Terug
Gepubliceerd op 21/03/2024

2024_RC_VM_00002 - Studie Zuiderkempen - Kennisneming

Raadscommissie mobiliteit en verplaatsingsgedrag
do 29/02/2024 - 19:30 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Els Herremans, voorzitter; Bert Celis; Leo Verelst; Andre Marien; Tom Covens; Jef De bruyn; Inge Schoovaerts; Jan Verbraecken; Charlotte Op de Beeck; Annelies Van Looy; Victor De Groof; Danny Kerkhofs; Katia Peenen, secretaris

Afwezig

Paul Laurijssen; Maarten Horemans, secretaris; Veerle Poelmans

Secretaris

Katia Peenen, secretaris

Voorzitter

Els Herremans, voorzitter
2024_RC_VM_00002 - Studie Zuiderkempen - Kennisneming 2024_RC_VM_00002 - Studie Zuiderkempen - Kennisneming

Motivering

Aanleiding en context

Net zoals bij de Noorderkempen en Middenkempen, onderzoekt de provincie Antwerpen sinds 2020 de mobiliteitsproblematiek in de Zuiderkempen, met name in het gebied tussen de E313 en de E314. Dit omvat het beantwoorden aan de ondersteuningsvraag van lokale besturen. Samen met de provincie wordt er gewerkt aan een grensoverschrijdende mobiliteitsvisie. Belangrijke onderwerpen die hierbij aan bod zullen komen zijn de beperkte toegankelijkheid van het openbaar vervoer, het zware verkeer dat door dorpskernen rijdt en de verkeersveiligheid voor zwakkere weggebruikers.

Gemeente Nijlen heeft nog wel een aanpassing gevraagd rond de verwoording van de Kruiskesbaan en Heikant. De zinnen hierrond dienen minder scherp omschreven te worden, en er zou in beide straten een bepaalde continuïteit van doorgaand verkeer moeten verzekerd worden. 

Argumentatie

Als afronding van de studie zullen er nog infoavonden voor raadsleden worden georganiseerd. Het eindrapport met actieplan zal later in het voorjaar geagendeerd worden op de gemeenteraad. 

https://gemnijlen-my.sharepoint.com/:b:/g/personal/katia_peenen_nijlen_be/EbqJFlsFHA9LtZ5PmUbzL7MBOSxralc5bv8RVM9V0hp0pQ?e=5O1q4J

Tijdens de bespreking van de Raadscommissie voor Mobiliteit en Verplaatsingsgedrag werden enkele zaken ivm de Studie Zuiderkempen in vraaggesteld:

  • Een raadscommissie-lid betreurt het feit dat ze nooit eerder bij de studie betrokken waren geweest. 
  • Een raadscommisie-lid vraagt zich af hoe de visie kan worden gerealiseerd in een omgeving die momenteel al zeer druk is.
    • Schepen van mobiliteit antwoordt: Door het verkeer te leiden naar de N14, maar benadrukt dat de specifieke uitvoering nog moet worden onderzocht. De N13 is een interlokale weg, geen lokale weg maar wordt wel gedownsized.
  • Een ander raadscommissie-lid uit twijfels over de haalbaarheid van dit plan. Op lange termijn zal wel veel mogelijk zijn, ook over de leefbaarheid als er bijna geen auto's meer zijn in het centrum, maar vraagt zich wel af hoe de mobiliteit zal worden verbeterd, indien er maar 1 spooroverweg (tunnel) is, en stelt de bereikbaarheid van de nieuwe Parochie richting de andere zijde van Nijlen in vraag. Tevens stelt hij zich ook de vraag hoe De Lijn hierop zou anticiperen. Maar geeft ook mee dat er goede elementen in het plan staan zoals de ontdubbeling van fietspaden e.d. .
    • Schepen van mobiliteit bevestigt dat er veel verkeer is in Nijlen en stelt dat dit enkel in de toekomst gaat toenemen. Experten stellen dat indien je overwegen sluit, je zoveel weerstand creëert dat mensen zich daarop anders gaan organiseren.  Dat een ringweg planologisch niet logisch is, is wel meegegeven aan de provincie. De studie moet een kans krijgen in de hoop dat er op termijn een wonderoplossing uit voortvloeit.
    • Een lid van de raadscommissie stelt voor om het spoor volledig ondergronds te leggen,maar erkent dat dit waarschijnlijk niet haalbaar is vanwege de weerstand van Infrabel.
    • Schepen van mobiliteit geeft aan dat voor die oplossing er ook veel woningen onteigend moeten worden, dat het niet gewoon het spoor 1-1 laten zakken is, dat moet goed gefundeerd worden.
    • Een ander raadscommissie-lid concludeert dat het sluiten van spoorwegovergangen een negatieve invloed zou hebben op de gemeente en lokale ondernemers.
    • Schepen van mobiliteit benadrukt herhaaldelijk dat het lokale bestuur van Nijlen geen overwegen zal sluiten op basis van dit plan voordat een grondige analyse is uitgevoerd naar de impact op handelaren en omwonenden, evenals naar de veranderingen in verkeersstromen. De studie zal ook mogelijke alternatieven moeten voorstellen. Schepen van mobiliteit eindigt met te stellen dat dit alles dient bekeken te worden in een groter geheel, namelijk in het kader van de herinrichting van de centra.
  • Een Raadscommissie-lidmerkt op dat het plan weinig vermeldt over snelle verbinningen naar het busnetwerk, en dat er veel klachten zijn over het nieuwe vervoersplan van De Lijn, wat door een ander lid bevestigd wordt.
    • Schepen van mobiliteit weerlegt de het aantal klachten over De Lijn en benadrukt de noodzaak van een modal shift om meer mensen te stimuleren om de fiets ipv de auto te nemen voor korte afstanden. Hij legt uit dat de Lijn werkt binnen een kader en meer mensen helpt dan voorheen door studies uit te voeren en het aanbod af te stemmen op de vraag. Hij wijst er ook op dat er veel tevreden is onder de inwoners, zeker in Bevel. 
    • De mobiliteitsambtenaar vult aan dat vragen en klachten bij de gemeente moeten worden ingediend om te worden overwogen en besproken met De Lijn. 

Besluit

De raadscommissie mobiliteit en verplaatsingsgedrag beslist:

Artikel 1

De Raadscommissie voor Mobiliteit en Verplaatsingsgedrag neemt kennis van de studie Zuiderkempen.