Terug
Gepubliceerd op 03/09/2025

2025_MV_00054 - Mondelinge vraag van raadsleden Peter Luyten, Paul Verbeeck, Griet Van Olmen, Luc Luyten, Tom Covens, Dorien Van Assche, Charlotte Op de Beeck, Jonas Verwimp, Jolien De Wachter: Hervorming van de werkloosheidsuitkering en de impact daarvan op onze gemeente.

Raad voor Maatschappelijk Welzijn
di 02/09/2025 - 21:00 Raadzaal
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Thomas Van Herbruggen, Voorzitter; Leo Verelst, burgemeester; Victor De Groof, schepen; Charlotte Bats, schepen; Manuela Verbist, schepen; Jan Verbraecken, schepen; Kristof Verreydt, schepen; Katrijn Verlinden, schepen; Paul Verbeeck, raadslid; Luc Luyten, raadslid; Griet Van Olmen, raadslid; Ingrid Van Wunsel, raadslid; Johan Van Dessel, raadslid; Dorien Van Assche, raadslid; Tom Covens, raadslid; Stijn Lemmens, raadslid; Els Herremans, raadslid; Danny Kerkhofs, raadslid; Jolien De Wachter, raadslid; Ken Van Dessel, raadslid; Peter Luyten, raadslid; Liesbeth Verhaegen, raadslid; Kris De bruyn, raadslid; Friedl Cabuy, raadslid; Robby Huygen, raadslid; Veerle Poelmans, algemeen directeur

Verontschuldigd

Charlotte Op de Beeck, raadslid; Jonas Verwimp, raadslid

Secretaris

Veerle Poelmans, algemeen directeur

Voorzitter

Thomas Van Herbruggen, Voorzitter
2025_MV_00054 - Mondelinge vraag van raadsleden Peter Luyten, Paul Verbeeck, Griet Van Olmen, Luc Luyten, Tom Covens, Dorien Van Assche, Charlotte Op de Beeck, Jonas Verwimp, Jolien De Wachter: Hervorming van de werkloosheidsuitkering en de impact daarvan op onze gemeente. 2025_MV_00054 - Mondelinge vraag van raadsleden Peter Luyten, Paul Verbeeck, Griet Van Olmen, Luc Luyten, Tom Covens, Dorien Van Assche, Charlotte Op de Beeck, Jonas Verwimp, Jolien De Wachter: Hervorming van de werkloosheidsuitkering en de impact daarvan op onze gemeente.

Motivering

Indiener(s)

Peter Luyten, Charlotte Op de Beeck, Luc Luyten, Paul Verbeeck, Dorien Van Assche, Jonas Verwimp, Jolien De Wachter, Tom Covens, Griet Van Olmen

Tijdstip van indienen

do 28/08/2025 - 15:23

Toelichting

Volgens cijfers van Minister Clarinval zullen er ruim 180 000 Belgen uitstromen uit de werkloosheid tegen 1 juli 2027. 31% van deze burgers zijn Vlamingen.

Minister Clarinval heeft een schatting gemaakt dat plusminus 1/3 van de mensen terug aan het werk zal gaan, plusminus 1/3 zal van de radar verdwijnen en plusminus 1/3 zal de stap naar het OCMW zetten.

Voor onze gemeente zou dit gaan over 144 inwoners die hun werkloosheidsuitkering gaan verliezen.

Wanneer we deze schatting doortrekken naar onze gemeenten, dan kunnen we verwachten dat ongeveer 47 mensen (samenwonenden, alleenstaanden, gezinshoofden)  zich gaan aanmelden bij het OCMW voor extra steun.

De financiële druk zal toenemen door de hogere kost in tussenkomst van de leeflonen. De personeelskosten zullen stijgen om het stijgend aantal hulpvragen te verwerken. De werkdruk op de maatschappelijk werkers en OCMW-medewerkers zal toenemen. Waardoor de job ook minder aantrekkelijker zou kunnen worden.

Enkele voorbeelden:

De stad Antwerpen raamt 35 extra maatschappelijke werkers nodig te hebben voor de naar schatting 1700 extra aanvragen. Voor 2026.

De gemeente Mol gaat 11 maatschappelijk werkers aanwerven. In deze gemeente gaan 341 mensen hun werkloosheidsuitkering verliezen. Wat maakt dat naar schatting plusminus 113 mensen hulp gaan vragen bij het OCMW van Mol.

Vandaar onze vragen.

  1. Wat is de raming van de gemeente Nijlen met betrekking tot de aanwerving van extra personeel.
  2. Ligt er een plan klaar om onze Nijlenaars in nood te helpen. Zo ja, kan u dit plan toelichten?

Antwoord schepen Katrijn Verlinden

Het bestuur is er zich van bewust wat er op ons gaat afkomen. We verwachten wel dat het een geleidelijke instroom zal zijn en  dat de potentiële aanvragen zullen gespreid worden over een half jaar, waardoor een onmiddellijke uitbreiding van het personeelsbestand niet noodzakelijk lijkt.  De sociale dienst volgt de evolutie van het aantal hulpvragen maandelijks op. Er wordt een interne rapportering opgezet om trends tijdig te detecteren. De VVSG-rekenmodule wordt gebruikt om de impact op leeflonen, personeelskosten en personeelscapaciteit regelmatig te herberekenen.  Indien de werkdruk toeneemt,  wordt overwogen over te gaan tot aanwerving van een tijdelijk extra maatschappelijk werker.
Structurele aanwervingen worden pas overwogen bij een aanhoudende stijging van het aantal dossiers. Vanaf december 2025 wordt reeds voorzien in de mogelijkheid om de intake capaciteit tijdens de vaste intakemomenten te verdubbelen. Er werd een extra ruimte gereserveerd en er zal een extra collega standby zijn. Team hulpverlening verwacht niet enkel een toenemende vraag naar leefloon. Ook de dienst activering zal extra bevraagd worden. Eveneens wordt er een stijging verwacht inzake administratieve ondersteuning, budgetbeheer en budgetbegeleiding. De monitoring moet ervoor zorgen dat de vinger aan de pols wordt gehouden zodat er tijdig kan worden opgeschaald op vlak van personeelscapaciteit. Tot slot volgen we ook de federale subsidiemaatregelen op de voet. Er komt extra budget in 2026 en 2027 en mogelijks zelfs tot 2029. Het bestuur kiest bewust voor een responsieve aanpak: optreden wanneer de nood zich effectief aandient, met oog voor efficiëntie en personeelswelzijn. Deze strategie laat toe om de impact beheersbaar te houden en tegelijk de dienstverlening aan kwetsbare inwoners te garanderen.