In onze gemeente leveren de brainstorm rondes en inspiratie-avonden van de klimaatmakers frisse ideëen op, zo lezen we in het Nijlense krantje van de klimaatmakers. We vinden het super dat het repair café en onthardings campagnes verder uitgewerkt worden.
In de nationale pers lazen we echter dat het Lokaal Energie- en Klimaatpact (LEKP) de komende jaren zal worden afgebouwd. Uit de begrotingstabellen van de Vlaamse regering blijkt dat hiervoor na 2026 momenteel geen basisfinanciering meer voorzien is. Sinds de lancering in 2020, werd voor iedere euro die een stad of gemeente uitgaf aan klimaatbeleid, door de Vlaamse overheid er 1 euro bovenop gelegd. Het LEKP (1.0/2.0/2.1) zal vervellen tot een structureel dialoogplatform, is te lezen in de beleidsnota van minister Crevits.
Daarom willen wij polsen of dit impact zal hebben op de werking en het klimaatbeleid van onze gemeente.
Vraag:
Antwoord schepen Kristof Verreydt
De Vlaamse regering heeft inderdaad momenteel vanaf 2026 geen basisfinanciering meer voorzien voor het Lokaal Energie- en Klimaatpact. Concreet betekent dit dat Nijlen dit jaar nog uitbetaling krijgt voor LEKP 1.0, 2.0 en 2.1 en ook volgend jaar in 2026 nog voor LEKP 1.0. De VVSG blijft wel pleiten voor het verderzetten van structurele financiering. In het Lokaal Energie- en Klimaatpact werd de gemeenten in ruil voor engagementen richting 2030 ondersteuning beloofd met structurele cofinanciering en de nodige instrumenten om deze engagementen uit te voeren. Het wegvallen van de vaste subsidie wordt daarbij aangevoeld als een contractbreuk.
Financiering per jaar:
Jaar | 1.0 | 2.0 | 2.1 | Totaal |
2022 | 76.611,45 | 76.611,45 | ||
2023 | 78.168,12 | 32.402,55 | 110.570,67 | |
2024 | 89.147,07 | 31.026,09 | 51.721,57 | 171.894,73 |
2025 | 89.467,66 | 30.617,68 | 39.893,07 | 159.978,41 |
2026 | Enkel LEKP 1.0 – bedragen nog niet bekend. | |||
Deze bedragen zijn of worden effectief uitgekeerd en moeten door de gemeente gerapporteerd worden naar aanwending.
Het LEKP is pas in voege getreden na opmaak van de vorige meerjarenplanning en werden dus in aanpassingen daarvan verwerkt. We hopen dat er snel definitief duidelijkheid volgt over al dan niet verderzetting van deze structurele financiering richting de nieuwe meerjarenplanning.
De bedoeling is om het behalen van de engagementen richting 2030 in de nieuwe meerjarenplanning. Als het LEKP effectief vervelt tot een overlegplatform, zullen financiële middelen wellicht meer uit projectsubsidies moeten komen. Voor kleinere gemeenten is het weliswaar niet zo eenvoudig om hier vlot op te kunnen schakelen. Gelukkig is er binnen IOK een zeer actieve klimaatwerking waarmee regionaal projecten worden opgezet om de verschillende uitdagingen aan te gaan, met de nodige cofinanciering.
Met IOK zal ook een addendum opgemaakt worden van het klimaatactieplan Kempen2030, dat in het kader van het burgemeestersconvenant 2030 werd opgemaakt. De engagementen van het LEKP werden hierin al opgenomen, maar de bedoeling zal zijn in het addendum deze nog te actualiseren volgens nieuwe inzichten en opportuniteiten. Een belangrijke pijler daarin zal ook sociaal rechtvaardig klimaatbeleid worden, met het oog op aanwenden van middelen die zullen komen vanuit het sociaal klimaatfonds van de Europese Unie.
Het wegvallen van de financiering zal inderdaad impact hebben. Het halveren van het budget zal ons verplichten om keuzes te maken waar we wel of niet gaan investeren. We gaan wel kijken binnen bestaande infrastructuurwerken waar we met kleine meer-investeringen toch een grote impact kunnen hebben.