Terug
Gepubliceerd op 20/03/2025

2025_MV_00015 - Mondelinge vraag van raadsleden Els Herremans, Friedl Cabuy: De Klimaatmakers gaan ervoor! Of was dit enkel een valse start?

Gemeenteraad
di 11/03/2025 - 19:30 Raadzaal
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Thomas Van Herbruggen, voorzitter; Leo Verelst, burgemeester; Victor De Groof, schepen; Charlotte Bats, schepen; Manuela Verbist, schepen; Jan Verbraecken, schepen; Kristof Verreydt, schepen; Katrijn Verlinden, schepen; Paul Verbeeck, raadslid; Luc Luyten, raadslid; Griet Van Olmen, raadslid; Ingrid Van Wunsel, raadslid; Johan Van Dessel, raadslid; Dorien Van Assche, raadslid; Tom Covens, raadslid; Stijn Lemmens, raadslid; Charlotte Op De Beeck, raadslid; Els Herremans, raadslid; Danny Kerkhofs, raadslid; Jolien De Wachter, raadslid; Ken Van Dessel, raadslid; Peter Luyten, raadslid; Liesbeth Verhaegen, raadslid; Kris De bruyn, raadslid; Friedl Cabuy, raadslid; Robby Huygen, raadslid; Veerle Poelmans, algemeen directeur

Verontschuldigd

Jonas Verwimp, raadslid

Secretaris

Veerle Poelmans, algemeen directeur

Voorzitter

Thomas Van Herbruggen, voorzitter
2025_MV_00015 - Mondelinge vraag van raadsleden Els Herremans, Friedl Cabuy: De Klimaatmakers gaan ervoor! Of was dit enkel een valse start? 2025_MV_00015 - Mondelinge vraag van raadsleden Els Herremans, Friedl Cabuy: De Klimaatmakers gaan ervoor! Of was dit enkel een valse start?

Motivering

Indiener(s)

Els Herremans, Friedl Cabuy

Tijdstip van indienen

do 06/03/2025 - 22:35

Toelichting

In onze gemeente leveren de brainstorm rondes en inspiratie-avonden van de klimaatmakers frisse ideëen op, zo lezen we in het Nijlense krantje van de klimaatmakers. We vinden het super dat het repair café en onthardings campagnes verder uitgewerkt worden. 

In de nationale pers lazen we echter dat het Lokaal Energie- en Klimaatpact (LEKP) de komende jaren zal worden afgebouwd. Uit de begrotingstabellen van de Vlaamse regering blijkt dat hiervoor na 2026 momenteel geen basisfinanciering meer voorzien is. Sinds de lancering in 2020, werd voor iedere euro die een stad of gemeente uitgaf aan klimaatbeleid, door de Vlaamse overheid er 1 euro bovenop gelegd. Het LEKP (1.0/2.0/2.1) zal vervellen tot een structureel dialoogplatform, is te lezen in de beleidsnota van minister Crevits. 

Daarom willen wij polsen of dit impact zal hebben op de werking en het klimaatbeleid van onze gemeente.

Vraag:

  • Heeft het schepencollege een zicht op de impact van het stopzetten van de subsidies in 2026? Zijn er gevolgen voor personeel, werkingsmiddelen en concrete projecten voor onze gemeente?
  • Werden er de afgelopen jaren via het LEKP subsidies aan onze gemeente uitgekeerd?
  • Hoe zal onze gemeente blijven inzetten op projecten rond hernieuwbare energie, deelmobiliteit, ontharding, tuinstraten, ... voor een leefbare gemeente voor onze inwoners?

Antwoord schepen Kristof Verreydt

De Vlaamse regering heeft inderdaad momenteel vanaf 2026 geen basisfinanciering meer voorzien voor het Lokaal Energie- en Klimaatpact. Concreet betekent dit dat Nijlen dit jaar nog uitbetaling krijgt voor LEKP 1.0, 2.0 en 2.1 en ook volgend jaar in 2026 nog voor LEKP 1.0. De VVSG blijft wel pleiten voor het verderzetten van structurele financiering. In het Lokaal Energie- en Klimaatpact werd de gemeenten in ruil voor engagementen richting 2030 ondersteuning beloofd met structurele cofinanciering en de nodige instrumenten om deze engagementen uit te voeren. Het wegvallen van de vaste subsidie wordt daarbij aangevoeld als een contractbreuk.

Financiering per jaar:

Jaar

1.0

2.0

2.1

Totaal

2022

       76.611,45 



       76.611,45 

2023

       78.168,12 

       32.402,55 


 110.570,67 

2024

       89.147,07 

       31.026,09 

       51.721,57 

 171.894,73 

2025

       89.467,66 

       30.617,68 

       39.893,07 

 159.978,41 

2026

Enkel LEKP 1.0 – bedragen nog niet bekend.

 

Deze bedragen zijn of worden effectief uitgekeerd en moeten door de gemeente gerapporteerd worden naar aanwending.

Het LEKP is pas in voege getreden na opmaak van de vorige meerjarenplanning en werden dus in aanpassingen daarvan verwerkt. We hopen dat er snel definitief duidelijkheid volgt over al dan niet verderzetting van deze structurele financiering richting de nieuwe meerjarenplanning.

De bedoeling is om het behalen van de engagementen richting 2030 in de nieuwe meerjarenplanning. Als het LEKP effectief vervelt tot een overlegplatform, zullen financiële middelen wellicht meer uit projectsubsidies moeten komen. Voor kleinere gemeenten is het weliswaar niet zo eenvoudig om hier vlot op te kunnen schakelen. Gelukkig is er binnen IOK een zeer actieve klimaatwerking waarmee regionaal projecten worden opgezet om de verschillende uitdagingen aan te gaan, met de nodige cofinanciering.

Met IOK zal ook een addendum opgemaakt worden van het klimaatactieplan Kempen2030, dat in het kader van het burgemeestersconvenant 2030 werd opgemaakt. De engagementen van het LEKP werden hierin al opgenomen, maar de bedoeling zal zijn in het addendum deze nog te actualiseren volgens nieuwe inzichten en opportuniteiten. Een belangrijke pijler daarin zal ook sociaal rechtvaardig klimaatbeleid worden, met het oog op aanwenden van middelen die zullen komen vanuit het sociaal klimaatfonds van de Europese Unie.

Het wegvallen van de financiering zal inderdaad impact hebben. Het halveren van het budget zal ons verplichten om keuzes te maken waar we wel of niet gaan investeren. We gaan wel kijken binnen bestaande infrastructuurwerken waar we met kleine meer-investeringen toch een grote impact kunnen hebben.