Vanaf 1 januari 2026 verliezen de mensen die langer dan 20 jaar werkloos zijn hun werkloosheidsuitkering. Voor onze gemeente zou dit gaan over 18 mensen. Wij veronderstellen dat deze mensen hiervan op de hoogte gebracht zijn.
Ondertussen heeft VVSG een rekenmodule ontwikkeld om de financiële impact op het OCMW in te schatten. Zoals de stijgende leefloonlasten en bijkomende personeelskosten.
Antwoord schepen Katrijn Verlinden
Vanaf 1 januari 2026 verliezen personen die langer dan 20 jaar werkloos zijn hun werkloosheidsuitkering. Voor Nijlen gaat dit om 18 inwoners. Deze maatregel kadert binnen een bredere federale hervorming waarbij tegen juli 2027 naar schatting 180.000 Belgen uitstromen uit de werkloosheid.
Afgelopen week ontving het OCMW reeds 5 hulpvragen van burgers uit de doelgroep. De tweede golf van brieven wordt volgende week verstuurd, wat vermoedelijk zal leiden tot een stijging in het aantal hulpvragen. Burgers dienen zich in eerste instantie te wenden tot VDAB of andere uitkeringsinstanties, maar kunnen steeds terecht op de vrije inloopmomenten van de sociale dienst.
Op basis van de VVSG-rekenmodule en federale inschattingen wordt verwacht dat 1/3 van de uitstroomgroep zich zal wenden tot het OCMW. Voor Nijlen betekent dit:
- 144 inwoners verliezen hun uitkering.
- 47 extra hulpvragen worden verwacht.
- de eerste golf (januari-juni 2026) omvat naar schatting 22,78 nieuwe leefloners.
Tabel: Uitstroom en doorstroom naar OCMW
Moment van uitstroom | Uitstroom uit RVA | Doorstroom naar OCMW o.b.v. 1/3 regel (33%) |
1 januari 2026 | 17,53 | 5,78 |
1 maart 2026 | 19,94 | 6,58 |
1 april 2026 | 31,58 | 10,42 |
1 juli 2026 | 38,55 | 12,72 |
aug 2026 – juni 2027 | 21,85 | 7,21 |
1 juli 2027 | 12,49 | 4,12 |
Totaal | 143,87 | 47,48 |
Tabel: impact capaciteit maatschappelijke assistenten en financiën
Jaar | Nieuwe leefloners (dec) | Eigen bijdrage leefloon (€) | Extra MA-capaciteit (VTE) | Totale meerkost (€) |
2025 | - | - | - | -20.141,37 |
2026 | 43,35 | 45.546,07 | 1,08 | -26.463,19 |
2027 | 47,48 | 144.928,48 | 1,19 | 35.648,04 |
2028 | 47,48 | 192.921,16 | 1,19 | 126.124,90 |
2029 | 47,48 | 211.906,05 | 1,19 | 183.972,47 |
Opmerking: de meerkost is exclusief loonkost en inkomsten uit GPMI.
Elk dossier vereist een sociaal onderzoek, ook bij afwijzing. Naast leefloonvragen wordt een stijging verwacht in:
- administratieve ondersteuning;
- budgetbeheer en -begeleiding;
- activeringstrajecten.
Via VDAB Arvastat zullen OCMW’s vanaf oktober 2025 basisstatistieken kunnen monitoren en opvolgen per golf en per gemeente.