Sinds enkele jaren is het gebruik van de elektrische fiets, en in het bijzonder de speedpedelec, in opmars. Onze verkeersreglementen en bebording zijn hier echter nog niet op aangepast.
Sinds november 2023 is er een nieuw snelheidszoneringsplan. Door de invoering van de zone 30 in de Nieuwstraat, kan de vermelding van het verkeersplateau en de daarbij horende snelheidsbeperking geschrapt worden uit het huidige reglement.
- de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
- het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
- het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
- het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
- het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
- de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
- de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;
- het gemeentelijk mobiliteitsplan conform verklaard op 17 december 2009 en goedgekeurd door de gemeenteraad op datum van 2 maart 2010;
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
In de Nieuwstraat, komende van de hoogste huisnummers, geldt ter hoogte van de Radiostraat:
Dit wordt gesignaleerd door:
- Verkeersborden D1;
- De verkeersborden worden aangevuld met onderborden M2. M12
In de Nieuwstraat, tussen de Radiostraat en het kruispunt met de Stationssteenweg geldt:
- Verboden rijrichting voor iedere bestuurder;
- De maatregel geldt niet voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A of speedpedelecs.
In de tegenovergestelde richting geldt:
- Toegelaten rijrichting op de openbare weg met eenrichtingsverkeer;
- Fietsers, speedpedelecs en tweewielige bromfietsen klasse A mogen in beide richtingen rijden.
Dit wordt gesignaleerd door:
- Verkeersborden C1;
- De verkeersborden worden aangevuld met onderborden M3; M12
- Verkeersborden F19;
- De verkeersborden worden aangevuld met onderborden M5 M18
In de Nieuwstraat, tussen de Stationssteenweg en de Radiostraat geldt:
- Voertuigen moeten parkeren binnen de afgebakende plaatsen.
Dit wordt gesignaleerd door:
- Wegmarkeringen overeenkomstig art.77.5 van de wegcode.
In de Nieuwstraat ter hoogte van het kruispunt met de Stationssteenweg en ter hoogte van huisnummer 41 geldt;
- Voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.
Dit wordt gesignaleerd door:
- Wegmarkeringen overeenkomstig art 76.3 van de wegcode.
In de Nieuwstraat ter hoogte van het kruispunt met de Stationssteenweg geldt:
- De bestuurders moeten het verkeersplateau dubbel voorzichtig en met matige snelheid naderen, zodat zij erover rijden met een snelheid die niet meer bedraagt dan 30 km per uur.
Dit wordt gesignaleerd door:
- Een plateau.
In de Nieuwstraat ter hoogte van het kruispunt met de Stationssteenweg geldt:
- De bestuurders moeten voorrang verlenen;
- De plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- Verkeersborden B1;
- Wegmarkeringen overeenkomstig art.76.2 van de wegcode.
Op de Nieuwstraat ter hoogte van het kruispunt met de Pastoriestraat en ter hoogte van het kruispunt met de Stationssteenweg geldt:
- De bestuurders hebben voorrang.
Dit wordt gesignaleerd door:
- Verkeersborden B15.
Op de Nieuwstraat, komende van de Smoutmolendreef, ter hoogte van het kruispunt met de Stationssteenweg geldt:
- Het is verboden links af te slaan;
- De maatregel geldt niet voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen of speedpedelecs.
Dit wordt gesignaleerd door:
- Verkeersborden C31a;
- De verkeersborden worden aangevuld met onderborden M3 M12
Op de Nieuwstraat ter hoogte van het kruispunt met de Smoutmolendreef geldt:
- De bestuurders hebben voorrang;
- Het tracé van de weg waarop de bestuurders aan het volgend kruispunt voorrang hebben, wordt aangegeven.
Dit wordt gesignaleerd door:
- Verkeersborden B15;
- De verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIII.
In de Nieuwstraat, ter hoogte van huisnummer 26 geldt:
- Het parkeren is verboden;
- Het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid;
- De parkeerreglementering geldt over een afstand van 18m;
- De parkeerreglementering geldt tussen 7.30u en 17u op schooldagen.
Dit wordt gesignaleerd door:
- Verkeersborden E1;
- De verkeersborden worden aangevuld met onderbord ‘zoen en vroem’ en X-bord Xc.
In de Nieuwstraat, tussen de Stationssteenweg en de Smoutmolendreef geldt:
- Voertuigen moeten parkeren binnen de afgebakende plaatsen.
Dit wordt gesignaleerd door:
- Wegmarkeringen overeenkomstig art.77.5 van de wegcode.
In de Nieuwstraat, tussen het kruispunt met de Pastoriestraat en het kruispunt met de Smoutmolendreef wordt aan de zijde van de oneven huisnummers ingevoerd:
- Het parkeren en stilstaan is verboden;
- Het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid;
- Het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- Verkeersborden E3;
- De verkeersborden worden aangevuld met X-borden Xb,Xa.
In de Nieuwstraat, tussen het kruispunt met de Pastoriestraat en het kruispunt met de Stationssteenweg wordt aan de zijde van de even huisnummers ingevoerd:
- Het parkeren en stilstaan is verboden;
- Het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid;
- Het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- Verkeersborden E3;
- De verkeersborden worden aangevuld met X-borden Xb,Xa.
In de Nieuwstraat ter hoogte van huisnummer 33 wordt ingevoerd:
- de bestuurders, komende van de Smoutmolendreef moeten ter hoogte van de versmalling voorrang verlenen aan de bestuurders die uit de tegenovergestelde richting komen.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B19
- verkeersborden B21.
Alle voorgaande aanvullende verkeersreglementen met betrekking tot de Nieuwstraat, behalve deze met een gebiedsdekkend karakter, worden opgeheven.
De huidige verordening wordt bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur: Afdeling 2. Bekendmaking en inwerkingtreding: artikel 288.
Dit aanvullend reglement wordt gemeld en gepubliceerd via het digitaal loket van het Agentschap Binnenlands Bestuur.
Een afschrift van dit besluit wordt, ter kennisname overgemaakt door het gemeentebestuur van Nijlen aan:
De kosten verbonden aan het plaatsen en vernieuwen van de verkeerssignalisatie zijn ten laste van het gemeentebestuur.
De gemeenteraad keurt de wijziging in het aanvullend verkeersreglement goed.