Terug
Gepubliceerd op 19/02/2024

2024_RC_BO_00002 - Implementatieplan Leer Lokaal - Kennisneming

Raadscommissie basisonderwijs
ma 05/02/2024 - 20:00 Raadzaal
Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig

Dorien Van Assche, voorzitter; Griet Van Olmen; Bert Celis; Stijn Lemmens; Victor De Groof; Ymke Govaerts; Jonas Verwimp; Annelies Van Looy; Danny Kerkhofs; Nicole Lieckens, secretaris; Ilse Devalck, Directeur Goezo! Klokkenlaan; Evy Vandervondelen, Directeur Goezo! Kessel; Roel Verbist, Directeur Goezo! Kerkeblokken; Ingrid Van Wunsel, raadslid

Afwezig

Veerle Poelmans

Verontschuldigd

Lien Du Four; Tom Covens; Jef De bruyn; Inge Schoovaerts; Charlotte Op de Beeck

Secretaris

Nicole Lieckens, secretaris

Voorzitter

Dorien Van Assche, voorzitter
2024_RC_BO_00002 - Implementatieplan Leer Lokaal - Kennisneming 2024_RC_BO_00002 - Implementatieplan Leer Lokaal - Kennisneming

Motivering

Aanleiding en context

Een school bepaalt zelf de inhoud van de lessen en de onderwijsmethode.

De overheid legt wel enkele basisregels op die de kwaliteit van het onderwijs moeten verzekeren. Zo moeten in het gewoon basisonderwijs ten minste de volgende leergebieden aan bod komen:

  • Lichamelijke opvoeding
  • Muzische vorming
  • Nederlands
  • Wetenschappen en techniek
  • Mens en maatschappij
  • Wiskundige initiatie (kleuteronderwijs) of wiskunde (lager onderwijs)
  • Frans

In het gewoon lager onderwijs komen daar nog 3 thema’s bij over de verschillende leergebieden heen:

  • ICT
  • Leren leren
  • Sociale vaardigheden

De overheid tekent ook in grote lijnen uit wat de leerlingen moeten kennen, in onderwijsdoelen en ontwikkelingsdoelen.

Onderwijsdoelen zijn minimumdoelen waarvan de overheid vindt dat alle leerlingen ze moeten bereiken. Minimumdoelen omvatten een minimum aan kennis, inzicht, vaardigheden en attitudes.

Voor het kleuteronderwijs en het buitengewoon onderwijs zijn er geen eindtermen, maar ontwikkelingsdoelen: vaardigheden die een school bij de leerlingen moet nastreven, maar niet noodzakelijk bereiken.

In een leerplan beschrijft de school hoe ze de eindtermen probeert te bereiken. Meestal delen scholen van eenzelfde onderwijsnet hun leerplannen.

OVSG heeft ten behoeve van zijn schoolbesturen en met respect voor de lokale autonomie onder de naam Leer Lokaal een nieuw geïntegreerd leerplan ontwikkeld voor de basisschool. Dit digitaal leerplan (online tool met achterliggende databank) bevat de authentieke en decretaal vastgelegde onderdelen, maar het is ruimer dan dat. Leer Lokaal bestaat namelijk uit een basisleerlijn, ondersteunende doelen, verdiepende doelen en uitbreidingsdoelen en vertrekt vanuit de zestien Europese sleutelcompetenties.

OVSG heeft Leer Lokaal ingediend bij de onderwijsinspectie. De onderwijsinspectie heeft een advies tot definitieve goedkeuring uitgebracht. De Vlaamse Regering heeft Leer Lokaal definitief goedgekeurd.

Argumentatie

De scholen krijgen 2 schooljaren de kans om het nieuwe leerplan te verkennen. Er wordt verwacht dat alle gemeentescholen tegen september 2025 met het nieuwe leerplan werken. 

Voor september 2025 dient het leerplan nog ter goedkeuring worden voorgelegd aan de gemeenteraad.

Om onze leerkrachten het nieuwe leerplan te laten verkennen en er vertrouwd mee te maken, is er een implementatieplan opgesteld.

Besluit

De raadscommissie basisonderwijs beslist:

Artikel 1

De raadscommissie basisonderwijs neemt kennis van het implementatieplan van de gemeentelijke basisscholen.