Terug
Gepubliceerd op 20/03/2025

2025_GR_00109 - Aanvullend verkeersreglement - Bevel-Dorp - Goedkeuring

Gemeenteraad
di 11/03/2025 - 19:30 Raadzaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Thomas Van Herbruggen, voorzitter; Leo Verelst, burgemeester; Victor De Groof, schepen; Charlotte Bats, schepen; Manuela Verbist, schepen; Jan Verbraecken, schepen; Kristof Verreydt, schepen; Katrijn Verlinden, schepen; Paul Verbeeck, raadslid; Luc Luyten, raadslid; Griet Van Olmen, raadslid; Ingrid Van Wunsel, raadslid; Johan Van Dessel, raadslid; Dorien Van Assche, raadslid; Tom Covens, raadslid; Stijn Lemmens, raadslid; Charlotte Op De Beeck, raadslid; Els Herremans, raadslid; Danny Kerkhofs, raadslid; Jolien De Wachter, raadslid; Ken Van Dessel, raadslid; Peter Luyten, raadslid; Liesbeth Verhaegen, raadslid; Kris De bruyn, raadslid; Friedl Cabuy, raadslid; Robby Huygen, raadslid; Veerle Poelmans, algemeen directeur

Verontschuldigd

Jonas Verwimp, raadslid

Secretaris

Veerle Poelmans, algemeen directeur

Voorzitter

Thomas Van Herbruggen, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2025_GR_00109 - Aanvullend verkeersreglement - Bevel-Dorp - Goedkeuring

Aanwezig

Thomas Van Herbruggen, Leo Verelst, Victor De Groof, Charlotte Bats, Manuela Verbist, Jan Verbraecken, Kristof Verreydt, Katrijn Verlinden, Paul Verbeeck, Luc Luyten, Griet Van Olmen, Ingrid Van Wunsel, Johan Van Dessel, Dorien Van Assche, Tom Covens, Stijn Lemmens, Charlotte Op De Beeck, Els Herremans, Danny Kerkhofs, Jolien De Wachter, Ken Van Dessel, Peter Luyten, Liesbeth Verhaegen, Kris De bruyn, Friedl Cabuy, Robby Huygen, Veerle Poelmans
Stemmen voor 24
Griet Van Olmen, Luc Luyten, Paul Verbeeck, Leo Verelst, Stijn Lemmens, Johan Van Dessel, Dorien Van Assche, Tom Covens, Jan Verbraecken, Charlotte Op De Beeck, Victor De Groof, Charlotte Bats, Els Herremans, Danny Kerkhofs, Ken Van Dessel, Liesbeth Verhaegen, Kristof Verreydt, Kris De bruyn, Jolien De Wachter, Katrijn Verlinden, Friedl Cabuy, Peter Luyten, Manuela Verbist, Thomas Van Herbruggen
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 2
Ingrid Van Wunsel, Robby Huygen
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2025_GR_00109 - Aanvullend verkeersreglement - Bevel-Dorp - Goedkeuring 2025_GR_00109 - Aanvullend verkeersreglement - Bevel-Dorp - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De trage verbinding waar de woning Bevel-Dorp 182 gelegen is, is een weg in private eigendom met een publieke erfdienstbaarheid waardoor de gemeente wegbeheerder is. De publieke erfdienstbaarheid is voorzien voor actieve weggebruikers (voornamelijk schoolgaande kinderen op fiets en deelnemers van het wandelknooppuntennetwerk). Echter door de komst van de trajectcontrole en de tractorsluis in de Kruideniersstraat gebruiken automobilisten meer en meer de weg die hierop niet voorzien is en wat dus een potentieel gevaar betekent voor de actieve weggebruikers en de bewoners en hun dieren van de woning met huisnummer 182. 

Hierdoor zal er bebording geplaatst worden die duidelijk maakt dat de weg voorbehouden is voor het verkeer van landbouwvoertuigen, voetgangers, fietsers en bestuurders van speedpedelecs. 

Door aanduiding van de borden F99c, worden volgende weggebruikers ook toegelaten:

  • voertuigen van en naar de aanliggende percelen;
  • niet-gemotoriseerde drie- en vierwielers;
  • gespannen op voorwaarde dat het symbool van een landbouwvoertuig is afgebeeld op de verkeersborden;
  • voertuigen voor onderhoud, afvalophaling, toezicht, hulpverlening en prioritaire voertuigen.

De snelheid is door dit bord beperkt tot 30 km per uur.

De gedragsregels die horen bij dit bord zijn: De gebruikers van deze wegen mogen elkaar niet in gevaar brengen en niet hinderen. Het gemotoriseerd verkeer, en in het bijzonder de landbouwvoertuigen, moeten dubbel voorzichtig zijn ten aanzien van voetgangers, fietsers, bestuurders van niet gemotoriseerde drie- en vierwielers, ruiters en gespannen.

Juridische grond

-       de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
-       het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
-       het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
-       het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
-       het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
-       de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
-       de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;
-       het gemeentelijk mobiliteitsplan conform verklaard op 17 december 2009 en goedgekeurd door de gemeenteraad op datum van 2 maart 2010;
-       het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

Argumentatie

Om de verkeersveiligheid en de publieke erfdienstbaarheid te respecteren wordt het verkeersbord F99c en F101C ingevoerd op de trage verbinding tussen Bevel-Dorp (182) en Kruideniersstraat te Bevel. Hierdoor dient het aanvullend verkeersreglement aangepast te worden. 

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Op Bevel-Dorp ter hoogte van de kruispunten met de aanliggende wegen en dit tussen het kruispunt met de Rooiestraat enerzijds, en met de Laarstraat anderzijds (deze kruispunten inbegrepen), geldt:

  • De bestuurders hebben voorrang.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • Verkeersborden B15.

Artikel 2

Op Bevel-Dorp ter hoogte van de Rooiestraat geldt:

Op Bevel-Dorp ter hoogte van het kruispunt met de Nijlensesteenweg en Kinderpad geldt:

Op Bevel-Dorp ter hoogte van de Laarstraat geldt:

Op Bevel-Dorp ter hoogte van het Kruispunt met de Pastoor van Tendeloostraat en het Netepad geldt:

  • De bestuurders moeten het verkeersplateau dubbel voorzichtig en met matige snelheid naderen, zodat zij erover rijden met een snelheid die niet meer bedraagt dan 30 km per uur. 

Dit wordt gesignaleerd door:

  • Een plateau.

Artikel 3

Op Bevel-Dorp vanaf nummer 40 tot de Nijlensesteenweg langs beide zijden van de weg geldt:

  • Fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A moeten het enkelrichtingsfietspad volgen, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting is gesignaleerd. 

Dit wordt gesignaleerd door:

  • Verkeersborden D7.

Op Bevel-Dorp vanaf de Nijlensesteenweg tot de Heikant langs beide zijden van de weg geldt:

  • Fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A moeten het dubbelrichtingsfietspad volgen, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting is gesignaleerd. 

Dit wordt gesignaleerd door:

  • Verkeersborden D7.

Artikel 4

Op Bevel-Dorp van de aansluiting met de Nieuwe Bevelsesteenweg tot nummer 38c geldt:

  • Het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • Wegmarkeringen overeenkomstig art.72.3 van de wegcode.

Artikel 5

Op Bevel-Dorp ter hoogte van het kruispunt met de Nijlensesteenweg geldt:

Op Bevel-Dorp ter hoogte van nummer 77 geldt:

Op Bevel-Dorp ter hoogte van het kruispunt met het Bevels Heerdplein geldt:

Op Bevel-Dorp ter hoogte van het kruispunt met de Pastoor Van Tendeloostraat geldt:

Op Bevel-Dorp ter hoogte van nummer 98 geldt:

Op Bevel-Dorp ter hoogte van de Laarstraat geldt:

  • Voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • Wegmarkeringen overeenkomstig art.76.3 van de wegcode.

Artikel 6

Op Bevel-Dorp (de parking naast de academie) ter hoogte van het kruispunt met Bevel-Dorp geldt:

  • De bestuurders moeten voorrang verlenen;
  • De plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid.

 Dit wordt gesignaleerd door:

  • Verkeersborden B1;
  • Wegmarkeringen overeenkomstig art.76.1 van de wegcode.

Artikel 7

Op Bevel-Dorp ter hoogte van het kruispunt met de Nijlensesteenweg geldt:

Op Bevel-Dorp ter hoogte van nummer 77 geldt:

Op Bevel-Dorp (de parking naast de academie) ter hoogte van nummer 106 geldt:

  • Fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • Wegmarkeringen overeenkomstig art.76.4 van de wegcode.

Artikel 8

Op Bevel-Dorp van huisnummer 54 tot Heikant langs beide zijden van de weg geldt:

  • Het parkeren is verboden;
  • Het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid;
  • Het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid;
  • De parkeerreglementering geldt over een afstand van meer dan 300 meter.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • Verkeersborden E1;
  • De verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xb, Xa, Xd.

Artikel 9

Op Bevel-Dorp (de parking naast de academie) geldt op de tweede parkeerplaats aan de linkerzijde (westkant), komende vanuit Bevel-Dorp, dat:

  • De parkeerplaats is voorbehouden voor personen met een handicap.

Deze parkeerplaatsen worden aangeduid met:

  • Het verkeersbord E9a mindervaliden.

Artikel 10

Op Bevel-Dorp (de parking naast de academie) wordt op de eerste twee parkeerplaatsen aan de rechterzijde (oostkant), komende vanuit Bevel-Dorp, volgende maatregel ingevoerd:

  • De parkeerplaatsen zijn voorbehouden voor het laden van elektrische auto's.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • Het verkeersbord E9a elektrisch laden voor auto's.

Artikel 11

Op Bevel-Dorp (de parking naast de academie) wordt op de eerste parkeerplaats aan de linkerzijde (westkant), komende vanuit Bevel-Dorp, volgende maatregel ingevoerd:

  • Het parkeren is toegelaten;
  • De parkeerreglementering is beperkt tot 30 minuten.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • Verkeersborden E9a parkeerschijf;
  • De verkeersborden worden aangevuld met onderbord type VIIc.

Artikel 12

De trage verbinding van Bevel-Dorp naar de Kruideniersstraat wordt volgende maatregel ingevoerd:

  • De weg wordt voorbehouden voor landbouwvoertuigen, voetgangers, fietsers, ruiters en bestuurders van speedpedelecs.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • Het verkeersbord F99c en F101C.

Artikel 13

Alle voorgaande aanvullende verkeersreglementen met betrekking tot Bevel-Dorp, behalve deze met een gebiedsdekkend karakter, worden opgeheven.

Artikel 14

De huidige verordening wordt bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur: Afdeling 2. Bekendmaking en inwerkingtreding: artikel 288.

Artikel 15

Dit aanvullend reglement wordt gemeld en gepubliceerd via het digitaal loket van het Agentschap Binnenlands Bestuur.

Artikel 16

Een afschrift van dit besluit wordt, ter kennisname overgemaakt door het gemeentebestuur van Nijlen aan:

  • de deputatie van de provincie Antwerpen;
  • de griffier van de rechtbank van 1ste aanleg te Mechelen;
  • de griffier van de politierechtbank van Mechelen; 
  • de griffier van het vredegerecht van Lier;
  • de korpschef van de lokale politiezone Berlaar-Nijlen.

Artikel 17

De kosten verbonden aan het plaatsen en vernieuwen van de verkeerssignalisatie zijn ten laste van het gemeentebestuur.

Artikel 18

Het college geeft de mobiliteitsambtenaar de opdracht om het punt in de raadscommissie te bespreken voordat het naar de gemeenteraad wordt gestuurd.

Artikel 19

De gemeenteraad keurt de wijziging in het aanvullend verkeersreglement goed.