opbrengsten |
46.681.103 |
Overschot of tekort van het dienstjaar |
2.726.779 |
|
|
Operationeel overschot of tekort |
1.620.922 |
Financieel overschot of tekort |
1.105.857 |
De jaarrekening 2023 van het OCMW Nijlen, omvattende de financiële toestand 2023, de balans op 31 december 2023 en de staat van opbrengsten en kosten over het dienstjaar 2023 goed te keuren.
De gemeenteraad moet de jaarrekening goedkeuren in het eerste semester van het boekjaar dat volgt op datgene waarop de jaarrekening betrekking heeft.
De gemeente en haar OCMW vormen samen 1 rapporteringsentiteit voor de beleidsrapportering. Ze maken een geïntegreerde jaarrekening. Juridisch blijven het echter twee afzonderlijke rechtspersonen. Dat betekent dat ze elk hun eigen bevoegdheid behouden in de procedure voor de vaststelling van de jaarrekening.
Om dat principe te concretiseren bepaalt het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur dat:
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, titel 4, hoofdstuk 1, afdeling 5 De jaarrekening;
Het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en latere wijzigingen.
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten en de toelichting ervan en van de rekeningstelsels van de gemeenten, de provincies en OCMW's.
Budgettaire resultaat boekjaar 2023 |
-1.164.564 |
Gecumuleerd budgettair resultaat vorige jaren |
11.633.305 |
Gecumuleerd budgettair resultaat | 10.468.742 |
|
|
Autofinancieringsmarge |
4.634.810 |
|
|
Vlottende activa |
14.757.594 |
Vaste activa |
104.982.029 |
Totaal activa |
119.739.624 |
|
|
Schulden |
36.016.373 |
Netto-actief |
83.723.251 |
Totaal passiva |
119.739.624 |
|
|
Kosten |
43.954.323 |
Opbrengsten |
46.681.103 |
Overschot of tekort van het dienstjaar |
2.726.779 |
|
|
Operationeel overschot of tekort |
1.620.922 |
Financieel overschot of tekort |
1.105.857 |
De jaarrekening 2023 van het gemeentebestuur Nijlen, omvattende de financiële toestand 2023, de balans op 31 december 2023 en de staat van opbrengsten en kosten over het dienstjaar 2023 goed te keuren.
De goedkeuring van het nieuwe rechtspositiebesluit van 20 januari 2023 van de Vlaamse Regering. Dit nieuwe Kaderbesluit geeft aan lokale besturen meer vrijheid op het vlak van de regels inzake werving en selectie, salarissen, toelagen en vergoedingen en het wijzigt ook de regels inzake verloven en afwezigheden.
Omwille van gewijzigde wetgeving zijn er aanpassingen nodig aan de huidige rechtspositieregeling.
Het evolueren van de oude evaluatiecyclus naar een systeem van permanente feedback die tegemoet komt aan een modern en hedendaags personeelsbeleid.
Het principieel akkoord van het college van burgemeester en schepenen van 22 april 2024 rond de wijzigingen aan de rechtspositieregeling.
Het bijzonder onderhandelingscomité van 30 april 2024 waarin er onderhandeld werd met de vakorganisaties over de voorgestelde wijzigingen aan de rechtspositieregeling. De onderhandeling werd afgesloten en bekrachtigd door het protocol in bijlage.
De goedkeuring van het college van burgemeester en schepenen van 3 juni 2024 rond de wijzigingen aan de rechtspositieregeling.
De rechtspositieregeling voor het gemeente- en OCMW-personeel, goedgekeurd door de gemeente- en OCMW-raad op 2 mei 2017, zoals laatst gewijzigd in zitting van 20 december 2022.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 186.
Het invoeren van de nieuwe rechtspositieregeling wordt vanuit de regio rivierenland gefaciliteerd door Igemo onder de vorm van een werkgroep.
Het thema werving en selectie werd afgerond en is klaar voor implementatie (zie bijlage).
Om te streven naar een modern en hedendaags personeelsbeleid wordt de oude evaluatiecyclus vervangen door een systeem van permanente feedback (zie bijlage).
Daarnaast zijn er omwille van gewijzigde wetgeving noodzakelijke veranderingen nodig aan de rechtspositieregeling.
Een overzicht van alle wijzigingen kan teruggevonden worden in bijlage (overzicht wijzigingen RPR).
De aanpassingen in de rechtspositieregeling voor het gemeente- en OCMW-personeel worden goedgekeurd.
Deze wijzigingen gaan in vanaf 1 juli 2024.
Op 12 februari 2008 verleende de gemeenteraad goedkeuring aan de oprichtingsakte van de interlokale vereniging Gemeentelijke Administratieve Sancties Arrondissement Mechelen of kortweg GASAM. Het doel van deze formele intergemeentelijke samenwerking was de afhandeling van de dossiers GAS123 voor de toen nog 13 gemeenten van het toenmalige gerechtelijk arrondissement Mechelen.
De interlokale vereniging werd formeel opgericht door gezamenlijke ondertekening van de oprichtingsakte op de conferentie van burgemeesters van 7 maart 2008.
Ondertussen maken 15 steden en gemeenten deel uit van de interlokale vereniging en is de naam gewijzigd van GASAM naar GAS Rivierenland.
De gemeenteraad van 1 mei 2009 keurde een Algemene Bestuurlijke Politieverordening goed.
Op 1 januari 2014 trad de vernieuwde GAS-wet in voege, waardoor er een aantal aanpassingen aan de lokale politiereglementen nodig waren.
De gemeenteraad van 5 september 2017 keurde dan de nieuwe tekst van de Algemene Bestuurlijke Politieverordening goed.
Deze laatste Algemene Bestuurlijke Politieverordening is thans aan een update toe.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikels 392-395.
Wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties van 24 juni 2013 en latere wijzigingen.
De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: het vaststellen van andere gemeentelijke reglementen dan die over personeelsaangelegenheden, en het bepalen van straffen en administratieve sancties bij de overtreding van die reglementen. Dit is overeenkomstig artikel 41 2° van het Decreet Lokaal Bestuur.
De algemene bestuurlijke politieverordening is geen statisch document, maar dient geregeld up-to-date gebracht te worden om de gemeentelijke overheid blijvend in staat te stellen een gepast antwoord te bieden op vlak van bestuurlijke handhaving van fenomenen die de openbare orde verstoren en/of zorgen voor openbare overlast.
De burgemeesters van de gemeenten Berlaar, Heist-op-den-Berg en Nijlen en afgevaardigden uit de administratie, alsook een vertegenwoordiging van de beide politiezones, hebben aan een ontwerptekst gewerkt.
De thans voorgelegde voorstellen tot wijziging situeren zich op twee vlakken:
Deze aanpassingen hebben hoofdzakelijk betrekking op het uniformiseren van een aantal bepalingen, zodat deze door de politie en de gemachtigde GAS-vaststellers binnen de hele zone op eenzelfde manier kunnen worden toegepast en gehandhaafd. Van de gelegenheid werd ook gebruik gemaakt om de Algemene Bestuurlijke Politieverordening te actualiseren en nieuwe inbreuken toe te voegen. Zo wordt de mogelijkheid tot inbeslagname van voorwerpen gebruikt bij gemengde inbreuken toegevoegd. Daarnaast worden er ook bepalingen inzake metaaldetectie, knalpotterreur en het algemeen vuurwerkverbod voorzien. Ook voor de procedure ten aanzien van minderjarigen, werd een nieuwe aanpak afgesproken. Tot slot werd er een bemiddelingsreglement toegevoegd als bijlage aan de Algemene Bestuurlijke Politieverordening. Dit bemiddelingsreglement schetst het verloop van de bemiddeling en de verschillende actoren die hierbij betrokken worden.
Op 23 november 2023 keurde het federale parlement de aanpassing van de wet op de gemeentelijke administratieve sancties (GAS) goed. Deze aanpassing was noodzakelijk vanwege uitspraken van het Grondwettelijk Hof en praktische problemen die de dagelijkse werking bemoeilijkten. De vernieuwde GAS-wet is bedoeld om het gebruik van dit instrument te verbeteren en efficiënter te maken op lokaal niveau.
Relevant voor de Algemene Bestuurlijke Politieverordening zijn de volgende wetswijzigingen:
De vernieuwde wet werd gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad op 28-12-2023 en trad in werking 10 dagen na publicatie.
Naar aanleiding van deze wetswijzigingen dienen ook een aantal artikels uit de ABP worden aangepast om in overeenstemming te zijn met de gewijzigde GAS-wetgeving.
De ontwerptekst werd voor advies voorgelegd aan de gezamenlijke jeugdraad van Berlaar, Heist-op-den-Berg en Nijlen, waarna deze nu ter goedkeuring voorgelegd wordt aan de gemeenteraad.
Op maandag 27 mei 2024 heeft er een infosessie plaatsgevonden voor alle gemeenteraadsleden van Nijlen, Berlaar en Heist-op-den-Berg in het cultuurcentrum Zwaneberg te Heist-op-den-Berg.
Het college, in zitting van 10 juni 2024, hechtte haar goedkeuring aan het gewijzigd protocolakkoord betreffende de gemeentelijke administratieve sancties GAS2 en GAS3 tussen het college van burgemeester en schepenen en de Procureur des Konings. Dit protocolakkoord kan nu bekrachtigd worden door de gemeenteraad, waarna het wordt toegevoegd aan de algemene bestuurlijke politieverordening als bijlage.
De gemeenteraad keurt de nieuwe tekst van de Algemene Bestuurlijke Politieverordening goed. Deze verordening is van toepassing vanaf 1 juli 2024.
De gemeenteraad bekrachtigt het gewijzigd protocolakkoord betreffende de gemeentelijke administratieve sancties GAS2 en GAS3 tussen het college van burgemeester en schepenen en de Procureur des Konings en voegt het als bijlage toe aan de Algemene Bestuurlijke Politieverordening.
Lokaal bestuur Nijlen heeft op 15 november 2023 een aanvraag om omgevingsvergunning ontvangen. Deze aanvraag handelt over het oprichten van een rijwoning en gekoppelde eengezinswoning op de rechter perceelsgrens na slopen van de bestaande bebouwing.
Aanvragers: Danny Delien en Danny Vervoort.
Ligging: Boerderijstraat 11, 2560 Nijlen, afdeling 1 sectie D nrs. 768T2 en 768Y.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder de artikelen 2 en 40.
Artikel 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning dat bepaalt dat de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen dient te nemen indien de vergunningsaanvraag wegeniswerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft; dat dergelijk besluit over de zaak van de wegen dient te worden genomen alvorens het vergunningverlenende bestuursorgaan een beslissing neemt over de vergunningsaanvraag.
Artikel 47 van het omgevingsvergunningsbesluit dat stelt dat als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat, waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, de gemeenteraad hierover een besluit aanneemt. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek.
De aanvraag dient eerst voorgelegd te worden aan het college, vervolgens aan de gemeenteraad ter goedkeuring van het gewijzigde wegtracé, en wordt dan beslist in het college.
1. Voorwerp van de aanvraag
De voorliggende aanvraag is gelegen aan de Boerderijstraat te Nijlen. Deze aanvraag handelt over het oprichten van een rijwoning en gekoppelde eengezinswoning op de rechter perceelsgrens na slopen van de bestaande bebouwing.
2. Zaak van de weg
De aanvraag is gelegen langsheen de spoorlijn waarlangs de provincie Antwerpen de Fietsostrade F103 tussen Lier en Herentals ontwerpt. Naar aanleiding van deze ligging werd advies gevraagd aan de provincie Antwerpen, dienst Mobiliteit.
Ter hoogte van de betreffende aanvraag loopt de fietsostrade aan de noordzijde van de spoorlijn. De fietsostrade volgt het lengteprofiel van de spoorlijn.
Vermits het perceel grenst aan de spooroverweg van de Boerderijstraat stelt de spoorwegbeheerder Infrabel dat de fietsostrade moet uitbuigen. Deze uitbuiging is tenminste 6,00 m verwijderd van de slagboom en tenminste 1,50 m verwijderd van de bestaande infrastructuur van Infrabel.
Om het vooropgestelde tracé te waarborgen wordt binnen de huidige aanvraag een grondoverdracht voorzien waarbinnen toekomstgericht de fietsostrade met het gewenste profiel kan aangelegd worden. Deze grondoverdracht houdt rekening met de uitbuiging van de fietsostrade F103 zoals voorzien in het detailplan van de fietsostrade.
Het komt de gemeenteraad toe om een besluit te nemen over de zaak van de wegen; waarbij de gemeenteraad zich dient te beperken tot de aspecten die betrekking hebben op de zaak van de wegen, zonder uitspraak te doen omtrent de bestaanbaarheid van de aanvraag met de stedenbouwkundige beoordelingselementen en de goede ruimtelijke ordening.
De opvatting van de voorgestelde grondoverdracht, vertrekkende van het gewenste tracé van de fietsostrade is in deze aanvraag een goede oplossing in functie van het wegennet. De voorgestelde grondafstand voldoet voor het beoogde doel.
3. Openbaar onderzoek
Het dossier werd aan een openbaar onderzoek onderworpen van 3 mei 2024 tot 1 juni 2024. Er werden geen bezwaarschriften ingediend.
De voorziene grondoverdracht langs de spoorweg ter hoogte van de Boerderijstraat goed te keuren.
De voorziene grondoverdracht dient gratis aan de gemeente te worden afgestaan.
Lokaal bestuur Nijlen heeft op 21 december 2023 een aanvraag om omgevingsvergunning ontvangen.
Deze aanvraag handelt over het verkavelen van een perceel in 2 loten waarvan 1 bestemd voor gekoppelde bebouwing, 1 voor gesloten bebouwing en een perceel dat uit de verkaveling worden gesloten
Ligging: Asterlaan , 2560 Nijlen, afdeling 1 sectie D nrs. 843L en 844R
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder de artikelen 2 en 40.
Artikel 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning dat bepaalt dat de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen dient te nemen indien de vergunningsaanvraag wegeniswerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft; dat dergelijk besluit over de zaak van de wegen dient te worden genomen alvorens het vergunningverlenende bestuursorgaan een beslissing neemt over de vergunningsaanvraag.
Artikel 47 van het omgevingsvergunningsbesluit dat stelt dat als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat, waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, de gemeenteraad hierover een besluit aanneemt. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek.
De aanvraag dient eerst voorgelegd te worden aan het college, vervolgens aan de gemeenteraad ter goedkeuring van het gewijzigde wegtracé, en wordt dan beslist in het college.
1. Voorwerp van de aanvraag
De voorliggende aanvraag is gelegen langsheen de Asterlaan. Deze aanvraag handelt over het verkavelen van een perceel in 2 loten waarvan 1 bestemd voor gekoppelde bebouwing, 1 voor gesloten bebouwing en een perceel dat uit de verkaveling wordt gesloten. Gelijktijdig aan voorliggende aanvraag is voor de aanpalende percelen eveneens een verkaveling met zaak van de weg lopende.
2. Zaak van de weg
De aanvraag is gelegen aan een weg waarvoor een aanpassing/verbreding van het bestaande wegtracé langsheen de Asterlaan dient te gebeuren. Het gedeelte van het perceel dat zich voor de ontworpen rooilijn bevindt zal worden afgestaan. Hiervoor werd een belofte van grondafstand toegevoegd aan het voorliggende aanvraagdossier. Het komt de gemeenteraad toe om een besluit te nemen over de zaak van de wegen; waarbij de gemeenteraad zich dient te beperken tot de aspecten die betrekking hebben op de zaak van de wegen, zonder uitspraak te doen omtrent de bestaanbaarheid van de aanvraag met de stedenbouwkundige beoordelingselementen en de goede ruimtelijke ordening.
De opvatting van de voorgestelde verbreding van de weg, vertrekkende van de voorziene rooilijnbreedte van de Asterlaan is in deze aanvraag een goede oplossing in functie van het gemeentelijk wegennet. Huidige aanvraag houdt voldoende rekening met de ruimtelijke totaalvisie van het ruimere gebied en zoekt voldoende afwerking/aansluiting tussen de bestaande straten. Het voorgestelde wegprofiel voldoet eveneens aan het gewenste wegprofiel voor een dergelijke woonstraat met verblijfsfunctie. De voorgestelde weg voldoet voor het beoogde doel.
3. Openbaar onderzoek
Het dossier werd aan een openbaar onderzoek onderworpen van 26 februari 2024 tot 26 maart 2024 en er werden geen bezwaarschriften ingediend.
De aanpassing/verbreding van het wegtracé van de Asterlaan goed te keuren.
De bedding van het gewijzigde wegtracé dient gratis aan de gemeente te worden afgestaan samen met de uitrusting, welke omvatten:
Lokaal bestuur Nijlen heeft op 24 februari 2024 een aanvraag om omgevingsvergunning ontvangen. Deze aanvraag handelt over het verkavelen van een perceel in 1 lot bestemd voor gekoppelde bebouwing en een bebouwd perceel dat uit de verkaveling wordt gesloten.
Ligging: Willibrordusstraat 14, 2560 Nijlen, afdeling 1 sectie D nrs. 844N en 844S.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder de artikelen 2 en 40.
Artikel 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning dat bepaalt dat de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen dient te nemen indien de vergunningsaanvraag wegeniswerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft; dat dergelijk besluit over de zaak van de wegen dient te worden genomen alvorens het vergunningverlenende bestuursorgaan een beslissing neemt over de vergunningsaanvraag.
Artikel 47 van het omgevingsvergunningsbesluit dat stelt dat als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat, waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, de gemeenteraad hierover een besluit aanneemt. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek.
De aanvraag dient eerst voorgelegd te worden aan het college, vervolgens aan de gemeenteraad ter goedkeuring van het gewijzigde wegtracé, en wordt dan beslist in het college.
1. Voorwerp van de aanvraag
De voorliggende aanvraag is gelegen langsheen de Asterlaan. Deze aanvraag handelt over het verkavelen van een perceel in 1 lot bestemd voor gekoppelde bebouwing en een bebouwd perceel dat uit de verkaveling wordt gesloten. Gelijktijdig aan voorliggende aanvraag is voor de aanpalende percelen eveneens een verkaveling met zaak van de weg lopende.
2. Zaak van de weg
De aanvraag is gelegen aan een weg waarvoor een aanpassing/verbreding van het bestaande wegtracé langsheen de Asterlaan dient te gebeuren. Het gedeelte van het perceel dat zich voor de ontworpen rooilijn bevindt zal worden afgestaan. Hiervoor werd een belofte van grondafstand toegevoegd aan het voorliggende aanvraagdossier.
Het komt de gemeenteraad toe om een besluit te nemen over de zaak van de wegen; waarbij de gemeenteraad zich dient te beperken tot de aspecten die betrekking hebben op de zaak van de wegen, zonder uitspraak te doen omtrent de bestaanbaarheid van de aanvraag met de stedenbouwkundige beoordelingselementen en de goede ruimtelijke ordening.
De opvatting van de voorgestelde verbreding van de weg, vertrekkende van de voorziene rooilijnbreedte van de Asterlaan is in deze aanvraag een goede oplossing in functie van het gemeentelijk wegennet. Huidige aanvraag houdt voldoende rekening met de ruimtelijke totaalvisie van het ruimere gebied en zoekt voldoende afwerking/aansluiting tussen de bestaande straten. Het voorgestelde wegprofiel voldoet eveneens aan het gewenste wegprofiel voor een dergelijke woonstraat met verblijfsfunctie. De voorgestelde weg voldoet voor het beoogde doel.
3. Openbaar onderzoek
Het dossier werd aan een openbaar onderzoek onderworpen van 4 april 2024 tot 4 mei 2024 en er werden geen bezwaarschriften ingediend.
De aanpassing/verbreding van het wegtracé van de Asterlaan goed te keuren.
De bedding van het gewijzigde wegtracé dient gratis aan de gemeente te worden afgestaan samen met de uitrusting, welke omvatten:
Op 11 november 2023 keurde de gemeenteraad het nieuwe aanvullende reglement voor snelheidsregimes op het grondgebied van Nijlen goed. Vanwege de aanzienlijke veranderingen die dit reglement met zich meebracht voor de drie deelgemeenten, wordt de implementatie ervan gefaseerd uitgevoerd. Na de eerste fase werden enkele kleine fouten opgemerkt die corrigerende maatregelen vereisten.
Op 11 november 2023 werd het nieuwe aanvullend reglement betreffende de snelheidsregimes op grondgebied Nijlen goedgekeurd. Na een eerste gefaseerd uitrol op het terrein is gebleken dat er enkele kleine foutjes of aanpassingen vereist zijn.
Op het grondgebied van de gemeente Nijlen geldt in volgende straten een snelheidsregime van 70 km/u:
Deelgemeente Kessel
Dit wordt gesignaleerd door C43 borden.
Deelgemeente Bevel
Dit wordt gesignaleerd door C43 borden.
Deelgemeente Nijlen centrum
Dit wordt gesignaleerd door C43 borden.
Op het grondgebied van de gemeente Nijlen geldt in volgende straten een snelheidsregime van 50 km/u:
Deelgemeente Kessel
Overige straten waar een snelheidsregime van 50 km/u geldt:
Dit wordt gesignaleerd door ZC43 of C43 borden.
Deelgemeente Bevel
Dit wordt gesignaleerd door ZC43 of C43 borden.
Deelgemeente Nijlen-centrum
Dit wordt gesignaleerd door ZC43 of C43 borden.
Op het grondgebied van de gemeente Nijlen geldt in volgende straten een snelheidsregime van 30 km/u:
Deelgemeente Kessel:
Overige straten in Kessel waar een snelheidsregime van 30 km/u geldt:
Dit wordt gesignaleerd door C43 borden of door zonale verkeersborden F4a en F4b.
Deelgemeente Bevel
Overige straten in Bevel waar een snelheidsregime van 30 km/u geldt:
Deelgemeente Nijlen-Centrum
Overige straten in Nijlen-Centrum waar een snelheidsbeperking van 30 km/u geldt aangeduid met F4a en F4b borden:
Op het grondgebied van de gemeente Nijlen wordt een dynamische zone 30 voor schoolomgeving ingesteld gesignaleerd door verkeersborden ‘F4a’ met variabele oplichtende informatie en verkeersborden ‘F4b’:
Deelgemeente Nijlen centrum
Op het grondgebied van de gemeente Nijlen wordt een fietszone ingesteld gesignaleerd door verkeersborden F111 en F113
Deelgemeente Nijlen centrum
Deelgemeente Kessel
Deelgemeente Bevel
Op het grondgebied van de gemeente Nijlen wordt in volgende straten een woonerf ingesteld gesignaleerd door verkeersborden F12a en F12b
Deelgemeente Nijlen centrum
Alle voorgaande (delen van) aanvullende verkeersreglementen met betrekking tot snelheidsregimes in de gemeente Nijlen, fietszones, fietststraten en woonerven worden opgeheven.
De huidige verordening wordt bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur: Afdeling 2. Bekendmaking en inwerkingtreding: artikel 288.
De kosten verbonden aan het plaatsen en vernieuwen van de verkeerssignalisatie zijn ten laste van het gemeentebestuur.
Dit aanvullend reglement wordt gemeld en gepubliceerd via het digitaal loket van het Agentschap Binnenlands Bestuur.
Een afschrift van dit besluit wordt, ter kennisname overgemaakt door het gemeentebestuur van Nijlen aan:
Collegebesluit van 12 november 2018 waarin de voorwaarden voor de omgevingsvergunning voor het oprichten van een gekoppelde eengezinswoning op de rechter perceelsgrens te Lijsterweg 17, 2560 Nijlen (dossiernummer: 2018/45), perceel afdeling 3 sectie A nr. 308/2 R2, werden goedgekeurd.
Besluit gemeenteraad van 6 november 2018 waarin de aanpassing/verbreding van het wegtracé van de Lijsterweg werd goedgekeurd.
Op 19 oktober 2023 ontving lokaal bestuur Nijlen de eigendomstitel, opgemaakt door Kantoor Rechtszekerheid Mechelen, Gaston Crommenlaan 6 bus 427, 9050 Ledeberg, waaruit blijkt dat de heer Nicolas Van Beeumen en mevrouw Elien Chauvaux eigenaars zijn van het perceel afdeling 3 sectie A nr. 308/2 R2.
Op 7 november 2023 werd een hypotheekverslag aangevraagd aan het hypotheekkantoor Rechtszekerheid Mechelen, Zwartzustersvest 24 bus 2, 2800 Mechelen.
De belofte van verkoop van grond aan de gemeente Nijlen, ondertekend op 29 januari 2024, van een perceel grond gelegen op de plaats genaamd Lijsterweg 17 te Kessel, gekadastreerd afdeling 12018 NIJLEN 3 AFD/KESSEL/, sectie A, volgens titel nummer 308/02 R2/deel en thans gekend met gereserveerde perceelsnummer afdeling 12018 NIJLEN 3 AFD/KESSEL/, A 308 2 T2 P0000, met een oppervlakte na meting van 45,80 m².
Dit eigendom komt voor onder ‘Lot 2‘ op het afbakeningsplan ervan opgemaakt door Landtec bvba te Nijlen op 15 juni 2018. Dit plan is opgenomen in de databank van de plannen van afbakening van de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie onder referentienummer 12018-10229.
De ontwerpakte is opgemaakt. De grond wordt overgedragen voor openbaar nut, te weten de inlijving in de openbare wegenis.
Er kan akkoord gegaan worden met de voorgestelde grondaankoop.
De aankoop van het onroerend goed gelegen op de plaats genaamd Lijsterweg 17 te Kessel, gekadastreerd afdeling 12018 NIJLEN 3 AFD/KESSEL/, sectie A, volgens titel nummer 308/02 R2/deel en thans gekend met gereserveerde perceelsnummer afdeling 12018 NIJLEN 3 AFD/KESSEL/, A 308 2 T2 P0000, met een oppervlakte na meting van 45,80 m², inneming ‘Lot 2‘ op het afbakeningsplan, opgenomen in de databank van de plannen van afbakening van de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie onder referentienummer 12018-10229, eigendom van de heer Nicolas Van Beeumen en mevrouw Elien Chauvaux, mits de prijs van 1 (één) symbolische euro, wordt goedgekeurd.
Voornoemde grond wordt aangekocht voor openbaar nut, namelijk de inlijving in de openbare wegenis.
De akte zal worden verleden door de heer burgemeester, optredende als instumenterende ambtenaar.
De gemeenteraadsvoorzitter en de algemeen directeur worden gelast met de ondertekening van de aankoopakte.
Op 7 maart 2024 ontving lokaal bestuur Nijlen de eigendomstitel, opgemaakt door Kantoor Rechtszekerheid Mechelen, Gaston Crommenlaan 6 bus 427, 9050 Ledeberg, waaruit blijkt dat de heer LIECKENS Ludovicus Dominicus, mevrouw LIECKENS Magnella Hortentia Ludovica, mevrouw VAN DE MEIRSSCHE Andrea Emilie, weduwe van de heer GOYVAERTS Alfons Frans Maria, de heer GOYVAERTS Paul Alfons Emma, echtgenoot van mevrouw GEYSKENS Brigitte Maria Josepha, mevrouw GOYVAERTS Denise Annette, de heer GOYVAERTS Eddy Aloïs, echtgenoot van mevrouw VAN ALSENOY Miriam Cornelia Joanna, mevrouw GOORIS Graziella Félicienne Julienne, echtgenote van de heer DE VLIEGERE Luc Honoré Elisabeth, de heer GOORIS Franky Clement, echtgenoot van mevrouw VAN DEN BUSSCHE Nancy Olga Urbain, mevrouw GOORIS Giovanna Lucienne Leontine, mevrouw HEYLEN Rose Mary Jozefa, weduwe van de heer LIECKENS Aloïs Julia Leopold, mevrouw LIECKENS Ann Emma, de heer LIECKENS Jan Valentin Alfons, echtgenoot van mevrouw ROOFTHOOFT Jolaine Maria Marcel Julia, de heer LIECKENS Paul Albert Emma, de heer LIECKENS Luc Louis Elisabeth, echtgenoot van mevrouw BERGHMANS Heidi Chantal Alfons, mevrouw LIECKENS Rita Roza Jozef, eigenaars zijn van het perceel afdeling 1 sectie D nr. 598F3.
Op 13 mei 2024 werd een hypotheekverslag aangevraagd aan het hypotheekkantoor Rechtszekerheid Mechelen, Zwartzustersvest 24 bus 2, 2800 Mechelen.
De belofte van verkoop van grond aan de gemeente Nijlen, ondertekend op 17 mei 2024, van een perceel grond gelegen op de plaats genaamd Goorkantsche Velden te 2560 Nijlen, gekadastreerd afdeling 12026 NIJLEN 1 AFD/NIJLEN/, sectie D, volgens titel nummer 598 F3 en met een oppervlakte van 70 m².
De ontwerpakte is opgemaakt. De grond wordt overgedragen voor openbaar nut, te weten de inlijving in de openbare wegenis.
Er kan akkoord gegaan worden met de voorgestelde grondaankoop.
De aankoop van het onroerend goed gelegen op de plaats genaamd Goorkantsche Velden te 2560 Nijlen, gekadastreerd afdeling 12026 NIJLEN 1 AFD/NIJLEN/, sectie D, volgens titel nummer 598 F3 en met een oppervlakte van 70 m², eigendom van de heer LIECKENS Ludovicus Dominicus, mevrouw LIECKENS Magnella Hortentia Ludovica, mevrouw VAN DE MEIRSSCHE Andrea Emilie, weduwe van de heer GOYVAERTS Alfons Frans Maria, de heer GOYVAERTS Paul Alfons Emma, echtgenoot van mevrouw GEYSKENS Brigitte Maria Josepha, mevrouw GOYVAERTS Denise Annette, de heer GOYVAERTS Eddy Aloïs, echtgenoot van mevrouw VAN ALSENOY Miriam Cornelia Joanna, mevrouw GOORIS Graziella Félicienne Julienne, echtgenote van de heer DE VLIEGERE Luc Honoré Elisabeth, de heer GOORIS Franky Clement, echtgenoot van mevrouw VAN DEN BUSSCHE Nancy Olga Urbain, mevrouw GOORIS Giovanna Lucienne Leontine, mevrouw HEYLEN Rose Mary Jozefa, weduwe van de heer LIECKENS Aloïs Julia Leopold, mevrouw LIECKENS Ann Emma, de heer LIECKENS Jan Valentin Alfons, echtgenoot van mevrouw ROOFTHOOFT Jolaine Maria Marcel Julia, de heer LIECKENS Paul Albert Emma, de heer LIECKENS Luc Louis Elisabeth, echtgenoot van mevrouw BERGHMANS Heidi Chantal Alfons, mevrouw LIECKENS Rita Roza Jozef, mits de prijs van 1 (één) symbolische euro, wordt goedgekeurd.
Voornoemde grond wordt aangekocht voor openbaar nut, namelijk de inlijving in de openbare wegenis.
De akte zal worden verleden door de heer burgemeester, optredende als instrumenterende ambtenaar.
De gemeenteraadsvoorzitter en de algemeen directeur worden gelast met de ondertekening van de aankoopakte.
Tijdens de stuurgroep van het Kempens Woonplatform in het najaar van 2022 werd er een toelichting gegeven over Het Pandschap. Deze organisatie is in Gent opgericht en heeft als doel om eigenaars van een leegstaande woning te ontzorgen bij de renovatie ervan. Als voorwaarde voor deze dienstverlening wordt aan de eigenaar gevraagd om deze na de werken te verhuren via de woonmaatschappij als een sociale huurwoning. Hoewel Het Pandschap eind 2022 nog niet actief was binnen de regio Kempen, werden de voordelen ervan erkend door de leden van de stuurgroepen.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Wet inzake overheidsopdrachten van 17 juni 2016.
General Data Protection Regulation (GDPR) van 25 mei 2018.
De provincie Antwerpen heeft na een openbare aanbesteding Het Pandschap aangesteld als externe partner voor de coördinatie en uitvoering van ontzorgingstrajecten voor verhuurders bij renovaties van huurwoningen op de private huurmarkt om ze betaalbaar te verhuren via een woonmaatschappij. Deze dienstverlening wordt nu aangeboden in de hele provincie Antwerpen.
De voordelen van het raamcontract van de provincie Antwerpen zijn:
Door het ondertekenen van de samenwerkingsovereenkomst met de provincie Antwerpen en Het Pandschap kan het lokaal bestuur:
Het lokaal bestuur mag anders volgens de wetgeving inzake GDPR deze gegevens niet delen met derden zoals Het Pandschap.
De beleidscontext van de provincie Antwerpen inzake het raamcontract met Het Pandschap vermeldt nog het volgende:
"De nood aan betaalbare woningen is groot. De wachtlijsten voor sociale woningen zijn lang. De woonmaatschappijen in onze provincie doen hun best, maar alleen krijgen zij deze wachtlijsten niet weggewerkt. Daarom is ook actie nodig op de private markt. Er zijn in Vlaanderen nog vele panden die al jarenlang structureel leegstaan en die - mits enige aanpassingen - perfect kunnen worden ingezet om mee die woningnood aan te pakken.
In de beleidsnota Wonen ‘Kwaliteit is onze bouwsteen’, kiest de provincie Antwerpen resoluut om een actief beleid te voeren, ook op de private huurmarkt: “We kiezen er heel bewust voor om de private huurmarkt te versterken (…)”.
Leegstand bij private eigenaars/potentiële verhuurders is in onze provincie, net zoals in de rest van Vlaanderen, een probleem. Volgens benaderende cijfers waren er op 1 januari 2022 in totaal ongeveer 6.300 structureel leegstaande woningen in de provincie Antwerpen.
Heel wat van deze woningen blijven leeg staan omdat de eigenaar onvoldoende middelen, tijd of ervaring heeft om deze panden te renoveren en voor verhuring in orde te brengen. De provincie Antwerpen wil deze eigenaars volledig ontzorgen om deze woningen zo snel mogelijk en op een kwaliteitsvolle manier voor verhuring door de lokale woonmaatschappij geschikt te maken.
Naast de gemeentelijke heffingen op leegstand voorziet de provincie Antwerpen een constructieve en stimulerende aanpak.
Middels een openbare aanbesteding selecteerde de provincie Antwerpen Het Pandschap als partner. Het Pandschap is gespecialiseerd in renovaties met het oog op sociale verhuur, die de begeleiding en coördinatie van een renovatietraject volledig op zich neemt. Na onderling overleg wordt tussen de eigenaar en de woonmaatschappij voor elke gerenoveerde woning afzonderlijk een huurcontract opgemaakt, hetgeen garantie biedt op verzekerde huurinkomsten."
De gemeenteraad keurt bijgevoegde samenwerkingsovereenkomst met de provincie Antwerpen en Het Pandschap goed.
De ingevulde/ondertekende samenwerkingsovereenkomst wordt verzonden naar wonen@provincieantwerpen.be
Tijdens de corona-crisis kwam de digitale kloof manifest in beeld en zette stad en OCMW Lier, samen met heel wat partners, tal van acties op rond het wegwerken van digitale uitsluiting.
Vanuit stad en OCMW Lier werd - i.s.m. een breed netwerk aan partners - een subsidiedossier ingediend voor de opstart van de Lierse Digibank.
Het dossier werd goedgekeurd voor een looptijd van 1 oktober 2022 tot 31 december 2024.
Meer info: https://digibanken.vlaanderen.be
Lierse Digibank bevroeg in voorjaar 2024 de interesse voor een samenwerking met buurgemeenten die nog geen deel uitmaakten van een digibank.
De aanleiding was de mogelijkheid tot verlenging van de subsidie van 1 januari 2025 tot en met 31 juli 2026, én een uitbreiding van het werkingsgebied voor deze verlenging.
In de zitting van 25 maart 2024 werd de intentie tot samenwerking goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen. Ook lokaal bestuur Berlaar besliste om aan te sluiten.
Goedkeuring laat toe om aanvullend op het huidig aanbod en op een gecoördineerde manier in te zetten op de strijd tegen de digitale kloof.
De samenwerking heeft geen financiële impact.
De samenwerkingsstrategie werd afgestemd met de betrokken lokale besturen, Berlaar en Nijlen, en gebaseerd op hun lokale noden.
De gemeenteraad geeft goedkeuring over de voorgestelde samenwerkingsstrategie voor de verlenging van de Lierse Digibank.
In september 2023 werd er een samenwerkingsakkoord gesloten tussen de gemeenten Berlaar, Duffel, Nijlen en de stad Lier rond het opstarten van een ‘Intergemeentelijke Preventiewerking’. Het doel van dit akkoord is zo veel mogelijk gezondheidswinst behalen bij onze burgers door middel van verschillende sensibiliseringscampagnes en -acties (zie: www.preventiemethodieken.be). De IGPW draagt zo bij tot het realiseren van de beleidsdoelstellingen van het Vlaamse preventieve gezondheidsbeleid en van de Vlaamse gezondheidsdoelstellingen in het bijzonder. Er werd een intergemeentelijke medewerker aangeworven met een tewerkstelling van 0,6 VTE.
De preventiethema’s worden door de lokale besturen in onderling overleg bepaald tijdens het driemaandelijkse ‘Beheerscomité IGPW’. De IGPW wordt ondersteund door LOGO Mechelen (inhoudelijk) en vzw ELZ Pallieterland (inhoudelijk en praktisch).
De IGPW kan rekenen op een jaarlijkse subsidie van de Vlaamse Overheid. De lokale besturen dragen jaarlijks een deel van de financiële middelen bij.
Voortzetting IGPW vanaf 2025
In het ‘Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 30 januari 2009 betreffende de Logo’s, wat betreft de erkenning, de werkgebieden en de financiering’ van 17 mei 2024 werd het verderzetten van de subsidiëring vanuit de Vlaamse Overheid voor de IGPW voor onbepaalde duur bevestigd.
Gezien het mooie aantal burgers dat bereikt werd op korte termijn en het nieuwe Besluit van de Vlaamse Regering wordt een verderzetting voor onbepaalde duur van de IGPW voorgesteld. De samenwerkingsovereenkomst kan zoals overeengekomen op 2 momenten per kalenderjaar beëindigd worden na overleg met de andere partijen binnen de samenwerking.
Het beheerscomité Intergemeentelijke Preventiewerking zal ook vanaf 2025 opnieuw zelf kunnen bepalen welke van de bestaande campagnes verdergezet worden en welke extra thema’s opgenomen worden in de werking. Mogelijkheden van extra thema’s zijn onder andere ‘Warme Steden en Gemeenten’, gehoorschade en seksuele gezondheid/gezinsplanning. (zie ook bijlage "intergemeentelijke samenwerking verderzetting).
‘Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 30 januari 2009 betreffende de Logo’s, wat betreft de erkenning, de werkgebieden en de financiering’ van 17 mei 2024
Het verderzetten van de subsidiëring vanuit de Vlaamse Overheid voor de IGPW voor onbepaalde duur werd bevestigd (zie bijlage Besluit van de Vlaamse Regering).
Naast de bevestiging van de subsidiemiddelen kan de intergemeentelijke preventiewerking gemotiveerd worden op basis van de verwezenlijkingen sinds september 2023:
Bewegen Op Verwijzing
‘Bewegen Op Verwijzing’ is al enkele jaren actief in onze regio. Nieuw is de toetreding van Duffel en de aanwerving van een extra coach. Vanuit de IGPW werd geïnvesteerd in extra bekendmaking van het project via artikels, sociale media, persteksten, flyers, affiches en voorstellingen van het project aan zorgverleners. Door deze persoonlijke voorstellingen en gerichte communicatie naar hulp- en zorgverleners worden ook de kwetsbare doelgroepen bereikt.
144 deelnemers in 2023, waarvan 23 uit Nijlen;
75 deelnemers in 2024 (tot 15/5), waarvan 21 uit Nijlen.
HALT2Diabetes
Vanuit de IGPW werd in december 2023 de screeningscampagne ‘HALT2Diabetes’ gelanceerd. Deze campagne spoort burgers met een verhoogd risico op Diabetes Type 2 op en biedt hen gratis groepslessen aan rond gezonde voeding, begeleid door een erkende en opgeleide diëtiste. Er werd ingezet op bekendmaking via webinars voor zorgverleners, artikels, sociale media, persteksten en voorstellingen in huisartsenpraktijken en op bredere platformen.
Onze eerste editie behaalde een mooi resultaat: aan de inleidende infosessies namen 33 burgers deel. De gratis groepssessies ‘Gezonde Voeding Op Verwijzing’, die openstaan voor personen met een bevestigd verhoogd risico (met doorverwijzing van de huisarts), telden 43 deelnemers. Maar liefst 496 burgers uit de deelnemende gemeenten vulden dankzij onze screeningscampagne de FINDRISC-test in om na te gaan of zij een verhoogd risico op Diabetes Type 2 hebben. Hier scoorde 30% 12 of meer (sterk verhoogd risico op Diabetes Type 2), 34% tussen 7 en 12 (licht verhoogd risico op Diabetes Type 2) en 36% minder dan 7 (geen verhoogd risico). We besteden bij deze campagne ook aandacht aan kwetsbare doelgroepen en organiseerden voor hen laagdrempelige infosessies. Daarnaast legden we ook contacten met de moslimgemeenschap (via de Tulpenmoskee, Lier) om de campagne een breder bereik te geven.
Interprofessionele Training ‘Motiverende Gespreksvoering’
Vanuit de IGPW stelden we ons kandidaat voor het pilootproject “Interprofessionele Training Motiverende Gespreksvoering in het kader van Bewegen Op Verwijzing en HALT2Diabetes”. We werden geselecteerd en konden kosteloos een workshop en terugkommoment aanbieden aan zorgverleners binnen onze Eerstelijnszone. De IGPW zorgde voor promotie via verschillende kanalen en regelde de praktische kant van de workshop. Twaalf zorgverleners uit onze regio schreven zich in voor deze interactieve workshop die doorging op 11 maart 2024.
Smeren als Beren
Met de steun van Stichting tegen Kanker lanceerden we in januari 2024 vanuit IGPW en vzw ELZ Pallieterland een sensibiliseringscampagne voor de lagere scholen. We focussen op bescherming tegen zon en UV-straling a.d.h.v. educatief materiaal (van ‘ZonneSlimme Scholen’) en beschermingsmateriaal (zonnecrème, zonnecrèmedispenser, zonnehoedjes, …). Acht scholen uit onze regio stapten mee in het project. We bereiken hiermee zo’n 1530 leerlingen (6 tot 12 jaar). Het project ging van start met een bevraging van het schoolteam en de leerlingen over hun gedrag m.b.t. zonnebescherming. Na het inzetten van het sensibiliseringsmateriaal wordt deze bevraging herhaald om de gedragsverandering in kaart te brengen. De looptijd van het project is 1 jaar.
Mondgezondheid
Er wordt volop gewerkt aan een nieuwe sensibiliseringscampagne rond mondgezondheid. De boodschap die we willen overbrengen is driedelig: sensibilisering rond tanden poetsen, sensibilisering rond mondvriendelijke voeding en aansporen tot jaarlijkse controle bij de tandarts.
De doelgroep zijn volwassenen in kwetsbare situaties (personen met een handicap, anderstaligen/nieuwkomers en personen die leven in armoede). De IGPW organiseerde brainstormsessies met zorg- en hulpverleners om hen te bevragen naar de concrete noden en meest efficiënte campagnematerialen. Op basis van hun input worden volop acties uitgewerkt met aangepast materiaal voor elke doelgroep (infofiches, workshops,…).
Mentale gezondheid
Voor het najaar 2024 staan er nog enkele campagnes op de planning. Zo is er de opstart van de ‘Warme William’-campagne in Berlaar en Duffel en de verdere uitwerking ervan in Lier en Nijlen. ‘Warme William’ leert kinderen en jongeren luisteren en over hun problemen te praten. Daarnaast volgt er een intergemeentelijk initiatief tijdens de ‘10-daagse van de Geestelijke Gezondheid’ gefocust op volwassenen.
De gemeenteraad keurt de voortzetting van de samenwerkingsovereenkomst in het kader van de intergemeentelijke samenwerking preventie gezondheid in de eerstelijnszone Pallieterland vanaf 2025 voor onbepaalde duur goed.
Infopunt Werk is een initiatief van streekintercommunale IGEMO in samenwerking met de lokale besturen van de deelnemende gemeenten in de regio Rivierenland.
Infopunt Werk wil op een laagdrempelige manier burgers bereiken die moeilijkheden hebben bij het vinden van een geschikte job. Door een een-op-eenmethodiek begeleidt de medewerker van Infopunt Werk kandidaten in hun zoektocht naar werk en helpt hen bij het opmaken van een cv, zoeken naar geschikte vacatures, het opmaken van een sollicitatiebrief, opvolgen van hun VDAB-dossier, zoeken, doorverwijzen en inschrijven op opleidingen etc.
De grootste doelgroep voor het Infopunt Werk bestaat uit laaggeschoolde profielen met beperkte kennis van het Nederlands, digitale armoede, moeizame matching met banen en een gemotiveerde houding. In combinatie met beperkte mobiliteit (vervoersarmoede) en de nood aan een laagdrempelige aanpak. Voor hen is nabijheid en aanklampend beleid in de gemeente noodzakelijk.
We zagen afgelopen jaren dat 70% van de cliënten na hun deelname werk hadden gevonden of konden worden doorverwezen naar een hulptraject bij VDAB.
In mei 2024 werden tijdens persoonlijke gesprekken met de diensthoofden en schepenen de aanvullende noden en behoeften van de deelnemende besturen in kaart gebracht en werd een plan van aanpak voor 2024 uitgewerkt:
Dit engagement dient vervolgens bekrachtigd te worden in een samenwerkingsovereenkomst (zie bijlage).
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Na de ervaring in het project ENSURE en de verdere uitwerking van het infopunt werk en Jobatelier
in 2023, komt men tot de conclusie dat naast de groepsondersteuning vooral de een-op-eenwerking
de beste resultaten levert.
De grootste doelgroep voor het Infopunt Werk bestaat uit laaggeschoolde profielen met beperkte
kennis van het Nederlands, digitale armoede, moeizame matching met banen en een gemotiveerde
houding. In combinatie met een beperkte mobiliteit (vervoersarmoede) en de nood aan een
laagdrempelige aanpak. Voor hen is nabijheid en aanklampend beleid in de gemeente een grote meerwaarde.
Daarnaast vond 70% van de cliënten na hun deelname werk of konden zij worden doorverwezen
naar een hulptraject bij VDAB.
De gemeenteraad gaat akkoord met de ondertekening van de samenwerkingsovereenkomst Infopunt Werk voor de periode van 1 september 2024 tot en met 31 december 2024.
De overeenkomst is schriftelijk verlengbaar wanneer alle partijen dat overeenkomen
voorafgaand aan het verstrijken van voormelde eindduur van onderhavige overeenkomst.
Vorige week vernamen we in de pers dat het schepencollege alle vergunningen voor Fiberklaar heeft ingetrokken of opgeschort. Een actie die niet zonder gevolg kon blijven natuurlijk. Op sociale media zien we heel wat berichten van voor- en tegenstanders van deze genomen maatregel.
Wij zijn het uiteraard eens met zowel het feit dat de werken op en veilige manier gebeuren als met het feit dat alles op een kwalitatieve manier moet hersteld worden.
Dat is ook de reden waarom de oppositie in het verleden al een aantal keren opmerkingen gemaakt heeft over de soms erbarmelijke manier waarop de openbare weg en de opritten van onze inwoners na de werken achtergelaten worden. Helaas werd er eerder nooit ingegrepen en moesten we, ondanks onze opmerkingen en ondanks de gekende klachten van heel wat inwoners, wachten tot onze schepen zelf aan de lijve moest ervaren dat de werken niet altijd naar behoren verlopen. Wij hebben dan ook enkele vragen en een voorstel terzake :
Graag kregen wij antwoord op onze vragen en vragen wij goedkeuring van ons voorstel om een meldpunt op te zetten voor de klachten omtrent Fiberklaar.
Antwoord schepen Victor De Groof
Om te beginnen wil ik meteen iets rechtzetten wat eigenlijk niet scheef stond: wat u zegt en beweert wanneer u stelt dat er ‘helaas nooit werd ingegrepen en we moesten wachten tot een schepen zelf iets ondervindt’, is onjuist. U tracht daarmee niet enkel mij, bewust, in een slecht daglicht te plaatsen. U veegt daarmee ook in één boutade al het werk dat een team van onze medewerkers geleverd heeft om de werkzaamheden van Fiberklaar zo goed als mogelijk te laten afwikkelen, van tafel. U hangt, al dan niet bewust, een totaal verkeerd beeld op van de werkelijkheid, alsof wij niet begaan zijn met de veiligheid van onze inwoners. Wel integendeel en ik zal u dat ook aantonen.
Graag zouden wij meer info krijgen over de verkoop van de gronden ''Molenbos'' de groene site van plus minus 5ha. Wij hebben vernomen dat dit perceel zou aangeboden zijn aan de diensten van de gemeente Nijlen. Is hierover een beslissing genomen in het college van burgemeester en schepenen? Is dit dossier niet belangrijk genoeg om ook hier, tijdens de gemeenteraad te bespreken? We hebben het hier toch over een mooi stuk natuurgebied dat voor zover wij vernomen hebben toch aan een redelijke prijs te koop wordt aangeboden. We hebben volgens mij al gekkere prijzen betaald voor eigendommen die, ons inziens minder nodig waren. € 5,00 per m2 is voor zo een waardevol stuk bosgebied centraal in ons dorp. Wij vinden dit een unieke kans om dit gebied in ons patrimonium op te nemen, het geeft bv mogelijkheden voor een speelbos, wandelwegen, joggingcircuit met sport toestellen .....Als dit in privé handen terechtkomt blijft het natuurlijk wel bos maar als men een omheining plaats is de pret gedaan. Daarom de vraag: waarom is dit niet belangrijk voor jullie?
Antwoord burgemeester Paul Verbeeck
Het bestuur heeft niet gezegd dat dit niet belangrijk is. In het college van burgemeester en schepenen 30 oktober 2023 werd beslist om als gemeente dit stuk niet zelf aan te kopen, maar werd aan de verkoper geadviseerd om de vraag te stellen aan andere instanties o.a. Agentschap Natuur en Bos, Kempens Landschap, Vlaamse Waterweg. Ondertussen hebben deze instanties nog niet gehandeld. Agentschap Natuur en Bos is normaal gretig. De Vlaamse Waterweg heeft in dit dossier zelfs het recht van voorkoop. Wij hebben nu zelf contact opgenomen met Kempens Landschap. Zij zijn al komen kijken op het terrein om het dossier te beoordelen en zullen contact nemen met de verkopers, want zij zijn bereid om een bod uit brengen. Ze houden hierbij wel rekening met de bestaande toestand. Enerzijds is het een potentieel vervuilde site (vroegere stortplaats). Anderzijds bestaat het bos uit oude dennenbomen, waarin heel wat dood hout zit. Om het bos op te waarderen, zal er in de toekomst dan ook heel wat bosbeheer moeten gedaan worden. Als Kempens Landschap tot een akkoord zou komen met de verkopers, betaalt Kempens Landschap 80% van de prijs en de gemeente 20%.
Tijdens de nationale verkiezingen van 9 juni liep er in verschillende stemlokalen in onze gemeente heel wat mis. Onder andere aan de stemlocaties in Nijlen Centrum (Githo), Nijlen OLV (parochiezaal) en in Kessel Centrum (t Dorp) stond gedurende een hele tijd een bijzonder lange rij geduldige kiezers aan te schuiven om te kunnen/moeten stemmen.
Het was overduidelijk dat de organisatie helemaal niet op punt stond. Zo was de ene gang in het gemeenschapscentrum het Dorp gewoon veel te smal voor de inkomende en uitgaande kiezers. Met een rolstoel manoeuvreren door de gang was zelfs quasi onmogelijk. Aan de Parochiezaal OLV stond dan weer één rij geduldig buiten aan te schuiven (gelukkig was het net een zeldzame droge dag), terwijl bijna alle stemlokalen met de vingers zaten te draaien. De achterstand in één lokaal zorgde voor de lange rij, maar pas na zeer geruime tijd werd er iemand buiten geposteerd om aan te geven dat niet iedereen moest aanschuiven. Zo geraakte uiteindelijk het probleem onder controle.
De reacties bleven uiteraard niet uit. "Als ik nu een uur moet aanschuiven om te komen stemmen, dan zien ze mij in oktober niet", was één van de reacties. De impact van deze malaise kan wel eens groot zijn als er in oktober geen stemplicht meer zal zijn voor onze kiezers.
Vandaar onze vraag waarom dit alles misliep en hoe het schepencollege een herhaling van het probleem gaat vermijden in oktober?
Antwoord burgemeester Paul Verbeeck
Het klopt dat op bepaalde locaties en op bepaalde momenten er filevorming was, die werd veroorzaakt door te smalle gangen waarlangs de mensen heen en terug naar de stembureaus moesten passeren. Het inzetten van stewards om mensen naar het juiste stemlokaal te verwijzen was zeker een pluspunt, maar een aantal hebben iets te laat ingegrepen. De dag van de verkiezingen was voor onze diensten wel een uitdaging. Logistiek moest er heel wat geregeld worden, nl. voor de verkiezingen én voor een grote wielerwedstrijd die op dezelfde dag in onze gemeente werd georganiseerd. Bovendien moesten we op de Onze-Lieve-Vrouwparochie naar een nieuwe locatie overgaan, omdat de school Goezo! Klokkenlaan momenteel verbouwd wordt. We hebben daar gekozen voor de parochiezaal, maar het is daar niet vlot verlopen. Er waren bij de afgelopen verkiezingen ook meer kiezers dan de laatste verkiezingen, o.a. door de verplichting van 16-17 jarigen om te komen stemmen en de aangroei van onze bevolking. Hierdoor was er o.a. een extra stembureau in het githo nodig. Er zijn leerpunten, maar ook een aantal positieve punten. Zoals het inzetten van stewards, het kanaliseren van de kiezers op bepaalde sites, het afleveren van parkeerkaarten waardoor oudere mensen dichter bij het stembureau konden parkeren en het indicatief uur op de oproepingsbrief (heeft misschien minder impact gehad, omdat de meeste kiezers dit niet gezien hadden).
We nemen in alle geval een aantal actiepunten mee naar de gemeenteraadsverkiezingen van oktober:
Mondelinge vragen ingediend tijdens de vergadering.
Artikel 4 §4 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, zoals vastgesteld in de gemeenteraad van 21 juni 2022.
Na afhandeling van de agenda van de openbare vergadering kunnen de raadsleden mondelinge vragen stellen over gemeentelijke aangelegenheden, die niet op de agenda van de raad staan. Deze mondelinge vragen worden ten laatste tijdens de volgende zitting beantwoord.
De gemeenteraad neemt kennis van de mondelinge vragen:
Raadslid Jan Verbraecken:
- Waarom wordt de Willibrordusstraat afgesloten? Wat is de meerwaarde? Creëren we geen gevaarlijk punt in de Molenstraat?
- Hoe ver staat met het dossier wat betreft wateroverlast achteraan het perceel Broechemsesteenweg?
Raadslid Inge Schoovaerts:
- Wanneer worden de laadpalen in dienst gesteld en kapotte palen hersteld?
Schepen Tom Covens:
- Oproep aan de raadsleden om Levensloop dat doorgaat in het weekend van 29 en 30 juni 2024 zo veel mogelijk te delen en te posten op sociale media.