Lokaal bestuur Nijlen heeft op 8 oktober 2024 een aanvraag om omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden ontvangen.
Deze aanvraag handelt over het verkavelen van een perceel in 5 loten bestemd voor open bebouwing.
Ligging: Wijngaardberg zn, 2560 Nijlen, afdeling 1 sectie D nrs. 783A2, 783G2, 786Z, 786F2, 786K2 en 786L2.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder de artikelen 2 en 40.
Artikel 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning dat bepaalt dat de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen dient te nemen indien de vergunningsaanvraag wegeniswerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft; dat dergelijk besluit over de zaak van de wegen dient te worden genomen alvorens het vergunningverlenende bestuursorgaan een beslissing neemt over de vergunningsaanvraag.
Artikel 47 van het omgevingsvergunningsbesluit dat stelt dat als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat, waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, de gemeenteraad hierover een besluit aanneemt. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek.
De aanvraag dient eerst voorgelegd te worden aan het college, vervolgens aan de gemeenteraad ter goedkeuring van het gewijzigde wegtracé, en wordt dan beslist in het college.
1. Voorwerp van de aanvraag
De voorliggende aanvraag kadert als één van de fases binnen een ruimer gebied waarvoor in 2013 het Masterplan Wijngaardberg werd opgemaakt. Het studiegebied van het masterplan bestond uit het onaangesneden deel van het binnengebied dat omsloten wordt door de Breugelhoevestraat, de Molenstraat en de straat Wijngaardberg.
De voorliggende aanvraag is gelegen op de uiteindes van de Wijngaardberg. Deze aanvraag handelt over het verkavelen van een perceel in 5 loten bestemd voor open bebouwing.
2. Zaak van de weg
De aanvraag is gelegen op de uiteindes van de Wijngaardberg. De Wijngaardberg heeft verschillende aftakkingen die grenzen aan voorliggende aanvraag:
Het gedeelte van het perceel dat zich binnen de ontworpen rooilijnen bevindt zal worden afgestaan. Alsook wordt conform de eerdere afspraken de voorziene strook op het uiteinde van het nieuwe wegtracé afgestaan. Het komt de gemeenteraad toe om een besluit te nemen over de zaak van de wegen; waarbij de gemeenteraad zich dient te beperken tot de aspecten die betrekking hebben op de zaak van de wegen, zonder uitspraak te doen omtrent de bestaanbaarheid van de aanvraag met de stedenbouwkundige beoordelingselementen en de goede ruimtelijke ordening.
De opvatting van de voorgestelde verlenging van de weg en de trage verbinding, vertrekkende van de voorziene rooilijnbreedte van de Wijngaardberg is in deze aanvraag een goede oplossing in functie van het gemeentelijk wegennet. De voorgestelde weg voldoet voor het beoogde doel.
3. Openbaar onderzoek
Het dossier werd aan een openbaar onderzoek onderworpen van 23 december 2024 tot 21 januari 2025 en er werden 2 bezwaarschriften ingediend. De bezwaarelementen die in de bezwaarschriften worden aangehaald handelen over volgende thema's: visuele impact, impact op het woongenot, onbossing en boscompensatie, de verenigbaarheid met het RUP Kern Nijlen en het masterplan Wijngaardberg, een summiere informatie in de aanvraag (nota, merscreening, ...), ophogingen, goede ruimtelijke ordening, mobiliteit, verkeersveiligheid, rooilijnplan en de voorziene groenzone.
De gemeenteraad is bevoegd voor de behandeling van de bezwaarschriften althans voor wat betreft de aspecten die betrekking hebben op de zaak van de weg (mobiliteit en verkeersveiligheid, rooilijnplan en de voorziene groenzone).
a. Mobiliteit en verkeersveiligheid:
Samenvatting:
De bezwaarindieners hebben bezwaar tegen de ontsluiting van de voorliggende verkaveling. Met deze aanvraag komen er nog 5 huizen bij. De bezwaarindieners geven aan dat deze ontsluiting problematisch is:
Behandeling:
De ontsluiting van de voorliggende verkavelingsaanvraag dient in het ruimere geheel bekeken te worden. Zo werd in de voorgaande uitgevoerde fase reeds een knip voorzien waardoor doorgaand verkeer tussen de Koningsbaan en de Breugelhoevestraat niet meer mogelijk is. Hierdoor is ten opzichte van de oorspronkelijke toestand de verkeersgeneratie reeds gereduceerd tot enkel plaatselijk verkeer waardoor het bestaande wegprofiel voldoende is.
Voor wat betreft de brandweer dient opgemerkt te worden dat er geen specifieke regelgeving van toepassing is bij eengezinswoningen. Er werd naar aanleiding van het bezwaar nog advies gevraagd aan de brandweer.
De mobiliteitsimpact is inderdaad eerder beperkt beschreven in voorliggende aanvraag. Er is geen wettelijke basis die een mobiliteitsstudie of zelfs een mobiliteitstoetst (ondergrens 100 woningen, cfr. beslissingsboom en richtlijnenboek Departement Mobiliteit en Openbare werken) oplegt. Dit betekent niet dat binnen dergelijke aanvragen de mobiliteitsimpact niet dient beoordeeld te worden.
Voor de inschatting van de bijkomende verkeersgeneratie van de voorliggende verkavelingsaanvraag wordt gerekend met de kengetallen van mobiel Vlaanderen. De kengetallen voor het buitengebied werden gehanteerd.
Dit betekent voor bewoners:
Dit betekent voor bezoekers:
Er kan aldus verwacht worden dat de voorliggende verkavelingsaanvraag geen aanzienlijke mobiliteitseffecten zal genereren en de ontsluiting niet verder zal bemoeilijken.
De voorziene trage verbinding heeft een breedte van 2,50 m en zal is voorzien in een semiverharding cfr. het inrichtingsplan. Er dient opgemerkt te worden dat deze trage verbinding een eerder lokaal karakter zal hebben waardoor de hinderimpact eerder beperkt zal blijven.
Conclusie:
Het bezwaar en de bezorgdheden worden niet weerhouden.
b. Rooilijnplan:
Samenvatting:
De bezwaarindieners melden dat deze wegenis op het verkavelingsplan wordt aangeduid, maar dat hieraan geen concreet lot wordt gekoppeld.
Behandeling:
Het tracé van het nieuw ontworpen wegtracé zal worden afgestaan aan de gemeente. Het tracé van het nieuw ontworpen wegtracé wordt op het verkavelingsplan inderdaad niet aangeduid als een apart lot. Naar aanleiding van deze bemerking heeft de aanvrager het verkavelingsplan aangevuld waarbij de af te stane delen als apart lot worden beschreven. Deze aanvulling gebeurde via een nieuwe projectinhoudversie in het omgevingsloket.
Conclusie:
Er werd tegemoetgekomen aan het bezwaar en de bezorgdheden aangezien de aanvrager via een nieuwe projectinhoudversie het verkavelingsplan heeft aangevuld.
c. Groenzone:
Samenvatting:
De groenzone aan het uiteinde van het nieuw ontworpen wegtracé wordt op het rooilijnplan niet opgenomen, ondanks dat dit uitdrukkelijk in beschrijvende nota wordt vermeld. De bezwaarindieners wensen dat deze zone mede wordt afgestaan de gemeente.
Behandeling:
De groenzone zal, zoals de nota beschrijft, worden afgestaan aan de gemeente. Deze groenzone wordt op het verkavelingsplan inderdaad niet aangeduid als een apart lot. Naar aanleiding van deze bemerking heeft de aanvrager het verkavelingsplan aangevuld waarbij de af te stane delen als apart lot worden beschreven. Deze aanvulling gebeurde via een nieuwe projectinhoudversie in het omgevingsloket.
Conclusie:
Er werd tegemoetgekomen aan het bezwaar en de bezorgdheden aangezien de aanvrager via een nieuwe projectinhoudversie het verkavelingsplan heeft aangevuld.
De verlenging van het wegtracé van de Wijngaardberg goed te keuren.
De trage verbinding goed te keuren.
De grondafstand in functie van de groenzone goed te keuren.
De bedding van het nieuwe wegtracé, de trage verbinding en de groenzone dient gratis aan de gemeente te worden afgestaan samen met de uitrusting, welke omvatten: