De voorbije zes jaar werd er, met vallen en opstaan, geïnvesteerd in consequente oplossingen wanneer een fietspad werd ingenomen. Hoewel de prioriteit van aannemers toen ook al vaak niet lag bij de correcte signalisatie, was de regel dat de fietsers, vaak schoolkinderen, altijd hun vertrouwde route zouden kunnen volgen. Dit door voor het autoverkeer te werken met tijdelijke verkeerslichten en een noodfietspad voor de fietsers.
Het beleid van de voorbije jaren was zeer duidelijk: er was een bestuur dat geloofde in de modal shift, een bestuur dat begreep dat elke fietser een kans is om het autoverkeer óók een plezier te doen. Een bestuur dat kinderen, zeker op schoolroutes, altijd voorrang gaf. Die tijd is blijkbaar voorbij.
We vragen een aanpak van werken waarbij risico’s voor schoolgaande jeugd opnieuw preventief worden vermeden. De verantwoordelijkheid moet niet bij weggebruikers gelegd worden om onveilige situaties te ondergaan, en in het beste geval te melden. Niet iedereen heeft de reflex om dat te doen. Zeker van schoolgaande jeugd kan je dat niet verwachten.
Wat ook opvalt is dat dit bepaalde situaties niet kort worden opgevolgd.
Op de Lindekensbaan, een dubbelrichting fietspad, is al sinds begin mei 1/3 van de rijbaan ingenomen door een gat. Vlak aan de fietsoversteekplaats dan nog. Op een mooie zomerdag, of tijdens de ochtendspits, kan het daar al eens druk worden. Er staat een zware kunststof voet om dat gat enigszins te bedekken, met een paal waar ooit een signalisatielicht moet gestaan hebben. Er zijn daar heel wat weggebruikers die elkaar kruisen, het is op zich al een smalle rijbaan voor fietsers, laat staan dat een derde van de breedte ingenomen wordt door een hindernis
Als het goed is, zeggen we het ook, en we appreciëren zeker dat op de commissie publieke ruimte en mobiliteit een link werd gelegd tussen onderhoud van wegen en ontharding. Op het terrein zien we die reflex dan weer niet altijd. Het wegwerken van de harde overgangen van het fietspad op de Bouwelstesteenweg is zeker een stap vooruit. Een integrale aanpak had hier een mooie extra ontharding mogelijk gemaakt. Waarbij bovendien door het structureel voorkomen van niet-reglementair parkeren een veiligere oversteekzone voorzien kon worden, met een gegarandeerde zichtbaarheid voor voetgangers én chauffeurs.
Veilig onderhoud van de wegen is 1 ding. We vragen ons uiteraard ook af wat er in de pijplijn zit qua fietsbeleid. Want ik zeg het nog eens, dit is NIET enkel het verhaal van de de fietsers, dit is voor leefbare dorpskernen voor iedereen. Elke extra voetganger of fietser maakt daarmee ook plaats op de baan voor mensen die de auto nodig hebben.
Wij zijn zoals steeds bereid om mee te werken en na te denken met het bestuur.
Antwoord schepen Victor De Groof
Dank u wel voor de positieve commentaar, wat betreft de werken aan de overgangen op de Bouwelsesteenweg. We bekijken wel systematisch het ontharden van kruispunten, op basis van een analyse die in de mate van het mogelijke onderbouwd is met ongevallencijfers, zichtbaarheid,... Parkeren op Bouwelsesteenweg is een groot vraagstuk dat later zal aan bod komen.
Wat betreft uw vraag voor een herinvoering van het veilige beleid, snap ik eerlijk gezegd niet vanwaar dit komt. De diensten, het schepencollege en Ikzelf werken niet anders dan voorheen. Wij bekijken elke aanvraag geval per geval en steeds op de meest veilige manier. Wat betreft handhaving, werken we qua vergunningen met 3 mensen op de dienst die daar goed naar kijken. Bij het afleveren van een verkeersvergunning wordt steeds gekeken naar de veiligheid, de doorstroom. De aannemers durven al eens onze vergunningen niet volgen, maar dan proberen we onmiddellijk in te grijpen via de politie of sturen we onze eigen mensen op het terrein.
Wat betreft de werken in de Lindekensbaan, dit zijn werken uitgevoerd door Pidpa en voorlopig opgeleverd begin juni. We hebben in het inspectieverslag laten opnemen dat dit goed moet hersteld worden. Intussen heeft de aannemer een vergunning aangevraagd en zal de herstelling normaal gezien op korte termijn gebeuren.
Wat betreft de modal shift verwijzen we naar alle initiatieven die nu al op til zijn, maar kijken we daarbovenop ook naar de meerjarenplanning welke actieplannen bij worden opgenomen.
Wat betreft de fiets-o-strade hebben we vorige week samengezeten met stad Lier en werd afgesproken om samen met de provincie een mobiliteitsstudie te doen in de wijk in Kessel. Want als je de verbinding Kessel - Lier wil maken zijn er 2 opties mogelijk. Ofwel door de wijk waarbij dan onteigeningen van woningen noodzakelijk zijn en in een wijk waar kinderen spelen een fiets-o-strade minder opportuun. Ofwel door de Torenvenstraat, maar momenteel is deze straat daar niet voor geschikt. De fiets-o-strade in Nijlen, dus vanaf de overweg in de Woeringenstraat naar Grobbendonk zit in scope met Beekpark-zuid. Van zodra de ondertunneling van de overweg gerealiseerd wordt, kan de provincie verdergaan met de aanleg. Tussen Nijlen en Kessel zal iets makkelijker zijn, o.w.v. minder bebouwing. Bij het verlenen van vergunningen wordt er al opgelegd dat rekening moet gehouden worden met de fiets-o-strade. In centrum Nijlen is er heel weinig ruimte is het niet gemakkelijk om een fiets-o-strade aan te leggen.