Komende vanuit Herentals richting Nijlen staat er een bord C45 thv de Berggoorstraat met aanduiding “einde 50 km/h”. Vanaf daar mag je dan 70 km/h rijden tot aan de hoek Elsendonkstraat /Bouwelsesteenweg waar het bord F1a staat, beging van de bebouwde kom en dus 50km/h mag gereden worden. Foto1. Aan de Nijlense Beek staat er een dynamisch bord, die 30 km/h aangeeft, echter dit enkel tijdens de school uren ( als ze dan al branden?) en niet tijdens de schoolvakanties.Foto2. Het eerste bord F4a wat zone 30km/h aangeeft staat pas thv de broodjeszaak. Foto3. Je mag dus 50 km/h blijven rijden tot aan het bord F4a aan de broodjeszaak dus ver na de school.
Draai je de Beekstraat in, dan staat er het bord F4a( zone 30km/h). Echter als je de Beekstraat uitrijd in de Gemeentestraat staat er een elektronisch bord met een doorgestreepte 30km/h.Foto4. Dit lijkt ons logisch omdat er omdat er in dat stuk van de Gemeentestraat tot aan de broodjeszaak toch 50km/h mag rijden. Of is het toch daar 30km/h? Dan heeft dat elektronisch bord geen nut , want je bent dan nog steeds in de zone 30. Trouwens overdag met de zon op dit elektronisch bord, is dat niet leesbaar.
En als je de Gemeentestraat uitrijd richting Herentals staat er aan de Nijlen Beek een verkeersbord F4b, einde 30 km/h , denk ik, want deze is niet meer leesbaar. Met vlak achter dat onleesbaar bord een bord C43 50 km/h met onderbord “herhaling”. Foto 5. Wat toch wel vreemd is omdat je hier uit een zone 30 km/h komt.?
Vandaar onze vraag: Wat is daar nu het juiste snelheidsregime? En gaan de borden aangepast worden?
Antwoord schepen Victor De Groof
Zoals u weet, betreft het hier een gewestweg en is de bebording in principe een verantwoordelijkheid van het gewest. Maar we gaan dit samen met hen opnemen om het 100 % correct te zetten. Nu, zoals u weet: in het verleden is er vanuit de gemeente de vraag gesteld aan het gewest om dit klein deeltje variabele zone permanent te maken. Dit had de problemen met de bebording sowieso al gereduceerd.