In de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 11 maart 2025 werd het kader organisatiebeheersing voor de periode 2025-2031 goedgekeurd.
De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau over de organisatiebeheersing. Die rapportering gebeurt jaarlijks uiterlijk voor 30 juni van het daaropvolgende jaar. Ter voorbereiding hiervan zullen ook steeds het managementteam en de leden van het vast bureau worden geïnformeerd.
Artikel 219 van het decreet over het lokaal bestuur, in werking sinds 1 januari 2019.
De leidraad organisatiebeheersing voor lokale besturen hanteert 10 thema’s om de doelstellingen omtrent organisatiebeheersing te bereiken, namelijk:
Rekening houdend met onze eigen bevindingen vanuit de zelfevaluatie in 2023 en die van Audit Vlaanderen, vernieuwden we onze aanpak voor organisatiebeheersing.
Onze aanpak voor organisatiebeheersing is:
Het voorbije jaar hebben we sterk ingezet op:
De komende periode werken we verder aan en zetten we extra in op:
Er wordt kennis genomen van de jaarlijkse rapportering organisatiebeheersing.