Terug
Gepubliceerd op 08/05/2025

2025_MV_00042 - Mondelinge vraag van raadsleden Els Herremans, Friedl Cabuy: Fiets parkeren én terrassen aan het station van Nijlen

Gemeenteraad
di 06/05/2025 - 20:00 Raadzaal
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Thomas Van Herbruggen, voorzitter; Leo Verelst, burgemeester; Victor De Groof, schepen; Charlotte Bats, schepen; Manuela Verbist, schepen; Jan Verbraecken, schepen; Kristof Verreydt, schepen; Katrijn Verlinden, schepen; Paul Verbeeck, raadslid; Luc Luyten, raadslid; Griet Van Olmen, raadslid; Ingrid Van Wunsel, raadslid; Johan Van Dessel, raadslid; Dorien Van Assche, raadslid; Tom Covens, raadslid; Stijn Lemmens, raadslid; Charlotte Op de Beeck, raadslid; Els Herremans, raadslid; Danny Kerkhofs, raadslid; Jolien De Wachter, raadslid; Ken Van Dessel, raadslid; Peter Luyten, raadslid; Liesbeth Verhaegen, raadslid; Kris De bruyn, raadslid; Friedl Cabuy, raadslid; Robby Huygen, raadslid; Veerle Poelmans, algemeen directeur

Verontschuldigd

Jonas Verwimp, raadslid

Secretaris

Veerle Poelmans, algemeen directeur

Voorzitter

Thomas Van Herbruggen, voorzitter
2025_MV_00042 - Mondelinge vraag van raadsleden Els Herremans, Friedl Cabuy: Fiets parkeren én terrassen aan het station van Nijlen 2025_MV_00042 - Mondelinge vraag van raadsleden Els Herremans, Friedl Cabuy: Fiets parkeren én terrassen aan het station van Nijlen

Motivering

Indiener(s)

Els Herremans, Friedl Cabuy

Tijdstip van indienen

do 01/05/2025 - 23:04

Toelichting

We lezen in het verslag van het college van 24 maart dat er een ongunstig advies verleend is aan een vergunningsaanvraag van de NMBS voor nieuwe fietsenstallingen aan het station van Nijlen. En hoewel Groen&PRO zeker vragende partij is voor een kwalitatieve fietsenparking aan het station, voor pendelaars, eindelijk ook plaats voor bakfietsen,  gaan we akkoord met het negatieve advies. 

Het beeldkwaliteitsplan, de experts van onze diensten, en wij zien een plein dat een groot potentieel heeft voor een aangename verblijfsplek, met extra groen en ruimte voor infiltratie van hemelwater. Dat waren o.a. elementen die ontbraken in de aanvraag van de NMBS. We willen ook pleiten voor het behoud van de eik naast het oude stationsgebouw, want de schaduw van zo’n kolos valt niet zomaar te compenseren met de aanplanting van jonge bomen. Het zou bovendien een plein kunnen worden waar ook serieuze verkeersrisico's met gevaarlijke manoevers  en situaties op de overweg verbeterd zouden kunnen worden. 

Met de recente jaarmarkt nog fris in gedachten, kunnen wij alvast dromen van een bruisende omgeving aan het station waar we een terrasje kunnen doen, koffietje drinken of een frietje steken zónder in de uitlaat van de auto’s te zitten.

Wat is de visie van het huidige bestuur over dit plein? Hoe zal dit dossier verder behandeld worden binnen ons bestuur?

Antwoord schepen Kristof Verreydt

Het huidige bestuur staat achter de kansen en het potentieel van het stationsplein zoals in het beeldkwaliteitsplan getoond worden.

Om dit te realiseren is echter een moeilijke evenwichtsoefening noodzakelijk tussen de vele ruimtevragen die er voor deze locatie zijn.

Buiten de noodzaak aan een grotere fietsenstalling dient het traject van de fiets-o-strade en een hoppin punt gerealiseerd te worden. Ook dienen er voldoende parkeerplaatsen te zijn voor de buurtbewoners. De mobiliteitsingrepen die hiervoor noodzakelijk zijn dienen dan ook op grotere schaal van de wijk bekeken te worden in functie van ontsluiting, bereikbaarheid en circulatie. Dit alles heeft een grote impact op de ruimere omgeving. De nieuwe hemelwaterverordening zorgt bijkomend voor een nieuwe uitdaging rond opvang van hemelwater. Geen eenvoudig oefening dus.

In deze legislatuur wil het bestuur werk maken van een effectief uitvoeringsgericht masterplan voor het centrum inclusief de stationsomgeving.

Maandag 5 mei werden we in kennis gesteld dat departement omgeving ondanks het ongunstig advies van de gemeente toch een voorwaardelijke vergunning heeft verleend. Gelet op, zoals daarnet toegelicht, hebben we als bestuur dan ook beslist om beroep aan te tekenen tegen deze vergunning. We blijven ons in het beroep wel constructief opstellen. Het feit dat men wil investeren in onze stationsomgeving is lovenswaardig. We geven het signaal dat we constructief met het bovenstaande programma in gedachten werk willen maken om samen met NMBS maar ook zeker met de bewoners en onze burgers tot een gepaste oplossing willen komen.