Voor het onderhoud van de wegen voor het jaar 2024 wordt aan de commissie een lijst met voorstel van uit te voeren werken voorgelegd.
De heer Wim Balette licht het onderhoudsvoorstel van de wegen voor het jaar 2024 toe, straat per straat:
In bijlage: voorstel onderhoudslijst 2024, bestek en de presentatie met meer duiding per straat. Aanvullend op de toelichting van Wim Balette geeft Paul Laurijssen nog mee dat ook voor Guido Gezellestraat het in de verwachting is om deze opnieuw te asfalteren, maar dat staat los van het onderhoudsprogramma. In Guido Gezellestraat zijn er enkele structurele fouten in de weg die merkbaar zijn in het asfalt. Opzet is dat de verantwoordelijke aannemer gevraagd zal worden op korte termijn om dit recht te zetten.
Vraag 1 - de Zagerijstraat is niet mee opgenomen in de lijst, terwijl deze in slechte staat is.
Hier valt op korte termijn te overwegen om waar mogeliijk te fatsoeneren. Het is eerder een weg die structureel moet aangepakt worden, inclusief riolering en dat verloopt niet binnen het onderhoudsprogramma.
Vraag 2 - kunt u meer inzicht geven in de prijs per vierkante meter voor asfalt?
De raming / meetstaat zal bij het verslag van dit agendapunt toegevoegd worden. Zo zal u kunnen kijken dat je niet zomaar één op één het ramingsbedrag van een straat kan door vertalen naar een gemiddelde prijs voor asfalt per vierkante meter. De raming omvat veel meer en is per straat vaak niet hetzelfde. Enkele voorbeelden van ingrepen, naast afschrapen en nieuwe toplaag, zijn: kantstrook, aanwerken opritten, riooldeksels vervangen, fundering, ... Ook niet onbelangrijk, het is een raming. We zitten nu in een uitzonderlijk jaar, namelijk een jaar waar aannemers hun capaciteit maximaal zal worden benut, omdat heel veel gemeenten in het jaar van de verkiezingen nog diverse opdrachten uitschrijft. Dit kan impact hebben op prijszetting.
Vraag 3 - de kantstrook in de Aardbruggestraat lijkt een goed idee, wil dat zeggen dat dit voortaan de werkwijze zal zijn?
Dit zal sowieso steeds per project bekeken worden. Indien er het risico bestaat dat asfalt zal scheuren doordat het niet is opgesloten, dan moeten we dit proberen te voorkomen. Maar elke situatie is anders. De kantstrook lijkt een kleine ingreep, maar heeft wel belangrijke impact op kostprijs.
Vraag 4 - er wordt aandacht gevraagd voor het opnieuw plaatsen van markeringen na nieuwe toplaag (voorbeelden: lopers Lindekensbaan, ...)
Dit is normaal gezien altijd zo opgenomen in het bestek. Dit wordt nagekeken.
Vraag 5 - Aansluiting Landstraat - Kleine Puttingsbaan, delen van Watertorenstraat: in slechte staat
Dit zal nagekeken worden in functie van volgend onderhoudsprogramma. Uit veiligheidsoverweging kan eventueel sneller gehandeld worden.
Vraag 6 - Waarom wordt er voor asfalt gekozen voor fietsverbinding Kruideniersstraat? Moet er niet meer gewerkt worden met een materiaal dat beter past in deze omgeving?
Het is een terechte vraag. Wanneer we kiezen voor een ander materiaal, dan moeten we ook fundering mee aanpakken en dan is het geen 'onderhoudswerk' meer. Nu is het zuiver vervangen van toplaag.
Vraag 7 - werken met een boeteclausule is positief, maar is die niet gewoon veel te laag?
In verhouding tot heel wat andere gemeenten ligt die al wel eerder aan de hoge kant. Het is steeds een afweging die je moet maken. Nadeel van een te hoge boeteclausule zou kunnen zijn:
Vraag 8 - zullen de paaltjes halverwege fietsverbinding Kruideniersstraat opnieuw geplaatst worden. Die staan in de bocht en niet zo handig voor fietsers.
De diensten zullen deze opmerking meenemen. Sowieso was het de bedoeling om ze anders te plaatsen (één in berm, één op weg). Bedoeling moet blijven om wagens er af te houden.
Er zijn geen verdere vragen, opmerkingen meer, de voorzitter sluit het punt af.
De raadscommissie publieke ruimte neemt kennis van de lijst van de geplande onderhoudswerken aan de wegen voor het jaar 2024 en verleent een gunstig advies, inclusief eventuele volgende aanbevelingen: