Terug
Gepubliceerd op 10/09/2025

2025_RvB_AGB_00015 - 'Raamovereenkomst aankoop van boeken voor de bibliotheek' - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring

Raad van bestuur AGB
di 09/09/2025 - 20:00 raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Victor De Groof, Voorzitter; Ingrid Van Wunsel; Leo Verelst, Ondervoorzitter; Els Herremans; Tom Covens; Charlotte Bats; Kristof Verreydt; Peter Luyten; Manuela Verbist; Miek Van Loock, Secretaris

Verontschuldigd

Luc Luyten; Jan Verbraecken

Secretaris

Miek Van Loock, Secretaris

Stemming op het agendapunt

2025_RvB_AGB_00015 - 'Raamovereenkomst aankoop van boeken voor de bibliotheek' - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring

Aanwezig

Victor De Groof, Ingrid Van Wunsel, Leo Verelst, Els Herremans, Tom Covens, Charlotte Bats, Kristof Verreydt, Peter Luyten, Manuela Verbist, Miek Van Loock
Stemmen voor 10
Leo Verelst, Ingrid Van Wunsel, Tom Covens, Jan Verbraecken, Victor De Groof, Charlotte Bats, Els Herremans, Kristof Verreydt, Peter Luyten, Manuela Verbist
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2025_RvB_AGB_00015 - 'Raamovereenkomst aankoop van boeken voor de bibliotheek' - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring 2025_RvB_AGB_00015 - 'Raamovereenkomst aankoop van boeken voor de bibliotheek' - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

In het kader van de opdracht 'Raamovereenkomst aankoop van boeken voor de bibliotheek' werd een bestek met nummer 572 opgesteld door team financiën, aankopen en contracten in samenwerking met Marijke Oda, klantenadviseur aanbod bibliotheek/bibliothecaris. 

De opdracht is opgedeeld in volgende percelen: 

  • Perceel 1: Boeken voor volwassenen inclusief strips - kastklaar;
  • Perceel 2: Boeken jeugd inclusief strips - kastklaar.

De basisopdracht heeft een looptijd van 12 maanden en er kunnen 3 stilzwijgende verlengingen zijn voor telkens dezelfde periode indien de dienstverlening geen aanleiding gegeven heeft tot klachten.

Voorziene begindatum is 1 december 2025 en de voorziene einddatum is uiterlijk 30 november 2029. 

De raamovereenkomst zal afgesloten worden met de 3 best geklasseerde inschrijvers per perceel (of minder). 

Er is geen exclusiviteitsrecht van toepassing.

Juridische grond

De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 143.000,00 niet), en meer bepaald   artikels 2, 36° en 48 die een gezamenlijke realisatie van de opdracht in naam en voor rekening van meerdere aanbesteders toelaat en artikel 43.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90 1°.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 56, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

Argumentatie

De huidige opdracht voor de aankoop van de boeken voor de bib loopt af op 30 november 2025. 

De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 188 000,00 inclusief btw voor 4 jaar.

Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.

Als limietdatum voor het indienen van de offertes wordt 15 oktober 2025 om 10.00 uur voorgesteld.

Besluit

De raad van bestuur agb beslist:

Artikel 1

Het bestek met nummer 572  en de raming voor de opdracht 'Raamovereenkomst aankoop van boeken voor de bibliotheek', opgesteld door team financiën, aankopen en contracten in samenwerking met Marijke Oda, klantenadviseur aanbod bibliotheek/bibliothecaris, worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De totale raming bedraagt  € 188 000,00 inclusief btw voor 4 jaar.

Artikel 2

Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.

Artikel 3

De offertes dienen het bestuur ten laatste te bereiken op 15 oktober 2025 om 10.00 uur.