De trage verbinding waar de woning Bevel-Dorp 182 gelegen is, is een weg in private eigendom met een publieke erfdienstbaarheid waardoor de gemeente wegbeheerder is. De publieke erfdienstbaarheid is voorzien voor actieve weggebruikers (voornamelijk schoolgaande kinderen op fiets en deelnemers van het wandelknooppuntennetwerk). Echter door de komst van de trajectcontrole en de tractorsluis in de Kruideniersstraat gebruiken automobilisten meer en meer de weg die hierop niet voorzien is en wat dus een potentieel gevaar betekent voor de actieve weggebruikers en de bewoners en hun dieren van de woning met huisnummer 182.
Hierdoor zal er bebording geplaatst worden die duidelijk maakt dat de weg voorbehouden is voor het verkeer van landbouwvoertuigen, voetgangers, fietsers en bestuurders van speedpedelecs.
Door aanduiding van de borden F99c, worden volgende weggebruikers ook toegelaten:
De snelheid is door dit bord beperkt tot 30 km per uur.
De gedragsregels die horen bij dit bord zijn: De gebruikers van deze wegen mogen elkaar niet in gevaar brengen en niet hinderen. Het gemotoriseerd verkeer, en in het bijzonder de landbouwvoertuigen, moeten dubbel voorzichtig zijn ten aanzien van voetgangers, fietsers, bestuurders van niet gemotoriseerde drie- en vierwielers, ruiters en gespannen.
- de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
- het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
- het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
- het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
- het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
- de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
- de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;
- het gemeentelijk mobiliteitsplan conform verklaard op 17 december 2009 en goedgekeurd door de gemeenteraad op datum van 2 maart 2010;
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Om de verkeersveiligheid en de publieke erfdienstbaarheid te respecteren wordt het verkeersbord F99c en F101C ingevoerd op de trage verbinding tussen Bevel-Dorp (182) en Kruideniersstraat te Bevel. Hierdoor dient het aanvullend verkeersreglement aangepast te worden.
Op Bevel-Dorp ter hoogte van de kruispunten met de aanliggende wegen en dit tussen het kruispunt met de Rooiestraat enerzijds, en met de Laarstraat anderzijds (deze kruispunten inbegrepen), geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op Bevel-Dorp ter hoogte van de Rooiestraat geldt:
Op Bevel-Dorp ter hoogte van het kruispunt met de Nijlensesteenweg en Kinderpad geldt:
Op Bevel-Dorp ter hoogte van de Laarstraat geldt:
Op Bevel-Dorp ter hoogte van het Kruispunt met de Pastoor van Tendeloostraat en het Netepad geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op Bevel-Dorp vanaf nummer 40 tot de Nijlensesteenweg langs beide zijden van de weg geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op Bevel-Dorp vanaf de Nijlensesteenweg tot de Heikant langs beide zijden van de weg geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op Bevel-Dorp van de aansluiting met de Nieuwe Bevelsesteenweg tot nummer 38c geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op Bevel-Dorp ter hoogte van het kruispunt met de Nijlensesteenweg geldt:
Op Bevel-Dorp ter hoogte van nummer 77 geldt:
Op Bevel-Dorp ter hoogte van het kruispunt met het Bevels Heerdplein geldt:
Op Bevel-Dorp ter hoogte van het kruispunt met de Pastoor Van Tendeloostraat geldt:
Op Bevel-Dorp ter hoogte van nummer 98 geldt:
Op Bevel-Dorp ter hoogte van de Laarstraat geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op Bevel-Dorp (de parking naast de academie) ter hoogte van het kruispunt met Bevel-Dorp geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op Bevel-Dorp ter hoogte van het kruispunt met de Nijlensesteenweg geldt:
Op Bevel-Dorp ter hoogte van nummer 77 geldt:
Op Bevel-Dorp (de parking naast de academie) ter hoogte van nummer 106 geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op Bevel-Dorp van huisnummer 54 tot Heikant langs beide zijden van de weg geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op Bevel-Dorp (de parking naast de academie) geldt op de tweede parkeerplaats aan de linkerzijde (westkant), komende vanuit Bevel-Dorp, dat:
Deze parkeerplaatsen worden aangeduid met:
Op Bevel-Dorp (de parking naast de academie) wordt op de eerste twee parkeerplaatsen aan de rechterzijde (oostkant), komende vanuit Bevel-Dorp, volgende maatregel ingevoerd:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op Bevel-Dorp (de parking naast de academie) wordt op de eerste parkeerplaats aan de linkerzijde (westkant), komende vanuit Bevel-Dorp, volgende maatregel ingevoerd:
Dit wordt gesignaleerd door:
De trage verbinding van Bevel-Dorp naar de Kruideniersstraat wordt volgende maatregel ingevoerd:
Dit wordt gesignaleerd door:
Alle voorgaande aanvullende verkeersreglementen met betrekking tot Bevel-Dorp, behalve deze met een gebiedsdekkend karakter, worden opgeheven.
De huidige verordening wordt bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur: Afdeling 2. Bekendmaking en inwerkingtreding: artikel 288.
Dit aanvullend reglement wordt gemeld en gepubliceerd via het digitaal loket van het Agentschap Binnenlands Bestuur.
Een afschrift van dit besluit wordt, ter kennisname overgemaakt door het gemeentebestuur van Nijlen aan:
De kosten verbonden aan het plaatsen en vernieuwen van de verkeerssignalisatie zijn ten laste van het gemeentebestuur.
Het college geeft de mobiliteitsambtenaar de opdracht om het punt in de raadscommissie te bespreken voordat het naar de gemeenteraad wordt gestuurd.
De gemeenteraad keurt de wijziging in het aanvullend verkeersreglement goed.