Terug
Gepubliceerd op 09/04/2025

2025_MV_00025 - Mondelinge vraag van raadslid Luc Luyten: Bereikbaarheid website Lokaal Bestuur Nijlen.

Gemeenteraad
di 01/04/2025 - 20:00 Raadzaal
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Thomas Van Herbruggen, voorzitter; Leo Verelst, burgemeester; Victor De Groof, schepen; Charlotte Bats, schepen; Manuela Verbist, schepen; Jan Verbraecken, schepen; Kristof Verreydt, schepen; Katrijn Verlinden, schepen; Paul Verbeeck, raadslid; Luc Luyten, raadslid; Griet Van Olmen, raadslid; Ingrid Van Wunsel, raadslid; Johan Van Dessel, raadslid; Dorien Van Assche, raadslid; Tom Covens, raadslid; Stijn Lemmens, raadslid; Els Herremans, raadslid; Danny Kerkhofs, raadslid; Jolien De Wachter, raadslid; Ken Van Dessel, raadslid; Peter Luyten, raadslid; Liesbeth Verhaegen, raadslid; Kris De bruyn, raadslid; Friedl Cabuy, raadslid; Robby Huygen, raadslid; Veerle Poelmans, algemeen directeur

Verontschuldigd

Charlotte Op de Beeck, raadslid; Jonas Verwimp, raadslid

Secretaris

Veerle Poelmans, algemeen directeur

Voorzitter

Thomas Van Herbruggen, voorzitter
2025_MV_00025 - Mondelinge vraag van raadslid Luc Luyten: Bereikbaarheid website Lokaal Bestuur Nijlen. 2025_MV_00025 - Mondelinge vraag van raadslid Luc Luyten: Bereikbaarheid website Lokaal Bestuur Nijlen.

Motivering

Indiener(s)

Luc Luyten

Tijdstip van indienen

do 27/03/2025 - 22:00

Toelichting

Op maandag 24 maart 2025 in de late namiddag was de website van het Lokaal Bestuur Nijlen niet meer bereikbaar. Hier is ook melding van gemaakt via mail aan het bestuur. Er werd geantwoord dat het probleem gekend was en er met de provider van de website naar een oplossing  werd gezocht.

Blijkbaar niet alleen Nijlen maar ook Mechelen, Turnhout en nog anderen gemeenten werden getroffen.

Er werd pas op dinsdag omstreeks 08.30h een melding gemaakt op de FB van het Lokaal Bestuur Nijlen dat er problemen waren met de website en deze niet meer bereikbaar was. Op woensdag 26 maart , omstreeks 09.00h werd er dan op de FB melding gemaakt dat het probleem was opgelost. Meer dan 24 uur was de website niet bereikbaar.

Onze vragen: Wat was de oorzaak? Waarom zolang wachten om te communiceren via FB of de andere gemeentelijke kanalen en hoe dit in de toekomst kan vermeden worden. Is er bij de nieuwe website die online gaat komen in juni ook een soort van nood-website voorzien , zoals dat ook bij de andere getroffen gemeenten is gebeurt?

Antwoord burgemeester Leo Verelst

Op 24 maart vanaf 16.30 uur was onze gemeentelijke website niet toegankelijk, net zoals een aantal andere websites van gemeenten die door onze provider, Steria, gehost worden.

Omstreeks 18.45 uur kregen we, onder andere via een mail van Luc Luyten, de melding dat de website down was. We hebben onmiddellijk gereageerd en contact genomen met de provider.

We bleven een tijdje zonder informatie zodat we pas ’s anderendaags in de ochtend een Facebookbericht hebben gepost waarin de inwoners werden ingelicht over de onbereikbaarheid van de website. We hebben de avond van de panne geoordeeld dat we, door de onwetendheid hoelang de panne zou duren, zouden wachten tot ’s anderendaags om te communiceren. Misschien was dit een foutieve inschatting waaruit we moeten leren voor de toekomst. De website was immers pas opnieuw “up and running” na meer dan 24 uren, met name op 25 maart om 22.19 uur.

De oorzaak van de panne was een “administrative miscommunication” door het falen van AWS (Amazon Web Services). Er werd ons bevestigd dat er geenszins sprake was van hacking van het systeem. Er werd eveneens bevestigd dat er door de panne geen verlies van data was en dat er geen sprake was van onrechtmatige toegang.

Uit dit voorval moeten we lessen trekken na de toekomst, en dit tweeërlei :

  • We moeten goed overwegen wanneer we welke communicatie doen?
  • We moeten bekijken of we bij de ontwikkeling van onze nieuwe website werk maken van een “noodwebsite” zoals die bij sommige andere gemeenten beschikbaar is. Onze diensten maken hier werk van.