Terug
Gepubliceerd op 18/12/2023

2023_RC_VM_00017 - Kennisneming voorgesteld plan van aanpak verkeerssituatie Paashoekstraat - Kennisneming

Raadscommissie mobiliteit en verplaatsingsgedrag
di 28/11/2023 - 20:00 Raadzaal
Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig

Els Herremans; Bert Celis; Leo Verelst; Andre Marien; Tom Covens; Jef De bruyn; Jan Verbraecken; Charlotte Op de Beeck; Ingrid Van Wunsel; Victor De Groof; Stijn Lemmens; Jonas Verwimp; Danny Kerkhofs; Katia Peenen, secretaris

Verontschuldigd

Paul Laurijssen; Luc Luyten; Inge Schoovaerts; Annelies Van Looy

Secretaris

Katia Peenen, secretaris

Voorzitter

Els Herremans
2023_RC_VM_00017 - Kennisneming voorgesteld plan van aanpak verkeerssituatie Paashoekstraat - Kennisneming 2023_RC_VM_00017 - Kennisneming voorgesteld plan van aanpak verkeerssituatie Paashoekstraat - Kennisneming

Motivering

Aanleiding en context

In juni 2022 keurde de gemeente Nijlen een nieuw mobiliteitsplan goed, met als doel een veilige en bewuste mobiliteit, en het creëren van ruimte voor plezier voor alle leeftijden. De Paashoekstraat, een lokale ontsluitingsweg, maakt deel uit van het fietsroutenetwerk, maar ervaart overlast door gemengd verkeer en de huidige infrastructuur. In 2019 werd een testopstelling geïmplementeerd in de Paashoekstraat, met extra paaltjes en bloembakken om het verkeer te vertragen en schade aan de bermen te verminderen. Ondanks deze maatregelen is het beoogde effect niet bereikt en werd een definitieve oplossing nooit uitgewerkt. 

Hierdoor is een nieuw plan van aanpak voorgesteld om deze verkeerssituatie te verbeteren, voordat de implementatie begint, wordt dit plan ter kennisgeving voorgelegd aan de raadscommissie Mobiliteit en Verplaatsingsgedrag.

Argumentatie

Het voorgestelde plan, dat wordt gepresenteerd aan de raadscommissie Mobiliteit en Verplaatsingsgedrag, omvat de volgende stappen:

  1. Huidige testopstelling verwijderen: De testmaatregelen hebben niet het gewenste resultaat opgeleverd, waardoor het niet haalbaar is om de testopstelling te behouden. Daarom zullen we overgaan tot het verwijderen van deze proefopstelling.

  2. Verzamelen van Verkeersdata: In het verleden werden onvoldoende data verzameld inzake de verkeerssituatie van de Paashoekstraat. Daarom zal aan de hand van "Telraam" verkeersdata verzameld worden inzake aantal weggebruikers (o.a. voetgangers, fietsers, auto-, vracht-, en landbouwverkeer) en snelheid. Hiermee kan er dan een indicatieve V85 berekend worden. 

  3. Implementeren van testopstelling: Er zijn vier mogelijke 'nieuwe' verkeerssituaties die we afhankelijk van het resultaat gradueel willen opvoeren. Fietszone, tonnagebeperking, plaatselijk verkeer en knip. Omwille van een mobiliteitstechnische inschatting zullen we nu overgaan tot een periode waarin we de straat uittesten als Fietszone (zie artikel 2.61 van de wegcode). De start van deze testopstelling is gepland voor januari en zal gedurende een periode van 3 maanden plaatsvinden.

  4. Voortdurende monitoring van gegevens: Gedurende de testopstellingen zal de verzameling van verkeersdata via Telraam ononderbroken doorgaan. Hierdoor ontstaat dagelijks inzicht in de situatie, wat helpt bij een objectief inzicht in de huidige verkeerssituatie.

  5. Sensibiliseren en beboeten: Gedurende de testopstelling zal de politie herhaaldelijk verzocht worden te sensibiliseren, en later in het proces ook boetes op te leggen. Dit om de maatregel kracht bij te zetten. 

  6. Evalueren en bijsturen: Op het einde van de testopstelling zal de verkeersdata geëvalueerd worden en zal er een bevraging gebeuren bij de buurtbewoners. Indien nodig zal de volgende graduele maatregel zoals voorgesteld in punt 3 uitgewerkt worden. 

  7. Communicatie en Bewustwording: Verschillende communicatiekanalen zullen worden gebruikt om bewoners en weggebruikers op de hoogte te stellen van de (tijdelijke) veranderingen in de verkeerssituatie. Daarnaast moet er aandacht worden besteed aan het benadrukken van de ambities uit het mobiliteitsplan.

Door deze stappen te volgen, streven we naar een effectieve aanpak van de verkeersproblematiek in de Paashoekstraat, in lijn met de bredere doelstellingen van het mobiliteitsplan van Lokaal bestuur Nijlen. Belangrijk hierbij is niet enkel de nadruk op mobiliteit en veiligheid maar evenzeer het garanderen en versterken van de leefbaarheid en sociale cohesie. 

Tijdens de bespreking van de Raadscommissie voor mobiliteit en verplaatsingsgedrag werden volgende vragen gesteld / opmerkingen gegeven

  • Een Raadscommissie-lid geeft de opmerking dat de snelheden in de Paashoekstraat reeds aangepast zijn, maar dat de problematiek zich bevindt aan de slechtzichtbare bocht door de haag van de bewoner op de hoek. Daarbij zou de weg het verhoogd gebruik kennen bij file op de Bouwelsesteenweg, maar dat dit geen probleem dient te zijn daar de snelheid en gebruik van de uitwijkstroken gerespecteerd worden. Ook vrachtwagens zouden de straat minder gebruiken.
    • Schepen van mobiliteit geeft aan de slechte zichtbaarheid door de haag door te geven aan de handhaving. De weg zal niet worden afgesloten, en evenmin zal deze worden geknipt als de conclusie na het proces is dat dit niet noodzakelijk is.
  • Een Raadscommissie-lid vraagt naar de timing van het proces, en of dit de ideale periode van het jaar is, daar er minder fietsers zijn. 
    • Schepen van mobiliteit antwoordt dat we gaan meten tot maart. Je kan perfect december met januari vergelijken, na invoering van fietszone en vervolgens de conclusies trekken inzake snelheid en verkeersintensiteit om naar een volgende fase over te gaan of de werkende maatregel definitief te maken.
      Er zullen nog steeds genoeg fietsers passeren in deze zone door fietsers die gebruik maken van de Netedijk.
  • Een Raadscommissie-lid vraagt of de bermen opgehoogd kunnen worden daar deze nu veel lager liggen dan de straat. Dit zou voor voetgangers en fietsers aangenamer zijn. 
    • Schepen van mobiliteit antwoordt dat dit een gemeentelijke taak is, maar dat opvullen met aarde geen oplossing is. Het opvullen met steenpuin is qua ecologie en veiligheid ook niet altijd de oplossing. Doch is dit een vaak gebruikte methodiek bij dit type straten. 
    • Een raadscommissie-lid antwoord hier verder op dat je bij het opvullen van een gelijkgrondse berm met gekapt betonmengsel de illusie schept dat de rijbaan breder is, waardoor er meer op gereden gaat worden. Dit kan er net voor zorgen dat er meer verkeer aanwezig is. Alsook zorgt dit voor meer fijn stof, waarvan de buurtbewoners de lasten ervaren. Fietsers horen bovendien niet te rijden in de bermen. 
    • De mobiliteitsambtenaar voegt eraan toe dat na de instelling van een fietszone, de fietser zijn positie op de weg moet innemen.

Besluit

De raadscommissie mobiliteit en verplaatsingsgedrag beslist:

Artikel 1

De Raadscommissie Mobiliteit en Verplaatsingsgedrag neemt kennis van het voorgestelde plan van aanpak voor de verkeersproblematiek in de Paashoekstraat. 

Artikel 2

De Raadscommissie Mobiliteit en Verplaatsingsgedrag zal na de testperiode betrokken worden bij de evaluatie van deze testfase.


Bijlagen