Terug
Gepubliceerd op 09/04/2025

2025_MV_00033 - Mondelinge vraag van raadslid Griet Van Olmen: Inschrijvingsstop Kruiskensmarkt?

Gemeenteraad
di 01/04/2025 - 20:00 Raadzaal
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Thomas Van Herbruggen, voorzitter; Leo Verelst, burgemeester; Victor De Groof, schepen; Charlotte Bats, schepen; Manuela Verbist, schepen; Jan Verbraecken, schepen; Kristof Verreydt, schepen; Katrijn Verlinden, schepen; Paul Verbeeck, raadslid; Luc Luyten, raadslid; Griet Van Olmen, raadslid; Ingrid Van Wunsel, raadslid; Johan Van Dessel, raadslid; Dorien Van Assche, raadslid; Tom Covens, raadslid; Stijn Lemmens, raadslid; Els Herremans, raadslid; Danny Kerkhofs, raadslid; Jolien De Wachter, raadslid; Ken Van Dessel, raadslid; Peter Luyten, raadslid; Liesbeth Verhaegen, raadslid; Kris De bruyn, raadslid; Friedl Cabuy, raadslid; Robby Huygen, raadslid; Veerle Poelmans, algemeen directeur

Verontschuldigd

Charlotte Op de Beeck, raadslid; Jonas Verwimp, raadslid

Secretaris

Veerle Poelmans, algemeen directeur

Voorzitter

Thomas Van Herbruggen, voorzitter
2025_MV_00033 - Mondelinge vraag van raadslid Griet Van Olmen: Inschrijvingsstop Kruiskensmarkt? 2025_MV_00033 - Mondelinge vraag van raadslid Griet Van Olmen: Inschrijvingsstop Kruiskensmarkt?

Motivering

Indiener(s)

Griet Van Olmen

Tijdstip van indienen

do 27/03/2025 - 23:29

Toelichting

Inschrijvingsstop Kruiskensmarkt?

Op 4 februari werd een uitnodiging tot deelname aan de Kruiskensmarkt rondgestuurd naar de deelnemers van voorbije edities, met deadline van inschrijving maandag 7 april. Inschrijven op datum van 13 maart lukte echter niet meer wegens ‘volzet’. Terwijl het vorige bestuur na de coronapandemie alles uit de kast gehaald heeft om onze geliefde Kruiskensmarkt opnieuw te laten groeien, voert het nieuwe bestuur een inschrijvingsstop in? Kruiskensmarkt volzet? De Kruiskensbaan is nochtans lang genoeg, maar blijkbaar regeert Koning Auto en wordt de markt beperkt van parking (café ’t Kruiske) tot parking (Kruiskensberg). Een gemiste kans!

Daarom volgende vragen:

  • Op welke datum werd de markt volzet verklaard en de inschrijvingslink non-actief gemaakt?
  • Hoeveel kramen waren er op dat moment ingeschreven?
  • Hoeveel standhouders hebben daarna nog contact opgenomen en hebben geen standplaats meer toegewezen gekregen?
  • Waarom werd hierover niet gecommuniceerd?
  • Het Kruiskensmarktreglement voorziet de mogelijkheid tot deelname op risico aan het Kruiskensmarktgebeuren. Hoe gaat men omgaan met losse standhouders die zich spontaan melden?
  • Waarom werden geen alternatieve parkeermogelijkheden gezocht?

Antwoord schepen Jan Verbraecken

1) U stelt vast dat de inschrijvingslink op 13 maart al afgesloten was, hoewel de deadline pas 7 april was. Dat klopt: op 10 maart hebben we de inschrijvingsmodule moeten sluiten omdat op dát moment alle voorziene standplaatsen volgeboekt waren. Deze vroege volzetverklaring was geenszins bedoeld om de markt te beperken, maar wel het gevolg van veiligheidsafspraken. In het veiligheidsoverleg van 18 februari 2025 (met de politie en hulpdiensten) was immers op voorhand de contouren van de markt bepaald zodat er maximaal veilig opgesteld en geparkeerd kon worden op de Kruiskensbaan. Vanaf café ’t Kruiske tot aan de gemeentegrens aan het kruispunt met de Niemandshoek. Op dat moment lagen er nog 150 meter vrij. Dus niet zoals u verkeerdelijk heeft gesteld van parking café tot parking bos.

Die grens werd boven verwachting half maart al bereikt door het grote aantal tijdige inschrijvingen. We begrijpen dat een deadline normaal tot 7 april liep, maar net zoals bij een evenement dat uitverkocht is vóór de einddatum, kon er na 10 maart niet langer ingeschreven worden omdat de capaciteit bereikt was. Dit is in feite een goede indicatie van het succes en de aantrekkingskracht van onze Kruiskensmarkt. Het nieuwe bestuur voert hiermee geen rem op de groei in, maar beheert een overweldigende interesse op een verantwoorde manier.

2) Een beperkte marge van 15 meter aan de gemeentegrens met Herenthout werd in het schikkingsplan voorzien. Na 10 maart zijn er nog 3 inschrijvingen bijgekomen (waaronder dat van Trots Nijlen en een ander juwelenkraam van 5 meter en N-VA Nijlen), Alle ingeschevenen hebben dus een plaats gekregen.

Om theoretisch zelfs maar die paar extra standplaatsen toe te voegen en een tweede parkeerplaats van 't Kruiske ook op te offeren, hadden we het hele verkeers- en veiligheidsplan moeten herzien en uitbreiden – vlak voor het evenement. Dat zou onevenredig veel logistieke ingrepen vergen (zoals aanpassingen aan de verkeersreglementering, signalisatie, planning en bijkomende veiligheidsvoorzieningen) voor een erg beperkt extra aantal kramen. Bovendien waren de grenzen van de marktzone bewust getrokken op het veiligheidsoverleg: van parking ‘t Kruiske tot aan de gemeentegrens (exclusief de veiligheidszone). Binnen die zone konden we de standhouders comfortabel en veilig een plaats geven; daarbuiten beginnen de aandachtspunten qua verkeersstromen exponentieel toe te nemen. Het huidige bestuur heeft er dus voor gekozen om de markt binnen de afgesproken veilige contouren te houden. Dat is geen gebrek aan ambitie, maar een bewuste keuze voor veiligheid en kwaliteit boven louter kwantiteit. Liever een goed georganiseerde markt met tevreden bezoekers met parking op wandelafstand, dan op het nippertje enkele extra kramen toevoegen en mogelijk parkeerproblemen riskeren.

3) Het klopt dat we na de volzetmelding geen aparte persmededeling of rondmail meer hebben verstuurd aan alle vorige deelnemers. Men mag echter aannemen dat een inschrijvingsstop zelf al een duidelijke communicatie is aan geïnteresseerden: vanaf 10 maart was op het inschrijvingsformulier zichtbaar dat de markt volzet was. Elke standhouder die zich na die datum nog wou inschrijven, kreeg dus meteen die melding te zien. Daarnaast hebben we uiteraard persoonlijk geantwoord aan iedereen die ons nadien nog contacteerde over een standplaats, met uitleg waarom inschrijven niet langer mogelijk was. We geven graag toe dat proactiever communiceren altijd beter kan.

4) Het marktreglement van de Kruiskensmarkt voorziet inderdaad dat standhouders die niet vooraf ingeschreven zijn, kunnen deelnemen op eigen risico. Concreet betekent dit dat dergelijke spontane standhouders enkel per loting (!) kunnen aanschuiven als er ter plaatse nog een plekje vrij blijkt te zijn – bijvoorbeeld omdat een ingeschreven standhouder niet opdaagt, of in de kleine reservezone aan het uiteinde van het marktparcours. We zullen elke spontane kandidaat-standhouder met respect behandelen, maar ook consistent volgens het reglement: wie zich op Goede Vrijdag zonder inschrijving aandient, kan uitsluitend gebruikmaken van de laatste meters van de marktzone óf eventueel een leeggevallen standplaats innemen. Is er geen plaats meer vrij, dan moeten we die persoon helaas weigeren. Dit “op risico”-principe houdt dus in dat de kans op deelname voor laatkomers niet gegarandeerd is. We raden standhouders daarom aan om in de toekomst gebruik te maken van de tijdige inschrijvingsmogelijkheid – dit jaar heeft aangetoond dat last-minute deelnemen riskant is, gezien de hoge opkomst van collega-marktkramers.

5) U uit kritiek dat de markt beperkt werd tussen de parkings en dat “Koning Auto” zou regeren, bij gebrek aan alternatieve parkeeroplossingen. Die parkingzones (aan café ’t Kruiske vrijhouden was echter een bewuste veiligheidsmaatregel, geen knieval voor de auto. We hebben in het overleg met de hulpdiensten beslist één parking toegankelijk te laten zodat cafébezoekers daar hun wagen kwijt kunnen zónder de openbare weg in te nemen, ook nadat de markt gedaan is.

In onze communicatie hebben we zelfs bezoekers aangemoedigd om met de fiets te komen indien mogelijk – dat toont aan dat we de auto niet onnodig willen promoten. Toch moeten we realistisch zijn: een aanzienlijk deel van het publiek komt nu eenmaal met de wagen naar deze locatie. Door de auto’s gecontroleerd te laten parkeren op daartoe voorziene plaatsen beperken we hun impact op openbaar domein. Dat heeft niets te maken met een “regeren” van Koning Auto, maar alles met praktisch inzicht en veiligheid. We betreuren het als dit als een gemiste kans wordt gezien; naar ons oordeel zou het pas een gemiste kans zijn als de Kruiskensmarkt onbereikbaar of chaotisch zou worden doordat ook bezoekers met auto’s geen plaats vinden.

Tot besluit wil ik benadrukken dat het huidige bestuur de Kruiskensmarkt absoluut niet wil afremmen, maar net naar een hoger niveau wil tillen. De stijgende belangstelling zien wij als bevestiging dat de markt springlevend is. Die positieve trend willen we bestendigen waarin beleving, animatie en veiligheid centraal staan. Concreet betekent dit dat we naast het aantal kramen ook kijken naar de kwaliteit van de ervaring: sfeervolle indeling, randanimatie en voldoende ruimte voor bezoekers om te genieten. Een grotere markt is mooi, en een betere en veilige markt is ons einddoel. We zullen de evaluatie van deze editie meenemen, waarop ik u graag op uitnodig,  om volgend jaar samen nog sterker voor de dag te komen – misschien met een ruimer parcours of extra voorzieningen, maar altijd binnen een kader dat voor iedereen werkbaar en veilig is.