Terug
Gepubliceerd op 09/04/2025

2025_MV_00028 - Mondelinge vraag van raadsleden Griet Van Olmen, Paul Verbeeck, Luc Luyten, Dorien Van Assche, Tom Covens, Charlotte Op De Beeck, Jolien De Wachter, Peter Luyten, Jonas Verwimp: Tweede Spoorontsluiting van de haven van Antwerpen

Gemeenteraad
di 01/04/2025 - 20:00 Raadzaal
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Thomas Van Herbruggen, voorzitter; Leo Verelst, burgemeester; Victor De Groof, schepen; Charlotte Bats, schepen; Manuela Verbist, schepen; Jan Verbraecken, schepen; Kristof Verreydt, schepen; Katrijn Verlinden, schepen; Paul Verbeeck, raadslid; Luc Luyten, raadslid; Griet Van Olmen, raadslid; Ingrid Van Wunsel, raadslid; Johan Van Dessel, raadslid; Dorien Van Assche, raadslid; Tom Covens, raadslid; Stijn Lemmens, raadslid; Els Herremans, raadslid; Danny Kerkhofs, raadslid; Jolien De Wachter, raadslid; Ken Van Dessel, raadslid; Peter Luyten, raadslid; Liesbeth Verhaegen, raadslid; Kris De bruyn, raadslid; Friedl Cabuy, raadslid; Robby Huygen, raadslid; Veerle Poelmans, algemeen directeur

Verontschuldigd

Charlotte Op de Beeck, raadslid; Jonas Verwimp, raadslid

Secretaris

Veerle Poelmans, algemeen directeur

Voorzitter

Thomas Van Herbruggen, voorzitter
2025_MV_00028 - Mondelinge vraag van raadsleden Griet Van Olmen, Paul Verbeeck, Luc Luyten, Dorien Van Assche, Tom Covens, Charlotte Op De Beeck, Jolien De Wachter, Peter Luyten, Jonas Verwimp: Tweede Spoorontsluiting van de haven van Antwerpen 2025_MV_00028 - Mondelinge vraag van raadsleden Griet Van Olmen, Paul Verbeeck, Luc Luyten, Dorien Van Assche, Tom Covens, Charlotte Op De Beeck, Jolien De Wachter, Peter Luyten, Jonas Verwimp: Tweede Spoorontsluiting van de haven van Antwerpen

Motivering

Indiener(s)

Peter Luyten, Charlotte Op de Beeck, Luc Luyten, Paul Verbeeck, Dorien Van Assche, Jonas Verwimp, Jolien De Wachter, Tom Covens, Griet Van Olmen

Tijdstip van indienen

do 27/03/2025 - 22:14

Toelichting

Tweede Spoorontsluiting van de haven van Antwerpen

Op 1 maart konden we in de krant lezen dat Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Annick De Ridder (N-VA) opnieuw werk wil maken van een spoorverbinding tussen de Antwerpse haven en het Duitse Ruhrgebied.

In zitting van 02/05/2012 sprak het toenmalige college van burgemeester en schepenen in het kader van de publieke consultatie plan-MER voor de Tweede Spoorontsluiting van de haven van Antwerpen, de ernstige bezorgdheid uit voor het tracé van de lange boortunnel en werd de duidelijke voorkeur voor het tracé langs de E313 en het Albertkanaal (het zogenaamde tracé Van den Brande) uitgesproken. Deze opmerkingen werden systematisch herhaald in kader van bespreking van de trechteringsnota voor de Tweede Spoorontsluiting van de Antwerpse haven (cbs d.d. 17/06/2013, 27/05/2013 en 13/05/2013).

Ook meer recent, n.a.v. de kennisname van de startnota van het GRUP ‘Leidingstraat Anwerpen-Ruhr (Geleen)’, stelde het college van burgemeester en schepenen in zitting van 28/04/2021 uitdrukkelijk dat het geenszins de bedoeling kan zijn dat de keuze van het tracé van de leidingstraat Anwerpen-Ruhr (Geleen), het E313 tracé voor de Tweede Havenontsluiting zou hypothekeren.

We zijn als bestuur steeds zeer waakzaam geweest wat betreft de Tweede Havenontsluiting o.w.v. de leefbaarheid van de kernen van Kessel en Nijlen. Vandaar onze vraag:

Wat is het standpunt van het nieuwe college over de Tweede Havenontsluiting? Welke houding zal het nieuwe college aannemen?

Antwoord burgemeester Leo Verelst

Eigenlijk kunnen we op deze vraag zeer kort antwoorden: wij volgen het standpunt dat eerder door het vorige college werd ingenomen.

Wij zijn uiteraard ook bezorgd in het kader van een eventuele heractivering van het dossier. De startnota evenwel van het GRUP Leiding straat Antwerpen – Ruhr is intussen ingetrokken, maar het Vlaams regeerakkoord maakt nog wel melding van dit dossier. We dienen dus wel degelijk alert te zijn als lokaal bestuur.

Reeds in 2012 werd door het toenmalige college en de gemeenteraad de bezorgdheid geuit over de mogelijke aanleg van de tweede havenontsluiting via de bestaande lijn 15 die onze deelgemeenten Nijlen en Kessel in tweeën splitst. De verhoging van de goederentrafiek op dit traject zou nefast zijn voor de leefbaarheid van onze gemeente die al kreunt onder de aanwezigheid van de gewestwegen op ons grondgebied.

Daarom onderschrijven wij het standpunt dat we een ander tracé verkiezen dat niet door onze dorpskernen zal komen. Dat kan zowel het E313 tracé zijn dat destijds op tafel lag als eventuele andere tracés die destijds ook aangekondigd werden door minister Magnette die toen bevoegd was voor dit dossier.

Indien evenwel de hogere overheid toch zou kiezen voor de verhoging van de trafiek op de bestaande lijn 15, dan zien we ons verplicht als lokaal bestuur van Nijlen te eisen dat er aan heel wat randvoorwaarden voldaan wordt, zoals :

  • Een grondige studie van de impact en alle effecten van dit drukke tracé op onze gemeente in zo ruim mogelijke zin (trafiekprognose, overwegen, luchtvervuiling, fauna & flora, landschap, geluidsbelasting, trillingen, transport gevaarlijke stoffen, leefbaarheid handelskernen, impact op dienstverlening van De Lijn, het mogelijk afschaffen van spooroverwegen, impact op de aanrijtijden van de hulpdiensten);
  • De eis dat de boortunnel waarvan sprake in vroegere plannen wordt doorgetrokken tot voorbij de dorpskern van Nijlen;
  • De eis dat het personenvervoer over de bestaande lijn niet wordt gehypothekeerd door een verhoogde frequentie van het goederentransport;
  • De eis dat de omgeving van het fort van Kessel, het natuurgebied de Kesselse Heide en het Goor, binnen het landschap en als erfgoed maximaal gevrijwaard te blijven;
  • De eis om als lokaal bestuur Nijlen betrokken te worden als “te consulteren gemeente”.

Weet dat deze conclusies werden neergeschreven na een bijzondere commissie met alle gemeenteraadsleden en daarna werd goedgekeurd door de gemeenteraad.

Zonder wijziging van de plannen of alternatieve studies lijkt dit standpunt nog steeds de algemene belangen van de gemeente te verdedigen. Momenteel zijn we als gemeente nog niet geïnformeerd of betrokken bij planprocessen van provinciaal of gewestelijk niveau die het dossier opnieuw zouden activeren. Van zodra dit wel het geval is zullen we deze opnieuw onder de loep nemen en trachten te zorgen voor een gezamenlijk standpunt van deze gemeenteraad.