Terug
Gepubliceerd op 24/06/2025

2025_MV_00050 - Mondelinge vraag van raadsleden Griet Van Olmen, Peter Luyten, Charlotte Op de Beeck, Tom Covens, Jolien De Wachter, Luc Luyten, Dorien Van Assche, Paul Verbeeck, Jonas Verwimp: Update werf Goezo! Klokkenlaan

Gemeenteraad
di 17/06/2025 - 20:00 Raadzaal
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Thomas Van Herbruggen, voorzitter; Leo Verelst, burgemeester; Victor De Groof, schepen; Charlotte Bats, schepen; Manuela Verbist, schepen; Jan Verbraecken, schepen; Kristof Verreydt, schepen; Katrijn Verlinden, schepen; Paul Verbeeck, raadslid; Griet Van Olmen, raadslid; Ingrid Van Wunsel, raadslid; Johan Van Dessel, raadslid; Dorien Van Assche, raadslid; Tom Covens, raadslid; Stijn Lemmens, raadslid; Charlotte Op de Beeck, raadslid; Els Herremans, raadslid; Danny Kerkhofs, raadslid; Jolien De Wachter, raadslid; Ken Van Dessel, raadslid; Peter Luyten, raadslid; Liesbeth Verhaegen, raadslid; Kris De bruyn, raadslid; Friedl Cabuy, raadslid; Robby Huygen, raadslid; Veerle Poelmans, algemeen directeur

Verontschuldigd

Luc Luyten, raadslid; Jonas Verwimp, raadslid

Secretaris

Veerle Poelmans, algemeen directeur

Voorzitter

Thomas Van Herbruggen, voorzitter
2025_MV_00050 - Mondelinge vraag van raadsleden Griet Van Olmen, Peter Luyten, Charlotte Op de Beeck, Tom Covens, Jolien De Wachter, Luc Luyten, Dorien Van Assche, Paul Verbeeck, Jonas Verwimp: Update werf Goezo! Klokkenlaan 2025_MV_00050 - Mondelinge vraag van raadsleden Griet Van Olmen, Peter Luyten, Charlotte Op de Beeck, Tom Covens, Jolien De Wachter, Luc Luyten, Dorien Van Assche, Paul Verbeeck, Jonas Verwimp: Update werf Goezo! Klokkenlaan

Motivering

Indiener(s)

Peter Luyten, Charlotte Op de Beeck, Luc Luyten, Paul Verbeeck, Dorien Van Assche, Jonas Verwimp, Jolien De Wachter, Tom Covens, Griet Van Olmen

Tijdstip van indienen

do 12/06/2025 - 22:30

Toelichting

Tijdens de gemeenteraad van 11 maart kregen we, op vraag van onze fractie TROTS, een update van de stand van zaken van de werf van Goezo! Klokkenlaan. Graag hadden we opnieuw een update gekregen.

De voorlopige oplevering van fase 1 was voorzien voor eind juni / begin juli. Werd deze planning aangehouden? Zullen de verhuisbewegingen van zowel school als kinderopvang naar fase 1 zoals gepland tijdens de zomervakantie kunnen plaatsvinden en zullen de school en de kinderopvang fase 1 in gebruik kunnen nemen op 1, resp. 2 september 2025?

Hoe ziet de verdere planning van fase 2 eruit? Is het nog steeds de intentie om de volledige nieuwbouw in gebruik te nemen tegen september 2026? Zijn er intussen een architect en ingenieurs aangesteld voor deze fase?

Is er nog een juridische discussies hangende met het architectenkantoor van fase 1, waarmee de samenwerking vroegtijdig werd beëindigd?

Antwoord schepen Victor De Groof

Voorlopig ziet het er inderdaad naar uit dat de aannemer de timing kan respecteren en is de voorlopige oplevering voorzien op 1 juli. In extremis zijn er nog een tweetal weken tot en met de bouwvakantie om uit te lopen, hoewel we uiteraard blijven mikken op 1 juli 2025.  Dat wil zeggen dat de verhuisbewegingen in de zomer kunnen plaatsvinden en dat de kinderopvang en de school wat betreft fase 1 zullen geïnstalleerd zijn tegen het nieuwe schooljaar.

Wat betreft fase 2, is de aannemer volop bezig met de opmaak van een nieuwe planning. Het is de intentie om fase twee afgerond te hebben tegen het schooljaar 2026-2027. Maar voor nu ligt de focus op de oplevering van fase 1 en de eerste stappen van fase 2. Deze laatste zijn: in juli archeologie en in augustus de afbraak van het directiegebouw en luifels + grondwerken. Momenteel worden alle voorbereidingen getroffen (opmaak uitvoeringsdossiers ventilatie, elektriciteit, structuur, …) zodat  het hout (CLT) spoedig in bestelling kan gaan.

Er is inderdaad een nieuw architectenbureau aangesteld die het dossier wensten over te nemen. Het ingenieursbureau voor fase 2 had ook al goed werk geleverd in fase 1. Dit werd ook zo gemeld aan de Orde van Architecten eind april. 

Wat betreft het  architectenbureau waar we afscheid hebben van genomen, de beëindiging van de opdracht gebeurde volgens de mogelijkheden van het contract, waarbij ook een plaatsbeschrijving werd uitgevoerd. Vanuit deze architect ontving de gemeente kort daarop enkel nog een schrijven met o.a. zaken die nog afgerekend moeten worden en dat men daar later op terug zal komen. Momenteel hebben we nog geen verdere communicatie ontvangen dat aan deze stopzetting (en dus eindafrekening) gerelateerd is.