Tijdens de gemeenteraad van 11 maart kregen we, op vraag van onze fractie TROTS, een update van de stand van zaken van de werf van Goezo! Klokkenlaan. Graag hadden we opnieuw een update gekregen.
De voorlopige oplevering van fase 1 was voorzien voor eind juni / begin juli. Werd deze planning aangehouden? Zullen de verhuisbewegingen van zowel school als kinderopvang naar fase 1 zoals gepland tijdens de zomervakantie kunnen plaatsvinden en zullen de school en de kinderopvang fase 1 in gebruik kunnen nemen op 1, resp. 2 september 2025?
Hoe ziet de verdere planning van fase 2 eruit? Is het nog steeds de intentie om de volledige nieuwbouw in gebruik te nemen tegen september 2026? Zijn er intussen een architect en ingenieurs aangesteld voor deze fase?
Is er nog een juridische discussies hangende met het architectenkantoor van fase 1, waarmee de samenwerking vroegtijdig werd beëindigd?
Antwoord schepen Victor De Groof
Voorlopig ziet het er inderdaad naar uit dat de aannemer de timing kan respecteren en is de voorlopige oplevering voorzien op 1 juli. In extremis zijn er nog een tweetal weken tot en met de bouwvakantie om uit te lopen, hoewel we uiteraard blijven mikken op 1 juli 2025. Dat wil zeggen dat de verhuisbewegingen in de zomer kunnen plaatsvinden en dat de kinderopvang en de school wat betreft fase 1 zullen geïnstalleerd zijn tegen het nieuwe schooljaar.
Wat betreft fase 2, is de aannemer volop bezig met de opmaak van een nieuwe planning. Het is de intentie om fase twee afgerond te hebben tegen het schooljaar 2026-2027. Maar voor nu ligt de focus op de oplevering van fase 1 en de eerste stappen van fase 2. Deze laatste zijn: in juli archeologie en in augustus de afbraak van het directiegebouw en luifels + grondwerken. Momenteel worden alle voorbereidingen getroffen (opmaak uitvoeringsdossiers ventilatie, elektriciteit, structuur, …) zodat het hout (CLT) spoedig in bestelling kan gaan.
Er is inderdaad een nieuw architectenbureau aangesteld die het dossier wensten over te nemen. Het ingenieursbureau voor fase 2 had ook al goed werk geleverd in fase 1. Dit werd ook zo gemeld aan de Orde van Architecten eind april.
Wat betreft het architectenbureau waar we afscheid hebben van genomen, de beëindiging van de opdracht gebeurde volgens de mogelijkheden van het contract, waarbij ook een plaatsbeschrijving werd uitgevoerd. Vanuit deze architect ontving de gemeente kort daarop enkel nog een schrijven met o.a. zaken die nog afgerekend moeten worden en dat men daar later op terug zal komen. Momenteel hebben we nog geen verdere communicatie ontvangen dat aan deze stopzetting (en dus eindafrekening) gerelateerd is.