Terug
Gepubliceerd op 20/03/2025

2025_GR_00122 - Samenwerkingsovereenkomst Infopunt Werk - Goedkeuring

Gemeenteraad
di 11/03/2025 - 19:30 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Thomas Van Herbruggen, voorzitter; Leo Verelst, burgemeester; Victor De Groof, schepen; Charlotte Bats, schepen; Manuela Verbist, schepen; Jan Verbraecken, schepen; Kristof Verreydt, schepen; Katrijn Verlinden, schepen; Paul Verbeeck, raadslid; Luc Luyten, raadslid; Griet Van Olmen, raadslid; Ingrid Van Wunsel, raadslid; Johan Van Dessel, raadslid; Dorien Van Assche, raadslid; Tom Covens, raadslid; Stijn Lemmens, raadslid; Charlotte Op De Beeck, raadslid; Els Herremans, raadslid; Danny Kerkhofs, raadslid; Jolien De Wachter, raadslid; Ken Van Dessel, raadslid; Peter Luyten, raadslid; Liesbeth Verhaegen, raadslid; Kris De bruyn, raadslid; Friedl Cabuy, raadslid; Robby Huygen, raadslid; Veerle Poelmans, algemeen directeur

Verontschuldigd

Jonas Verwimp, raadslid

Secretaris

Veerle Poelmans, algemeen directeur

Voorzitter

Thomas Van Herbruggen, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2025_GR_00122 - Samenwerkingsovereenkomst Infopunt Werk - Goedkeuring

Aanwezig

Thomas Van Herbruggen, Leo Verelst, Victor De Groof, Charlotte Bats, Manuela Verbist, Jan Verbraecken, Kristof Verreydt, Katrijn Verlinden, Paul Verbeeck, Luc Luyten, Griet Van Olmen, Ingrid Van Wunsel, Johan Van Dessel, Dorien Van Assche, Tom Covens, Stijn Lemmens, Charlotte Op De Beeck, Els Herremans, Danny Kerkhofs, Jolien De Wachter, Ken Van Dessel, Peter Luyten, Liesbeth Verhaegen, Kris De bruyn, Friedl Cabuy, Robby Huygen, Veerle Poelmans
Stemmen voor 26
Griet Van Olmen, Luc Luyten, Paul Verbeeck, Leo Verelst, Ingrid Van Wunsel, Stijn Lemmens, Johan Van Dessel, Dorien Van Assche, Tom Covens, Jan Verbraecken, Charlotte Op De Beeck, Victor De Groof, Charlotte Bats, Els Herremans, Danny Kerkhofs, Robby Huygen, Ken Van Dessel, Liesbeth Verhaegen, Kristof Verreydt, Kris De bruyn, Jolien De Wachter, Katrijn Verlinden, Friedl Cabuy, Peter Luyten, Manuela Verbist, Thomas Van Herbruggen
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2025_GR_00122 - Samenwerkingsovereenkomst Infopunt Werk - Goedkeuring 2025_GR_00122 - Samenwerkingsovereenkomst Infopunt Werk - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Infopunt Werk is een initiatief van streekintercommunale IGEMO in samenwerking met de lokale besturen van de deelnemende gemeenten in de regio Rivierenland.

Infopunt Werk wil op een laagdrempelige manier burgers bereiken die moeilijkheden hebben bij het vinden van een geschikte job. Door een een-op-eenmethodiek begeleidt de medewerker van Infopunt Werk kandidaten in hun zoektocht naar werk en helpt hen bij het opmaken van een cv, zoeken naar geschikte vacatures, het opmaken van een sollicitatiebrief, opvolgen van hun VDAB-dossier, zoeken, doorverwijzen en inschrijven op opleidingen etc.

De grootste doelgroep voor het Infopunt Werk bestaat uit laaggeschoolde profielen met beperkte kennis van het Nederlands, digitale armoede, moeizame matching met banen en een gemotiveerde houding. In combinatie met beperkte mobiliteit (vervoersarmoede) en de nood aan een laagdrempelige aanpak. Voor hen is nabijheid en aanklampend beleid in de gemeente noodzakelijk.

We zagen afgelopen jaren dat 70% van de cliënten na hun deelname werk hadden gevonden of konden worden doorverwezen naar een hulptraject bij VDAB.

In mei 2024 werden de aanvullende noden en behoeften van de deelnemende besturen in kaart gebracht en werd een plan van aanpak voor het najaar van 2024 (oktober tot december) uitgewerkt (terugkoppeling zie presentatie in bijlage).

Ook in 2025 wenst team hulpverlening deze samenwerking en aanbod verder te zetten:

  • IGEMO zorgt in 2025 voor een continuering van het Infopunt Werk in Berlaar, Nijlen en Heist-op-den-Berg.  
  • Dit op basis van een roterende permanentie op afspraak, waarbij elke week een halve dag in een van de deelnemende besturen wordt georganiseerd. De drie infopunten zijn toegankelijk voor alle burgers uit de deelnemende besturen.
  • Het takenpakket voor de uitwerking van het Infopunt werk bestaat concreet uit de bemanning van het permanentiemoment en begeleiding van de deelnemers. Daarnaast wordt er ook gezorgd voor dossieropvolging, terugkoppeling met partners, voorbereiding van de rapportering naar de stuurgroep en deelname aan bovenlokale overlegfora.
  • Inzet op digitale vaardigheden en ondersteuning nodig in de zoektocht naar werk voor de doelgroep.
  • Bovenop de operationele inzet op de eerste lijn gelooft IGEMO in het belang van bovenlokale kennisdeling en opbouw. Daarom neemt IGEMO deel aan overlegmomenten en acties rond activering en zorgt voor terugkoppeling en overlegmomenten op stuurgroep niveau.
  • Er wordt een transparante rapportering uitgewerkt in samenwerking met de deelnemende gemeenten waar onder andere het aantal deelnemers, het resterend budget, etc. kan worden geconsulteerd.
  • Tweemaandelijks zal er teruggekoppeld worden met de stuurgroep van de deelnemende gemeenten. Daar wordt de stand van zaken toegelicht en samengewerkt aan een duurzame verderzetting voor initiatieven van het Infopunt Werk na 2025.

De bestendiging van de huidige samenwerking dient bekrachtigd te worden in een samenwerkingsovereenkomst (zie bijlage).

Juridische grond

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

Argumentatie

Na de ervaring in het project ENSURE en de verdere uitwerking van het infopunt werk in 2023 en 2024, komt men tot de conclusie dat naast de groepsondersteuning vooral de een-op-een werking de beste resultaten levert.
De grootste doelgroep voor het Infopunt Werk bestaat uit laaggeschoolde profielen met beperkte kennis van het Nederlands, digitale armoede, moeizame matching met banen en een gemotiveerde houding. In combinatie met een beperkte mobiliteit (vervoersarmoede) en de nood aan een laagdrempelige aanpak. Voor hen is nabijheid en aanklampend beleid in de gemeente een grote meerwaarde.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gaat akkoord met de bestendiging van het Infopunt Werk. Een samenwerkingsovereenkomst met IGEMO wordt in dit kader ondertekend  en loopt van 11 maart 2025 tot 31 december 2025.