Tijdens de vorige bestuursperiode wees toenmalig raadslid Manuela Verbist op de, ook volgens haar, gevaarlijke situatie op het kruispunt van de Legebaan met de Bevelsesteenweg. Terecht. Te vaak krijgt de voetganger slechts de ruimte die overblijft in de straat, en die ruimte wordt steeds kleiner. Achter de schermen heeft Groen, mede op basis van deze vraag, destijds een goed voorstel uitgewerkt dat ook Voor2560 en Trots goedgekeurd hebben. Dit voorstel bestond erin om enerzijds een voetpad te voorzien, rechts wanneer je rijdt richting Bevel, tot aan de Carolusberg. Dit stuk ontbreekt momenteel tussen huisnummer 203 en de Carolusberg. Zie foto 1.
Anderzijds zou -mede in het kader van de opwaardering van de Bevelsedreef, een oversteek voor voetgangers en fietsers voorzien worden op het kruispunt van de Carolusberg en de Bevelsesteenweg.
Tot slot zou dit alles, gecombineerd met een minstens visueel poorteffect en signalisatie, zoals toegepast in Bevel, de aanblik van het geheel moeten veranderen, zodat alle weggebruikers duidelijk merken dat ze hier in een omgeving komen waar recreatie, verkeer en bewoning samenkomen.
Als kers op de taart zou handhaving moeten zorgen voor een verhoogde zichtbaarheid bij het uitrijden van de Legebaan, zeker komende van de Herenthoutsesteenweg, kijkende naar links (Bevel). Zie foto 2.
Wanneer maakt het bestuur werk van dit punt?
Antwoord schepen Victor De Groof
Ik zal beginnen met zichtbaarheid op het kruispunt: ik heb in mei gevraagd aan onze technische dienst om contact op te nemen met de mensen die hier wonen en hen vragen om zich in regel te stellen met het GAS reglement zodat de zichtbaarheid en veiligheid hier gegarandeerd is. Ons handhaviingsbeleidsplan is al besproken in de raadscommissie en dit zullen we zeker ontplooien om situaties in de toekomst te kunnen handhaven.
Wat betreft het dossier van de Carolusberg: Het rioleringsdossier werd in conceptfase overgemaakt aan Pidpa, maar voor de kant van de bovenbouw is er nog wel wat werk te verzetten door onze diensten en eventueel het studiebureau.
De aanleg van de poorten en de verbinding van het voetpad zal opgenomen worden in de voorstellen voor het meerjarenplan, maar in ontwerpfase wordt hier wel rekening mee gehouden door onze diensten.