In juni 2022 keurde de gemeente Nijlen een nieuw mobiliteitsplan goed, met als doel een veilige en bewuste mobiliteit, en het creëren van ruimte voor plezier voor alle leeftijden. De Paashoekstraat, een lokale ontsluitingsweg, maakt deel uit van het fietsroutenetwerk, maar ervaart overlast door gemengd verkeer en de huidige infrastructuur. In 2019 werd een testopstelling geïmplementeerd in de Paashoekstraat, met extra paaltjes en bloembakken om het verkeer te vertragen en schade aan de bermen te verminderen. Ondanks deze maatregelen is het beoogde effect niet bereikt en werd een definitieve oplossing nooit uitgewerkt.
Hierdoor is een nieuw plan van aanpak voorgesteld om deze verkeerssituatie te verbeteren, voordat de implementatie begint, wordt dit plan ter kennisgeving voorgelegd aan de raadscommissie Mobiliteit en Verplaatsingsgedrag.
Het voorgestelde plan, dat wordt gepresenteerd aan de raadscommissie Mobiliteit en Verplaatsingsgedrag, omvat de volgende stappen:
Huidige testopstelling verwijderen: De testmaatregelen hebben niet het gewenste resultaat opgeleverd, waardoor het niet haalbaar is om de testopstelling te behouden. Daarom zullen we overgaan tot het verwijderen van deze proefopstelling.
Verzamelen van Verkeersdata: In het verleden werden onvoldoende data verzameld inzake de verkeerssituatie van de Paashoekstraat. Daarom zal aan de hand van "Telraam" verkeersdata verzameld worden inzake aantal weggebruikers (o.a. voetgangers, fietsers, auto-, vracht-, en landbouwverkeer) en snelheid. Hiermee kan er dan een indicatieve V85 berekend worden.
Implementeren van testopstelling: Er zijn vier mogelijke 'nieuwe' verkeerssituaties die we afhankelijk van het resultaat gradueel willen opvoeren. Fietszone, tonnagebeperking, plaatselijk verkeer en knip. Omwille van een mobiliteitstechnische inschatting zullen we nu overgaan tot een periode waarin we de straat uittesten als Fietszone (zie artikel 2.61 van de wegcode). De start van deze testopstelling is gepland voor januari en zal gedurende een periode van 3 maanden plaatsvinden.
Voortdurende monitoring van gegevens: Gedurende de testopstellingen zal de verzameling van verkeersdata via Telraam ononderbroken doorgaan. Hierdoor ontstaat dagelijks inzicht in de situatie, wat helpt bij een objectief inzicht in de huidige verkeerssituatie.
Sensibiliseren en beboeten: Gedurende de testopstelling zal de politie herhaaldelijk verzocht worden te sensibiliseren, en later in het proces ook boetes op te leggen. Dit om de maatregel kracht bij te zetten.
Evalueren en bijsturen: Op het einde van de testopstelling zal de verkeersdata geëvalueerd worden en zal er een bevraging gebeuren bij de buurtbewoners. Indien nodig zal de volgende graduele maatregel zoals voorgesteld in punt 3 uitgewerkt worden.
Communicatie en Bewustwording: Verschillende communicatiekanalen zullen worden gebruikt om bewoners en weggebruikers op de hoogte te stellen van de (tijdelijke) veranderingen in de verkeerssituatie. Daarnaast moet er aandacht worden besteed aan het benadrukken van de ambities uit het mobiliteitsplan.
Door deze stappen te volgen, streven we naar een effectieve aanpak van de verkeersproblematiek in de Paashoekstraat, in lijn met de bredere doelstellingen van het mobiliteitsplan van Lokaal bestuur Nijlen. Belangrijk hierbij is niet enkel de nadruk op mobiliteit en veiligheid maar evenzeer het garanderen en versterken van de leefbaarheid en sociale cohesie.
Tijdens de bespreking van de Raadscommissie voor mobiliteit en verplaatsingsgedrag werden volgende vragen gesteld / opmerkingen gegeven
De Raadscommissie Mobiliteit en Verplaatsingsgedrag neemt kennis van het voorgestelde plan van aanpak voor de verkeersproblematiek in de Paashoekstraat.
De Raadscommissie Mobiliteit en Verplaatsingsgedrag zal na de testperiode betrokken worden bij de evaluatie van deze testfase.