Terug
Gepubliceerd op 04/07/2024

Notulen  Raad voor Maatschappelijk Welzijn

wo 03/07/2024 - 19:30 raadzaal

Samenstelling

Aanwezig

Ferdi Heylen, voorzitter; Paul Verbeeck, burgemeester; Victor De Groof, schepen; Griet Van Olmen, schepen; Luc Luyten, schepen; Paul Laurijssen, schepen; Tom Covens, schepen; Leo Verelst, raadslid; Ingrid Van Wunsel, raadslid; Johan Van Dessel, raadslid; Andre Marien, raadslid; Inge Schoovaerts, raadslid; Dorien Van Assche, raadslid; Jan Verbraecken, raadslid; Ymke Govaerts, raadslid; Jonas Verwimp, raadslid; Charlotte Op de Beeck, raadslid; Jef De bruyn, raadslid; Els Herremans, raadslid; Stijn Lemmens, raadslid; Simon Kenens, raadslid; Annelies Van Looy, raadslid; Peter De Lens, raadslid; Charlotte Bats, raadslid; Nicholas Van der Veken, raadslid; Veerle Poelmans, algemeen directeur

Verontschuldigd

Bert Celis, schepen; Danny Kerkhofs, raadslid

Secretaris

Veerle Poelmans, algemeen directeur

Voorzitter

Ferdi Heylen, voorzitter

Agendapunten

Overlijden oud-voorzitter van het OCMW

Behandeld

Overlijden oud-voorzitter van het OCMW

Overlijden oud-voorzitter van het OCMW

Motivering

Oud-voorzitter van OCMW Nijlen Jos Van Calster is op 23 juni 2024 overleden. De afscheidsplechtigheid heeft plaatsgehad op maandag 1 juli 2024. Ons medeleven gaat uit naar familie en vrienden van Jos. 

1.

2024_OCMW_RMW_00028 - Notulen en zittingsverslag vorige vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Ferdi Heylen, voorzitter; Paul Verbeeck, burgemeester; Victor De Groof, schepen; Griet Van Olmen, schepen; Luc Luyten, schepen; Paul Laurijssen, schepen; Tom Covens, schepen; Leo Verelst, raadslid; Ingrid Van Wunsel, raadslid; Johan Van Dessel, raadslid; Andre Marien, raadslid; Inge Schoovaerts, raadslid; Dorien Van Assche, raadslid; Jan Verbraecken, raadslid; Ymke Govaerts, raadslid; Jonas Verwimp, raadslid; Charlotte Op de Beeck, raadslid; Jef De bruyn, raadslid; Els Herremans, raadslid; Stijn Lemmens, raadslid; Simon Kenens, raadslid; Annelies Van Looy, raadslid; Peter De Lens, raadslid; Charlotte Bats, raadslid; Nicholas Van der Veken, raadslid; Veerle Poelmans, algemeen directeur
Verontschuldigd
Bert Celis, schepen; Danny Kerkhofs, raadslid
Secretaris
Veerle Poelmans, algemeen directeur
Voorzitter
Ferdi Heylen, voorzitter
1.

2024_OCMW_RMW_00028 - Notulen en zittingsverslag vorige vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn - Goedkeuring

2024_OCMW_RMW_00028 - Notulen en zittingsverslag vorige vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn dienen ter goedkeuring voorgelegd te worden aan de daaropvolgende raadszitting.

Juridische grond

Artikel 32 en 74 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

Artikel 26 van het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn, zoals vastgesteld in de raad voor maatschappelijk welzijn van 21 juni 2022.

Argumentatie

De notulen en het zittingsverslag van de raad voor maatschappelijk welzijn van 18 juni 2024 zijn opgemaakt.

De notulen en het zittingsverslag kunnen worden goedgekeurd. 

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De notulen en het zittingsverslag van de raad voor maatschappelijk welzijn van 18 juni 2024 worden goedgekeurd.

2.

2024_OCMW_RMW_00029 - Jaarlijkse rapportering organisatiebeheersing - Kennisneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Ferdi Heylen, voorzitter; Paul Verbeeck, burgemeester; Victor De Groof, schepen; Griet Van Olmen, schepen; Luc Luyten, schepen; Paul Laurijssen, schepen; Tom Covens, schepen; Leo Verelst, raadslid; Ingrid Van Wunsel, raadslid; Johan Van Dessel, raadslid; Andre Marien, raadslid; Inge Schoovaerts, raadslid; Dorien Van Assche, raadslid; Jan Verbraecken, raadslid; Ymke Govaerts, raadslid; Jonas Verwimp, raadslid; Charlotte Op de Beeck, raadslid; Jef De bruyn, raadslid; Els Herremans, raadslid; Stijn Lemmens, raadslid; Simon Kenens, raadslid; Annelies Van Looy, raadslid; Peter De Lens, raadslid; Charlotte Bats, raadslid; Nicholas Van der Veken, raadslid; Veerle Poelmans, algemeen directeur
Verontschuldigd
Bert Celis, schepen; Danny Kerkhofs, raadslid
Secretaris
Veerle Poelmans, algemeen directeur
Voorzitter
Ferdi Heylen, voorzitter
2.

2024_OCMW_RMW_00029 - Jaarlijkse rapportering organisatiebeheersing - Kennisneming

2024_OCMW_RMW_00029 - Jaarlijkse rapportering organisatiebeheersing - Kennisneming

Motivering

Aanleiding en context

Conform het decreet lokaal bestuur heeft het lokaal bestuur Nijlen in de gemeente- en OCMW raad van 11 juni 2019 het kader voor organisatiebeheersing goedgekeurd. Dit kader is gebaseerd op de leidraad organisatiebeheersing voor lokale besturen.

De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau over de organisatiebeheersing. Die rapportering gebeurt jaarlijks uiterlijk voor 30 juni van het daaropvolgende jaar. Ter voorbereiding hiervan zullen ook steeds het managementteam en de leden van het vast bureau worden geïnformeerd. 

Juridische grond

Artikel 219 van het decreet over het lokaal bestuur, in werking sinds 1 januari 2019.

Argumentatie

De leidraad organisatiebeheersing voor lokale besturen hanteert 10 thema’s om de doelstellingen omtrent organisatiebeheersing te bereiken, namelijk:

  • Doelstellingen-, proces- en risicomanagement
  • Belanghebbendenmanagement
  • Monitoring
  • Organisatiestructuur
  • Personeelsbeleid
  • Organisatiecultuur
  • Informatie en communicatie
  • Financieel management
  • Facilitaire middelen
  • ICT

Via een vragenlijst werd gepeild naar de realisatiegraad van de doelstellingen per thema van de Leidraad organisatiebeheersing. Minstens de leden van het MAT, leden van het college, de coördinatoren en de experts binnen het thema werden gevraagd de vragenlijst in te vullen. Afhankelijk van het thema werden nog bijkomende deelnemers bevraagd.

De vragenlijsten bestaan uit een aantal stellingen uit de basismaatregelen in de leidraad die werden beoordeeld op een schaal van 1 (helemaal oneens) tot 5 (helemaal eens).

De thema's Personeelsbeleid, Organisatiestructuur en Organisatiecultuur werden onder één vragenlijst ondergebracht omwille van het samenvallen met de Great Place to Work bevraging. In de zelfevaluatie moesten bijgevolg een aantal vragen niet terug opgenomen worden. De resultaten uit de Great Place to Work bevraging werden geïntegreerd in de resultaten van de zelfevaluatie.

Rekening houdend met onze eigen bevindingen en die van Audit Vlaanderen, vernieuwden we onze aanpak voor organisatiebeheersing.  

Onze aanpak voor organisatiebeheersing zal: 

  • gelinkt worden aan onze missie en visie,
  • afgestemd zijn op het meerjarenplan,
  • opgestart worden vanuit een zelfevaluatie die dient als interne omgevingsanalyse,
  • SMART geformuleerde acties en projecten bevatten die een antwoord bieden aan de risico’s uit de zelfevaluatie,
  • op regelmatige tijdstippen opgevolgd worden,
  • op deze manier een dynamisch en continu proces blijven,
  • een onderdeel van de cultuur worden.

Ter beheersing van de risico’s die zichtbaar werden uit de resultaten van de zelfevaluatie en andere audits of onderzoeken zetten we de komende periode in op onderstaande projecten:

  1. aankopen van een toepassing om de beleidsopvolging en -rapportering in te bouwen in de werking van de organisatie 
  2. opmaken visie op monitoring en uitzetten monitoringsbeleid (inclusief beschikbare middelen en personeelscapaciteit): van ad hoc naar systematisch. 
  3. uitrollen communicatiestrategie met focus op communicatie van visie, missie, doelstellingen, strategische acties en resultaten.
  4. ontwikkelen van een hedendaagse visie op participatie: vernieuwd participatiebeleid en -reglement. 
  5. inzetten op leiderschap en resultaatgericht werken met focus op:  
    • formuleren van duidelijke SMART-doelstellingen en acties in het nieuwe meerjarenplan,
    • sturen op doelen en resultaten uit huidig meerjarenplan,
    • evalueren en bijstellen op basis van data en rapporten,
    • uitdragen van onze organisatie brede waarden en normen. 
  6. introduceren van gebiedsgericht werken als de nieuwe manier van werken om effectief resultaten neer te zetten. 

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

Er wordt kennis genomen van de jaarlijkse rapportering organisatiebeheersing. 

3.

2024_OCMW_RMW_00030 - Overeenkomst Move-it Nijlen - aanstelling jeugdopbouwwerker - 1 september 2024 tot en met 31 december 2025 (verlenging lopende overeenkomst met Arktos vzw) - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Ferdi Heylen, voorzitter; Paul Verbeeck, burgemeester; Victor De Groof, schepen; Griet Van Olmen, schepen; Luc Luyten, schepen; Paul Laurijssen, schepen; Tom Covens, schepen; Leo Verelst, raadslid; Ingrid Van Wunsel, raadslid; Johan Van Dessel, raadslid; Andre Marien, raadslid; Inge Schoovaerts, raadslid; Dorien Van Assche, raadslid; Jan Verbraecken, raadslid; Ymke Govaerts, raadslid; Jonas Verwimp, raadslid; Charlotte Op de Beeck, raadslid; Jef De bruyn, raadslid; Els Herremans, raadslid; Stijn Lemmens, raadslid; Simon Kenens, raadslid; Annelies Van Looy, raadslid; Peter De Lens, raadslid; Charlotte Bats, raadslid; Nicholas Van der Veken, raadslid; Veerle Poelmans, algemeen directeur
Verontschuldigd
Bert Celis, schepen; Danny Kerkhofs, raadslid
Secretaris
Veerle Poelmans, algemeen directeur
Voorzitter
Ferdi Heylen, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2024_OCMW_RMW_00030 - Overeenkomst Move-it Nijlen - aanstelling jeugdopbouwwerker - 1 september 2024 tot en met 31 december 2025 (verlenging lopende overeenkomst met Arktos vzw) - Goedkeuring
Aanwezig
Ferdi Heylen, Paul Verbeeck, Victor De Groof, Griet Van Olmen, Luc Luyten, Paul Laurijssen, Tom Covens, Leo Verelst, Ingrid Van Wunsel, Johan Van Dessel, Andre Marien, Inge Schoovaerts, Dorien Van Assche, Jan Verbraecken, Ymke Govaerts, Jonas Verwimp, Charlotte Op de Beeck, Jef De bruyn, Els Herremans, Stijn Lemmens, Simon Kenens, Annelies Van Looy, Peter De Lens, Charlotte Bats, Nicholas Van der Veken, Veerle Poelmans
Stemmen voor 25
Paul Verbeeck, Leo Verelst, Johan Van Dessel, Peter De Lens, Tom Covens, Luc Luyten, Paul Laurijssen, Ingrid Van Wunsel, Dorien Van Assche, Andre Marien, Nicholas Van der Veken, Charlotte Op de Beeck, Victor De Groof, Inge Schoovaerts, Jan Verbraecken, Ymke Govaerts, Jonas Verwimp, Jef De bruyn, Els Herremans, Simon Kenens, Stijn Lemmens, Annelies Van Looy, Charlotte Bats, Griet Van Olmen, Ferdi Heylen
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
3.

2024_OCMW_RMW_00030 - Overeenkomst Move-it Nijlen - aanstelling jeugdopbouwwerker - 1 september 2024 tot en met 31 december 2025 (verlenging lopende overeenkomst met Arktos vzw) - Goedkeuring

2024_OCMW_RMW_00030 - Overeenkomst Move-it Nijlen - aanstelling jeugdopbouwwerker - 1 september 2024 tot en met 31 december 2025 (verlenging lopende overeenkomst met Arktos vzw) - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De lokale besturen Berlaar en Nijlen, buurgemeenten van elkaar, en deel van dezelfde politiezone Berlaar-Nijlen, wensten in 2022 samen een jeugdopbouwwerker aan te stellen en sloten hiervoor een convenant af met een externe partner, Arktos vzw, voor de periode van 1 juli 2022 tot en met 31 augustus 2024, met mogelijkheid tot verlenging na een evaluatie.

Vanuit het lokaal bestuur Nijlen werden bij aanvang van de samenwerking volgende verwachtingen geformuleerd naar het takenpakket van de jeugdopbouwwerker:

  • vertoeven op plekken waar jongeren samen komen/‘rondhangen’ maar hierbij ook al wel eens overlast veroorzaken; hierbij in contact gaan met jongeren, hen begeleiden, eventuele problemen aanpakken (en hierbij methodieken inzetten);
  • samenwerking met secundaire scholen (Nijlen heeft twee middelbare scholen: deze hebben samen +/- 1100 leerlingen, uit Nijlen en buurgemeenten): jeugdopbouwwerker is gekend bij de scholen (kunnen elkaar aanspreken) en jongeren weten wie zij/hij is;
  • jeugdopbouwwerker in de sociale woonwijk te Kessel: opvolgen van de jongerenwerking  – dit is een jongerenwerking naar 12- tot 18-jarigen, woonachtig in de wijk en ruime omgeving rond de woonwijk – komen samen tijdens vakantieperiodes en op woensdagnamiddagen of avonden onder het schooljaar + op een aantal losse dagen tijdens de schoolvakanties een kinderwerking opvolgen (= vrijetijdsbesteding in de wijk zelf, in open lucht voor kinderen) =  jeugdopbouwwerker neemt deze werking mee op;
  • signaalfunctie jeugdopbouwwerker: belangrijke info dient door te stromen naar gemeente specifieke diensten, lokale politie en omgekeerd ook: organisaties kunnen problemen signaleren, probleemplaatsen doorgeven…;
  • opvolgen van de gezamenlijke projectgroep/stuurgroep Berlaar-Nijlen die overlegt met jeugdopbouwwerker, die aanstuurt in overleg met de partnerorganisatie, die mee evalueert,...;
  • jeugdopbouwwerker bouwt netwerk uit en kent verschillende partners bij de lokale besturen (sociale dienst, vrijetijdsmedewerkers, beleidsmakers) maar heeft ook contact met de jeugdbrigade van de lokale politie, de secundaire scholen, hulpverlening lokaal en regionaal.

Op 27 november 2023 nam het schepencollege kennis van het tussentijdse rapport waarin een aantal doelstellingen geëvalueerd werden en acties overlopen werden. In de periode van 1 juli 2022 tot op heden namen we vanuit het lokaal bestuur Nijlen actief deel aan de stuurgroepvergaderingen waarin het project Move-it opgevolgd en bijgestuurd werd.

Lokaal bestuur Berlaar nam in het voorjaar van 2024 de beslissing om de overeenkomst, zoals voorzien, te laten aflopen op 31 augustus 2024. Er wordt geen verlenging voorzien in Berlaar omwille van financiële redenen (er waren geen budgetten voorzien om een verlenging mogelijk te maken) maar ook een aantal andere verwachtingen naar het aanbod toe (meer nood aan een werking zoals een JAC kan bieden).

Op het beleidsoverleg jeugd van 21 maart 2024 en 25 april 2024 met het afdelingshoofd sociaal en vrije tijd, de schepen van jeugd en de jeugdconsulent werd de werking van Move-it in Nijlen bijkomend besproken en geëvalueerd:

  • wijkwerking (Kessel: wijk Tweebunder-Seringenhof) draait en bereikt op alle activiteiten telkens een aantal kinderen en jongeren uit de buurt - aandachtpunt: momenteel loopt de kinderwerking en jongerenwerking simultaan maar hier wensen we terug voor een deel naar twee aparte ontmoetingsmomenten te gaan en voor een deel de gelijktijdige ontmoetingsmomenten te behouden (om connectie tussen kinderen en jongeren niet helemaal verloren te laten gaan);
  • in het Beekpark loopt het project in en rond de Beekmobiel waarbij wisselend (hang)jongeren bereikt worden: dit project heeft extra tijd nodig om permanentere connectie met jongeren te maken en rustig aan te kunnen opbouwen naar verdere doelstellingen;
  • rondhangen op andere hangplekken en op basis van meldingen kan/moet hier verder op ingezet worden;
  • de aanwezigheid van de jeugdopbouwwerker na schooltijd of tijdens middagpauzes mag verder uitgebouwd worden (nu ervaren we dit nog op een te laag pitje - al zijn er wel acties ondernomen tijdens onder meer de examenperiodes);
  • de expertise van Arktos werd onder andere ingezet op vorming en uitwisselmomenten met de jeugdraad en team onthaal en dienstverlening waar we tevreden op terug blikken;
  • de samenwerking met JAC Nijlen is eerder nog minimaal (onder andere ook door wissel van medewerkers naar aanleiding van zwangerschapsverlof) en kan in de toekomst nog verder uitgebouwd worden.

Op het vast bureau van 17 juni 2024 werd het voorstel om de overeenkomst met Arktos vzw te verlengen tot het einde van de lopende beleids- en beheerscyclus (meerjarenplan) goedgekeurd. Op die manier blijft de continuïteit van de lopende projecten gewaarborgd (aangezien er binnen de gemeentelijke organisatie hier momenteel geen tijd en personeel voor beschikbaar is) en kan er in aanloop naar de nieuwe meerjarenplanning uitgewerkt worden hoe de werking te continueren (en te verankeren) de komende jaren, op basis van noden en behoeften en het bestuursakkoord/beleidsnota in de volgende legislatuur.

Regelgeving: bevoegdheid
dlb0058
Argumentatie

De voorgelegde overeenkomst Move-It Nijlen, voor de aanstelling van een (halftijdse) jeugdopbouwwerker, voor de periode van 1 september 2024 tot en met 31 december 2025, als verlenging van de lopende overeenkomst van 1 juli 2022 tot en met 31 augustus 2024, kan goedgekeurd worden.
Er zal voor de opvolging van het project Move-it een gemeentelijke stuurgroep samengesteld worden die twee keer per jaar samen komt voor de tussentijdse evaluatie en opvolging en een projectgroep die maandelijks samenkomt voor de dagelijkse opvolging;

De beoogde doelstellingen voor Move-it Nijlen beantwoorden aan de verwachtingen en behoeften:

  1. Move-it zet in op het verbinding maken met kinderen en jongeren in hun eigen omgeving. De focus ligt op maatschappelijke kwetsbare kinderen en jongeren (en hun ouders).  
  2. Move-it versterkt kinderen en jongeren in hun kwaliteiten en talenten om zo een zelf gekozen plaats te vinden in de samenleving. 
  3. Move-it ondersteunt partners in het werken met maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren. Hierdoor versterken we het lokaal bestuur en andere actoren om ook op korte en lange termijn te werken aan een sterke samenleving.

In de praktijk wordt de opdracht vertaald naar het drieluik: rondhangen, groepswerking en delen van expertise. De verdere omschrijving, uitwerking en concrete vertaling van deze drie luiken worden neergeschreven in het projectplan. Het lopende projectplan wordt verder vorm gegeven in overleg met lokaal bestuur Nijlen op basis van verwachtingen en permanente evaluatie.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 77-78 van het decreet lokaal bestuur
De raad voor maatschappelijk welzijn is bevoegd op basis van artikel 77-78 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De samenwerkingsovereenkomst Move-it Nijlen, met ingang 1 september 2024 en lopende tot en met 31 december 2025, wordt goedgekeurd.

4.

2024_OCMW_RMW_00031 - Mondelinge vragen ingediend tijdens de vergadering - Kennisneming

Behandeld

Samenstelling

Aanwezig
Ferdi Heylen, voorzitter; Paul Verbeeck, burgemeester; Victor De Groof, schepen; Griet Van Olmen, schepen; Luc Luyten, schepen; Paul Laurijssen, schepen; Tom Covens, schepen; Leo Verelst, raadslid; Ingrid Van Wunsel, raadslid; Johan Van Dessel, raadslid; Andre Marien, raadslid; Inge Schoovaerts, raadslid; Dorien Van Assche, raadslid; Jan Verbraecken, raadslid; Ymke Govaerts, raadslid; Jonas Verwimp, raadslid; Charlotte Op de Beeck, raadslid; Jef De bruyn, raadslid; Els Herremans, raadslid; Stijn Lemmens, raadslid; Simon Kenens, raadslid; Annelies Van Looy, raadslid; Peter De Lens, raadslid; Charlotte Bats, raadslid; Nicholas Van der Veken, raadslid; Veerle Poelmans, algemeen directeur
Verontschuldigd
Bert Celis, schepen; Danny Kerkhofs, raadslid
Secretaris
Veerle Poelmans, algemeen directeur
Voorzitter
Ferdi Heylen, voorzitter
4.

2024_OCMW_RMW_00031 - Mondelinge vragen ingediend tijdens de vergadering - Kennisneming

2024_OCMW_RMW_00031 - Mondelinge vragen ingediend tijdens de vergadering - Kennisneming

Motivering

Aanleiding en context

Mondelinge vragen van de raadsleden tijdens de vergadering.

Juridische grond

Artikel 4 §4 van het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn, zoals vastgesteld in de raad voor maatschappelijk welzijn van 21 juni 2022.

Argumentatie

Na afhandeling van de agenda van de openbare vergadering kunnen de raadsleden mondelinge vragen stellen over OCMW aangelegenheden, die niet op de agenda van de raad staan. Deze mondelinge vragen worden ten laatste tijdens de volgende zitting beantwoord.

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De raad voor maatschappelijk welzijn stelt vast dat geen mondelinge vragen worden gesteld.