Binnenkort kunnen we weer gaan ‘Straatvinken’. Een hoogdag voor de burgerwetenschappers onder ons om een zicht te krijgen op de verschillende weggebruikers in je straat door voetgangers, fietsers, auto’s, en vrachtwagens te turven.
Heel interessant dus - en in combinatie met een hapje en een fijne zitplaats in je voortuin ook een uiterst aangename bezigheid.
Terwijl de resultaten van Straatvinken in 2023 nog voorzichtig positief waren, valt uit de tellingen van 2024 een stilstand vast te stellen. ‘Het lijkt alsof we vastzitten in een impasse’, zeggen mobiliteitsexperten die vanuit de UAntwerpen het burgerwetenschapsonderzoek begeleidt. ‘Ondanks welwillende beleidsinitiatieven blijft de verkeersdrukte hoog en is het gebruik van auto’s, bestelwagens en vrachtwagens nog steeds dominant. De huidige veranderingen zijn te traag en het is tijd dat de nieuwe besturen daar opnieuw prioriteit aan geven.’
Dat merken we in onze gemeente ook, met dorpskernen waar je de hele dag door moet aanschuiven in de file. Wat kunnen we daar aan doen binnen onze gemeente? Tijd voor actie!
In het verleden stimuleerden we al onze inwoners om te voet te gaan, met de fiets, of samen te rijden.
Waarom zetten we ook niet in op het openbaar vervoer binnen onze gemeente, voor de mensen voor wie te voet of per fiets gaan geen optie is. Er zijn buslijnen tussen de kernen. We zouden het gebruik hiervan kunnen stimuleren voor onze inwoners om bv. een bezoekje te brengen aan de maandelijkse markt of vlot aan de school, bib of een station te geraken.
Er zijn verschillende mogelijkheden die De Lijn aanbiedt voor de inwoners van gemeenten via een 3de betalersregeling: er zijn procentuele bijdrage voor abonnementen, tegemoetkomingen voor 10-rittenkaarten, biljetten, gratis netabonnement voor leeftijdscategorie(ën) en gratis 10-rittenkaarten voor nieuwe inwoners.
In 140 steden en gemeenten is er al een vorm van tussenkomst via een derdebetalersysteem, dat is bijna de helft dus. Nijlen staat niet op de lijst van gemeenten. Grobbendonk, Heist-op-den-Berg, Lier, Vorselaar en vele andere lokale besturen bieden wel al een (lokale) actie aan.
Gemeenten kunnen ook tegemoet komen op de Buzzy Pazz voor jongeren. Het is vooral die laatste categorie, die vaak aangewezen is op openbaar vervoer maar nog niet over veel middelen beschikt. Een groep die dus serieus de dupe is van de prijsstijgingen die sinds 1 april met maar liefst gemiddeld met 18 procent omhoog gegaan. Dat was geen aprilgrap.
Zal het schepencollege onderzoeken of er een interessante formule is om de derdebetalersregeling uit te rollen binnen onze gemeente?
Welke acties gaat de gemeente ondernemen om in te zetten op de modal shift?
Antwoord schepen Victor De Groof
We hebben het systeem van de derdebetalersregeling in het verleden al bekeken en geconcludeerd dat we hier niet mee instappen. De voornaamste reden is het gegeven dat, ondanks de prijsstijging dit jaar, een ticketje met de bus nog altijd behoorlijk schappelijk is. Als je bijvoorbeeld heen en terug naar Herentals of Lier wil, betaal je 6 euro heen en terug. Nijlen – Antwerpen Centraal is 10 euro heen en terug. Dat is best schappelijk als je dat afzet ten opzichte van een rit met de trein, taxi of eigen vervoer.
Ook de abonnementformules zijn betrekkelijk schappelijk als je de vergelijking maakt. Een Buzzy Pazz voor een middelbare scholier kost 255 euro per jaar, wat neerkomt op ongeveer 1,4 euro per schooldag. Ook dat is doenbaar als je de vergelijking maakt.
Daarnaast is De Lijn een overheidsbedrijf dat al behoorlijk goed gespijsd wordt met belastinggeld. In 2025 bijvoorbeeld: van de totale kost van De Lijn wordt amper 15 procent gefinancierd met ticketinkomsten, los van het gegeven of deze ook al door gene of andere instantie gesubsidieerd zijn. 85 % komt dus op de nek van de algemene begroting, wat dus maakt dat we echt wel kunnen stellen dat ieder van ons hier al zeer veel bijdraagt om de bussen te laten rijden.
Dan besteed ik het belastinggeld van onze Nijlense inwoner dat in de Nijlense kas komt liever aan andere zaken om de modal shift te realiseren, bijvoorbeeld door zaken aan te bieden waarvoor er nog geen of gebrekkige markt is. Denk bijvoorbeeld aan de bus zelf tijdens oudjaar, waarbij we een nachtbus financieren vanuit de gemeente. Of de deelwagens die we momenteel al hebben en nog zullen uitbreiden. Of de deelfietsen die binnenkort aan de stations zullen verschijnen. Verder moeten we natuurlijk ook middelen voorzien voor het algemeen onderhoud of vernieuwing van fietspaden, voetpaden, trage verbindingen, veilige buurten en schoolomgevingen, randparkings, laadinfrastructuur, …. Allemaal zaken die we op vandaag al doen en waar ook behoorlijk veel centen inkruipen. En we besteden dat uiteraard met plezier hieraan.
Tot slot is het ook zo dat er bijvoorbeeld al kortingen zijn voor wie een leefloon of verhoogde tegemoetkoming ontvangt, waardoor ook zij die op een bepaald ogenblik minder bemiddeld zijn, toch met de bus kunnen rijden. Weet ook dat het aantal Buzzy Pazzen in Nijlen eerder beperkt is t.o.v. andere gemeenten en dit omwille van de aanwezigheid van onze 2 middelbare scholen. We steken voldoende middelen in deze scholen, alvast zeker in één van deze scholen, dus we willen er ook zeker van zijn dat er voldoende Nijlense kinderen naar deze scholen gaan en dat zij op een veilig fietspad kunnen rijden.